Gå til innhold

Katt som ikke bruker kattedoen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en katt som er 1 år ca. Kastrert hannkatt. Jeg har hatt han helt siden han var liten, og han har allergi mot enkelte fortyper. Har endelig funnet en som han tåler. Så det er i orden. Men helt siden han begynte å gå på do når han var liten, så går han sjeldent på do i kassa å bæsjer. Hver morgen våkner jeg med bæsj utenfor kassa. Når jeg kommer hjem, så ligger det bæsj utenfor. Å dette har begynt å bli utrolig kjip situasjon, blir veldig sliten av dette når det har pågått i snart 1 år.. jeg har prøvd å bytte kattesand og prøvd alle man kan bruke. Noen ganger kan han faktisk være litt flink og han bæsjer i kassa, skryter av han. Men han fortsetter hvis jeg har renset dokassa i noen dager og sanda ikke engang stinker. Men han tisser i kassa. Uansett. Jeg renser kassa hver kveld og vi har prøvd å rense hver gang han er på do, uten hjelp. Vært å sjekket dette hos dyrlege. Men han er helt frisk.. 

men nå begynner det å bli for slitsomt å våkne til dette nesten hver dag.. vi har unge på vei og sånn kan vi ikke ha det. Og redd han blir en kasteball hvis han blir gitt bort, så ikke et alternativ. Alternative er om han må være ute på natta og på dagtid og komme inn og sove/spise. Men det er så mye rev, ser rev daglig utenfor her og er redd for at han skal bli tatt. 

Noen råd ? 

Anonymkode: 16e92...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være at han bommer? Står han i kassen og bæsjer, eller utenfor? Om han bommer ville jeg satt frem en kattedo med vegger/tak, så blir det vanskelig å bomme. Hvis ikke ville jeg satt frem en kattedo til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kjøp større do. Evt venn han til do med tak, da er det værre å sette rumpa utenfor. 

Anonymkode: f91aa...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tvist skrev:

Kan det være at han bommer? Står han i kassen og bæsjer, eller utenfor? Om han bommer ville jeg satt frem en kattedo med vegger/tak, så blir det vanskelig å bomme. Hvis ikke ville jeg satt frem en kattedo til. 

Jeg har allerede 2 doer til han inne. En stor og en litt mindre, men ikke mye. Han bommer ikke da jeg har tatt han på fersken ved å sitte utenfor. de fleste gangene går han på 1 meter fra kassa. Har prøvd å flytte på kassene. Funker ikke.. hjalp ikke med vegger, så tok den av fordi jeg trodde det var problemet. Men det er det ikke.. 

Anonymkode: 16e92...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å kjøp større do. Evt venn han til do med tak, da er det værre å sette rumpa utenfor. 

Anonymkode: f91aa...10a

Han setter ikke rompa utenfor. Svarte på et annet innlegg. 😊

Anonymkode: 16e92...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjip situasjon. Vi hadde det sånn med vår katt, bare at den tisset utenfor. Den tisset overalt unntatt i kassen. Frisk katt, og vi forsøkte det meste, men ingen bedring. Møbler ble ødelagt og vi ble nesten redde for pga besøk fordi det luktet overalt. Sprayet med citrus etc, men da tisset den bare andre steder. Jeg spurte her inne, men fikk klare svar om at dette måtte vi bare tåle. Vel, det begynte å begrense våre liv så mye at vi måtte gjøre noe. Katten ble tilslutt omplassert hos noen som hadde mer mulighet til å ha den inne, men på et begrenset område (vi har et hus som er litt vanskelig sånn sett, og små barn som stadig løper rundt og åpner dører, så katten var jo overalt uansett). Tror det har fungert bedre hos det eldre ekteparet som fikk den faktisk. Kanskje ikke det svaret du ønsket deg, men dette er uansett vår erfaring.

Anonymkode: 58f11...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig kjip situasjon. Vi hadde det sånn med vår katt, bare at den tisset utenfor. Den tisset overalt unntatt i kassen. Frisk katt, og vi forsøkte det meste, men ingen bedring. Møbler ble ødelagt og vi ble nesten redde for pga besøk fordi det luktet overalt. Sprayet med citrus etc, men da tisset den bare andre steder. Jeg spurte her inne, men fikk klare svar om at dette måtte vi bare tåle. Vel, det begynte å begrense våre liv så mye at vi måtte gjøre noe. Katten ble tilslutt omplassert hos noen som hadde mer mulighet til å ha den inne, men på et begrenset område (vi har et hus som er litt vanskelig sånn sett, og små barn som stadig løper rundt og åpner dører, så katten var jo overalt uansett). Tror det har fungert bedre hos det eldre ekteparet som fikk den faktisk. Kanskje ikke det svaret du ønsket deg, men dette er uansett vår erfaring.

Anonymkode: 58f11...57f

Det er jo mye verre enn her.. forstår godt frustrasjonen. tissingen gjør han i kassa, skryter av han de  gangene han er i kassa, men uten hell. Måtte tåle, er man i den situasjonen så skjønner man at det ikke går langsiktig. Veldig heldig der at det bare er bæsj. Men han tisset utenfor når han var liten, men nå gjør han ikke det. Men er utrolig kjip situasjon forde. Jeg er redd jeg ikke vil finne et hjem til han pga disse problemene. Han er jo en fantastisk katt, utenom dette. Vi har liksom prøvd alt.. til og med kjøpt kattesand fra Sverige. Men ingenting hjelper. Jeg tror eneste svaret er at han blir utekatt. Men er så mye rev at jeg tørr ikke. 

Anonymkode: 16e92...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mye verre enn her.. forstår godt frustrasjonen. tissingen gjør han i kassa, skryter av han de  gangene han er i kassa, men uten hell. Måtte tåle, er man i den situasjonen så skjønner man at det ikke går langsiktig. Veldig heldig der at det bare er bæsj. Men han tisset utenfor når han var liten, men nå gjør han ikke det. Men er utrolig kjip situasjon forde. Jeg er redd jeg ikke vil finne et hjem til han pga disse problemene. Han er jo en fantastisk katt, utenom dette. Vi har liksom prøvd alt.. til og med kjøpt kattesand fra Sverige. Men ingenting hjelper. Jeg tror eneste svaret er at han blir utekatt. Men er så mye rev at jeg tørr ikke. 

Anonymkode: 16e92...cf5

Hva gjør du når du tar ham på "fersken" utenfor katten?

Er det faste plasser han går? Du har prøvd å sette kassen der han pleier å gå? 

Ville lagt en avis der han pleier å gå, og se om han går på den. Kanskje kan du da flytte avisen nærmere kassen og etterhvert oppi kassen. Hiv bæsjen oppi kassen hans når du finner den, kanskje han da skjønner poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tvist skrev:

Hva gjør du når du tar ham på "fersken" utenfor katten?

Er det faste plasser han går? Du har prøvd å sette kassen der han pleier å gå? 

Ville lagt en avis der han pleier å gå, og se om han går på den. Kanskje kan du da flytte avisen nærmere kassen og etterhvert oppi kassen. Hiv bæsjen oppi kassen hans når du finner den, kanskje han da skjønner poenget.

Da gjør jeg som da de var små. Løfter han oppi kassen og lar han gjøre resten i kassa. Jeg har også prøvd å lære han nei. Så sier tydelig nei hvis han gjør det og andre ting han ikke får lov til. 

Ja har prøvd å flytte til der han bæsjer,  men da bæsjer han der kassa stod sist.. 

jeghar dessverre prøvd det å. Jeg har avispapir der jeg slipper å vaske gulvet hver gang, prøvd å hive den oppi så han ser det. Men da graver han over bæsjen sin og neste gang bæsjer han utenfor igjen. Han har bæsjet i doen tidligere, men det skjer en sjeldent gang.

Anonymkode: 16e92...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en som tisset over alt. 
Jeg hadde ingen mulighet til å ha den ute der jeg bodde. Så jeg valgte omplassere han til en slektning som bodde landlig. 
Dem bodde også ett sted hvor det var mye rev, og andre rovdyr. Det tok 9 år før han kom hjem skadet. 
Har bodd på småbruk en periode hvor det var flere katter, og rev som stadig lusket i området, og ingen av kattene ble tatt av reven. 
Katter er smarte, og raske, så dem kommer seg ofte unna rovdyr. Det er selvfølgelig en sjanse for at dem blir tatt, men sjansene er ikke så veldig store, og ikke større enn at dem blir påkjørt eller noe. 
Jeg ville tatt sjansen på å prøve la han gå ute, men ville forsikret han i tilfelle uhellet er ute. 
 

Anonymkode: b8e15...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff høres ut som avliving er et alternativ her. 

Anonymkode: d4b6a...8cf

Avlivning er ikke et alternativ! Isåfall må han komme til et sted han kan være utekatt.

Anonymkode: 16e92...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en som tisset over alt. 
Jeg hadde ingen mulighet til å ha den ute der jeg bodde. Så jeg valgte omplassere han til en slektning som bodde landlig. 
Dem bodde også ett sted hvor det var mye rev, og andre rovdyr. Det tok 9 år før han kom hjem skadet. 
Har bodd på småbruk en periode hvor det var flere katter, og rev som stadig lusket i området, og ingen av kattene ble tatt av reven. 
Katter er smarte, og raske, så dem kommer seg ofte unna rovdyr. Det er selvfølgelig en sjanse for at dem blir tatt, men sjansene er ikke så veldig store, og ikke større enn at dem blir påkjørt eller noe. 
Jeg ville tatt sjansen på å prøve la han gå ute, men ville forsikret han i tilfelle uhellet er ute. 
 

Anonymkode: b8e15...fb9

Kanskje jeg skal prøve å hahan ute og se om det blir bedre?🤔 

Anonymkode: 16e92...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må ikke være enten eller når det gjelder utekatt. Vi har pus som kun går på do ute(nekter å bruke kasse) men hun er jo inne også. De lærer seg fort til å holde seg til de blir sluppet ut hvis de er blitt vant med å gjøre fra seg ute. Ta gjerne med dokassen ut og strø litt sand/rester på et egnet sted med litt løs jord eller gress. Det er verdt et forsøk i hvertfall. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett STYGT å stenge en katt ute fordi han driter inne. En katt som er vandt til å få komme inn i varmen vil etter hvert kunne stikke av for å finne noen andre å bo med, som kan ende opp med at han blir skadet eller syk på vandringen. Så å ha han som ren utelatt vil jeg si er ganske så bra mishandling. 

Anonymkode: f91aa...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett og slett STYGT å stenge en katt ute fordi han driter inne. En katt som er vandt til å få komme inn i varmen vil etter hvert kunne stikke av for å finne noen andre å bo med, som kan ende opp med at han blir skadet eller syk på vandringen. Så å ha han som ren utelatt vil jeg si er ganske så bra mishandling. 

Anonymkode: f91aa...10a

Hvem har sagt noe om å stenge en katt ute?? Ihvertfall ikke jeg.. jeg sa at kanskje Å ha han ute vil hjelpe på problemet, tidligere skrev jeg at han kunne være ute, men komme inn å spise og sove. For å så gå ut igjen hvis han har lyst.. ingen har sagt noe om å stenge katta ute.. det er jeg ikke for uansett! Så les kommentarene før du skriver noe sånt! For meg er forkjellen på innekatter og utekatt for meg er at innekatter er de som er inne hele året.. utekatt er en pus som er ute på dagtid/når den vil, for å så komme inn når den vil! Er det mulig...

Anonymkode: 16e92...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt noe om å stenge en katt ute?? Ihvertfall ikke jeg.. jeg sa at kanskje Å ha han ute vil hjelpe på problemet, tidligere skrev jeg at han kunne være ute, men komme inn å spise og sove. For å så gå ut igjen hvis han har lyst.. ingen har sagt noe om å stenge katta ute.. det er jeg ikke for uansett! Så les kommentarene før du skriver noe sånt! For meg er forkjellen på innekatter og utekatt for meg er at innekatter er de som er inne hele året.. utekatt er en pus som er ute på dagtid/når den vil, for å så komme inn når den vil! Er det mulig...

Anonymkode: 16e92...cf5

"Kanskje jeg skal prøve å ha han ute" vil for meg bety "katten skal være ute". Hvis du mener utekatt i den betydning at den skal få komme å gå som den vil så ville jeg presisert det med å skrive "kanskje den skal få prøve å gå ute litt" eller noe. 

Herre.... 

Anonymkode: f91aa...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tvist skrev:

Hvis pus skal få lov ut, ville jeg investert i en katteluke, så pus kan inn om han er i trøbbel. 

Hørt med huseier og ønsker ikke katteluke. 

Anonymkode: 16e92...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Kanskje jeg skal prøve å ha han ute" vil for meg bety "katten skal være ute". Hvis du mener utekatt i den betydning at den skal få komme å gå som den vil så ville jeg presisert det med å skrive "kanskje den skal få prøve å gå ute litt" eller noe. 

Herre.... 

Anonymkode: f91aa...10a

Skrev lenger opp at hvis han skulle vært ute, så blir detvå være inne og spise/sove, for å gå ut igjen når han må på do. men pga reven tok jeg ikke sjangsen. 🙄

Anonymkode: 16e92...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...