Gå til innhold

Student, må betale husleie til han med fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier: Jeg er fulltidsstudent med 7900 kr i mnd, han har fast jobb med en lønn på ca. 30.000 i mnd. 

Vi bor sammen i hans hus.
Deler alt av faste utgifter i to, samt mat. 

Likevel mener han at jeg må betale 3000 kr til han i husleie kun for å ha tak over hodet.
Jeg mener det er urimelig når jeg har så lite penger i måneden og spesielt når han tjener så godt at de 3000 går rett inn på hans sparekonto og jeg må snu på hver krone resten av mnd..

Har jeg ikke råd til å kjøpe inn mat en dag, nekter han å kjøpe inn noe også for at det skal være likt. 

Er det normalt å ha det sånn i et samboerskap?? Jeg trodde man skulle være et team da. 

Anonymkode: 98d4a...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

da får du heller betale 5000kr i husleie til en som tjener 100 000 i måneden ved studentsamskpnaden.

Anonymkode: d069b...8fa

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han nekter å spytte i litt ekstra mat er urimelig. 

Men at du ikke skal betale for deg? Ærlig talt. Du er da et voksent menneske. Hadde du ikke hatt samboer, måtte du ha betalt minst 3000 for å leie hybel/kollektiv 

Har du dårlig råd, prøv p skaff deg jobb 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på mye synes jeg.

Har dere vært samboere lenge/ akkurat blitt sammen? 

Hadde du med deg noe inn i bostedet?

 

Lånet skal nedbetales...er vel ikke riktig at du skal bo gratis heller?

Du ville måtte betalt om du skulle leid noe annet sted også...?

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, er det riktigere at han skal sponse deg gjennom studiene? 3 000,- i husleie er ekstremt billig uansett hvordan man vrir og vender på det.

Anonymkode: cb301...85f

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke urimelig at han ber deg betale en sum for å bo. Det hadde du jo måttet gjort uansett hvor du bor, og en ekstra person medfører ekstra utgifter til strøm osv. Jeg hadde likevel ikke giddet å forbli i et forhold med en som du beskriver, som ikke en gang gidder å kjøpe mat til deg når du er blakk. Men kanskje han irriterer seg over at han sliter seg ut på jobb mens du bare studerer og ikke gidder å jobbe ved siden av studiene ? Jeg hadde i alle fall ikke giddet å dekke utgifter for noen som har uendelig mye mer fritid enn meg og som bare ikke gidder å jobbe. Så det kommer helt an på situasjonen deres. 

Anonymkode: a3367...97b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Er han sugardaddyen din eller?

Jeg hadde vært flau over å ikke betale for meg i like stor grad som hvis jeg hadde bodd alene eller i kollektiv. 

Ta deg en deltidsjobb så går ting mer rundt for deg..

Anonymkode: 41cbb...726

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det hadde ikke jeg orket. Vi har felles økonomi, men før vi fikk det, så delte vi utgiftene på en rettferdig måte. Vi betalte ut ifra hva vi hadde i inntekt. Han tjente mer enn meg, derfor betalte han også mer enn meg.

For å gjøre det enkelt kan jeg komme med en hypotetisk situasjon. Om inntektene hadde vært Ham: 20 000 og henne: 10 000. Faste utgifter 10 000. Siden han tjener dobbelt så mye som henne, så betaler han 6 500 av faste utgifter, mens hun betaler 3500. Jeg syntes det er den mest rettferdige måten å gjøre det på... Vi gjorde det ca på den måten før vi fikk felles økonomi.

Edit: Om han skal være så kjip: spiser ikke han mer enn deg? Da burde jo han betalt 2/3 av maten.. tilsvarende det han spiser? Millimetermål fungerer sjelden, men kanskje han tar poenget....

Endret av altflyter
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du bidra til bokostander! Mener du virkelig at han skal fø på deg fordi du ikke gidder å ta deg en ekstrajobb? 

Anonymkode: 6afaf...17a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, altflyter skrev:

Huff det hadde ikke jeg orket. Vi har felles økonomi, men før vi fikk det, så delte vi utgiftene på en rettferdig måte. Vi betalte ut ifra hva vi hadde i inntekt. Han tjente mer enn meg, derfor betalte han også mer enn meg.

For å gjøre det enkelt kan jeg komme med en hypotetisk situasjon. Om inntektene hadde vært Ham: 20 000 og henne: 10 000. Faste utgifter 10 000. Siden han tjener dobbelt så mye som henne, så betaler han 6 500 av faste utgifter, mens hun betaler 3500. Jeg syntes det er den mest rettferdige måten å gjøre det på... Vi gjorde det ca på den måten før vi fikk felles økonomi

Jeg har aldri helt skjønt meg på denne måten å gjøre det på. Det er klart at man som partnere er et team, men at en systematisk skal betale mye mer enn den andre blir ikke riktig heller, såfremt den som tjener mest er villig til å legge seg på et nivå begge kan takle økonomisk.

Anonymkode: 2b15e...c0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette synes jeg er urimelig. Han leier ikke ut leiligheten, han bor der jo selv sammen med kjæresten sin. Da er det rett og rimelig at dere spleiser på faste utgifter: strøm, TV, internett, NRK lisens og renter på lån (IKKE avdrag). Avdragene betaler jo han til seg selv - en form for investering som han får igjen når han selger. Du skal vel ikke betale ekstra som går rett i lomma hans?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Dette synes jeg er urimelig. Han leier ikke ut leiligheten, han bor der jo selv sammen med kjæresten sin. Da er det rett og rimelig at dere spleiser på faste utgifter: strøm, TV, internett, NRK lisens og renter på lån (IKKE avdrag). Avdragene betaler jo han til seg selv - en form for investering som han får igjen når han selger. Du skal vel ikke betale ekstra som går rett i lomma hans?

Jo, han leier ut. Til kjæresten. Det er jo ikke noe mer rettferdig at hun skal få spare en haug med ekstra penger som går rett i lomma hennes. Hun ville jo måtte betale leie et annet sted hvis hun ikke bodde hos ham.

Anonymkode: 2b15e...c0b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften sier: Jeg er fulltidsstudent med 7900 kr i mnd, han har fast jobb med en lønn på ca. 30.000 i mnd. 

Vi bor sammen i hans hus.
Deler alt av faste utgifter i to, samt mat. 

Likevel mener han at jeg må betale 3000 kr til han i husleie kun for å ha tak over hodet.
Jeg mener det er urimelig når jeg har så lite penger i måneden og spesielt når han tjener så godt at de 3000 går rett inn på hans sparekonto og jeg må snu på hver krone resten av mnd..

Har jeg ikke råd til å kjøpe inn mat en dag, nekter han å kjøpe inn noe også for at det skal være likt. 

Er det normalt å ha det sånn i et samboerskap?? Jeg trodde man skulle være et team da. 

Anonymkode: 98d4a...db9

Alternativet ditt er at du flytter for deg selv, du må nok ut med mye mer enn dette for en hybel. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han tjener jo på at hun bor der. Hun taper på å bo der. Hadde hun bodd i et bokollektiv så ville hun hatt mer penger å rutte med. Så her blir det skjevfordeling. Han er sikkert dritfornøyd med å få mer penger å rutte med til seg selv. 

Anonymkode: 81920...70e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, han leier ut. Til kjæresten. Det er jo ikke noe mer rettferdig at hun skal få spare en haug med ekstra penger som går rett i lomma hennes. Hun ville jo måtte betale leie et annet sted hvis hun ikke bodde hos ham.

Anonymkode: 2b15e...c0b

Det er annerledes når man er samboere syns jeg. Da er det enten null leie(men selvfølgelig deling av utgifter) eller kjøpe seg inn i boligen. 

Anonymkode: 92006...eb6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften sier: Jeg er fulltidsstudent med 7900 kr i mnd, han har fast jobb med en lønn på ca. 30.000 i mnd. 

Vi bor sammen i hans hus.
Deler alt av faste utgifter i to, samt mat. 

Likevel mener han at jeg må betale 3000 kr til han i husleie kun for å ha tak over hodet.
Jeg mener det er urimelig når jeg har så lite penger i måneden og spesielt når han tjener så godt at de 3000 går rett inn på hans sparekonto og jeg må snu på hver krone resten av mnd..

Har jeg ikke råd til å kjøpe inn mat en dag, nekter han å kjøpe inn noe også for at det skal være likt. 

Er det normalt å ha det sånn i et samboerskap?? Jeg trodde man skulle være et team da. 

Anonymkode: 98d4a...db9

Du har vel jobb ved siden av skolen? Alle studenter jeg kjenner må ha det for å klare seg...

Anonymkode: 0777f...72e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...