Gå til innhold

Mett på drikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom opp i en problemstilling i går som jeg stusset over:

 

- Vil du ha litt mer mat?

- Nei takk, jeg er mett.

- Hva med litt mer å drikke?

- Nei takk, jeg er...mett?

 

Heter det "mett" når du er mett på drikke også? Eller bare "ikke tørst" (men det er litt mangelfullt synes jeg - det er vel forskjell på å ikke ha lyst på og å være det engelske "full" (som vel for øvrig også handler om mat))? Eller finnes det et annet ord for dette som jeg ikke kan?

Anonymkode: 8f652...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utørst! Nei takk, jeg er utørst betyr at jeg ikke er tørst lenger.
Drikke seg utørst skulle vel være velkjent?

Endret av GauteS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, GauteS said:

Utørst! Nei takk jeg er utørst betyr at jeg ikke er tørst lenger

Virkelig? Det har jeg faktisk aldri hørt. Og jeg synes det høres litt mangelfullt ut, på nivå med "ikke tørst"

Anonymkode: 8f652...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelfullt, hva i all verden kan du mene med det? 
Nei takk, jeg er mett/utørst betyr begge at du ikke har lyst på fordi du er forsynt, har nettopp spist/drukket.
Nei takk, jeg er ikke sulten/ikke tørst betyr det samme, men oppgir ingen grunn, og kan dermed virke mer uhøflig (jeg er ikke sulten at jeg tar dette). Kan det være det du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har ikke noe ordpar som fullstendig tilsvarer sulten/mett, bare tørst/utørst, og utørst passer ikke i alle situasjoner, egentlig bare i sammenhenger som "drikke seg utørst". Vi kan si "forsynt". Men jeg er helt enig i at det er et ord som mangler i norsk. 

Litt på siden: Jeg stusser fremdeles over svaret jeg fikk, for kanskje femten år siden, da jeg spurte en kollega om han hadde lyst på te, "nei takk, jeg er ikke tørst". Hvem drikker te for å slukke tørsten??

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...