Gå til innhold

Hvordan ser ufrivillig barnløse kvinner på sine barnefrie medsøstre?


Christensen

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor du sammenligner disse gruppene i det hele tatt. De har jo ikke noe med hverandre å gjøre. De som ønsker seg barn og får barn er lykkelige fordi de får det de ønsker seg. De som ikke får barn fordi de ikke øsnker seg barn er lykkelige fordi de får det de ønsker seg, men de som ikke kan få barn men ønsker seg barn er selvsagt ulykkelige fordi de ikke får det de ønsker seg. Men tviler på at noen av gruppene mener spesielt mye om hverandre. Det er helt ulike livssituasjoner. 

Anonymkode: e0c91...262

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ee ufrivillig barnløs og vil aldri få barn. Jeg synes det er supert at folk er frivillig barnløse.  Jeg synes det er tøft av dem å stå for et valg veldig mange ikke forstår.  Egentlig er jeg ikke så ekstremt glad i barn og har ikke noe "behov" for at folk skal få barn bare fordi de kan, og ikke jeg. Og så er jeg bittelitt misunnelig fordi når det ble som det ble, skulle jeg virkelig ønske jeg kunne tenkt slik selv.

Nå kan jeg selvfølgelig bare snakke ut fra min egen omgangskrets, men jeg opplever at de frivillige barnløse har uendelig mye mer forståelse og empati for min situasjon, enn mødrene har.

Anonymkode: 3bf45...dbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ufrivillig barnløs, men er nå mor.

Jeg har all respekt for at ikke alle ønsker en foreldrerolle. Det var positivt for meg som ufrivillig barnløs å få innspill fra andre perspektiver, både fra frivillig og ufrivillig barnløse som velger å utnytte de mulighetene som ligger i å forme livet sitt ut fra andre premisser enn barneforeldre. Selv var jeg ganske sikker på at jeg ville ha syltet meg ned i sorg om vi ikke lyktes. 

Det som ikke er inspirerende er dog den typen frivillig barnløse som alltid må utbasunere sitt syn på barn som ingenting annet enn en evig strøm av bæsj, snørr, hylskriking og våkenetter. Man bør være såpass reflektert at man forstår hva man velger bort, på den annen side er det ikke en ulempe å ikke sette barn til verden om man ikke har større dybde.

Synes barnefri er et dårlig uttrykk, og spiller på synet på barn som en byrde. Ingen ville kalt noen for kjærestefri eller søskenfri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Biloba skrev:

Jeg har vært ufrivillig barnløs, men er nå mor.

Jeg har all respekt for at ikke alle ønsker en foreldrerolle. Det var positivt for meg som ufrivillig barnløs å få innspill fra andre perspektiver, både fra frivillig og ufrivillig barnløse som velger å utnytte de mulighetene som ligger i å forme livet sitt ut fra andre premisser enn barneforeldre. Selv var jeg ganske sikker på at jeg ville ha syltet meg ned i sorg om vi ikke lyktes. 

Det som ikke er inspirerende er dog den typen frivillig barnløse som alltid må utbasunere sitt syn på barn som ingenting annet enn en evig strøm av bæsj, snørr, hylskriking og våkenetter. Man bør være såpass reflektert at man forstår hva man velger bort, på den annen side er det ikke en ulempe å ikke sette barn til verden om man ikke har større dybde.

Synes barnefri er et dårlig uttrykk, og spiller på synet på barn som en byrde. Ingen ville kalt noen for kjærestefri eller søskenfri.

Det er i hvert fall bedre enn "barnløs", som insinuerer at du "mangler noe" dersom du ikke får barn. Slik kan det gi et bilde på at man ikke er "kvinnelig nok" eller verdt nok dersom du velger å ikke reprodusere deg selv. Noe som er latterlig i dagens samfunn. 

For noen vil barn utvilsomt være en byrde, og de har sin fulle rett til å velge det bort, uten at noen skal mene at de mangler noe. Det finnes mange typer kjærlighet her i verden ❤️

Anonymkode: 0c9b8...49a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i hvert fall bedre enn "barnløs", som insinuerer at du "mangler noe" dersom du ikke får barn. Slik kan det gi et bilde på at man ikke er "kvinnelig nok" eller verdt nok dersom du velger å ikke reprodusere deg selv. Noe som er latterlig i dagens samfunn. 

For noen vil barn utvilsomt være en byrde, og de har sin fulle rett til å velge det bort, uten at noen skal mene at de mangler noe. Det finnes mange typer kjærlighet her i verden ❤️

Anonymkode: 0c9b8...49a

Det er helt unødvendig å forklare at man har rett til å ikke reprodusere seg.

Det er helt ok om man vil bytte ut ordet barnløs, men barn skal slippe å høre andre bli omtalt som barnefrie, som om barn er en byrde eller sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Biloba skrev:

Det er helt unødvendig å forklare at man har rett til å ikke reprodusere seg.

Det er helt ok om man vil bytte ut ordet barnløs, men barn skal slippe å høre andre bli omtalt som barnefrie, som om barn er en byrde eller sykdom.

Henger barn virkelig seg opp i ordet barnefri? Mange bruker jo at de har "barnefri", den helgen de er uten barn uten at noen klager over det.. Tror barn lever helt fint med at de ikke er ønsket av alle jeg :)

Anonymkode: ed4e9...51a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Henger barn virkelig seg opp i ordet barnefri? Mange bruker jo at de har "barnefri", den helgen de er uten barn uten at noen klager over det.. Tror barn lever helt fint med at de ikke er ønsket av alle jeg :)

Anonymkode: ed4e9...51a

Det er faktisk mange som er bevisst på hvordan "barnefri" kan høres ut for barna deres. Blant annet vi, som har eldste barnet bare 50%. 

For meg blir det rart å fremstille voksne kvinner som velger å ikke ha barn som sartere og med mer behov for spesielt hensynsfull språkbruk enn barn. Barn har ikke samme evne til å tolke og sette ting i perspektiv som voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Biloba skrev:

Det er helt unødvendig å forklare at man har rett til å ikke reprodusere seg.

Det er helt ok om man vil bytte ut ordet barnløs, men barn skal slippe å høre andre bli omtalt som barnefrie, som om barn er en byrde eller sykdom.

Jeg tror ikke akkurat at norn barn tar skade av å høre at noen er barnefri, så lenge de vet at de selv er ønsket av sine foreldre :) 

Man kan ikke oppdra barnet sitt i en rosa boble og la de tro at alle ønsker barn. Det har litt med å lære realiteten, og at verden er slik at det er vanlig og helt greit å ønske et liv som ikke nødvendigvis innebærer barn.

Anonymkode: 0c9b8...49a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke akkurat at norn barn tar skade av å høre at noen er barnefri, så lenge de vet at de selv er ønsket av sine foreldre :) 

Man kan ikke oppdra barnet sitt i en rosa boble og la de tro at alle ønsker barn. Det har litt med å lære realiteten, og at verden er slik at det er vanlig og helt greit å ønske et liv som ikke nødvendigvis innebærer barn.

Anonymkode: 0c9b8...49a

Vittig da at samtlige foreldre som har skaffet barnevakt for å finne på noe med venner f.eks sier de har barnefri..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Maleficenta skrev:

Vittig da at samtlige foreldre som har skaffet barnevakt for å finne på noe med venner f.eks sier de har barnefri..

Ikke sant? Stakkars barn 😂

Anonymkode: 0c9b8...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke akkurat at norn barn tar skade av å høre at noen er barnefri, så lenge de vet at de selv er ønsket av sine foreldre :) 

Man kan ikke oppdra barnet sitt i en rosa boble og la de tro at alle ønsker barn. Det har litt med å lære realiteten, og at verden er slik at det er vanlig og helt greit å ønske et liv som ikke nødvendigvis innebærer barn.

Anonymkode: 0c9b8...49a

Hvis du stikker hodet ut av din egen boble et øyeblikk, klarer du kanskje å se at ordet barnefri ikke er en verdinøytral betegnelse, akkurat som barnløs ikke er det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett ned på kvinner, eller menn, som velger å være frivillig barnløse. Det er jo ingenting jeg har noe med uansett, det er et privat anliggende, og har jeg ingenting med å dømme dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Biloba skrev:

Hvis du stikker hodet ut av din egen boble et øyeblikk, klarer du kanskje å se at ordet barnefri ikke er en verdinøytral betegnelse, akkurat som barnløs ikke er det.

Jeg har stor forståelse for at foreldre ikke ønsker å bruke ordet "barnefri" i gehør av sine egne barn. Man kan aldri ta "fri" fra foreldrerollen, det kan alltid skje noe med barnet, eller barnet kan ha behov for å snakke med/være hos foreldrene, selv om foreldrene har barnevakt, er ute, på ferie osv. Og man ønsker ikke at barnet skal høre at man omtaler dette som noe positivt - å ta fri fra barnet. 

 

Men å omtale menn og kvinner som aldri ønsker seg barn som barnefri, det ser jeg virkelig ingen problemer med. 

Anonymkode: 0c9b8...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men å omtale menn og kvinner som aldri ønsker seg barn som barnefri, det ser jeg virkelig ingen problemer med. 

Anonymkode: 0c9b8...49a

Hva i all verden mener du er bra med uttrykket?

Det er like dumt som å kalle et enebarn for søskenfri, en singel for kjærestefri, et donorbarn for farfri eller et surrogatbarn for morfri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2017 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufrivillig barnløs, og kjenner litt på misunnelse når det gjelder de barnefrie. Skulle virkelig ønske jeg kunne senke skuldrene og se for meg et fullverdig liv uten barn, det hadde gjort alt så mye enklere. Det forundrer meg ikke at de barnefrie scorer høyt på lykke og denslags, de har jo som regel et fint liv med seg selv og evt partner i fokus. Den rasjonelle delen av meg ville gjerne valgt å være barnefri, men i stedet er det en enorm trang til å få barn som overtar. Dette koster oss mye i form av psyke, tid og penger.

Anonymkode: e1650...c10

Hei!

Så imponerende at du våger å kjenne på disse følelsene som for mange dessverre er så skambelagt. Jeg vet ikke hvor du er i prosessen (om du enda prøver, om det er en tilbakelagt epoke, din alder etc.). Uansett tror jeg du vil ha alle muligheter for å få et fantastisk, fullverdig liv  - uten barn fordi du har så godt utgangspunkt ved at du våger å kjenne på og definere dine følelser. 

De fleste jeg kjenner som har barn har aldri hatt denne «trangen» som du sier...snarere at når de har kommet i en viss alder og har vært i stabile relasjoner, har tatt opp tema og tatt avgjørelse på at om de skulle ha barn - var det på tide - så fikk de. 

Jeg tror absolutt ikke du skal gi opp et fantastisk liv uten barn. Som du nevner...All den tiden andre par bruker på å tenke på barna, snakke om barna, diskutere ting som vedrører barna, planlegger ting som har med barna å gjøre...Hvor mange timer eller minutter tror du foreldre har sammen - som absolutt IKKE har noe med barna å gjøre? Ikke mange...

All den tiden foreldre bruker på dette - bruker min partner og jeg sammen og på hverandre...Fantastisk! Kjenner meg veldig privilegert. Da jeg var yngre skjedde det kanskje et par ganger at tanken streifet meg...om jeg kom til å angre, men det skjedde aldri. For hvert år som gikk følte jeg bare en stor lettelse over at jeg slipper - og for at jeg kan overlate alt dette til andre ;) 

Jeg lar meg aldri provosere av mødre som ikke tror meg når jeg sier at jeg er sjeleglad for at jeg «slipper» (å ha barn)...Jeg bare begynner bare å le - til stor provokasjon for mange ;)  Tallene og forskningsresultatene har talt...og jeg kjenner meg veldig igjen. At foreldre (den kvinnelige delen - mødre) nekter å ta det inn over seg (at barnefrie er hakket mer lykkelige/tilfreds enn foreldre) er nok snarere en naturlig konsekvens av at de føler de må forsvare et valg de utmerket godt vet de aldri kan gjøre om ;) 

Ønsker deg lykke til - og vil oppmuntre deg til å finne din egen lykkesti...uten barn!

Anonymkode: a6d8f...01f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, SPOCA skrev:

Har aldri sett ned på kvinner, eller menn, som velger å være frivillig barnløse. Det er jo ingenting jeg har noe med uansett, det er et privat anliggende, og har jeg ingenting med å dømme dem. 

Flott å høre. Det er interessant å høre uansett pga. resultatene som er funnet (hvor lite pent mange mødre ser på sine barnefrie medsøstre). Det er jo rimelig grovt det de fant...at kvinner som har fått barn tillegger sine barnefrie medsøstre en hel rekke negative, personlige egenskaper - utelukkende i kraft av at de har tatt dette valget - om å være barnefrie...

Det hadde jo vært interessant om vi barnefrie hadde gjort det samme om våre medsøstre som er mødre? ;) 

Flott at du ikke har et negativt syn på kvinner som velger å være barnefrie - jeg håper virkelig at noen av dem som har det (for undersøkelsene viser jo at det er mange) våger å ytre seg her - slik at jeg kan få et bedre innblikk i hva som er årsaken til dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2017 den 10.01, Biloba skrev:

Det er faktisk mange som er bevisst på hvordan "barnefri" kan høres ut for barna deres. Blant annet vi, som har eldste barnet bare 50%. 

For meg blir det rart å fremstille voksne kvinner som velger å ikke ha barn som sartere og med mer behov for spesielt hensynsfull språkbruk enn barn. Barn har ikke samme evne til å tolke og sette ting i perspektiv som voksne.

Jeg er vant til at foreldre kaller det «barnefri» når de har en tilmålt tid uten barn...Det være seg en kveld, helg, uke eller ferie. En hører også svært ofte at alenemødre (som først har karret til seg og sloss med nebb og klør for å få omsorgen etter samlivsbrudd og for at barnet/barna skal få minst mulig samvær med barnefaren) sutre over at de aldri har barnefri ;) 

Tidligere kaltes det «frivillig barnløs». Nå heter det «barnefri». Hvem som har omgjort denne måten å definere denne gruppen på har jeg ikke kjennskap til - men det er altså ikke jeg. Jeg bruker begrepet fordi det er slik det er  - og det forholder jeg meg til. 

Når det er sagt stusset jeg også litt på dette begrepet i starten, men har forståelse for hvorfor de endret betegnelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, O.G. skrev:

Barnefri høres egentlig litt negativt ut.

Det er vel øynene som ser...Fra foreldres ståsted kanskje...om de ser litt negativt på dem som ikke vil ha barn og er glad for at de slipper å ha barn? For meg høres det kun veldig positivt ut ;) 

Anonymkode: a6d8f...01f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...