Gå til innhold

Island for første gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal reise til Island for første gang i januar, og vi skal være der i 4 dager. To av dagene er allerede fylt opp med aktiviteter fra pakken vi bestilte, men så har vi en dag med "fri". Jeg har undersøkt litt og funnet ut at det rimeligste er å leie en bil og enten kjøre til Gullfoss og geysirene eller kjøre til black beach og diamons beach. Vi rekker dessverre ikke å dra til begge stede. 

Er det noen her som har vært i Island før og kan fortelle meg hvilken av stedene som er best. Jeg vil få mest mulig ut av fridagen vår!

 

Anonymkode: d509a...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på Island i 2005 så det er 12 år siden, men jeg husker det. Jeg besøkte ikke black beach og diamons beach så jeg kan ikke si noe om det. Men Gullfoss og geysirene var fantastiske å se på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Gullfoss med i pakken dere bestilte? Den er en del av "den gyldne sirkel". Jeg har vært begge steder, Gullfoss var fint og stilig det, men det er også flere fosser på vei til Vik, der den svarte stranda er. På veien dit er det både Seljalandsfoss (den der dere kan gå i en hule bak fossen) og Skogafoss. Ved den svarte stranda kan dere kjøre til fyret på ene siden, og på andre siden - noen km unna - kan dere kjøre til de steinformasjonene. Jeg har ikke hørt om Diamond beach.

Gullfoss var den største fossen jeg så på Island, så det spørs jo litt hvor interessert dere er i fosser og slikt. Drar dere til Gullfoss, bør dere stikke innom de andre stedene som hører til ruta den gyldne sirkel + et krater som heter Kerid er også verdt et besøk. Geysirene var veldig stilige, men ikke særlig høye (tror den største var ca 2-3 meter).

Dere må ta med i beregningen at det er vinter, og da er det kaldt på Island! Det kan sikkert hende at alle fossene jeg har nevnt er tilfrosset. Om dere vurderer å kjøre til Vik, må dere også sjekke vær- og veiforhold, for da vi var der i september, fortalte de lokale at de ikke ville anbefalt å planlegge en tur dit om vinteren. Det er visst ganske vanlig at veiene blir stengt der. 

Uansett er Island fantastisk, god tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mer islandfacts plis! Har noen tips til spisesteder?

Jeg har leid bil, ble 1150 for 3,5 dag. Mye billigere å kjøre golden circle og til blue lagoon sjæl.

Anonymkode: f508e...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg besøkte Island i fjor. Var på stand-up på en pub, uhyre morsomt! Husker dessverre ikke navnet på puben. Anbefaler også å dra på Harpa! 

Anonymkode: f8d7d...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisesteder var det faktisk vanskelig å finne på Island, synes jeg. Bortsett fra gatekjøkken da. Vi kjørte den løypa fra Reykjavik til Vik, med overnattinger underveis. De har jo ikke særlig jordbruk på Island, og grøntproduksjonen foregår for det meste i drivhus. Anbefaler å google spisesteder på forhånd (Tripadvisor?).

Anonymkode: f5db0...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å ta med mat på bilturene, det var vanskelig å finne steder å spise langs veien. Det meste var øde. Vi var veldig sultne og når vi endelig fant et sted så kostet hamburgern 220kr også, så det ble dyrt når vi endelig spiste. 

Fine veier å kjøre på, men det er store avstander, så det tar tid å komme seg fra sted til sted.

Høydepunktet for oss var den blå lagune. Sååå deilig!! 

Anonymkode: da1a1...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er skikkelig kald vind der, ta med skalljakker og godt med varmt tøy. 

Anonymkode: da1a1...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den gyldne ringen" er jo selve smørøyet på island. Du har Thingvellir der du ser hvordan landet blir slitt i stykker, Kerid, Laugavatn hvor du kan teste ut rugbrød bakt i varme kilder, Gullfoss, Geysir med ulike sprutende kilder (Gamle Geysir hører vi ikke så mye om i dag, er mest Strokkur, den går vel inntil 10-12 meter opp i lufta), Fludir med drivhus og Secret Lagoon som definitivt er verdt et besøk (heller dit enn Blå Lagune!) og andre spennende ting. Hva du ser avhenger av hvilken vei du kjører. 

Spisesteder finner du i hvert fall på Fludir, i tillegg til Hotel Geysir og på Gullfoss. Er usikker på en del andre. 
Hvis du vil ha noe litt utenom det vanlige kan du se her: http://fridheimar.is/en
Da kan du nyte deilig tomatsuppe inne i et drivhus. De har også hesteoppvisninger, men det er mest for grupper. Lønner seg å ringe i forveien og høre hva de har på gang. 

Hvis du hadde vært der i sommerhalvåret ville jeg anbefalt Thjorsárdalur. Der finner du mye fint! Stöng, gammer vikingbosettning som er gravd ut for noen år siden. Thjodveldisbærin, som er en gjenoppbygd utgave av Stöng, Hjalpafoss, en av Islands vakreste fosser, Gjain, en kjent kløft med masse fosser, kilder og lavaformasjoner som Margit Sandemo har gjort udødelig i sine bøker. 
Men ikke kjør dit på vinteren! Fungerer ikke.

Generelt angående å leie bil og kjøre selv på Island i Januar: Ha med veldig varme klær for hele kroppen inn i bilen, som du får tak i fra der du sitter. Pass på at du har med spade og tau, om du skulle feste deg. Snø ligger ikke stille der borte, samler seg i fonner der du trenger de minst, lett å feste bilen eller kjøre ut for veien. Ha med ekstra mat i bilen. Du bør absolutt ikke prøve å kjøre noen F-veier vinterstid, og generelt ikke kjøre F-veier (fjellveier) med en leiebil med mindre du har sjekket at det er OK. 
Klimaet i januar kan være hva som helst mellom 12 varmegrader og 20 kuldegrader, og det skifter ofte. Har lett for å blåse opp. Så vær forsiktig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Om du ikke har bestilt overnatting, så se på Air B&B. Veldig mange ute på landet har ordna til værelser i bolighus de ikke bruker og sånt, som de leier ut til turister gjennom Air B&B. En hel del billigere enn å bo på hotellene. 
Turistmotorene på Island driver nærmest og priser seg ut av markedet. Det er noe infernalsk dyrt der borte nå. 

Hvis du skal handle matvarer i butikk, så stopp i Hveragerdi eller Selfoss om du kjører i den retningen. Mange mindre butikker har ekstremt dyr mat. 

Lavasenteret er verdt et besøk! Et av de bedre anleggene jeg har vært på! 
http://lavacentre.is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde en dag fri fra aktiviteter, ville jeg brukt dagen på shopping og avslapning i Reykjavik. Gå på kafé, få med dere en utstilling eller noe, spis mat, gå på pub. Ev. ta en ekstra halv dag i den blå lagune (regner med at dette er en del av turen deres allerede).

Anonymkode: ca3c0...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor alle som skal til Island vil til den blå lagune!

Det er helt utrolig dyre billetter, alt for mye mennesker der, og så møkkete at jeg ikke har ord. 
Nå stengte de faktisk anlegget for et par år siden for å gjøre reint, det var nok på tide. Da jeg var der sist var bunnen dekket av "svovelleire" som var gjennomarmert med hår. Hår fra hode, og hår fra kroppen. Masse hår! Holdt på å spy! 

Secret lagoon er en av Islands eldste svømmebaseng utendørs som får vann direkte fra varme kilder, med mindre av den der avleirende svovelen. Det er en kar som kjøpte det for noen år siden og bygde det opp på nytt. Hadde vært en gjennmudra dam noen år. Litt rustikk stil. Du er ute på landet, flott opplegg. Var der da det var nokså nytt, og sjefen sjøl ekspederte. De har selvsagt alkohol og diverse om man vil ha en øl i badet, med stilen er litt mer avslappa enn Blå lagune. Har blitt en kjempesuksess, har jeg hørt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
On 10/31/2017 at 11:47 AM, AnonymBruker said:

Jeg besøkte Island i fjor. Var på stand-up på en pub, uhyre morsomt! Husker dessverre ikke navnet på puben. Anbefaler også å dra på Harpa! 

Anonymkode: f8d7d...802

Gaukurinn? Tror det er stand-up der. 

Jeg var en måned i Reykjavik i fjor, og var ikke ute og spiste én gang. Det er dyrt! Men et tips om man vil smake islandske retter uten å betale for mye er Tapasbarinn. De har lundefugl og hval og hest og sånn i tapasstørrelse, så ganske billig. 

Hvis dere tenker å drikke alkohol på turen, kjøp hele kvota på taxfree. Alkohol er dyrt! Husk også at snus er ulovlig. 

Jeg liker Vestmannaeyjar, men da må man ta ferge. Jökulsarlón, Skógar og Seljalandsfoss er også fine steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Juniper skrev:

Fatter ikke hvorfor alle som skal til Island vil til den blå lagune!

Det er helt utrolig dyre billetter, alt for mye mennesker der, og så møkkete at jeg ikke har ord. 
Nå stengte de faktisk anlegget for et par år siden for å gjøre reint, det var nok på tide. Da jeg var der sist var bunnen dekket av "svovelleire" som var gjennomarmert med hår. Hår fra hode, og hår fra kroppen. Masse hår! Holdt på å spy! 

Secret lagoon er en av Islands eldste svømmebaseng utendørs som får vann direkte fra varme kilder, med mindre av den der avleirende svovelen. Det er en kar som kjøpte det for noen år siden og bygde det opp på nytt. Hadde vært en gjennmudra dam noen år. Litt rustikk stil. Du er ute på landet, flott opplegg. Var der da det var nokså nytt, og sjefen sjøl ekspederte. De har selvsagt alkohol og diverse om man vil ha en øl i badet, med stilen er litt mer avslappa enn Blå lagune. Har blitt en kjempesuksess, har jeg hørt. 

Jeg var der for under en mnd siden og opplevde det ikke som verken overfullt eller møkkete. Vi snakket faktisk om at det var så deilig at det ikke var fullt av folk der. 

Vi hadde tenkt oss innom Secret Lagoon også, men det rakk vi ikke. Men vi valgte Blue fordi det er så pent med det lyseblå og hvite mot det svarte etc. 

Anonymkode: da1a1...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var der for under en mnd siden og opplevde det ikke som verken overfullt eller møkkete. Vi snakket faktisk om at det var så deilig at det ikke var fullt av folk der. 

Vi hadde tenkt oss innom Secret Lagoon også, men det rakk vi ikke. Men vi valgte Blue fordi det er så pent med det lyseblå og hvite mot det svarte etc. 

Anonymkode: da1a1...0d8

Mulig de har tatt tak i tingene. Det er i så fall veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjør rundt halvøøya som Keflavik ligger på, besøk Raufarhollshellir (lavatunnel), se på diverse varme kilder, gå over broa mellom kontinentalplatene (Midlina, stopp i et av badeanleggene langs veien. Om vinteren kan en jo prøve seg på å lete etter nordlyset litt utenfor Reykjavik. 

Jeg har vært på Island i november, det var surt! Husk varme, vindtette klær og lue og votter. 

Det er mange bra restauranter i Reykjavik, det kan være lurt å bestille bord på forhånd hvis en har spesielle ønsker. Men det er ikke nødvendigvis billig altså. Island er dyrt!

Anonymkode: 16812...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bare vært en kort tur til Island, og fikk ikke reist mye rundt. Målet var Dykking i Thingvellir. Hvis dere tilfeldigvis skulle ha dykkelappen er det nesten som en synd å regne hvis man ikke får med seg det når man først er på Island. Fantastiske formasjoner og krystallklart vann. Magisk og helt unikt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...