Gå til innhold

"Leiern" og "varnt"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tittelen viser til ordene "leiren" og "varmt". Hva er grunnen til denne talefeilen?

Anonymkode: f0ed0...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt noen uttale "leiren" som "leiern". 

Men de fleste sier jo ikke "det er varmt her", her hvor jeg bor sier vi "det er så -varnt- her". 

Anonymkode: f2836...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har aldri hørt noen uttale "leiren" som "leiern". 

Birgit Strøm gav ut "Brev fra leier'n" av Allan Sherman, norsk tekst Karole, melodi den klassiske Timenes dans av Amilcare Ponchielli. "Leier" rimer på "pleier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt vil jeg tro. Her hvor jeg kommer fra sier vi leiern og varnt.

Anonymkode: ca813...e56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse talefeil ute og går, vi snakker ikke sånn som språket skrives. Lydspråket er ikke det samme som skriftspråk. Og da snakker jeg ikke om dialekter men produksjonen av lyd. Så ikke ta skriftspråket alt for alvorlig. 

Anonymkode: 36dff...bb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dialekt. Vanlig i Oslo og omegn. Jeg er fra Akershus og sier leiern og varnt. 

Anonymkode: 7f9ba...56b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier leiern og varnt sør-vest for Oslo også. Dialekt, ja.

Anonymkode: f4ac1...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Rosetelys said:

Dialekt vil jeg tro. Jeg sier også bord med L for eksempel, boL med en type tjukk l. Fjord også, fjoL.

Samme her. Og pøshe for pølse, vattn for vann og ei for jeg.

Anonymkode: 61f5c...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnene til at det er så mange talefeil på øst-landet går flere hundre år tilbake, da Norge var en kasteball mellom Sverige og Danmark. Norge var på den tiden et temmelig grisgrendt land i utgangspunktet, så det vare ikke bare bare å finne noen utenfor nærmeste familie å formere seg med. Men på østlandet var det i tillegg sånn at man enten var lojal mot Danmark eller Sverige, og frontene var stort sett veldig steile (på grunn av den nære grensen til Sverige). Der borte var det helt uaktuelt for noen som var lojal mot Danmark å gifte seg med noen som var lojale mot Sverige - og motsatt. Dermed ble det genetiske mangfoldet på østlandet ekstra utsatt, og man endte opp med helt enormt mye innavl, noe som igjen førte til at østlandsfolket utviklet en rekke med talefeil. I dag er det to grunner til at disse talefeilene fortsatt består: Den ene grunnen er at de rent fysiologiske manglene som førte til talefeil har gått i arv, men den vanligste grunnen er at talefeilene etter hvert ble til "dialekt". 

Endret av Ari Loys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/14/2017 at 5:13 PM, AnonymBruker said:

Har aldri hørt noen uttale "leiren" som "leiern".

Anonymkode: f2836...19b

Da har du levd et beskyttet liv. :)

"Utafor leiern, inni skævvern, der bor mævvern."

Anonymkode: ce55c...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler de ordene slik. Er fra Oppland. Alle andre gjør det, så er i så fall en veldig utbredt talefeil :P 

Anonymkode: 96514...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...