Gå til innhold

Vil så gjerne lage julen selv...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har ett stort ønske om å lage julaften selv.. Jeg er over 30, og det er jammen det på tide med egne tradisjoner... Vår egen mat, egen dessert og vårt eget pakkesystem..

Min familie skjønner dette, og holder seg tilbake/reiser til min søster eller andre slektninger.

Men hvert år, invaderer svigers huset (inviterer seg selv, gjerne to dager før julaften).. de tar med egen mat (for de stoler jo ikke på meg med ribba) og egen dessert (riskrem, som jeg ikke liker).. Når vi skal åpne pakker, er det svigermor som styrer alt, og det hele er bare ett eneste kaos da det skal gå fortest mulig... Når pakkene er ferdig åpnet, så skal de se på programmet sitt. da må det være stille.

Jeg har så lyst til å stelle istand selv. Lage maten, lage sjokoladefondant/panna cotta til dessert (som er min og stebarnas favoritt), åpne en og en pakke i ro og mak slik at alle får se hva vi får og se en god film sammen eller spille spill etterpå... 

Min samboer er enig, men har ikke hjerte til å fortelle sine foreldre at vi vil være i fred og at vi vil lage vår egen jul...

Dessuten så syns jeg at, om vi skal ha gjester hvert år, så burde de i det minste holde seg tilbake annethvert år, slik at min familie får rom til å komme...

I år, så vurderer vi å reise bort på min familiehytte.. Og siden svigers alltid sier at de skal være hjemme, men inviterer seg selv til oss to dager før julaften hvert år, så har jeg ikke lyst til å si noe til de om det.. Da får vi kanskje være i fred...

Er dette veldig slemt??

Anonymkode: 4ee7e...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av de som ofte reagerer på enkelte kvinners urimelig krav til julen, f.eks at den skal feires hos hennes egne foreldre og ikke hos mannens, og skulle mannen insistere på at julen også skal feires hos hans foreldre fra tid til annen, blir det på betingelsen av at barna ikke er med. Når det er skrevet, så har du min fulle sympati i dette tilfellet. Det er helt rimelig å ønske seg styringen over julen i sitt eget hjem, uten at svigers skal diktere premissene. Jeg ville tatt det opp med gubben din, da jeg synes det hans ansvar å sette ned foten overfor sine foreldre. Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Jeg er en av de som ofte reagerer på enkelte kvinners urimelig krav til julen, f.eks at den skal feires hos hennes egne foreldre og ikke hos mannens, og skulle mannen insistere på at julen også skal feires hos hans foreldre fra tid til annen, blir det på betingelsen av at barna ikke er med. Når det er skrevet, så har du min fulle sympati i dette tilfellet. Det er helt rimelig å ønske seg styringen over julen i sitt eget hjem, uten at svigers skal diktere premissene. Jeg ville tatt det opp med gubben din, da jeg synes det hans ansvar å sette ned foten overfor sine foreldre. Lykke til :)

jeg har vell egentlig aldri sagt at vi ikke skal feire med svigers.. Men nå, etter femte året med svigers julaften så begynner jeg å kjenne på at vi trenger våre egne tradisjoner..

mine foreldre og svigers går ikke over ens heller, så de gangene min familie skulle feiret med oss, avlyste vi i siste liten, da svigers inviterte seg selv (som vanlig). samboer avviste ikke sine foreldre fordi han ikke skjønner hva mine har imot hans...

Anonymkode: 4ee7e...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke urimelig å ville skape egne juletradisjoner, og da er det husets regler som gjelder. Jeg vet ikke om dere tenker på barn - men om dere gjør det så er det jo disse tradisjonene som barna vil bli en del av. Jeg synes dine svigerforeldre er ufine som drar med seg medbrakt mat og legger føringer for hele kvelden. Dere må nok gjøre det tydelig for de at de er der som gjester, og at det er dere som er vertskap. De fleste skjønner hva det betyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg har vell egentlig aldri sagt at vi ikke skal feire med svigers.. Men nå, etter femte året med svigers julaften så begynner jeg å kjenne på at vi trenger våre egne tradisjoner..

mine foreldre og svigers går ikke over ens heller, så de gangene min familie skulle feiret med oss, avlyste vi i siste liten, da svigers inviterte seg selv (som vanlig). samboer avviste ikke sine foreldre fordi han ikke skjønner hva mine har imot hans...

Anonymkode: 4ee7e...f20

Jeg vet at du ikke gjorde det, jeg måtte bare få utløp for litt frustrasjon over enkelte kvinnemennesker på forumet her, og poengtere at jeg ikke setter din situasjon i samme kontekst. 

Hele poenget er at dere har full rett til å feire jul i fred og ro, men gjør ingen forskjell på foreldre og svigerforeldre. Du og dine trenger ikke like hans, og omvendt, men dere bør oppføre dere som voksne for barnas skyld. Tross alt barnas besteforeldre :) Så er din rolle å holde orden på dine foreldre, og han får holde styr på sine egne. Men gjør det klinkende klart at du vil ha en foreldrefri jul, hvor dere sammen skaper felles tradisjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Jeg vet at du ikke gjorde det, jeg måtte bare få utløp for litt frustrasjon over enkelte kvinnemennesker på forumet her, og poengtere at jeg ikke setter din situasjon i samme kontekst. 

Hele poenget er at dere har full rett til å feire jul i fred og ro, men gjør ingen forskjell på foreldre og svigerforeldre. Du og dine trenger ikke like hans, og omvendt, men dere bør oppføre dere som voksne for barnas skyld. Tross alt barnas besteforeldre :) Så er din rolle å holde orden på dine foreldre, og han får holde styr på sine egne. Men gjør det klinkende klart at du vil ha en foreldrefri jul, hvor dere sammen skaper felles tradisjoner. 

men er det ikke fair at dersom vi skal feire jul med noen av foreldrene, så feirer vi annenhver jul?? så dersom mine foreldre er invitert, så bør det andre "settet" skjønne at de skal holde seg unna??

Anonymkode: 4ee7e...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

men er det ikke fair at dersom vi skal feire jul med noen av foreldrene, så feirer vi annenhver jul?? så dersom mine foreldre er invitert, så bør det andre "settet" skjønne at de skal holde seg unna??

Anonymkode: 4ee7e...f20

Jo, det er fair. Dersom de ikke går sammen, og ikke klarer å holde fred for en kveld, så er det fair at det blir annenhver jul. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...