Gå til innhold

Pris for sterilisering o.l. av katt?


FrøkenPotetgull

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har lenge hatt lyst på katt, og tenker å kjøpe en kattunge. Begge har hatt katter selv i barndommen, og er forsåvidt godt vant og kjent med deres behov o.l. Det jeg derimot er usikker på, er pris for sterilisering/kastrering, ormekurer, vaksine og evt. chipping/merking. Jeg vil ikke gå til anskaffelse av en katt uten å vite at jeg i det hele tatt har råd disse tingene. Har spurt litt rundt, og googlet litt, men eneste svaret jeg får er at det varierer fra sted til sted. Så, hva har dere betalt for disse tingene? Vil bare finne en sånn cirka pris. :catmilk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du går til dyrelegene sine nettsider kan du kontakte de som jobber der for å forhøre deg om pris og når katten skal kastreres, om dere vurderer ute-katt skal den ikke ut av huset før den er 6-8 måneder gammel og har fra før blitt vant med uteområdet i f.eks bånd. 

Tror jeg betalte 1500 for kastrering av min hannkatt som ble 6 mnd, og tror det er 1200 for hunnkatt? 

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering ligger på rundt 1000-1200, sterilisering hunnkatt ca 1800-2000. Det pleier ofte å være steriliseringskampanjer på nyåret, med reduserte priser. Vaksiner koster ca 550 kr, grunnvaksinen består av to vaksiner med 4 uker mellom, dvs 550x2, deretter en vaksine årlig. Ormekurer bør gis 3-4 ganger årlig, her husker jeg ikke pris.

Anonymkode: e06eb...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å ringe dyrlegen du vil ha for å sjekke nøyaktig pris, men sånn ca for pakker med alt inkludert er det:

grunnvaksine, microchip + kastrering underkant av 3000 (kattunger kan kastreres), legg på en 1000 lapp om det er hunnkatt.

ormekur koster veldig lite, 50-70 kr per gang, og dette får du som regel kjøpe med fra dyrlegen ved behov.

Dersom du trenger pass og andre vaksiner (rabies), legg på en ekstra tusenlapp.

Anonymkode: cb251...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss koster det 2750 for kastrering, id-chip, øretattoo, og første vaksine for hunnkatt, 1750 for det samme på hannkatt. Vaksine nummer to koster 430,- . 

Katten må veie minst to kilo. 

Ikke slipp den ut alene før den er id.merket, vaksinert og kastrert, og 10-12 mnd gammel. Først da er stedsansen utviklet. Luft gjerne katten i sele på forhånd, så blir den litt kjent rundt der dere bor. 

Når du skal skaffe kattunge, ta en som er minst 12 uker, og den må ha helseattest, og helst være vaksinert og chippet. Kommer du og skal hente katt og den har rennende øyne eller nese, IKKE ta den med hjem. Da har den med stor sannsynlighet clamydia eller herpes, og det kan være et helsike å bli kvitt igjen... 

 

 

Anonymkode: 8835c...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, TigerGutten skrev:

Hvis du går til dyrelegene sine nettsider kan du kontakte de som jobber der for å forhøre deg om pris og når katten skal kastreres, om dere vurderer ute-katt skal den ikke ut av huset før den er 6-8 måneder gammel og har fra før blitt vant med uteområdet i f.eks bånd. 

Tror jeg betalte 1500 for kastrering av min hannkatt som ble 6 mnd, og tror det er 1200 for hunnkatt? 

Hannkatt er billigere å kastrere enn hunnkatt siden det er et mye mindre inngrep. 6-8 mnd er for tidlig å gå ut alene. 

Anonymkode: 8835c...a10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er å ringe dyrlegen du vil ha for å sjekke nøyaktig pris, men sånn ca for pakker med alt inkludert er det:

grunnvaksine, microchip + kastrering underkant av 3000 (kattunger kan kastreres), legg på en 1000 lapp om det er hunnkatt.

ormekur koster veldig lite, 50-70 kr per gang, og dette får du som regel kjøpe med fra dyrlegen ved behov.

Dersom du trenger pass og andre vaksiner (rabies), legg på en ekstra tusenlapp.

Anonymkode: cb251...d09

Wow, for noen priser! 

Hos oss er pakkepris 1750 og 2750 for henholdsvis hann-og hunnkatt. Pass+rabiesvaksine koster 730,- 

Markkur skal kun gis dersom katten har mark, og man får resept hos veterinæren. Vi selger ikke markkurer over disk, kun de som kommer for å få markkur til hund i forbindelse med utenlandsreise får kjøpt markkurtabletter. 

 

Anonymkode: 8835c...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, for noen priser! 

Hos oss er pakkepris 1750 og 2750 for henholdsvis hann-og hunnkatt. Pass+rabiesvaksine koster 730,- 

Markkur skal kun gis dersom katten har mark, og man får resept hos veterinæren. Vi selger ikke markkurer over disk, kun de som kommer for å få markkur til hund i forbindelse med utenlandsreise får kjøpt markkurtabletter. 

 

Anonymkode: 8835c...a10

Dette er i Trondheim, og her er priser nesten aldri lagt ut på hjemmesidene, så tenker det her er blant de dyreste (og da kan man heller bli positivt overraske om det ender opp på mindre tenker jeg)

Anonymkode: cb251...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Jeg har vært innom nettsidene til absolutt alle dyrlegene i området, og INGEN har prislister liggende ute. Derfor frykter jeg høye priser, og jeg kjenner ikke så mange i området jeg kan spørre heller... Vil som sagt ikke kjøpe katt før jeg er sikker på at jeg har råd til alt den trenger. Får kanskje ta en ringe/maile-runde rundt og spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, FrøkenPotetgull skrev:

Takk for mange gode tips. Jeg har vært innom nettsidene til absolutt alle dyrlegene i området, og INGEN har prislister liggende ute. Derfor frykter jeg høye priser, og jeg kjenner ikke så mange i området jeg kan spørre heller... Vil som sagt ikke kjøpe katt før jeg er sikker på at jeg har råd til alt den trenger. Får kanskje ta en ringe/maile-runde rundt og spørre. 

Ja, du burde ringe rundt og spørre. Prisene kan variere veldig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også å sette av penger for andre utgifter på katten, samt noen hundrelapper i måneden til forsikring.

Anonymkode: 0dc45...173

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

På 13.9.2017 den 21.20, MissPierce skrev:

Hvor i landet bor du TS? 

Beklager fryktelig sent svar, men jeg bor nord i Rogaland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, FrøkenPotetgull skrev:

Beklager fryktelig sent svar, men jeg bor nord i Rogaland. 

Det er dessverre ett av de dyreste områdene i landet å måtte til vetrinæren. Ta en ringerunde, og sjekk opp priser. 

Jeg gjorde det her i Oslo. Å ofte får man en bedre avtale om man f. eks id-chipper og kastrerer samtidig. Det fikk jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 18.03, MissPierce skrev:

Det er dessverre ett av de dyreste områdene i landet å måtte til vetrinæren. Ta en ringerunde, og sjekk opp priser. 

Jeg gjorde det her i Oslo. Å ofte får man en bedre avtale om man f. eks id-chipper og kastrerer samtidig. Det fikk jeg 😊

Var det jeg fryktet... :sad: Får ta en ringerunde og høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, FrøkenPotetgull skrev:

Var det jeg fryktet... :sad: Får ta en ringerunde og høre!

De er ikke ekstremt dyre, men over gjennomsnittet og de har ikke så ofte kampanjer hvor ting er billigere. 

Folk som er frivillige fosterhjem osv er det også dårlig med der, så diverse frivillige dyreverns organisasjoner slitet med å hjelpe dyr rundt om der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MissPierce skrev:

De er ikke ekstremt dyre, men over gjennomsnittet og de har ikke så ofte kampanjer hvor ting er billigere. 

Folk som er frivillige fosterhjem osv er det også dårlig med der, så diverse frivillige dyreverns organisasjoner slitet med å hjelpe dyr rundt om der. 

Har skjønt det, utifra en facebook-gruppe, at de sliter med fosterhjem o.l. Har vurdert det, men vet ikke om jeg egentlig har nok erfaring og økonomi til det. Men jeg tror det blir til at vi adopterer fra Dyrebeskyttelsen, da er sterilisering, merking o.l. inkludert, og jeg gjør en god gjerning i samme slengen. :nori:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, FrøkenPotetgull skrev:

Har skjønt det, utifra en facebook-gruppe, at de sliter med fosterhjem o.l. Har vurdert det, men vet ikke om jeg egentlig har nok erfaring og økonomi til det. Men jeg tror det blir til at vi adopterer fra Dyrebeskyttelsen, da er sterilisering, merking o.l. inkludert, og jeg gjør en god gjerning i samme slengen. :nori:

Å være fosterhjem gjennom Dyrebeskyttelsen koster deg ikke noe. De dekker mat, sand og vetrinær 😊 Er bare å si at du ikke har noe erfaring, så får du ikke den vanskeligste katten første gangen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MissPierce skrev:

Å være fosterhjem gjennom Dyrebeskyttelsen koster deg ikke noe. De dekker mat, sand og vetrinær 😊 Er bare å si at du ikke har noe erfaring, så får du ikke den vanskeligste katten første gangen 😊

Åååå, jeg trodde jeg måtte dekke det selv! Da skal det absolutt vurderes! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...