Gå til innhold

Hvorfor retter folk på dialekten min? Mast - Mistet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, GauteS skrev:

Denne tråden dreier seg om TALEmål, har du ikke fått med deg det?

Da sporet tråden tydeligvis av, beklager det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.9.2017 den 0.09, AnonymBruker skrev:

Ja, man kan si "mast". Det er lov, selvfølgelig er det det! Du kan bruke dialekten din. Jeg sier "Jeg mast an" isteden for "Jeg mistet den". Det er sånn jeg snakker. Jeg forstår jo at jeg ikke kan skrive det, men jeg kan si det. Jeg syns ikke at andre bør rette på dialekten til andre. Jeg kjenner en fra Arendal, det er ingen som retter på henne når hun sier "Det var hyggelig å hilse på du."

Hvor jeg kommer fra sier man "mast" og ikke "mistet". Jeg sier også "Dåkkar" og ikke "dere". Jeg ville jo aldri skrevet det, men selvfølgelig kan man si det! Det er mange tusen som sier det. Jeg skriver ikke som jeg snakker, det er det ingen av oss som gjør. Skjønner ikke hvorfor så mange skal henge seg opp i at jeg sier "mast" istedenfor "mistet".

Altså, jeg mener at jeg skal kunne ha en samtale med noen uten at de skal avbryte meg for å si "Det er mistet, ikke mast." La nå folk få snakke dialekten sin! :kjefte:

Anonymkode: 569eb...b54

Synes Bergensk er artig😁 hvis flere avbryter deg får du levere de denne listen og si: " pugg an" 😂

https://www.ba.no/nyheter/her-e-di-nye-bergenske-ordene/s/1-41-6995848

Endret av Peaches
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 11.11, Cocosa skrev:

Hadde du sagt det til meg, hadde jeg vært nødt til å spørre hva du mente. Fordi jeg skjønte det ikke før du forklarte. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg vil rette på deg, men forstå hva du mener.

Det er greit. Så lenge man respekterer noens dialekt, så kan man spørre om ting. Jeg måtte spørre en medstudent om noe en gang, og det viste seg at jeg hadde misforstått han i over et halvt år. 

Anonymkode: 569eb...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, GauteS said:

Ordet er bøyd i samsvar med bergensdialektens grammatikk – grammatisk korrekt, som du sier det.
Alle språk og alle dialekter har sin egen grammatikk; grammatikk er ikke noe som kun skriftspråk har.

Nei, ordet "mast" er ikke i samsvar med bergensdialektens grammatikk - hvis det var det du mente.

Anonymkode: b1f90...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Jeg er fra Os og foreldrene mine er fra Bergen. Vi sier "mast." Jeg kjenner bergensere som sier det også. Så de bergenserne som sier at det ikke er normalt vet enten ikke hva de snakker om, eller så har de fortrengt det. Det er mange som sier det. Det finnes flere typer bergensk, ikke bare fin og bred. Jeg snakket litt knot fordi jeg høres bergensk ut, men jeg bruker enkelte uttalelser fra Os. Jeg blander på å si "en" og "ein", og jeg sier "kvile" ikke "hvile." 

Jeg syns ikke det er riktig å benekte at "mast" er dialekt. Bare fordi DU ikke sier det, og bare fordi det høres rart ut for DEG, betyr ikke det at det blir feil av andre. Som sagt, det er tusenvis av mennesker som sier "mast". Det finnes veldig mange mennesker i Bergensområdet, det er ikke utenkelig at noen sier "mistet" og noen sier "mast." Jeg kjenner Bergensere som sier det, og jeg kjenner Osinger som sier det. Jeg har også slektninger på Askøy som sier det. 

Anonymkode: 569eb...b54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Jeg har spurt foreldrene mine og de sier det er dialekt. Pappa sier at jeg skulle også nevne at han liker av og til å si "møsta an". :fnise:

Anonymkode: 569eb...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Nei, ordet "mast" er ikke i samsvar med bergensdialektens grammatikk - hvis det var det du mente.

Ifølge en mengde innsendere i denne tråden er det ganske mange som bøyer verbet slik, og dermed er det jo dialekt. Kanskje ikke forekommer det i alle former for bergensdialekt og heller ikke i alle andre dialekter fra Hordaland, men det forekommer og er dialekt, og dermed er det utidig å rette på den som bruker det ordet. Som er det denne tråden dreier seg om, jfr. tittelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...