Gå til innhold

Hvorfor retter folk på dialekten min? Mast - Mistet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

I know :fnise:

Dette minnet meg om en historie min mor alltid fortalte om noe som visst var så ustyrtelig morsomt, da jeg var liten, to år eller noe, og ikke kunne snakke rent. "Hen i væla bitt'a Ole Mon?" :ler: (Han var "sjefen" og en som jeg var veldig glad i. Dette var en tur i butikken.)

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Arabella skrev:

Jeg tror min svigersønn sier "møsta", at han kan ha møsta noe, når jeg tenker meg om. Han er fra Troms.

Ja, men det kaller jeg heller dialekt. Mast er jo bare feil bøying. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Millimani skrev:

Herlig!! :ler::ler::ler::ler:

Mange dialekt-uttrykk ja :) 

"Sola oss" er jo enkelt "sola vår" på Kristiansunds-dialekt", og som det nevnes i HI så er det i Arendal "Det var hyggelig å hilse på du". 

I barndommen bodde jeg i Nord-Norge. Jeg er selv fra Bergen og gikk i klasse med ei til fra Bergen. En gang hun sto bakerst i klasserommet og begynte å gråte så sa hun til frøken at "jeg kom ani den", da frøken spurte hva det var hun gråt for. Frøken skjønte ikke hva hun mente :sjokkert: Jeg sto foran i klasserommet og visse veldig godt hva det betydde. Jeg himlet med øynene og sa ikke noe. Bare tenkte at jeg syntes det var rart frøken ikke skjønte det :daane:

Ani/anni er kav nordnorsk - så om ikke frøken var søring så skjønte hun nok det.

Anonymkode: 59089...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ani/anni er kav nordnorsk - så om ikke frøken var søring så skjønte hun nok det.

Anonymkode: 59089...912

Hvor i nord er det fra?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er kommunikasjon, og det blir bare dumt om du insisterer på å kommunisere på et språk andre ikke forstår. Du snakker vel ikke norsk i utlandet heller? Det er normalt at man tilpasser dialekten litt når man snakker med folk fra andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe morsom bøyning. Min datter på 9 år skulle si at noe funket, og hun sa "det fank, faktisk!" ;) 

Anonymkode: 4c4c0...086

👍😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opprinnelig fra Bergen selv, kan ikke leses av skriftspråket(😉), men "mast" er feil bøyning, ikke dialekt. Vi bergensere er ekspert på feiltale, men er jo litt kult og da😂 blir litt som når afroamerikanere sier: " we is bad" 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er flyttet utenfor byn ( på landet), så sier jeg fremdeles: skal vi lage " sjylling" skal bare "sjylle " salaten, bli mobbet for det til tider😂men har fått en meget utblandet dialekt, Hardanger har påvirket meg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Man bruker hvertfall anni i Tromsø og Harstad.

Anonymkode: 968d7...f00

Nord-Norge er mye mer enn bare Troms :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dialekt! 

Feil bøyning? 

Hva får dere til å si at det er feil bøyning? 

En dialekt er et målføre som deles av en del av en befolkning innenfor et geografisk område. At der har vokst opp og lært at "mast" er talefeil betyr ikke at foreldrene deres har rett, men mest sannsynlig at de ikke ønsket å være en del av den sosiale klassen som snakket sånn. "Vi kommer ikke fra XXX" er jo kjent. 

Anonymkode: ed00d...e74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dialekt! 

Feil bøyning? 

Hva får dere til å si at det er feil bøyning? 

En dialekt er et målføre som deles av en del av en befolkning innenfor et geografisk område. At der har vokst opp og lært at "mast" er talefeil betyr ikke at foreldrene deres har rett, men mest sannsynlig at de ikke ønsket å være en del av den sosiale klassen som snakket sånn. "Vi kommer ikke fra XXX" er jo kjent. 

Anonymkode: ed00d...e74

Bare si "mast" du, men det betyr jo ikke å miste eller har mistet, i går mistet jeg. Mer i retning BåtMAST😄😂 Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke tatt det så høytidelig 😜 men skjønner at det er irriterende å bli rettet på hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Peaches said:

Bare si "mast" du, men det betyr jo ikke å miste eller har mistet, i går mistet jeg

Jo tenk, ordet betyr det PÅ DEN DIALEKTEN, som du tydeligvis ikke behersker. De fleste av oss kan bare én eller to dialekter godt. men i motsetning til deg innser vi vår begrensning og uttaler oss ikke om ting vi ikke har peiling på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er faktisk en skrivefeil som irriterer meg at bergensere gjør: jenten. Det heter "jenta", ikke "jenten". 

Anonymkode: ec91d...003

Det er faktisk ikke en skrivefeil å skrive "jenten". "Jenten" er faktisk den korrekte formen på bokmål :) "Jenta" er korrekt på riksmål. Begge deler er altså korrekt.

Skjermbilde 2017-09-19 kl. 01.20.42.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mast er det som er på en båt ble jeg alltid fortalt av mine bergenske foreldre da jeg var liten og ville si mast istedenfor mistet. Mast er ikke et bergensuttrykk. Det er en talefeil noen bergenske barn har :) 

Anonymkode: 9083e...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GauteS skrev:

Jo tenk, ordet betyr det PÅ DEN DIALEKTEN, som du tydeligvis ikke behersker. De fleste av oss kan bare én eller to dialekter godt. men i motsetning til deg innser vi vår begrensning og uttaler oss ikke om ting vi ikke har peiling på.

😊 jeg er født i Bergen, vokst opp i Bergen så behersker dialekten for å si det sånn. Sa "mast " hele min oppvekst, men betyr ikke at det er grammatisk korrekt av den grunn, for det var det jeg uttalte meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutes ago, Peaches said:

jeg er født i Bergen, vokst opp i Bergen så behersker dialekten for å si det sånn. Sa "mast " hele min oppvekst, men betyr ikke at det er grammatisk korrekt av den grunn, for det var det jeg uttalte meg om. 

Ordet er bøyd i samsvar med bergensdialektens grammatikk – grammatisk korrekt, som du sier det.
Alle språk og alle dialekter har sin egen grammatikk; grammatikk er ikke noe som kun skriftspråk har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Millimani skrev:

Nord-Norge er mye mer enn bare Troms :P 

Det har du rett i. Det er alt som er nord for Sinsenkrysset. ;) 

Anonymkode: ec91d...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GauteS skrev:

Ordet er bøyd i samsvar med bergensdialektens grammatikk – grammatisk korrekt, som du sier det.
Alle språk og alle dialekter har sin egen grammatikk; grammatikk er ikke noe som kun skriftspråk har.

Jeg lærte å skrive bokmål når jeg gikk på skole i Bergen. Jeg har ikke lært å skrive "jeg mast noe"....Skriver du da:  " eg mastet an" ? Bare et spørsmål. Høres veldig feil ut😊

Endret av Peaches
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Peaches said:

Jeg lærte å skrive bokmål når jeg gikk på skole i Bergen. Jeg har ikke lært å skrive "jeg mast noe"....Skriver du da:  " eg mastet an" ? Bare et spørsmål.

Denne tråden dreier seg om TALEmål, har du ikke fått med deg det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...