Gå til innhold

Julebord og prøving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi planlegger å begynne prøvinga i nov/des. Mitt julebord havner midt i den første mnd. Hvordan løser dere andre dette? Blir det alkoholfritt julebord? Eller bør jeg vente med å starte prøvinga til rett etter julebordet? Jeg har eggløsning uka før julebordet.. 

Anonymkode: 20921...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi planlegger å begynne prøvinga i nov/des. Mitt julebord havner midt i den første mnd. Hvordan løser dere andre dette? Blir det alkoholfritt julebord? Eller bør jeg vente med å starte prøvinga til rett etter julebordet? Jeg har eggløsning uka før julebordet.. 

Anonymkode: 20921...943

Da vi prøvde holdt jeg meg unna alkohol frem mot ikm. Dette ble jeg etterhvert gal av (å leve som om jeg var gravid, det skapte så mye håp og forventninger). Så etterhvert fulgte jeg rådet om å leve som normalt inntil en test ble positiv. Ikke noe galt/farlig i å få i seg alkohol når man er så lite på vei. Men å drikke alkohol etter positiv test derimot blir jo noe helt annet!

Synes der skal starte prøvingen og så leve som normalt inntil en test blir positiv. Det eneste du bør begynne med er folat :)

Anonymkode: b7b53...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder at du er avholds i tiden fra eggløsning til forventet mens. Det er mange som ikke er det engang, men som drikker som normalt helt til de har en positiv graviditetstest i hånden. 

Om man skal leve som om man er gravid i hele prøvetiden, blir man fort gal om prøvingen drar ut... Jeg merket selv det slet på meg å lese som gravid halve måneden, og det til tross for at vi "bare" brukte 6 mnd før det klaffet. Det var mye verre å leve som gravid når jeg ikke var gravid, enn det er nå som jeg faktisk er gravid. 

Anonymkode: a3cde...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig pertentlig i starten med å ikke drikke alkohol, for mye kaffe etc i tiden ca EL-mensen i tilfelle jeg var gravid. Men hvis prøvinga drar ut (er prøver på 3. året) er sånt veldig slitsomt. Så mitt tips er å leve som før, til man faktisk er gravid. Man kan jo kanskje droppe å bli dritings hvis man har mistanke om graviditet, da :-P

Lykke til!

Anonymkode: 2169d...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2017 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Da vi prøvde holdt jeg meg unna alkohol frem mot ikm. Dette ble jeg etterhvert gal av (å leve som om jeg var gravid, det skapte så mye håp og forventninger). Så etterhvert fulgte jeg rådet om å leve som normalt inntil en test ble positiv. Ikke noe galt/farlig i å få i seg alkohol når man er så lite på vei. Men å drikke alkohol etter positiv test derimot blir jo noe helt annet!

Synes der skal starte prøvingen og så leve som normalt inntil en test blir positiv. Det eneste du bør begynne med er folat :)

Anonymkode: b7b53...d91

Dette stemmer ikke. Hvor har du det fra? Man vet ingen sikre nedre grense for at det er trygt å drikke alkohol svært tidlig. Man bør derfor være totalt avholdende mellom eggløsning og positiv/negativ test! Imidlertid enig i at man må leve noenlunde normalt, så jeg drakk kaffe og spise alt frem til positiv test. Mener imidlertid at det er villedende å si at det ikke er galt/farlig å drikke alkohol i tidlig graviditet før positiv test, for det kan det være. 

Anonymkode: ed9e4...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. september 2017 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Hvor har du det fra? Man vet ingen sikre nedre grense for at det er trygt å drikke alkohol svært tidlig. Man bør derfor være totalt avholdende mellom eggløsning og positiv/negativ test! Imidlertid enig i at man må leve noenlunde normalt, så jeg drakk kaffe og spise alt frem til positiv test. Mener imidlertid at det er villedende å si at det ikke er galt/farlig å drikke alkohol i tidlig graviditet før positiv test, for det kan det være. 

Anonymkode: ed9e4...052

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/dette-gjor-alkohol-tidlig-i-svangerskapet-2538102

Anonymkode: 896e9...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser poenget ditt TS, men som noen over her sier så vet du jo ikke om du er gravid. Det er ikke sikkert det vil sitte på første forsøket heller.

Jeg er midt i prøvingen nå og har mitt julebord i desember. Hvis det sitter, så vil jeg være under 3 mnd på vei under julebordet. Har ikke tenkt til å dele det med jobben, isåfall. Jeg vet at vi skal spise 8-retters gourmet med vinmeny, så hvordan jeg skal løse det aner jeg ikke. Jeg har nemlig en sjef som er svæært glad i vin og er veldig opptatt av at alle skal drikke. I tillegg er vi kun fire + partnere, så det er ikke store gjengen akkurat. Tror det blir lagt merke til om jeg sier "ikke vin til meg", "har du noe alkoholfritt?" eller alle 7 glassene står igjen..

Anonymkode: 896e9...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/alkohol-kan-skade-svaert-unge-fostre/a/10145774/ 

"Men funnene er tydelige.

- Mitt klare råd er at kvinner som planlegger å bli gravide, ikke bør drikke alkohol i det hele tatt. Dette er jo også den anbefalingen Helsedirektoratet gir, sier barnelege og forsker Astrid Alvik."

Anonymkode: ed9e4...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...