Gå til innhold

Hvorfor retter folk på dialekten min? Mast - Mistet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, man kan si "mast". Det er lov, selvfølgelig er det det! Du kan bruke dialekten din. Jeg sier "Jeg mast an" isteden for "Jeg mistet den". Det er sånn jeg snakker. Jeg forstår jo at jeg ikke kan skrive det, men jeg kan si det. Jeg syns ikke at andre bør rette på dialekten til andre. Jeg kjenner en fra Arendal, det er ingen som retter på henne når hun sier "Det var hyggelig å hilse på du."

Hvor jeg kommer fra sier man "mast" og ikke "mistet". Jeg sier også "Dåkkar" og ikke "dere". Jeg ville jo aldri skrevet det, men selvfølgelig kan man si det! Det er mange tusen som sier det. Jeg skriver ikke som jeg snakker, det er det ingen av oss som gjør. Skjønner ikke hvorfor så mange skal henge seg opp i at jeg sier "mast" istedenfor "mistet".

Altså, jeg mener at jeg skal kunne ha en samtale med noen uten at de skal avbryte meg for å si "Det er mistet, ikke mast." La nå folk få snakke dialekten sin! :kjefte:

Anonymkode: 569eb...b54

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mange som gjør dette da? 

Anonymkode: 45fef...1f9

Ikke kjempe mange, men jeg kommer på tre stykker det siste året. Det er tre av de som har tenkt at det er feil, det er sikkert flere som hadde lyst. 

Anonymkode: 569eb...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven. Du skal ikke skille deg ut men være som alle andre. Skiller du deg likevel ut vil alltids noen være der for å hamre deg ned igjen.

Anonymkode: ec91d...003

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man kan si "mast". Det er lov, selvfølgelig er det det! Du kan bruke dialekten din. Jeg sier "Jeg mast an" isteden for "Jeg mistet den". Det er sånn jeg snakker. Jeg forstår jo at jeg ikke kan skrive det, men jeg kan si det. Jeg syns ikke at andre bør rette på dialekten til andre. Jeg kjenner en fra Arendal, det er ingen som retter på henne når hun sier "Det var hyggelig å hilse på du."

Hvor jeg kommer fra sier man "mast" og ikke "mistet". Jeg sier også "Dåkkar" og ikke "dere". Jeg ville jo aldri skrevet det, men selvfølgelig kan man si det! Det er mange tusen som sier det. Jeg skriver ikke som jeg snakker, det er det ingen av oss som gjør. Skjønner ikke hvorfor så mange skal henge seg opp i at jeg sier "mast" istedenfor "mistet".

Altså, jeg mener at jeg skal kunne ha en samtale med noen uten at de skal avbryte meg for å si "Det er mistet, ikke mast." La nå folk få snakke dialekten sin! :kjefte:

Anonymkode: 569eb...b54

Hm, er du fra Bergen eller der omkring?

Anonymkode: 7d879...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forklarer du dem bare at det er forskjell på skriftspråk og talespråk, og at her til lands er det kun normert skriftspråk. Altså er det like rett å si "mast" som "mistet", selv om det er feil å skrive det. 

Jeg er også fra Bergen, men har aldri opplevd å bli rettet på. 

Anonymkode: ca29f...705

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe morsom bøyning. Min datter på 9 år skulle si at noe funket, og hun sa "det fank, faktisk!" ;) 

Anonymkode: 4c4c0...086

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du sagt det til meg, hadde jeg vært nødt til å spørre hva du mente. Fordi jeg skjønte det ikke før du forklarte. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg vil rette på deg, men forstå hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Hehe morsom bøyning. Min datter på 9 år skulle si at noe funket, og hun sa "det fank, faktisk!" ;) 

Anonymkode: 4c4c0...086

Herlig!! :ler::ler::ler::ler:

Mange dialekt-uttrykk ja :) 

"Sola oss" er jo enkelt "sola vår" på Kristiansunds-dialekt", og som det nevnes i HI så er det i Arendal "Det var hyggelig å hilse på du". 

I barndommen bodde jeg i Nord-Norge. Jeg er selv fra Bergen og gikk i klasse med ei til fra Bergen. En gang hun sto bakerst i klasserommet og begynte å gråte så sa hun til frøken at "jeg kom ani den", da frøken spurte hva det var hun gråt for. Frøken skjønte ikke hva hun mente :sjokkert: Jeg sto foran i klasserommet og visse veldig godt hva det betydde. Jeg himlet med øynene og sa ikke noe. Bare tenkte at jeg syntes det var rart frøken ikke skjønte det :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg var mindre at min mor alltid rettet på meg og sa " mast er sånn som står på Ulriken " . Nå er jeg 36 og sier mast enda 😂. Forstår det er vanskelig for utenforstående som skal forstå den bergenske dialekten .. 

Anonymkode: 551c7...b09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 100% konsekvent og bruker de samme ordene, ser jeg ingen grunn til å korrigere dialekten din.

Endret av Supernova17
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er faktisk en skrivefeil som irriterer meg at bergensere gjør: jenten. Det heter "jenta", ikke "jenten". 

Anonymkode: ec91d...003

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Cocosa skrev:

Hadde du sagt det til meg, hadde jeg vært nødt til å spørre hva du mente. Fordi jeg skjønte det ikke før du forklarte. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg vil rette på deg, men forstå hva du mener.

Enig. Jeg har aldri hørt det før og hadde mest sannsynlig spurt deg. Det hadde ikke vært for å rette på deg TS, men for å spørre om hva du faktisk mener :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, melly666 skrev:

Bare prøv å si "hvem bil" du, da får du høre det! :opplyser:

I Bergen sier vi kas eller kalla bil istedenfor hvilken bil 😂! Men vi ( de aller fleste ) vet jo  heldigvis at de ikke skrives slik .. 

Anonymkode: 551c7...b09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Der er faktisk en skrivefeil som irriterer meg at bergensere gjør: jenten. Det heter "jenta", ikke "jenten". 

Tull. Slå opp i Bokmalsordboka på jente og klikk på koden m1.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er faktisk en skrivefeil som irriterer meg at bergensere gjør: jenten. Det heter "jenta", ikke "jenten". 

Anonymkode: ec91d...003

Feil.. Slå opp i ordboken, du. Hunkjønnsord kan bøyes som hankjønnsord, og det er like riktig å skrive "jenten" som "jenta". 

Anonymkode: ca29f...705

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, AnonymBruker said:

Der er faktisk en skrivefeil som irriterer meg at bergensere gjør: jenten. Det heter "jenta", ikke "jenten". 

Anonymkode: ec91d...003

Bergensk er bergensk, og der "eksisterer ikke" hunkjønnsord, de erstattes med bøyningsformen for hankjønn. Sånn er det bare, og det er like lett for en bergenser å skrive "jenten" som å si "jenten" :P 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Cocosa skrev:

Hadde du sagt det til meg, hadde jeg vært nødt til å spørre hva du mente. 

Samme her. Har aldri hørt dette før. Og jeg ville oppfattet det som en feil.

Hadde riktignok ikke "rettet", men hadde spurt.

Anonymkode: 05ec9...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...