Gå til innhold

BILFRI BY.


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Hva er fordelene med bilfri by - kontra negativene? 

Kunne du trives i en "storby" som stenger ute bilene mens man tar tilbake byen for gående, syklende og kollektivreisende? 

La oss si at første helg i hver måned var bilen stengt ute fra sentrums kjernen - er dette noe som du hadde trivdes med? 

Med bilfri by menes: "Bykjerne hvor privatbilismen ikke har adgang, mens byarealet omdisponeres til gående, syklende, og kollektivreisende. Det etableres egne ordninger for trygg og enkel varetransport i de bilfrie områdene. Taxi, service- og håndverkertjenester får tilgang ved nødvendighet. Nødetatene har selvfølgelig fri tilgang og kollektivtilbudet styrkes.

Man skaper et levende sentrum gjennom større eller mindre bilfrie områder hvor mennesker møtes, med yrende kulturliv samt bedre luftkvalitet og mindre forurensning i form av støy og utslipp fra biler. 

Er et bilfritt sentrum en utopi eller en mer moderne måte å leve i større byer på? 

Hvorfor/hvorfor ikke - begrunn ditt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At en bilfri by er mulig vitner jo Venezia om. 

Det er jo avhengig av hvordan ting planlegges. 

Jeg vil tro det er enklere og mer oppnåelig om områder i en by gjøres mer bilfrie. 

I en bil by som Beijing er det fullt av slike områder hvor biler er kraftig begrenset. Så selv om byen på ingen måte er bilfri kan man mange steder bevege seg i bilfrie områder. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo, og synes det hadde vært helt flott med bilfritt sentrum. Det ville ha frigjort mye plass, og jeg ser ikke helt hva problemene hadde vært så lenge det samtidig hadde vært fortsatt tilrettelagt for kollektivtransport, varelevering og muligens en taxi her og der.

Anonymkode: 911c9...d2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Oslo, og synes det hadde vært helt flott med bilfritt sentrum. Det ville ha frigjort mye plass, og jeg ser ikke helt hva problemene hadde vært så lenge det samtidig hadde vært fortsatt tilrettelagt for kollektivtransport, varelevering og muligens en taxi her og der.

Anonymkode: 911c9...d2e

Det er ikke (funksjonsfriske) beboere i bykjernen dette går ut over, da disse ofte ikke kjører bil uansett pga. dårlig mulighet for parkeringsplasser samt et godt kollektivtilbud. For de som bor utenfor byen, gjerne i områder hvor kollektivtilbudet er dårlig, er det å komme seg til byen derimot en øvelse i tålmodighet. Så da må enten kollektivtilbudet bygges kraftig ut, og/eller det må etableres store innfartsparkeringer. Og disse parkeringsplassene bør helst være gratis eller veldig lavt priset (type 30 kr. for en dag) 

Jeg tror utbygging av kollektivtilbudet samt en kraftig reduksjon i pris på kollektivt er en bedre vei å gå enn bilforbud. 

Anonymkode: c34e4...6ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk luft

Mindre støy

Mindre støv

Bedre fremkommelighet for syklister og fotgjengere

Tror det hadde vært svært gjennomførbart. Bil er ikke noe man er avhengig av, det er noe man gjør seg avhengig av gjennom hvordan man organiserer livet sitt.

Anonymkode: 2ddeb...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien er jo grei, men i praksis vil du få et sentrum som også er rensket for alt og alle som er litt utenom normalen. Teorien tar ikke høyde for mennesker med bevegelsesvansker.

- men, noen ønsker jo helst at disse ikke skal synes. Så det ville jo rydde sentrum på en effektiv måte da. Bare friske, pene mennesker skal kunne være i sentrum.

Anonymkode: 35761...29d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tenk å deilig å

få sett ansiktene til folk i hverdagen om det var bilfritt :) 

Anonymkode: 4e376...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rullestol og bor utenfor Oslo. Ønsker et bilfritt sentrum velkommen. Det vil antagelig gjøre min hverdag lettere. Ser ingen ulemper ved det. Eldre eller andre som er helt nødt til å kjøre bil vil få dispensasjon til å kjøre inn i sentrum. 

Anonymkode: 54fd0...743

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/20/2017 at 3:43 PM, AnonymBruker said:

Jeg bruker rullestol og bor utenfor Oslo. Ønsker et bilfritt sentrum velkommen. Det vil antagelig gjøre min hverdag lettere. Ser ingen ulemper ved det. Eldre eller andre som er helt nødt til å kjøre bil vil få dispensasjon til å kjøre inn i sentrum. 

Anonymkode: 54fd0...743

Men da er det ikke lenger et bilfritt sentrum.

Anonymkode: 52b65...647

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Frisk luft

Mindre støy

Mindre støv

Bedre fremkommelighet for syklister og fotgjengere

Tror det hadde vært svært gjennomførbart. Bil er ikke noe man er avhengig av, det er noe man gjør seg avhengig av gjennom hvordan man organiserer livet sitt.

Anonymkode: 2ddeb...cdc

Jeg vet du tror på dette selv, men for oss som bor usentralt, er bil nødvendig. 

 

Anonymkode: cf9da...e2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal byen liksom bli mere "levende" uten biler? Det syns jeg var et rart argument.

Anonymkode: 83fa7...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo kollektivtilbudene altfor dårlig synes jeg der jeg bor. Prisen er 2-3 ganger høyere enn hva jeg mener man skal måtte betale for å ta seg en tur frem og tilbake til byen med buss/tog. 

Når jeg bruker 10-15 kroner max i bensin for å komme meg på et stort handlesenter 8km fra der jeg bor, så vil jeg selvfølgelig ikke ta bussen for 60-70kr tur retur. Ikke bare må man vente på bussen, men man må sitte i en ofte overfylt buss. 

Hadde prisen på buss/tog vært 20kr tur/retur til byen så hadde jeg dratt oftere inn til byen helt klart. 

Å kjøre bil inntil byen er for dyrt. Da betaler jeg altifra 32-72kr i bompenger, og 50-300kr i parkering + bensin. 

 

Nei, det er nok fremdeles sånn at jeg handler lokalt hos storsenterene utenfor byen. 

Anonymkode: ffe6c...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kunne ført til at sentrum døde hen i forhold til kjøpesentrene. 

En ting er at det blir vanskelig å kjøpe store ting i sentrum. Det er kronglete å få med seg på kollektivtransport, og taxi er dyrt (og man får gjerne ikke med seg så mye heller). 

En annen ting er at det ikke er alle som bor slik til at det er lett å ta kollektivtransport. Her i Bergen er det innfartsparkering noen steder, men langt ifra så mange plasser at det monner om alle skal måtte ta bussen til byn om lørdagsformiddagen. Mange steder er det ekstra dårlig bussdekning i helgene. Foreldrene mine bor 10 minutters kjøring fra sentrum, men der går det buss én gang i timen om søndagen og på lørdagsettermiddagen... 

 

Anonymkode: 966b2...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jo egentlig bruke meg selv som eksempel. Når vi skal til byn, er det mye billigere å kjøre enn å ta bussen... Og vi har et stort kjøpesenter 15 minutters gange fra der vi bor, hvor vi får alt vi trenger unntatt byggevareting (og det får man uansett ikke i sentrum heller, og ikke reiser man med buss når man kjøper mye der heller). Så vi er stort sett kun i sentrum om vi skal på kino, eller ut og spise. Og da kjører vi gjerne, siden det er både billigere, raskere, og langt mer komfortabelt. Om vi ikke hadde kunnet kjøre, hadde vi nok rett og slett droppet det langt oftere. Nå får vi kino på et kjøpesenter her også, så da kan vi kjøre dit i stedet. Det er også flere spisesteder utenfor sentrum vi kan kjøre til. 

Anonymkode: 966b2...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det kunne ført til at sentrum døde hen i forhold til kjøpesentrene. 

Ja nettopp! Det at sentrum skal bli "mer levende" er et tulleargument. 

Anonymkode: 83fa7...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange andre byer som har fått til dette med suksess. (I større eller mindre områder)

Arealene i sentrum som i dag brukes som bilveier, blir gjort om til markedsplasser eller store, åpne gater med plass til folkelivet og "happenings".

Et mer attraktivt sentrum, rett og slett. Der man kan ta med barna, og oppleve hyggelig stemning.

Det de byene som har fått til dette har til felles, er at det satses på dette, og at kollektivtilbudet klarer å frakte folk raskt og effektivt frem til, gjennom og på tvers av det bilfrie området.

Kjøpesentrene har nok kommet for å bli. Men at de skal føre til at sentrum legges dødt, bare for at man ikke kan kjøre bil dit, tror jeg lite på. (Det er bilfritt i mange gater i oslo sentrum allerede, men det er få steder det er så tjukt med folk på en lørdag som i Karl Johans gate f.eks. Og det ligger mange butikker der som folk gjerne tar seg en tur til.)

Anonymkode: 4eba6...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange andre byer som har fått til dette med suksess. (I større eller mindre områder)

Arealene i sentrum som i dag brukes som bilveier, blir gjort om til markedsplasser eller store, åpne gater med plass til folkelivet og "happenings".

Et mer attraktivt sentrum, rett og slett. Der man kan ta med barna, og oppleve hyggelig stemning.

Det de byene som har fått til dette har til felles, er at det satses på dette, og at kollektivtilbudet klarer å frakte folk raskt og effektivt frem til, gjennom og på tvers av det bilfrie området.

Kjøpesentrene har nok kommet for å bli. Men at de skal føre til at sentrum legges dødt, bare for at man ikke kan kjøre bil dit, tror jeg lite på. (Det er bilfritt i mange gater i oslo sentrum allerede, men det er få steder det er så tjukt med folk på en lørdag som i Karl Johans gate f.eks. Og det ligger mange butikker der som folk gjerne tar seg en tur til.)

Anonymkode: 4eba6...4e2

Det er nå stor forskjell på å gjøre hele sentrum bilfritt, og å gjøre små områder i sentrum bilfritt... I Oslo kan man kjøre inn til sentrum, parkere i parkeringshus der, og så er det gangavsatnd til Karl Johan. Om man gjør sentrum helt bilfritt, kan man ikke lenger kjøre inn til sentrum, men må ta kollektiv/taxi inn. Stor forskjell. 

Det er langt fra alle byer som har mulighet til å lage et godt kollektivtilbud. Kollektivtilbudet i Oslo er fantastisk sammenlignet med Bergen. I Bergen er det fjord, fjell, og vann, som gjør at bebyggelsen er spredd, og mange steder derfor har rævva kollektivtilbud. I tillegg er det ikke i nærheten av nok innfartsparkeringsplasser. De vil ikke lage flere, for da mener de at det fører til at de som i dag tar bussen hjemmefra og til dit de skal, nå kommer til å ta bil til innfartsparkering og så ta bussen derfra, noe som vil føre til økt trafikk, og at kapasiteten på innfartsparkeringen fremdeles kommer til å være sprengt. 

Så har man tidsbruk og komfort. Om man bruker 10 min å kjøre til kjøpesenteret, og 40 min med buss til byn (hvor man i tillegg må stå og vente på at bussen skal komme når man skal hjem), så er det klart at kjøpesenteret for mange vil være langt mer forlokkende. Når man i tilleg ofte må stå som sild i tønne på bussen, og gjerne med folk i vått regntøy/med våte paraplyer, pakkenelliker, barnevogner, sekker, osv, så er det igjen langt mer fristende å sitte pent og pyntelig i sin egen bil og kjøre til kjøpesenteret. 

I Bergen har vi fått somletrikk, eller Bybane, som det heter så fint. Den går helt evneveikt sakte. Som eksempel bruker den nesten en time fra sentrum til Flesland flyplass. Man kjører samme distansen på 15-20 minutter. Når man da skal ta lørdagshandelen, velger man da å ta den hinsides treige kollektivtransporten til sentrum, eller kjører man selv til et kjøpesenter?

Anonymkode: 966b2...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå stor forskjell på å gjøre hele sentrum bilfritt, og å gjøre små områder i sentrum bilfritt... I Oslo kan man kjøre inn til sentrum, parkere i parkeringshus der, og så er det gangavsatnd til Karl Johan. Om man gjør sentrum helt bilfritt, kan man ikke lenger kjøre inn til sentrum, men må ta kollektiv/taxi inn. Stor forskjell. 

Det er langt fra alle byer som har mulighet til å lage et godt kollektivtilbud. Kollektivtilbudet i Oslo er fantastisk sammenlignet med Bergen. I Bergen er det fjord, fjell, og vann, som gjør at bebyggelsen er spredd, og mange steder derfor har rævva kollektivtilbud. I tillegg er det ikke i nærheten av nok innfartsparkeringsplasser. De vil ikke lage flere, for da mener de at det fører til at de som i dag tar bussen hjemmefra og til dit de skal, nå kommer til å ta bil til innfartsparkering og så ta bussen derfra, noe som vil føre til økt trafikk, og at kapasiteten på innfartsparkeringen fremdeles kommer til å være sprengt. 

Så har man tidsbruk og komfort. Om man bruker 10 min å kjøre til kjøpesenteret, og 40 min med buss til byn (hvor man i tillegg må stå og vente på at bussen skal komme når man skal hjem), så er det klart at kjøpesenteret for mange vil være langt mer forlokkende. Når man i tilleg ofte må stå som sild i tønne på bussen, og gjerne med folk i vått regntøy/med våte paraplyer, pakkenelliker, barnevogner, sekker, osv, så er det igjen langt mer fristende å sitte pent og pyntelig i sin egen bil og kjøre til kjøpesenteret. 

I Bergen har vi fått somletrikk, eller Bybane, som det heter så fint. Den går helt evneveikt sakte. Som eksempel bruker den nesten en time fra sentrum til Flesland flyplass. Man kjører samme distansen på 15-20 minutter. Når man da skal ta lørdagshandelen, velger man da å ta den hinsides treige kollektivtransporten til sentrum, eller kjører man selv til et kjøpesenter?

Anonymkode: 966b2...768

Som jeg skrev:

Det de byene som har fått til dette har til felles, er at det satses på dette, og at kollektivtilbudet klarer å frakte folk raskt og effektivt frem til, gjennom og på tvers av det bilfrie området.

Her må man altså våge å satse på MYE kollektivtrafikk. Og skal det være store, bilfrie områder, så må kollektivtrafikken under jorda, (T-bane eller tog) for å kunne være rask og effektiv på tvers av det bilfrie område. Skal det kjøres buss, trengs det veier, som ødelegger hele poenget med bilfritt sentrum. Og trikk blir på det beste en hybridløsning, som må ha plass og vei og dermed hindrer flyten av folk, og plassutnyttelsen. (I tillegg til at den vil gå uhorvelig sakte for å hensynta alle menneskene som skal bevege seg rundt den.)

Det er altså ikke umulig å få til. (Men billig er det heller ikke, kanskje med unntak av i Oslo, hvor det er "billig" fordi man kan bygge på et eksisterende T-bane system.)

Anonymkode: 4eba6...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev:

Det de byene som har fått til dette har til felles, er at det satses på dette, og at kollektivtilbudet klarer å frakte folk raskt og effektivt frem til, gjennom og på tvers av det bilfrie området.

Her må man altså våge å satse på MYE kollektivtrafikk. Og skal det være store, bilfrie områder, så må kollektivtrafikken under jorda, (T-bane eller tog) for å kunne være rask og effektiv på tvers av det bilfrie område. Skal det kjøres buss, trengs det veier, som ødelegger hele poenget med bilfritt sentrum. Og trikk blir på det beste en hybridløsning, som må ha plass og vei og dermed hindrer flyten av folk, og plassutnyttelsen. (I tillegg til at den vil gå uhorvelig sakte for å hensynta alle menneskene som skal bevege seg rundt den.)

Det er altså ikke umulig å få til. (Men billig er det heller ikke, kanskje med unntak av i Oslo, hvor det er "billig" fordi man kan bygge på et eksisterende T-bane system.)

Anonymkode: 4eba6...4e2

Teoretisk sett ikke umulig, nei, Praktisk settt? Umulig. Det er en grunn til at bybanen i Bergen ikke ble lagt under bakken, og det er at det er helt innforjævlig dyrt som det er. Det kommer aldri til å bli nok penger til å lage et skikkelig t-banenettverk i Bergen. Ikke alle steder er grunnforholdene bra nok til det heller, mange steder er byen bygget på utfyllinger. 

Og man kan aldri lage t-bane helt til alle dalførene her i byn. Så da må folk ta buss til bane, og ta bane til byn. Som igjen er tungvint og tidkrevende, mens bil er veldig, veldig enkelt i forhold. 

Anonymkode: 966b2...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinn 1 bilfritt

Trinn 2 hogge opp asfalten og dyrke poteter i gatene

Effekt: Ingen merkbar endring av global forurensning.

Anonymkode: 99682...6f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...