Gå til innhold

Kjøpe bil før sertifikat, ingen å øve med privat som har automat...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et dilemma. Jeg ønsker å fullføre sertifikatet men har ingen å øvelseskjøre med privat som har automatbil. Jeg tar sertifikatet på automat (vet at det bare er og ta førerprøven på nytt om jeg vil over på manuell).

Det kan bli ganske dyrt for meg så lenge jeg bare har kjøreskolen som eneste mulighet for å øvelseskjøre. De tar enten 640kr for en time eller 1280 for en dobbel, de foretrekker dobbel. 

Lurer derfor på om jeg burde kjøpe meg en bil, slik at de som ikke har automatbil kan øvelseskjøre med meg så mye som mulig, men at jeg og tar en kjøretime på kjøreskolen en gang i blant for å høre hva de mener. 

Har sjekket litt på lån og forsikring og vil komme ut på en ca 15-1600kr i mnd. 

Anonymkode: 05aaf...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har mulighet til å øvelseskjøre med manuell, hvorfor tar du ikke lappen på manuell da? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cookiemonster skrev:

Dersom du har mulighet til å øvelseskjøre med manuell, hvorfor tar du ikke lappen på manuell da? 

 

Fordi jeg vil kjøre opp på automat, det er mitt valg, mye enklere for meg. Det var heller ikke spørsmålet mitt, men takk for innspill ;-)

Anonymkode: 05aaf...b66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke, da har du jo bil når du har tatt lappen også. 

Anonymkode: ffa94...370

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. Jeg er egentlig litt i mot å kjøpe noe før man kan bruke det. Har sett noen bekjente som har kjøpt bil før lappen også har de aldri klart lappen (noe skjedde, tok lenger tid, plutselig utgift til noe annet ol.). Endte med at bilen bare sto der til de en dag solgte den igjen med litt/mye tap. 

Jeg hadde nok valgt å øvelseskjøre med manuell og kjøpe egen bil etter at lappen er i boks. Det gjorde jeg. Kjører bare automat nå som jeg har lappen. Du lærer jo å kjøre automat om du bruker manuell bil til å øvelseskjøre med. 

Men igjen. Er jo bare å kjøpe bil om du uansett skal ta lappen  :) 

Anonymkode: 4a52f...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg vil kjøre opp på automat, det er mitt valg, mye enklere for meg. Det var heller ikke spørsmålet mitt, men takk for innspill ;-)

Anonymkode: 05aaf...b66

Ja, det er ditt valg. Og det var ikke spørsmålet ditt nei, men jeg lurer på hva som er årsaken ? Du skal få slippe å svare på det, men bare lurte på hva som er bakgrunnen for det...

Men dersom du har tenkt å ha bil etter du har tatt lappen, så er det vel bare å kjøpe bil nå da ? Dersom du sparer en del på å kunne øvelseskjøre med den kontra kjøretimer, så er det vel ikke så mye å stusse på ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Cookiemonster skrev:

Ja, det er ditt valg. Og det var ikke spørsmålet ditt nei, men jeg lurer på hva som er årsaken ? Du skal få slippe å svare på det, men bare lurte på hva som er bakgrunnen for det...

Men dersom du har tenkt å ha bil etter du har tatt lappen, så er det vel bare å kjøpe bil nå da ? Dersom du sparer en del på å kunne øvelseskjøre med den kontra kjøretimer, så er det vel ikke så mye å stusse på ?

 

Er bare mer komfortabel med å kjøre automat. Har planer om å ha en liten billig bil etterpå ja. 

Anonymkode: 05aaf...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er jo selvsagt å ta manuell, og når du bare har tilgang på det privat høres det unødvendig tungvint ut å gå for automat. De fleste er i den motsatte situasjonen der de ikke her tilgang på manuell bil eller noen som kan øvelseskjøre med de, men de finner en løsning da manuelt er det mest optimale. 

Anonymkode: bf135...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange jobber krever sertfikat og bedriften/arbeidsgiver stiller med bil du kjører i arbeidstiden ved behov. Det er sjelden at disse er automat og du blir dermed eksludert fra å kjøre dem..

Anonymkode: 6f6be...d08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husk at mange jobber krever sertfikat og bedriften/arbeidsgiver stiller med bil du kjører i arbeidstiden ved behov. Det er sjelden at disse er automat og du blir dermed eksludert fra å kjøre dem..

Anonymkode: 6f6be...d08

Fullstendig klar over det, men en slik jobb har ikke jeg så det er ingen sak. Ingen vits å diskutere hva som er lurest i forhold til manuell eller automat. For å kjøre automat er mitt valg, og det er sånn det blir uansett hvor tungvint det kan bli med øvelseskjøring.

Anonymkode: 05aaf...b66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et dilemma. Jeg ønsker å fullføre sertifikatet men har ingen å øvelseskjøre med privat som har automatbil. Jeg tar sertifikatet på automat (vet at det bare er og ta førerprøven på nytt om jeg vil over på manuell).

Det kan bli ganske dyrt for meg så lenge jeg bare har kjøreskolen som eneste mulighet for å øvelseskjøre. De tar enten 640kr for en time eller 1280 for en dobbel, de foretrekker dobbel. 

Lurer derfor på om jeg burde kjøpe meg en bil, slik at de som ikke har automatbil kan øvelseskjøre med meg så mye som mulig, men at jeg og tar en kjøretime på kjøreskolen en gang i blant for å høre hva de mener. 

Har sjekket litt på lån og forsikring og vil komme ut på en ca 15-1600kr i mnd. 

Anonymkode: 05aaf...b66

Hvorfor øvelseskjører du ikke med manuell? 

Å kjøpe bil før du får førerkort medfører at forsikringen må være registrert på noen andre enn deg. I tillegg til andre uheldige ting du taper på. 

Anonymkode: bb3dc...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor øvelseskjører du ikke med manuell? 

Å kjøpe bil før du får førerkort medfører at forsikringen må være registrert på noen andre enn deg. I tillegg til andre uheldige ting du taper på. 

Anonymkode: bb3dc...695

Det må den ikke. Det har jeg forhørt meg om, den kan stå på meg ene og alene. :)

 

Anonymkode: 05aaf...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at mange jobber krever sertfikat og bedriften/arbeidsgiver stiller med bil du kjører i arbeidstiden ved behov. Det er sjelden at disse er automat og du blir dermed eksludert fra å kjøre dem..

Anonymkode: 6f6be...d08

Høres litt rart ut. Uansett, disse bilene er nok klare for utskiftning om ikke altfor lenge.

Det blir omtrent ikke solg en bil uten automat i dag :) 

Anonymkode: 52158...444

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres litt rart ut. Uansett, disse bilene er nok klare for utskiftning om ikke altfor lenge.

Det blir omtrent ikke solg en bil uten automat i dag :) 

Anonymkode: 52158...444

Hvor har du det fra? Jeg kjøpte bil for to år siden, med manuell, og samboerne kjøpte bil i fjor, med manuell... Er mange som foretrekker manuell, faktisk. 

Anonymkode: f846d...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare øvekjøre manuell da, er ikke så veldig vanskelig akkurat. Om du er et normalt oppegående menneske med normal intelligens så er det ikke så forbanna vanskelig å lære seg å clutche. 

Endret av GT-R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres litt rart ut. Uansett, disse bilene er nok klare for utskiftning om ikke altfor lenge.

Det blir omtrent ikke solg en bil uten automat i dag :) 

Anonymkode: 52158...444

Helt feil. Jeg har to forskjellige jobber der vi bruker bil og alle bilene er med manuell giring. Dette er nyere, flotte biler. 

Anonymkode: 3f6a5...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor øvelseskjører du ikke med manuell? 

Å kjøpe bil før du får førerkort medfører at forsikringen må være registrert på noen andre enn deg. I tillegg til andre uheldige ting du taper på. 

Anonymkode: bb3dc...695

Nei. Det er ikke noe krav om at man må ha førerkort for å forsikre en bil. Man kan eie og forsikre så mange biler man vil uten noen gang å ha sittet bak et ratt.

Men uansett ville jeg ha revurdert beslutningen om å ta førerkort kun på automat. Åpenbart er det kun biler med manuelt gir i nærmeste krets og da må det være særdeles upraktisk å aldri kunne benytte seg av disse enten fordi man av og til kan ha behov for å låne bil eller fordi man rett og slett må for å løse en akutt situasjon. Forrige helg for eksempel ble jeg oppringt midt på natten på grunn av sistnevnte og ble nødt til å bruke en bil jeg aldri har sett før. Jeg har ikke kjørt bil med manuelt gir på mange år, men da jeg satte meg inn viste det seg at denne hadde det. Hadde jeg da kun hatt førerkort for automat ville situasjonen ha blitt svært problematisk. Bare ett eksempel ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden (og nordmenn) i et nøtteskall: "Å KJØRE BIL MED MANUELT GIR ER ET MUST, DU MÅ KUNNE GIRE, DET ER DEN ENESTE MÅTEN Å LEVE PÅ!"

Jeg har førerkort på manuell, kan helt fint kjøre bil med manuelt gir om jeg må, men nå har jeg hatt lappen i 10 år og har fremdeles aldri vært i en situasjon hvor det var helt kritisk at jeg kunne kjøre en bil med manuelt gir. Alle jeg kjenner som kjøper seg ny bil kjøper bil med automat. Hvorfor ikke? Det gjør jo bilkjøringen enklere og tryggere.

TS: Om du har økonomi til det og uansett har tenkt på å kjøpe bil så kjør på!

Anonymkode: bced1...58e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Å kjøpe bil før du får førerkort medfører at forsikringen må være registrert på noen andre enn deg. I tillegg til andre uheldige ting du taper på. 

Anonymkode: bb3dc...695

Hæ? Hvor har du dette fra? Stesønnen min kjøpte bil da han var 16 og fikk forsikret den i sitt navn. Vi brukte den til øvelseskjøring siden vi ikke har annen bil. Det er fullt lovlig å eie bil selv om man ikke har lappen.

Anonymkode: 4ff70...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et dilemma. Jeg ønsker å fullføre sertifikatet men har ingen å øvelseskjøre med privat som har automatbil. Jeg tar sertifikatet på automat (vet at det bare er og ta førerprøven på nytt om jeg vil over på manuell).

Det kan bli ganske dyrt for meg så lenge jeg bare har kjøreskolen som eneste mulighet for å øvelseskjøre. De tar enten 640kr for en time eller 1280 for en dobbel, de foretrekker dobbel. 

Lurer derfor på om jeg burde kjøpe meg en bil, slik at de som ikke har automatbil kan øvelseskjøre med meg så mye som mulig, men at jeg og tar en kjøretime på kjøreskolen en gang i blant for å høre hva de mener. 

Har sjekket litt på lån og forsikring og vil komme ut på en ca 15-1600kr i mnd. 

Anonymkode: 05aaf...b66

Kan du ikke bare øvelseskjøre med manuell, og så ta lappen på automat? Det gjør jo ingenting at du kjører med manuell når du øvelseskjører, du får fortsatt øvd deg på trafikkreglene og kjøring. 

Anonymkode: c66d7...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...