Gå til innhold

Hvordan ser ufrivillig barnløse kvinner på sine barnefrie medsøstre?


Christensen

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig får ikke negative assosiasjoner til det, slik som ordet frivillig barnløs, som ble brukt før i tiden. 

Selv setter jeg stor pris på en kjærestefri helg innimellom, uten at jeg elsker kjæresten min noe mindre fordi :-) 

Kan være enig i at det kan finnes et ennå mer perfekt ord, men hvordan kan noen få negative assosiasjoner til å leve som barnefri, når det er selvvalgt? For meg blir det et litt mer nøytralt uttrykk, som bekymringsfri, alkoholfri, skolefri, kjøttfri, luktfri o.l. :) 

Må si jeg er litt spent på hva du vil kalle mennesker som velger bort barn, som tydeligvis synes at dagens uttrykk - barnefri - "er dumt"?

Anonymkode: 0c9b8...49a

Kvinne. Mann. Person. 

Å være voksen uten samtidig ha barn ser jeg på som en normaltilstand, nesten alle har prøvd det, noen av oss i veldig mange år. 

Å bestemme at en aldri vil ha barn er et litt uvanlig livsvalg, og blir som andre litt uvanlige livsvalg gjenstand for folks nysgjerrighet, og noen ganger fordommer fra enkelte. Det skjer også om man får 9 barn, eller blir personlig kristen når hele omgangskretsen består av ateister. Alle som stikker seg litt ut fra flertallet, blir litt synlige. Og evt personer i omgivelsene som aldri har tenkt over at å få barn eller ikke er et reelt valg kan komme til avsløre at det ikke har falt dem inn å tenke at andre har hovedmål i livet der barn ikke er en del av det, og at de kanskje heller ikke forstår det når de blir konfrontert med en mer kompleks virkelighet. Dem om det. 

"Barnefri" er et negativt uttrykk fordi det impliserer at den beste tiden er uten barn, at barn er en byrde. Også når det brukes av foreldre i betydningen "endelig barnefri". Motsetningen til å være fri er jo å være bundet, og det er få som forbinder det å være bundet med noe positivt. Barn skal ikke gå rundt å lure på om de egentlig oppleves som en byrde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.9.2017 den 18.16, Christensen skrev:

Takk - verdsetter at du engasjerer deg!
 

Kvinner er ikke en homogen gruppe, og verken kvinner eller menn er feilfrie og kan stikke kjepper i hjulene for hverandre, dømme hverandre etc. I denne saken mener jeg det er relevant å snakke som kvinner i grupper - både de som har barn og de som er barnefrie. Jeg tror ikke fagpersoner som undersøker, studerer og som forsker på disse ting heller hadde snakket om kvinner i denne saken som gruppe - om det ikke var av vesentlig betydning. 

Jeg mener det er god grunn for å se på hvorfor det blir så mye mer akseptert at menn velger å være barnefrie og hvorfor kvinner tydeligvis  har lettere for å akseptere at menn vil være barnefrie enn kvinner og at kvinner som velger å være barnefrie blir tillagt en rekke negative, personlige egenskaper utelukkende i kraft av av de har valgt å være barnefrie. 

Det er ikke greit, det er ikke ønskelig. 

Menn som er barnefri blir ikke møtt på samme måten som kvinner som er barnefri. Menn blir heller ikke avkrevd forklaringer for at de har tatt et valg om å være barnefri. Jeg synes det er viktig og interessant å sette lys på og forsøke å finne ut hva disse fordommene bunner ut i - og så synes jeg at siden det blir flere og flere som både er ufrivillig barnløse (både kvinner og menn) og stadig flere barnefrie, har jeg alltid lurt på hvordan ufrivillig barnløse ser på og tenker om sine barnefrie medsøstre. 

Min personlige erfaring er også at fedre nesten uten unntak finner det uproblematisk at kvinner velger å være barnefrie, så hvorfor klarer ikke mødre å gjøre det samme? Kvinnen som forsket på disse holdningene fant også ut at noe som gikk igjen hos dem som var barnefrie (kvinner) var at de opplevde stadig vekk å ikke bli trodd på at de faktisk ikke ønsket seg barn. Møtes menn med slike holdninger? Uansett ikke i like stor grad. 

Hvorfor ser en jevnlig forsider i aviser og ukeblader/magasiner hvor kjente kvinner stiller opp med titler som: «Derfor vil jeg ikke har barn»...»Derfor har jeg valgt et liv uten barn» etc. men ikke menn i samme situasjon? 

Jeg synes også det er underlig at det nesten virker som om det er sosialt akseptert å spør barnefrie kvinner om hvorfor de ikke vil ha barn. Tviler på det er like sosialt akseptert om barnefrie kvinner i selskapslivet, på jobben, i nabolaget eller hvor som helst begynner å stille sine medsøstre som har barn om hva som egentlig er årsaken til at de vil ha barn? 

Om man deler erfaringer og våger å være ærlig mot seg selv og mot hverandre, så tenker jeg at man kan få større forståelse for hverandres situasjon og valg og at kanskje dette kan bidra til å minske fordommene?

Det er langt flere menn enn kvinner i Norge som ikke får barn - noe som tydeligvis overrasker mange (når jeg sier det). Nesten hver fjerde mann i Norge har ved fylte 45 år - ingen barn. Noen tenker da at regnestykket ikke går opp...Det som skjer er at de menn som allerede har barn fra før av - får barn med flere kvinner i «runde 2», «runde «» etc. 

 

Jeg bare hopper inn i diskusjonen her. Men det er ikke helt sant at det kun er mødre eller ufrivillig barnløse kvinner som dømmer frivillig barnløse kvinner. Jeg har selv opplevd å få spørsmålet hvorfor det, og rare blikk fra en mann på hvorfor hadde ikke jeg barn. Det er noen år siden mens jeg var singel og deita en kort stund en mann med barn fra før. Og han kunne ikke fatte og begripe det liksom. Var ikke frivillig barnløs da, men var glad jeg ikke var singel med et barn jeg hadde fått med feil person. Jeg trodde det var en fornuftig ting av meg, men tydeligvis var jeg kjemperar visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Biloba skrev:

Kvinne. Mann. Person. 

Å være voksen uten samtidig ha barn ser jeg på som en normaltilstand, nesten alle har prøvd det, noen av oss i veldig mange år. 

Å bestemme at en aldri vil ha barn er et litt uvanlig livsvalg, og blir som andre litt uvanlige livsvalg gjenstand for folks nysgjerrighet, og noen ganger fordommer fra enkelte. Det skjer også om man får 9 barn, eller blir personlig kristen når hele omgangskretsen består av ateister. Alle som stikker seg litt ut fra flertallet, blir litt synlige. Og evt personer i omgivelsene som aldri har tenkt over at å få barn eller ikke er et reelt valg kan komme til avsløre at det ikke har falt dem inn å tenke at andre har hovedmål i livet der barn ikke er en del av det, og at de kanskje heller ikke forstår det når de blir konfrontert med en mer kompleks virkelighet. Dem om det. 

"Barnefri" er et negativt uttrykk fordi det impliserer at den beste tiden er uten barn, at barn er en byrde. Også når det brukes av foreldre i betydningen "endelig barnefri". Motsetningen til å være fri er jo å være bundet, og det er få som forbinder det å være bundet med noe positivt. Barn skal ikke gå rundt å lure på om de egentlig oppleves som en byrde. 

Det er jo litt forståelig at det er godt med en bitteliten pause fra grinete unger da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er jo litt forståelig at det er godt med en bitteliten pause fra grinete unger da...

Kan godt hende det, vi har ikke grinete barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg bare hopper inn i diskusjonen her. Men det er ikke helt sant at det kun er mødre eller ufrivillig barnløse kvinner som dømmer frivillig barnløse kvinner. Jeg har selv opplevd å få spørsmålet hvorfor det, og rare blikk fra en mann på hvorfor hadde ikke jeg barn. Det er noen år siden mens jeg var singel og deita en kort stund en mann med barn fra før. Og han kunne ikke fatte og begripe det liksom. Var ikke frivillig barnløs da, men var glad jeg ikke var singel med et barn jeg hadde fått med feil person. Jeg trodde det var en fornuftig ting av meg, men tydeligvis var jeg kjemperar visst.

Jepp, jeg har opplevd det samme med et par menn. 

Anonymkode: 377bc...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Aldri? 

Knapt. Litt sutrete i noen dager med opptil 40 i feber og virusinfeksjon. Og noen sutredager for nesten et halvt år siden med småfeber, utilpass, magetrøbbel osv etter MMR-vaksinen. Og småsyk samme dag som en annen vaksine for over 1 år siden, ville bæres hele tiden samme dag. Kan selvfølgelig sutre litt ifbm å bli overtrett en kveld, men generelt er ungen mye mer omgjengelig enn oss voksne...;-) Tenåringen er også eksemplarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Biloba skrev:Kvinne. Mann. Person. 

Å være voksen uten samtidig ha barn ser jeg på som en normaltilstand, nesten alle har prøvd det, noen av oss i veldig mange år. 

Å bestemme at en aldri vil ha barn er et litt uvanlig livsvalg, og blir som andre litt uvanlige livsvalg gjenstand for folks nysgjerrighet, og noen ganger fordommer fra enkelte. Det skjer også om man får 9 barn, eller blir personlig kristen når hele omgangskretsen består av ateister. Alle som stikker seg litt ut fra flertallet, blir litt synlige. Og evt personer i omgivelsene som aldri har tenkt over at å få barn eller ikke er et reelt valg kan komme til avsløre at det ikke har falt dem inn å tenke at andre har hovedmål i livet der barn ikke er en del av det, og at de kanskje heller ikke forstår det når de blir konfrontert med en mer kompleks virkelighet. Dem om det. 

"Barnefri" er et negativt uttrykk fordi det impliserer at den beste tiden er uten barn, at barn er en byrde. Også når det brukes av foreldre i betydningen "endelig barnefri". Motsetningen til å være fri er jo å være bundet, og det er få som forbinder det å være bundet med noe positivt. Barn skal ikke gå rundt å lure på om de egentlig oppleves som en byrde. 

Jeg tror ikke helt at du skjønner at for noen personer så ville barn faktisk vært en byrde, og at det er derfor noen velger det bort. 

Noen liker å være fri og ikke bundet, og jeg ser ikke helt hva som er galt med det?

Jeg har aldri sett på mine foreldres barnefrie venner, og tenkt "åh, siden ikke alle vil ha barn her i verden, så er jeg en byrde for mine foreldre." Jeg har vel heller lært at det finnes flere måter å leve livet på, og at man må velge det som føles riktig, selv om ikke "alle andre gjør det". Å sammenligne å velge å være barnefri med å få 9 barn, eller å bli personlig kristen når alle i omgangskretsen er ateister, blir vel noe ekstremt, så vanlig som det er i dag.

Nå er "barnefri" et velkjent uttrykk både i faglitteratur og dagligtale, og grunnen til det taler vel for seg selv.

Anonymkode: 0c9b8...49a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke helt at du skjønner at for noen personer så ville barn faktisk vært en byrde, og at det er derfor noen velger det bort. 

Noen liker å være fri og ikke bundet, og jeg ser ikke helt hva som er galt med det?

Jeg har aldri sett på mine foreldres barnefrie venner, og tenkt "åh, siden ikke alle vil ha barn her i verden, så er jeg en byrde for mine foreldre." Jeg har vel heller lært at det finnes flere måter å leve livet på, og at man må velge det som føles riktig, selv om ikke "alle andre gjør det". Å sammenligne å velge å være barnefri med å få 9 barn, eller å bli personlig kristen når alle i omgangskretsen er ateister, blir vel noe ekstremt, så vanlig som det er i dag.

Nå er "barnefri" et velkjent uttrykk både i faglitteratur og dagligtale, og grunnen til det taler vel for seg selv.

Anonymkode: 0c9b8...49a

Tror du virkelig at andre mennesker ikke skjønner at noen vil oppleve barn/foreldreansvar som en byrde? I så fall har du et ganske spesielt syn på din egen versus andres analytiske evner.

Akkurat som "barnløs" kan implisere at barn er noe man burde hatt og mangler, så impliserer "barnefri" at barn er en byrde, generelt, og at noen er fri for den. Det er ikke et nøytralt uttrykk, men et uttrykk som devaluerer en stor gruppe mennesker (barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Biloba skrev:

Tror du virkelig at andre mennesker ikke skjønner at noen vil oppleve barn/foreldreansvar som en byrde? I så fall har du et ganske spesielt syn på din egen versus andres analytiske evner.

Akkurat som "barnløs" kan implisere at barn er noe man burde hatt og mangler, så impliserer "barnefri" at barn er en byrde, generelt, og at noen er fri for den. Det er ikke et nøytralt uttrykk, men et uttrykk som devaluerer en stor gruppe mennesker (barn).

Men det er jo ikke å se bort ifra at barn ikke alltid er en kos og en glede heeeleee tiden. Det er lov å sette pris på freden og roen etter ungene har lagt seg f.eks  og det er lov å synes det er deilig å ha fått barnevakt for å kunne gjøre voksenting. I slike situasjoner syns jeg det er innafor å bruke ordet barnefri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men det er jo ikke å se bort ifra at barn ikke alltid er en kos og en glede heeeleee tiden. Det er lov å sette pris på freden og roen etter ungene har lagt seg f.eks  og det er lov å synes det er deilig å ha fått barnevakt for å kunne gjøre voksenting. I slike situasjoner syns jeg det er innafor å bruke ordet barnefri.

Joda, men tråden handler om "barnefrie" kvinners image hos ufrivillig barnløse. Og det ville altså vært høyere hos meg uten behovet for begreper som devaluerer barn. Jeg koser meg skikkelig når barnet sover, jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Biloba skrev:

Joda, men tråden handler om "barnefrie" kvinners image hos ufrivillig barnløse. Og det ville altså vært høyere hos meg uten behovet for begreper som devaluerer barn. Jeg koser meg skikkelig når barnet sover, jeg. 

Men å være gladfor å ikke ha barn betyr jo ikke at man ser på andres barn som en byrde. Og det er jo ikke en usannhet at barnløse er mer FRI til å gjøre hva de vil. De har jo ikke et barns behov å ta hensyn til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maleficenta skrev:

Men å være gladfor å ikke ha barn betyr jo ikke at man ser på andres barn som en byrde. Og det er jo ikke en usannhet at barnløse er mer FRI til å gjøre hva de vil. De har jo ikke et barns behov å ta hensyn til.

Unødvendig å bruke begreper for å fremstille barn som et hinder for å leve livet. Det kommer helt an på hva man vil ha ut av livet, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Biloba skrev:

Unødvendig å bruke begreper for å fremstille barn som et hinder for å leve livet. Det kommer helt an på hva man vil ha ut av livet, det.

Det er jo til hinder dersom barna hindrer enn i å leve nettopp det livet de ønsker. Man kan faktisk ikke gjøre nøyaktig de samme tingene med barn som man kunne før man fikk barn, uten at det fører til at man neglisjerer barna

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er jo til hinder dersom barna hindrer enn i å leve nettopp det livet de ønsker. Man kan faktisk ikke gjøre nøyaktig de samme tingene med barn som man kunne før man fikk barn, uten at det fører til at man neglisjerer barna

Igjen, det kommer an på hva man vil med livet, og så er det jo så fint at man kan velge å ikke skaffe barn om man ikke vil. Jeg føler meg priviligert som fikk et barn. Det er en like stor del av sannheten om barn som aspektet av byrde som impliseres av begrepet barnefri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Biloba skrev:

Igjen, det kommer an på hva man vil med livet, og så er det jo så fint at man kan velge å ikke skaffe barn om man ikke vil. Jeg føler meg priviligert som fikk et barn. Det er en like stor del av sannheten om barn som aspektet av byrde som impliseres av begrepet barnefri. 

Ja og kanskje de som ikke ønsker barn, ønsker nettopp et liv som ikke samsvarer med å ha barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var barnefri leeenge.

Min erfaring er at de barnløse som har akseptert sin barnløshet, liker de barnefrie som både kan snakke om og interesserer seg for andre ting enn barn og da ikke minner dem om barnløsheten, og i tillegg på en måte bekrefter for omverdenen at man kan ha et fullverdig liv uten barn. 

 

Anonymkode: 60f68...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Ja og kanskje de som ikke ønsker barn, ønsker nettopp et liv som ikke samsvarer med å ha barn. 

Trenger vel ikke flere selvfølgeligheter nå?

Poenget mitt er hva slags tanker barn gjør seg når noen skal omtale seg som barnefrie, som impliserer at barn er en byrde (generelt, ikke bare for den som velger å ikke få).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Biloba skrev:

Trenger vel ikke flere selvfølgeligheter nå?

Poenget mitt er hva slags tanker barn gjør seg når noen skal omtale seg som barnefrie, som impliserer at barn er en byrde (generelt, ikke bare for den som velger å ikke få).  

Tror ikke barn tenker så mye over hva folk uten barn sier om at de er barnefrie eller barnløse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Maleficenta skrev:

Tror ikke barn tenker så mye over hva folk uten barn sier om at de er barnefrie eller barnløse.

Det gjør de nok ikke, nei. Jeg tror det handler mer om en forelder som ikke liker tanken om at noen i det hele tatt kan se på barn som noe de ikke ønsker selv.

Anonymkode: 0c9b8...49a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...