Gå til innhold

Bruktbil, gjerne SUV med stort bagasjerom - forslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei
jeg må sannsynligvis bytte bil fordi jeg trenger mer plass. Har en Mazda 6 stasjonsvogn 2009-modell, og skal ha en ny hund. (Har en stor hund fra før). Så etter å ha snakka med noen hundeburprodusenter ser det ikke ut til at det er plass til de sikreste dobbeltburene inni den bilen vi har nå, og da har jeg begynt å vurdere et bytte.

Så, hva slags bil bør jeg bytte til? Kan gå litt opp i pris, har ikke fått verdivurdering på min ennå, den kosta 190.000 for tre og et halvt år siden, så regner med den er drastisk lavere i pris nå. 

Anyway, det jeg trenger er:

- Stor bagasjeplass, rom for to store hundebur (og kanskje et tredje om noen år). Pluss bagasje.
- Ikke så nøye med bakseter, vi er to voksne og skal ikke ha barn.
- Veldig gjerne egen aircondition bak 
- En type som ikke havner på verksted hele tiden pga små og rare ting
- En det er praktisk og behagelig å kjøre, spesielt på lange avstander.
- Helst ikke Diesel, det har vi nå.
- Se noenlunde fin ut
- Være mulig å parkere i parkeringshus og manøvrere i byen, vi bor i Oslo selv om vi bruker bilen mest til hundeting. 
- Samboer vil helst ha automatgir, men der er jeg fleksibel, det er vel dyrere.

Jeg har blitt anbefalt varebil/van, kassebil og suv. Liker definift suv'ene best utseendemessig og har minst lyst på varebil, bare fordi jeg ikke syns det er noe fint.

Har sett på Suzuki grand vitara og flere citroën-modeller. Ford mondeo har blitt anbefalt, men det føles bare som en litt større versjon av nåværende bil, og noen i familien har en som har vært på verksted støtt.

Som dere skjønner, dette kan jeg ikke noe om. Det er hakket før jeg sier at jeg vil ha en bil i en kul farge, liksom. Målet er en fin, praktisk hundebil med god plass, som er lett å kjøre og som selvsagt ikke koster en formue.

Dermed blir det vel bruktbil, nybiler av denne typen spørs det om vi får råd til, selv med innbyttebil.

Bonusspørsmål: Er det mest lønnsomt å kjøpe og bytte bil nå eller en annen tid på året?

Anonymkode: 22e15...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så lenge på Fiat Freemont, mye pga samme kravene som du + firehjulstrekk.

Endte opp med en kasse bil. MEN, jeg ville nok satset på et Kela bur. De er kanskje ikke godkjente slik som Herculesburene, men de er likevel svært solide, billigere, spesiallaget og du slipper å kjøpe ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Kelabur jeg har. Glemte å si det. De er vel også testet såvidt jeg husker, bare ikke like heftig som Hercules og Variocage. Det er Kela-mannen som har sagt (ved å se på bilde og høre størrelse på hundene) at det ikke blir plass til to eller dobbelt. Hunden vi har nå er så høy! Hadde egentlig tenkt å bare kjøpe nytt kelabur eller sveise om det vi har til dobbelt.

Anonymkode: 22e15...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange som kanskje tre hundebur, sliter nok de fleste SUV'er med å kunne stille med så mye plass.

Det er en mulighet jeg kommer på i farten, det er å se etter VW Caravelle som er kjøpt på grønne skilter. Baki den skal det da være lagt opp AC for passasjerer, der setene da ikke er tatt ut. Det opplegget er jo på plass selv om skilleveggen kommer inn. Men hvordan det er å finne den kombien da, blir vel å lete etter nåla i høystakken, uten at jeg noen gang har søkt på de😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolet Suburban, Tahoe, Ford Excursion, Expedition eller Mercedes Sprinter? (Sprinter blir for høge for parkeringshus.)

Cadillac Escalade, Gmc Yukon, Dodge Durango. Mercedes Gl.

Eventuelt ein stor pickup med crewcab / dobbelcabin / bakseter. Og med skap / overbygg over lasteplanet.

Endret av Dodge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har grand vitara og det er LITEN bagasjeromsplass med mindre dere slår ned baksetene permanent. Den er generelt liten og trang inni. Fin vinterbil da, men når man skal opp i høyere hastigheter ligger den på høyt turtall og du får følelsen av å kjøre en traktor. Toppen er en svakhet på de. Har hatt et svært hundebeist på 70 kilo baki, men han satt løst.

Vi hadde X5 før. Veldig god bagasjeromsplass og generelt god plass inni. En drøm å kjøre, men minuset er dyr bil, dyr å fikse, bruker mye drivstoff. Girkassa er en svakhet på de.

Min mor har rav4,  den har enda mindre bagasjerom enn grand vitaraen. Hun har en Gordon setter i bur. Buret tar halve bagasjerommet og er akkurat stort nok så bikkja kan sitte oppreist og legge seg.

Endret av GT-R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville ikke ha bil som er på verksted mye, da er nok både brukt Volvo XC 90 (gammel type) VW og diverse amerikanere et dårlig valg.

Hva med Citroen C4 Grand Picasso?  Eller Kia Sorento? 

 

Anonymkode: 0bc25...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! Glemmer å sjekke tråder jeg har vært anonym i, så da dropper jeg det nå.

Flott med info om vitara! Ikke noe vits å bruke masse penger på noe som ikke har betraktelig bedre plass enn Mazdaen.

Vanskelig balanse å ha en som funker i Oslos parkeringshus og samtidig har masse plass. Ser jo at typiske kassebiler og van-er har mest plass. Men særlig pene er de jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...