Gå til innhold

Hvor nøyaktig er pulsklokker når det gjelder kalorier og forbrenning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg lurer på hvor nøyaktig pulsklokker er når det gjelder forbrenning av kalorier. Jeg har nylig kjøpt meg Polar A370. Ifølge den forbrenner jeg 2100 kalorier på en vanlig dag, synes det er litt vel mye med tanke på at jeg har en stillesittende jobb og er 161 cm høy og veier 57 kg. Bør jeg stole på klokka? 

Anonymkode: aed3b...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du forbrenner ca. 2100 kcal i løpet av 24 timer høres ikke helt usannsynlig ut, men jeg ville brydd meg fint lite om tallet du får fra en slik klokke. Den er veldig god til å måle puls, men den er veldig omtrentlig når det gjelder å måle forbrenning. Det er blant annet genetiske faktorer som har en del å si for hvor høy eller lav forbrenning man har, det kan den ikke ta med i beregningen.

Du har uansett fasitsvaret for om du spiser mer eller mindre enn du forbrenner i form av baderomsvekta og beltespennen. Hvis begge deler står noenlunde stille, forbrenner du ganske nøyaktig like mye som du spiser, sett over flere dager i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Cyrus skrev:

Sånne klokker er svært upålitelige. Man kan hvertfall trekke fra 300kcal fra det den sier du forbrenner.

alle klokker? min sier jeg har brent  2500, har gått 18000 skritt. er 175 cm høy og 64-65 kg. Virker ikke så laaangt unna

Anonymkode: 891ca...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Cyrus skrev:

Sånne klokker er svært upålitelige. Man kan hvertfall trekke fra 300kcal fra det den sier du forbrenner.

Hvordan vet du det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva skal dere med dette tallet folkens? Dere har jo uansett fasitsvaret i form av baderomsvekta og buksebeltet.

Spis når dere er sultne. Så lenge dere spiser normal sunnmat til dere er passe mette bør det holde for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del opplever jeg at pulsklokker og aktivitetsarmbånd viser et relativt korrekt estimat av kaloriforbrenning.
Helt nøyaktige er de ikke, til det kreves grundigere måleredskaper, men jeg opplever at estimatet er nøyaktig nok for min del.

 

 

Anonymkode: d63c9...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cyrus skrev:

Sånne klokker er svært upålitelige. Man kan hvertfall trekke fra 300kcal fra det den sier du forbrenner.

Ehm, nei. Jeg veier det samme som TS ca og har mye muskelmasse som gjør at jeg har høy forbrenning. Min klokke mener jeg forbrenner sånn 1200 kcal på en dag der jeg er veldig aktiv. Jeg spiser for ihvertfall 2500 kcal om dagen for å vedlikeholde. 

Hvis jeg løper noen mil og forbrenner 1500 kcal på økta er klokka veldig korrekt, men den er ikke korrekt ellers. På den dagsoversikten kan klokken mene jeg har forbrent tilsammen 1600-1800 kcal på en dag der jeg har løpt og forbrent 1500 bare på den økta. Som om at jeg forbrenner bare 200 kcal hele resten av dagen. 

Anonymkode: c2c08...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Polar M400, og det virker ikke som den er helt upålitelig. Jeg har eksperimentert ved å legge meg 200-500 kcal under det den sier at jeg har forbrent i løpet av en dag (som regel rundt 2100-2500 kcal), og jeg har gått ned i både vekt og cm. Men ja, man bør nok ta de som en klype salt. Den klarer jo ikke å ta hensyn til genetiske faktorer for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg lurer på hvor nøyaktig pulsklokker er når det gjelder forbrenning av kalorier. Jeg har nylig kjøpt meg Polar A370. Ifølge den forbrenner jeg 2100 kalorier på en vanlig dag, synes det er litt vel mye med tanke på at jeg har en stillesittende jobb og er 161 cm høy og veier 57 kg. Bør jeg stole på klokka? 

Anonymkode: aed3b...f15

Så rart at de måler så forskjellig. Jeg veier det samme som deg, og klokka mi (Garmin) estimerer at jeg forbrenner 1700 kcal på en dag jeg ikke trener...Vet ikke om det stemmer for jeg teller ikke kalorier, men tipper at jeg ligger over dette for å holde vekten.

Anonymkode: 8e8d2...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Polar, en a360. Min sier at jeg forbrenner i snitt 1800 kcal de dagene jeg ikke trener, har en stillesittende jobb og ikke så mye bevegelse i hverdagen foruten treningsøktene. Tror kanskje det stemmer greit, men det gjør det jo vanskelig å spise seg ned i vekt.. :P 

Anonymkode: de8d5...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9/19/2017 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Så rart at de måler så forskjellig. Jeg veier det samme som deg, og klokka mi (Garmin) estimerer at jeg forbrenner 1700 kcal på en dag jeg ikke trener...Vet ikke om det stemmer for jeg teller ikke kalorier, men tipper at jeg ligger over dette for å holde vekten.

Anonymkode: 8e8d2...1e1

Det er ikke rart i det hele tatt siden klokkene ikke har noen måte å måle kaloriforbruket på. Dette er bare en matematisk formel , basert på statistikk, som er forskjellig fra produsent til produsent. 

Normalt legger man inn høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå som brukes som grunnlag for beregningen av energiforbruk.

Hvis vi ser på 2 eksempler;
Person 1 veier 70 kg med 25% kroppsfett og har 17,5 kg fett og 52,5 kg muskler, skjelett etc. 
Person 2 veier 70 kg med 10% kroppsfett og har 7 kg fett og 63 kg muskler, skjelett etc.

Person 2 kan man regne med har 10 kg mer muskler enn person 1 gitt alt annet likt. Siden vi vet at muskler forbruker energi hele døgnet må person 2 har høyere hvileforbrenning enn person 1. Dette vet ikke pulsklokkene noe om og vil vise samme kaloriforbruk på begge personene, siden disse veier det samme, selv om dette ikke stemmer i praksis.

 

Anonymkode: 231a3...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fitbit Charge 2. Jeg synes den er svært nøyaktig. Har de siste månedene forsøkt å gå ned i vekt. Jeg teller kalorier som en nazi hver eneste dag. Samtidig følger jeg med på kaloriforbruket fitbiten oppgir og tar det med i mattestykket.
Antall kilo jeg har gått ned i vekt stemmer rimelig godt overens med estimatet jeg får ved å bruke tallene fra Fitbiten. Jeg er strålende fornøyd ihvertfall! Jeg har dager der jeg knapt beveger meg, og dager der jeg er i aktivitet dagen lang.

Anonymkode: bc208...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fitbit og en huawei. De er ikke helt enige om noe som helst. 

Men de gir en sammenligning mellom dagene. 

Huawei er nok en bedre klokke, men appen til fitbit er mye bedre enn huaweis. Akkurat der burde kineserne kopiere litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...