Gå til innhold

Smartest sparing og økonomi fra starten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en tenåring i huset, riktignok et par år unna flytting hjemmefra, men vi snakker en del om smart økonomi. Vil gjerne vite mer om hvordan er ung person bør tenke helt fra starten av livet, angående sparing osv. Er BSU det eneste ene? Er pensjonssparing noe man må gjøre som pensjonssparing eller er det bedre å spare i aksjer etc?

Vi kunne kontaktet rådgivere i en bank, men de vil selvsagt bare selge sine egne tjenester... skulle gjerne hatt noen smarte råd som er litt objektive :) for å hjelpe ungdommen på vei i livet.

Anonymkode: e3831...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bufferkonto og BSU er viktigst. Og holde seg unna alle andre former for gjeld enn boliglån og studielån. Hvis du ikke har så mye til overs, så ville jeg ikke fokusert på pensjon ennå, nei. Du kan jo begynne med å sette noen kroner i måneden i et globalt indeksfond, bare for å bli vant til svingningene i aksjemarkedet, men et par hundre kroner i måneden vil ikke gjøre deg rik, selv ikke om 40 år. Når du har en solid bufferkonto, har en gjeldfribil (hvis du vil ha bil) og har spart opp egenkapital til boligkjøp eller brukt egenkapitalen på å kjøpe bolig, da kan du begynne å sette pensjonssparingen litt mer i høygir.

Anonymkode: 0f831...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å spare i BSU til vedkommende jobber slik at man får utnyttet skattefradraget.

Anonymkode: 43455...bea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføreforsikring er viktig. Hvis han/hun blir syk tidlig i livet ender han/hun i verste fall med minstepensjon, selv med ung ufør tillegget er det ikke fett å leve på uføretrygd. 

Fordelen med BSU er at det gir skattefradrag, så det er det ikke noe poeng i før han/hun har skattbar inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vent med å spare i BSU til vedkommende jobber slik at man får utnyttet skattefradraget.

Anonymkode: 43455...bea

Dette var veldig viktig før, men nå som maks sparebeløp er 300 000, så får man ikke makset kontoen hvis man begynner senere enn ved 22 års alder. Så er man over 22 år, så bør kontoen fylles uansett.

Anonymkode: 0f831...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var veldig viktig før, men nå som maks sparebeløp er 300 000, så får man ikke makset kontoen hvis man begynner senere enn ved 22 års alder. Så er man over 22 år, så bør kontoen fylles uansett.

Ja, men i dette tilfellet så er vedkommende tenåring, altså ingen hast å spare i BSU hvis man ikke har skattbar inntekt :)

Anonymkode: 43455...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men i dette tilfellet så er vedkommende tenåring, altså ingen hast å spare i BSU hvis man ikke har skattbar inntekt :)

Anonymkode: 43455...bea

Penger på konto har alltid en verdi, - selv om ikke maks utbytte kan tas ved skatteberegning.

En tilleggsfaktor er også det å ha opparbeidet et sparemønster fra tenårene. Det er mye mer komplisert å skulle opparbeide et sparemønster (en rutine) når alle utgifter også kommer på samme tidspunkt (når man er ferdig studert og akkurat har begynt i jobb). 

Anonymkode: 3caab...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, AnonymBruker said:

Penger på konto har alltid en verdi, - selv om ikke maks utbytte kan tas ved skatteberegning.

En tilleggsfaktor er også det å ha opparbeidet et sparemønster fra tenårene. Det er mye mer komplisert å skulle opparbeide et sparemønster (en rutine) når alle utgifter også kommer på samme tidspunkt (når man er ferdig studert og akkurat har begynt i jobb). 

Anonymkode: 3caab...d67

Men da kan man spare på en annen konto en BSU og vente med BSU til man kan dra nytte av skattefradraget :) 
Lurt å komme seg i jobb med skattbar inntekt senest året man fyller 22 ja, så man dra maks nytte av BSU-ordningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i dag 35 og gått fra å være veldig løssluppen med pengene til å være opptatt av sparing og formuebygging. Jeg var fra 13 års alderen heldig å tjene fra 75-100k i året +++ mens jeg bodde hjemme gratis og hadde ingen kostnader. Alt dette gikk selvfølgelig i forskjellige aktiviteter, mat og klær/ting. 

Jeg angrer i dag bittert på at jeg ikke tok grep tidligere mtp å spare langsiktig. Mine foreldre snakket om det, men jeg tenkte jo å "leve evig" så sånt kunne jeg jo bare vente med...

Etter min mening, og jeg kommer til å følge opp dette ovenfor mine barn, bør man komme igang med sparing så fort anledningen byr seg. Å ha penger tilgjengelig er det samme som å ha muligheter. 

Jeg ville plassert pengene, og her kan dere jo se litt hvilken inntekt avkommet har mtp beløp, i et globalt indeksfond fram til BSU er hensiktsmessig.

legger man statistikk til grunn er det slik at hvis man sparer 500kr/mnd i aksjemarkedet i 10 år og slutter og spare, så vil den som starter den dagen man slutter med samme sum aldri ta deg igjen. Det er noe jeg skulle ønske jeg ble fortalt i mine velmaktsdager :)

Endret av Grandidosa83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd!

Hittil har det bare vært sommerjobber siden 14 års alder og et par småjobber, så skatt har hittil vært uaktuelt - men vi har sagt at 50 % av utbetalt lønn skal spares, resten kan brukes. Dette for å gi den forventningen tidlig, at ikke all lønn er "til disposisjon". Skatt, leie osv kommer først.

Hvis jeg oppsummerer:

- unngå andre lån enn studie- og bolig

- uføreforsikring

- BSU når skattbar inntekt

- bufferkonto

- globalt indeksfond

 

55 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

legger man statistikk til grunn er det slik at hvis man sparer 500kr i aksjemarkedet i 10 år og slutter og spare, så vil den som starter den dagen man slutter med samme sum aldri ta deg igjen. Det er noe jeg skulle ønske jeg ble fortalt i mine velmaktsdager :)

Jeg skulle også gjerne visst bedre da jeg var ung, foreldrene mine var forferdelig dumme når det gjaldt økonomi i tillegg til lavtlønnsyrker og helseutfordringer. Ingen veiledning å få om økonomi, så det tok meg noen år å komme på bena selv. Gått glipp av mye på den måten, så er derfor veldig opptatt av å gi bedre muligheter til avkommet :) 

TS

Anonymkode: e3831...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg oppsummerer:

- unngå andre lån enn studie- og bolig

- uføreforsikring

- BSU når skattbar inntekt

- bufferkonto

- globalt indeksfond

Synes initiativet deres er veldig godt. Eneste jeg mener du må huske på: keep it simple! La sparingen hans gå et sted nå de første årene - istedenfor at dere sprer det for mye rundt.

Jeg ville utelukkende lat ham plassere de pengene som spares i globalt indeks fond. Skulle situasjonen oppstå at han trenger noe midler (med god grunn), kan dere vel heller legge ut for ham? - For mine egne barn tenker jeg at det er viktig at de føler at sparingen tar dem et sted. Og sparer man noen tusenlapper på årsbasis - da er det viktig at disse vises når saldoen sjekkes med jevne mellomrom.

Etter min mening bør man også ta en god prat om hva aksjefond faktisk er. At dersom verdien synker, så er det en mulighet til å få mer for pengene (og ikke bare et tap). At markedet siden starten har steget i snitt 8-10% årlig. Selv etter andre verdenskrig var ikke børsen i Berlin bankerott. Med andre ord: sparing i fond involverer risko, men at tid reduserer denne risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...