Gå til innhold

Hvordan få med katt som ikke kan håndteres til dyrlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en katt som nå nærmer seg 15 år. Denne katten fikk vi da den var 6 uker gammel og moren ble påkjørt, så hun har alltid vært sær. Ble sterilisert når hun var et halvt år. 

Hun godtar voksne, men blir fort irritert. Unger unngår hun. Man kan kose med henne, men kun på hodet og ryggen og man må følge med på kroppspråket. For skal ikke mye til før hun hogger til med klørne. Kan ikke løftes uten at man ønsker å få dype klor. 

De siste månedene har hun gått ned i vekt. I utgangspunktet var dette bra, for hun hadde litt ekstra å ta av og jeg trodde det kom av at de to andre kattene fylte året og kunne gå over til kattemat til voksne steriliserte katter. Men nå syns jeg hun begynner å bli litt vel tynn og kunne tenkt meg at dyrlegen tok en sjekk. 

Men hvordan får jeg til dette? Kan ikke forestille meg at jeg klarer å få denne katten inn i transportburet uten at jeg selv må til legebehandling etterpå. Noen tips?

Anonymkode: e7436...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør dyrlegen om det er mulig å få noe beroligende til pus som du kan gi henne før dyrlegebesøket.

Anonymkode: d60ce...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at du får med deg en medhjelper, og at du tar tak i frempotene mens hjelperen tar tak i bakpotene? Det gjelder å samle bena to og to, og holde dem fast i øverste ledd, da kommer ikke katten seg løs. Sett frem buret med åpningen opp mot taket, og putt katten nedi med rumpa først. 

Endret av BeautyBox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan funke er at dere alltid har buret stående i stua så pus blir vandt til at det er der. Legg gjerne godbiter inni så kan pus etterhvert begynne å bruke det som en plass og ligge. Men dette tar tid og er ikke noe hjelper deg akkurat nå :P 

Når jeg må håndtere katten min som hater å bli børstet tar jeg på meg tykke hansker og hettegenser. Så slipper jeg en tur til sykehuset for blodoverføring etterpå :P Sånne grytevotter kan også fungere.

Anonymkode: 127f8...308

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På med hansker, typpe skikkelige hansker, før du håndrerer katten. Skal du fange den, så er det lurt å ha et håndkle eller et teppe du kaster over hele dyret før du løfter både katt og håndkle inn i buret. 

Alternativt kan du prøve å legge ynglingsmaten innerst i buret og se om katten er (dum nok) til å frivillig gå inn og om du klarer å  lukke før katten er ute igjen. Katter er ikke dumme, så her vil du nok slite. 

Alternativet er å diskutere med dyrlegen. 

 

Anonymkode: d3ea1...902

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan dyrlegen komme på hjemmebesøk og undersøke katten?

Anonymkode: d60ce...e49

Det vet jeg ikke, frykter at det kostet veldig mye penger. Ser uansett for meg at denne katten må i narkose for å kunne undersøkes skikkelig. 

Anonymkode: e7436...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et teppe, stort håndkle eller lignende som er stort nok til å dekke hele dyret. Polstrer deg så du ikke blir oppkloret, og er sikkert for katten. Enten blir teppet med i buret, eller du slipper katten ut av teppet inn i buret og smeller igjen døren. Hjelper med en person til! Traumatisk der og da, men bedre enn å ikke bli helsesjekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke, frykter at det kostet veldig mye penger. Ser uansett for meg at denne katten må i narkose for å kunne undersøkes skikkelig. 

Anonymkode: e7436...50e

Jeg forstår. Ta opp problemet med dyrlegen, og nevn det du skriver her om narkose, og spør om du kan få resept på noe beroligende som kan tas en tid før dere kommer (som kan kombineres med narkose).

Anonymkode: d60ce...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg får lokket henne inn i buret, til forskjell fra de to andre liker hun seg ikke inne i huler i kattemøbler. Hun vil helst være litt høyt oppe der hun har oversikt. 

Anonymkode: e7436...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv håndtert katter som har vært helt "umulige". Men det meste går, uten å måtte gi dyret narkose. Narkose og beroligende unngår man som regel da det oftest enten skader katten eller gjør den mer redd, enn det som er hensiktsmessig. Prøv det som en her nevner, ta på tykke klær og hansker (men sørg for god gripeevne), og få samlet bena to og to. Rumpa først nedi buret er veldig viktig. Lukk døra MED EN GANG katten er nedi, den vil prøve sitt hardeste på å komme seg fortest mulig ut igjen og da er det enda vanskeligere å prøve å få den nedi en gang til. 

Det er absolutt sikreste måte å håndtere en katt på med mindre du har lånt felle fra dyrebeskyttelsen o.l. 

Endret av BeautyBox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må vel sikkert prøve med lange hansker og teppe. Skal ringe dyrlegen for å bestille time og høre hva de sier. 

Anonymkode: e7436...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du ikke bena fast og dytter katten nedi med rumpa først, så vil du ikke få katten nedi buret av den grunn at den vil karre seg fast i alt rundt seg med alle klør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, BeautyBox skrev:

Holder du ikke bena fast og dytter katten nedi med rumpa først, så vil du ikke få katten nedi buret av den grunn at den vil karre seg fast i alt rundt seg med alle klør. 

Hva om man har på votter på pus først? Går det an?

Anonymkode: d60ce...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva om man har på votter på pus først? Går det an?

Anonymkode: d60ce...e49

Tror ikke man får på votter på en sånn katt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår kan ikke man klappe en gang, ble syk og måtte til dyrlegen og da fikk vi henne inn i et hjørne og liksom "tredde" buret på henne. Men det er forskjellig.... Da var hun syk og sikkert en del redusert i hva motstand hun gjorde, og i tillegg så ble hun så redd at hun "frøs" litt. Hadde en annen katt som jeg trengte opp i et hjørne for å få hun i bur og da klatret den oppover veggen etter tapeten! :P en annen metode er å fange katten inni et teppe. 

Når du først har fått dyret inn i buret så si fra til dyrlegen at den we uhåndterbar, de har et spesielt "tvangsbur" de kan bruke. 

Anonymkode: 27cb5...6e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan få beroligende hos veterinær. Ring å forklar situasjonen. 
Du bør være obs på at katten ikke burde være alene resten av dagen. Det kommer helt an på hva slags beroligende den får. Og hvor stor dose. Min fikk beroligende før veterinær og biltur, da katten hater bil. Han var dopet resten av dagen alle 4 ganger. Måtte følge med han, for han ville så gjerne klatre oppi sengen og sofaen. Noe som første til at han falt. Ene gangen var jeg sikker på at han knakk nakken, for han falt så stygt. Holdt på å drukne i vannskålen også. Tok han med meg over alt i huset etter det. Turte ikke å forlate han i 2 sek en gang. 
Etter kastrering så var han sløv i noen timer.. også kviknet han til ganske raskt. Så beroligende som han fikk for bil var mye sterkere. Tok lang tid før det gikk utav kroppen. 

Anonymkode: b72a9...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner så er det lurt å bruke håndkle. Surr det rundt pus litt stramt sånn at alle fire labbene er inni - da reduserer du muligheten for å bli klort. Rett inn i buret med håndkle og pus og lukk døren med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt i katten beroligende. Ikke ideelt, men noen ganger må man bare. 

Anonymkode: a22f8...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Putt i katten beroligende. Ikke ideelt, men noen ganger må man bare. 

Anonymkode: a22f8...7f1

Den vil bare bli mer redd enn den allerede er, fordi den vil fortsatt være våken i hodet, men ikke ha kontroll på kroppen sin. Bare å spørre en veterinær, å putte i katten beroligende for et veterinærbesøk eller reising generelt er noe man drev med for mange år siden. Ikke vanlig nå lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...