Gå til innhold

Skal til Bali - hjelp!


ikiz

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal til Bali (kuta) om noen dager og har derfor lest litt på nett for å forberede meg men jeg har noen spørsmål:

- Må jeg ta ut penger i Norge slik at jeg får kjøpt turistvisum på flyplassen i Bali? Skal kun være der i 14 dager. 
- Må man ha adapter med tanke på lader av mobil og PC? 
- Stemmer det at man kun får tatt ut 700 NOK per gang i minibank? Det må jo bli dyrt i lengden med tanke på gebyr! 
- Ser flere anbefaler å leie en sjåfør som kan kjøre rundt og vise deg høydepunktene på øya. Hva betaler man for en dag? Redd får bli lurt..
- Hvordan komme seg til Nusa Penida? Har lest at det går en båt fra Denpasar som bare koster IDR 40 000?
- Noen som har en surfeskole å anbefale?
- Jeg spiser ikke kjøtt. Er det noen som har vært å spist på noen av deres vegetar resturanter og har noe å anbefale? 
- Hva MÅ jeg gjøre/se når jeg er der nede? 

Jeg har sikkert tusen andre spørsmål også, men dette er i hvert fall en start :legrine:
Håper noen har vært der og kan hjelpe meg! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Cocosa skrev:

Hva med å bruke Google eller kjøpe en reisehåndbok?

Takk for tips, men jeg har allerede brukt Google (som jeg skrev) og jeg har kjøpt og lest reisehåndbok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ankomst må du søke turist visum. 

Det kan være en litt kaotisk og stressende affære. Men det er mulig å både ta ut penger og ordne alt i ankomsthallen. 

Når vi ankom var det allerede fullt med folk, og med et enda et fly som fylte opp så ble det køer for alt. Tipper vi brukte over to timer, og vi var heldige som kunne bruke en egen hurtig kø for barnefamilier. 

Så sjekk ut om det er mulig å ordne visum på forhånd. Det er det verdt. 

Vi tok egentlig ikke ut så mye penger, men brukte kort direkte til å betale. 

De siste spørsmålene vet jeg ikke, det var ikke aktuelt for oss. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned kart over bali slik at det kan brukes når du ikke har internett / for å spare på internett. Sparer deg mye internett. 
 

- jeg kjøpte nytt simkort da jeg var der. På den måten fikk jeg internett til lokal takster. vær oppmerksom på at øya er delt inn i soner. internett på kuta kan du i værste fall ikke brukes på andre steder på øyen. jeg ble "svindlet" der. Koster ikke stort da men det var kjedelig å ikke ha internett før vi fikk fiksa det. 
- Transport. Det går busser, du kan leie sjåfør eller leie fremkomstmiddel. hadde jeg dratt tilbake i dag hadde jeg leid skuter for hele oppholdet og kjørt rundt selv. Vi tok taxi, båt, buss og leie av sjåfør når vi var der. Vi pleide å leie sjåfør den dagen vi skulle til neste sted. betalte ca 500nok for at han kjørte oss dit vi skulle og stoppet på alle serverdigheter på veien. syns det var en grei pris. Da var det snakk om at han kjørte oss rundt i 8timer ca. 
- vi brukte airbnb. anbefales.
- lokalmaten blir du fort lei av spesielt vis du reiser til de stedene uten så mange turister. spis vestlig mat når du får sjangsen. 
- vi var på matlagingskurs. Kjempe kjekt! Møtte mange andre reisende da! sosialt og lærerikt. Er ofte mye pågang så book det tidlig. 
- vi var på Nusa lembongang og nusa penida. Veldig kjekt! Lembongang var det litt turisme men mindre enn på kuta på bali. nydelige strender. surfing og snorkling. lei sykkel og utforsk øyen. Lembongang var det stort sett bare dagsturer til. Tror vi var omtrent de eneste turistene der etter kl 17. Lite å gjøre der. Perfekt til å slappe av! 

- Billig med masasje og andre spa behandlinger.
- masse markeder men ganske agresive de som selger. syns det var ubehagelig. 
- ble skremt før jeg drog om kurrøpt politi. merket ikke noe til det.
- du kan prute på alt! Inkludert bensin! 
- lokal spriten er mye billigere enn den importerte. den smaker godt :)
- vi var også på surfe skole i 3 dager. Det var en fin måte å bli kjent med folk på. 

Jeg og samboeren reiste rundt på Bali og de to øyene ved siden av i 4 uker. Vi reiste med en ryggsekk hver. Tok endel vaksiner før vi drog. Blandt annet en for å forhindre å bli dårlig i magen. Vil anbefale deg det! Det er en drikke vaksine. Jeg blir vanligvis alltid dårlig, og var derfor litt usikker på turen. Det er ikke alltid de beste hygeniske forholdene! Men jeg ble ikke dårlig en eneste gang! 

Kos deg på tur

Endret av ElineRB
feil skrevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stan skrev:

Ved ankomst må du søke turist visum. 

Det kan være en litt kaotisk og stressende affære. Men det er mulig å både ta ut penger og ordne alt i ankomsthallen. 

Når vi ankom var det allerede fullt med folk, og med et enda et fly som fylte opp så ble det køer for alt. Tipper vi brukte over to timer, og vi var heldige som kunne bruke en egen hurtig kø for barnefamilier. 

Så sjekk ut om det er mulig å ordne visum på forhånd. Det er det verdt. 

Vi tok egentlig ikke ut så mye penger, men brukte kort direkte til å betale. 

De siste spørsmålene vet jeg ikke, det var ikke aktuelt for oss. 

 

Tusen takk for tips! :laugh: Da skal jeg absolutt undersøke mulighetene rundt visum! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der for to år siden. Da trengte ikke nordmenn visum. Var nytt da. 

Anonymkode: b9690...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke adapter i Indonesia. 

Prøv dykking. Det er visst fantastisk å dykke der. 

Nordmenn trenger ikke visum for 14 dager. 

Reis til Ubud. Liker du yoga, er det stedet å prøve det på så. Nydelig plass!

Se Balis største tempel Besakih

Ang kjøttfri mat vet jeg ikke. Men de har en salat - gado gado som har tofu og ikke kjøtt. Jeg spiste den ofte. 

Bli med på tur til vulkan. Legg i vei i tretiden om natten. Stek egg på vulkansk varme og se den fantastiske soloppgangen. Lyset i Indonesia er helt fantastisk vakkert. 

Bali er fullt. Stappfullt. 

Jeg tok ut 1000 kr uten problemer. 

Ha en fantastisk tur!

Anonymkode: b9690...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere maten - maten på Bali er jo kjempegod! Absolutt ingen grunn til å spise vestlig mat.

Anonymkode: 7b86f...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...