Gå til innhold

Manuell eller automatlappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta førekort, men har en anelse på at jeg ikke klarer gir. 

Noen her som har tenkt det samme før som fikk til med gir? Hvor lang tid tar det før man kommer inn i det? 

Jeg vil prøve å ha lappen innen 2-4 mnd, vil det ta lengre tid med giring? 

Anonymkode: 41c0e...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig individuelt hvor fort man tar ting, da. Har du tilgang på bil så du kan øvelseskjøre privat? Mengdetrening er det eneste som virkelig funker. 

Og, ta manuell. Å bare kunne kjøre automat blir fort vanskelig hvis du skal låne bil, leie bil, kjøre jobbens bil... Der er ikke SÅ vanskelig, tenk på hvor mange som klarer det liksom. Du kjenner sikkert noen kjøtthuer med lappen, og selv de greier det! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mange tråder om dette her, vil foreslå at du bruker søkefunksjonen.

Jeg brukte en måned mindre på automat enn de på manuell som begynte samtidig som meg.

Anonymkode: cda60...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en måned på å ta lappen på automat. Jeg er nok ikke helt borte vekk når det kommer til praktiske ferdigheter, men var ikke verdensmester med en gang heller. Man lærer seg å gire samtidig som man lærer alt annet i trafikken, så det tar ikke lengre tid med mindre man har spesielt store problemer med praktiske ting. 

Anonymkode: 58041...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som passer deg best. Hvis du vet at du selv bare kommer til å kjøpe bil ned automat, så gå går du for det. Jeg har lappen for manuell bil, men siste årene kun kjørt automat. Går ikke tilbake til manuell igjen, og har heller ikke har behov for noe annet. Hadde leiebil i vår, og fikk da en leiebil med Automatgir.

 Og til dere som er skeptisk; Det skal veldig mye til for å komme opp i en situasjon hvor du må kjøre noen andres biler, som kanskje har manuellgir. Du kommer uansett mye lenger med sertifikat for automatgir, kontra å ikke ha lappen ;)

Anonymkode: bcd50...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noen å øvelseskjøre med TS så kommer du kjapt inn i det. Syntes det var grisevanskelig i starten jeg også, men det gikk seg raskt til. Vil virkelig anbefale å ta lappen for manuell. Jeg har automatbil selv og har ingen planer om å kjøpe manuell men innimellom må jeg låne biler/byttelåne biler med venner og familie osv og det er veldig greit å kunne kjøre begge deler :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte en måned på å ta lappen på automat. Jeg er nok ikke helt borte vekk når det kommer til praktiske ferdigheter, men var ikke verdensmester med en gang heller. Man lærer seg å gire samtidig som man lærer alt annet i trafikken, så det tar ikke lengre tid med mindre man har spesielt store problemer med praktiske ting. 

Anonymkode: 58041...411

Kjørte du mye privat? hjemme?

Anonymkode: 41c0e...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta lappen på manuellgir, selv om du tror du ikke kommer til å trenge det. Det kan godt tenkes at du aldri vil komme til å få behov for det, men du vil sikkert angre ordentlig den dagen du har hatt lappen i 10 år og plutselig står i en situasjon der du skulle ønske du kunne kjøre manuellgir likevel. 

Det kan godt være at det virker som man aldri vil klare å lære seg å gire ordentlig, og at det å gire virker som den store utfordringen med å kjøre. Men forstå det at selve giringen bare er en bitteliten del av kjøringen i det store og hele at det er det minste man bør bekymre seg for. Når man begynner å kjøre, så ser man alt det andre man skal lære som f.eks. plassering i kryss, avpasse fart mot kryss, vikeplikt, rundkjøringer, store veikryss med mye trafikk og flere felt, feltskifter, fletting, bykjøring osv osv.. så forstår man at giringen bare er en bitteliten bagatell i det store og hele. Så istedenfor å bare ta automatgir og vise at man kan 99% av bilkjøring, ta heller manuell og fullfør den siste ene prosenten, så har man full frihet til å velge bil til evig tid.

Ikke gidd å ta automatlappen.

Anonymkode: cbe5c...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giring er ikke vanskelig i det hele tatt, det tar du fort og det går ikke lang tid før du ikke tenker over at du gjør det en gang.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet før: Det er lurt å ta lappen for begge deler uten begrensninger, altså det som også innebærer manuelt gir dersom du har råd til å bruke litt mer tid og/eller mulighet til å øvelseskjøre. Ja, det er litt mer å sette seg inn og få følelsen av, men ikke veldig mye spør du meg. De aller fleste har tatt førerkort uten begrensninger opp til nå, det er kun de siste par årene det har blitt mer vanlig å ta førerkort kun for automat. 

Jeg ser mange skrive at det ikke er noe vits i å kunne manuelt gir siden dette er på vei ut med tanke på nye biler og særlig hybrid/elektriske biler. Det er meget mulig det, men det vil fortsatt være en del manuelle biler i omløp en god del år fremover og man vet aldri når man får bruk for å leie eller låne en bil med manuell eller kunne kjøre bil i jobbsammenheng. 

Anonymkode: 4e2c3...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giring finnes ikke vanskelig. Jeg ville aldri tatt lappen kun for automat. Du har jo ikke prøvd engang, virker det som? Selv min mormor, som er helt håpløs med alt "sånn derre teknisk", og som hadde sin første kjøretime i en alder av 55, klarte å få til giringen. 

Anonymkode: 26cd9...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å angre om du tar lappen kun for automatgir. 

Omtrent som da jeg kjøpte Macbook Air for endel år tilbake, for hvor ofte brukte jeg egentlig dvdrom? :klaske: 

(Det er billigere/enklere å kjøpe ny Mac enn å ombestemme seg angående førerkortet.)

Anonymkode: e1ca1...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar jeg på manuell nå, og angrer litt.. det er på grunn av at jeg kvoter noe aldeles med giringen. Kveler motoren flere ganger hver time... kommer til å bruke flere år på å ta lappen... 😣 

Men nå har jeg fått egen bil å øvelseskjøre med, kun for å lære å gire, og da blir det å bite i det sure eplet. 

Greit å ha et fullverdig sertifikat som dut trenger det. 

Når det er sagt har ca 90% av alle nye biler automatgir. Så det går nok helt fint å ta lappen på automat også. Følg magefølelsen 😉

Anonymkode: 362be...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde absolutt tatt lappen for manuell gir.

Fortsatt er det flest biler med manuelt gir til salgs på finn.no (i min prisklasse). Jeg er på utkikk etter bil nå og jeg vil gjerne ha automatgir, men det er færre til salgs i min prisklasse. Så - for å i det hele tatt få råd til ny bil så kan det hende jeg må kjøpe meg bil med manuelt gir. Igjen. 

 

Anonymkode: bf974...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hvor mye lengre tid det tar da det er individuelt fort det går å ta lappen, og man tar enten det ene eller det andre, så man får jo ikke testet det på seg selv. Eneste er at jeg kjenner to som startet på manuell og gikk over til automat, de øvelseskjørte ikke noe særlig og syntes nok det tok litt for lang tid å knote med giren og hadde litt tidspress på seg (gravide). Det er selvsagt mye lettere med automat i starten, du kan jo kjøre bil (dog veldig dårlig) etter 5 minutter og har en mindre ting å tenke på i trafikken, noe som sikkert kan gjøre at man fortere lærer seg å få overblikk.

Men blir jo automatikk i gir også, etter noe mengdetrening. Så kan du øvelseskjøre med manuell så ville jeg kanskje gått for det, kan du ikke det og vil ha lappen fortest og billigst mulig så tror jeg nok automat sparer deg for noen timer og lapper altså. Det er bare helt umulig å si hvor mye, det kan være marginalt eller du kan være en av dem som kveler bilen i annenhver rundkjøring i månedsvis.

Det blir jo en hindring på hvilken bil du kan kjøpe, leie eller låne, men det trenger jo absolutt ikke være en hindring i livet for de fleste. Vil du kjøpe bil med automatgir uansett, pappa har automat og du ikke har et yrke hvor du kan få en firmabil med manuell så er sjansen liten for at du vil havne i en situasjon i livet hvor du skulle ønske du kunne gire.

Anonymkode: efea2...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tar jeg på manuell nå, og angrer litt.. det er på grunn av at jeg kvoter noe aldeles med giringen. Kveler motoren flere ganger hver time... kommer til å bruke flere år på å ta lappen... 😣 

Men nå har jeg fått egen bil å øvelseskjøre med, kun for å lære å gire, og da blir det å bite i det sure eplet. 

Greit å ha et fullverdig sertifikat som dut trenger det. 

Når det er sagt har ca 90% av alle nye biler automatgir. Så det går nok helt fint å ta lappen på automat også. Følg magefølelsen 😉

Anonymkode: 362be...469

Hvor lenge har du holdt på med manuell?

Anonymkode: 5924e...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sleit skikkelig med manuelt gir i starten, men nå syns jeg det er deilig å ha det. Koser meg mye mer på kjøretur med noen "utfordringer" og ikke bare gass-brems-rett-fram. Jeg tok lappen på omtrent fem måneder, men kunne brukt en del kortere tid hvis jeg hadde kjørt mer hjemme og virkelig satset på å ta den raskere. Det tok litt tid å bli trygg på giring, og jeg var vel ikke helt trygg før etter fire måneder kanskje. Kjør masse, så går det fint. Strengt tatt trenger du ikke lappen på manuelt gir, men det er veldig kjekt å kunne kjøre begge deler hvis du må. Jeg tror de flere sleit med giring i starten, men alle får det til til slutt. Selv syns jeg faktisk det er enklere å kjøre manuell enn automat! Savner clutchen når jeg skal rygge og parkere :fnise:

Anonymkode: c6a36...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nettopp lappen med manuell. Heldigvis hadde jeg muligheten til å øvelseskjøre kjøre mye med pappa helt gratis! Dette var både manuell og automat. Uten ham vet jeg ikke hvordan det ville ha gått. Jeg er forsiktig av meg, og begynte alltid å kjøre på f. eks en asfaltert plass uten biler, for å varme opp. 

Hvis det er mulig, vil jeg anbefale å begynne å øvelseskjøre med automat, fordi da lærer du deg trafikken uten å måtte ha giringa med i beregninga, så kan du prøve deg på manuell når du føler deg mer selvsikker. Det å slippe å tenke på giring i begynnelsen er veldig deilig

Under kjøretimenene kvalte jeg motoren ofte, dette var med en liten bensin-Yaris, rekorden er 6 ganger på en dobbeltime. Jeg var alltid ekstremt nervøs før en kjøretime, va'kke mye forstoppa da for å si det sånn! Håhå

Jeg klarte jo til slutt å ta lappen med manuell, men alle timene før det med pappa hjalp veldig, og jeg tviler jeg ville ha hatt motet til manuell hadde det ikke vært for ham. (Ja, jeg tviler alltid på meg selv)

I dag har jeg automat. Jeg kunne ha hatt manuell, men da med diesel, fordi jeg opplever at de er litt seigere å få i gang i bakker. Jeg hater fortsatt bakkestart

For min egen del, kan jeg ikke se for meg er scenario der jeg må kjøre manuell, som å jobbe i hjemmesykepleien (haha, ikke for meg!) eller å leie bil. Alkohol drikker jeg ikke. På KG vektlegger man at man kanskje en dag må kjøre manuell, men man kan ikke ta hensyn til alle livets eventualiteter, som å ta opp masse lån, bruke det på ferie/luksus fordi man kan få kreft og dø tidlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lappen for manuell, men null problemer å kjøre med automat. Kjørte i statene første gang på automat og da hadde jeg kjørt kun på manuelt før. Dog, da jeg sist var i statene og kun hadde automat og kjørte i snøslaps og snøstorm på vinterdekk, skulle jeg virkelig ønske jeg hadde manuelt. Det var et mareritt  >_< 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...