Gå til innhold

Alkohol og redusert fryktrespons


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har edderkoppfobi. Ser jeg en, så kjenner jeg en dyp, irrasjonell frykt og hopper unna. Men når jeg har drukket alkohol, trenger ikke være mer enn 3-4 øl, så er denne frykten veldig redusert.Jeg kan se en edderkopp uten å kjenne på frykten,det er ganske spesielt.

Er det noen som vet nøyaktig hva det er, i hjernen, som gjør at alkohol reduserer fryktresponsen?

Anonymkode: 0f44b...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en kompleks mekanisme, men har sammenheng både med økt dopaminerg aktivitet mellom ventrale tegmentområde (VTA) og prefrontal cortex, og økt GABA-stimulering av Locus Coeruleus, som fører til nedsatt sympaticus-respons. 

Anonymkode: 8df1f...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Dette er en kompleks mekanisme, men har sammenheng både med økt dopaminerg aktivitet mellom ventrale tegmentområde (VTA) og prefrontal cortex, og økt GABA-stimulering av Locus Coeruleus, som fører til nedsatt sympaticus-respons. 

Anonymkode: 8df1f...7fc

lol

Anonymkode: 34ea5...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, AnonymBruker said:

lol

Anonymkode: 34ea5...e93

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Er det noen som vet nøyaktig hva det er, i hjernen, som gjør at alkohol reduserer fryktresponsen?

Anonymkode: 0f44b...f49

Jeg svarte. Så nøyaktig jeg kan uten å begynne å slå opp i litteraturen.

Anonymkode: 8df1f...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte. Så nøyaktig jeg kan uten å begynne å slå opp i litteraturen.

Anonymkode: 8df1f...7fc

Bare innrøm det. Du googla. 

Anonymkode: 0cd8e...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Dette er en kompleks mekanisme, men har sammenheng både med økt dopaminerg aktivitet mellom ventrale tegmentområde (VTA) og prefrontal cortex, og økt GABA-stimulering av Locus Coeruleus, som fører til nedsatt sympaticus-respons. 

Anonymkode: 8df1f...7fc

Takk for svar! Kunne du oversatt dette til et språk som gjør at vi som ikke kjenner til disse begrepene skjønner hva du mener?

TS

Anonymkode: 0f44b...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Kunne du oversatt dette til et språk som gjør at vi som ikke kjenner til disse begrepene skjønner hva du mener?

TS

Anonymkode: 0f44b...f49

Det er nerver i hjernen som gir den responsen når de kommer i kontakt med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Bare innrøm det. Du googla. 

Anonymkode: 0cd8e...c9b

Niks. Dette har jeg jobbet mye med.

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Kunne du oversatt dette til et språk som gjør at vi som ikke kjenner til disse begrepene skjønner hva du mener?

TS

Anonymkode: 0f44b...f49

Du kan få en nedsatt fryktrespons fordi et område i hjernen (tidligere nevnte VTA) endrer signaler til pannelappen (PFC - som komtrollerer høyere tenkning), slik at denne får et nedsatt kognitivt reaksjonsmønster (du blir mer likegyldig, og tenker mer ukritisk) samtidig som det området som kontrollerer "fight & flight"-reaksjonen (LC kontrollerer det sympatiske nervesystemet) får en betydelig dose med hemmende transmittersubstanser (GABA), slik at du ikke får det samme adrenalinrushet.

Man kan også spekulere i om aktivering av minner som utløser fryktrespons (i hippocampus) også undertrykkes, men dette ser man nok heller ved svært høy promille.

Anonymkode: 8df1f...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Niks. Dette har jeg jobbet mye med.

Du kan få en nedsatt fryktrespons fordi et område i hjernen (tidligere nevnte VTA) endrer signaler til pannelappen (PFC - som komtrollerer høyere tenkning), slik at denne får et nedsatt kognitivt reaksjonsmønster (du blir mer likegyldig, og tenker mer ukritisk) samtidig som det området som kontrollerer "fight & flight"-reaksjonen (LC kontrollerer det sympatiske nervesystemet) får en betydelig dose med hemmende transmittersubstanser (GABA), slik at du ikke får det samme adrenalinrushet.

Man kan også spekulere i om aktivering av minner som utløser fryktrespons (i hippocampus) også undertrykkes, men dette ser man nok heller ved svært høy promille.

Anonymkode: 8df1f...7fc

Takk, da forsto jeg det bedre. Synes det er veldig interessant. :)

TS

Anonymkode: 0f44b...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...