Gå til innhold

Hvorfor blir bloggere så ulikt behandlet?


Djevelensadvokat

Anbefalte innlegg

Det har vært mange tråder som har tatt opp mammablogging både generelt og spesifikt. Dette har forhåpentligvis vært med på å gjøre flere mer bevisste og forsiktige med å dele barnebilder/opplysninger, noe jeg utvilsomt mener er bra!

Allikevel er det fortsatt bloggere som kan bedrive eksponering av barna og få lite eller ingen kritikk her på KG.

Det samme gjelder egentlig flere temaer, f.eks kosmetisk kirurgi. Det jeg personlig reagerer mest på er slikt som går direkte utover andre, som eksponering av barn og uthenging av andre mennesker.

Det hender jeg leser kommentarer i en tråd, og tenker at disse kommentarene hadde også vært svært treffende om en eller flere av de andre bloggerne som blir diskutert.

Så hvorfor virker det som om noen omtrent får frikort? Hvorfor er det mer synd på bloggers As barn som blir eksponert på en mammablogg, enn blogger Bs barn som også blir blogget om? Hvorfor blir blogger B tatt i forsvar når hun henger ut andre, når blogger C blir kritisert for veldig like handlinger? Hvorfor er det ingen som reagerer på at blogger D har kommet med stygge svar til leserne sine, når andre har fått (rettmessig) kritikk for det samme?

Hvorfor forekommer denne forskjellsbehandlingen? Færre lesere? Færre engasjerte lesere? (Snakker for så vidt om relativt kjente bloggere, er det noen som har 17 lesere, er det jo forståelig at færre bryr seg…) Lavere forventninger? Fordi bloggeren (i egne ord) har det ”såå tøft og vanskelig”?

Det er flere blogger som kunne trengt å bli lest med et kritisk, våkent blikk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsaken kan være at brukerne på KG ikke kjenner til de bloggerne du tenker på. Kanskje du kan legge ut lenker?

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål. Jeg tror det handler om hvilke bloggere som blir lest, og som ligger på topplista. Det er nok også slik at bloggere som det blir åpnet tråder om blir sjekket ut.

I noen tilfeller handler det om å finne bloggeren usympatisk også, men det er utrolig viktig å arrestere seg selv på dobbelt-moral. Det kan ikke være slik at man ser gjennom fingrene når det er favorittbloggeren som kritiseres. Jeg opplever ikke at det er så mange brukere som gjør det, men noen ganger tenker jeg at noen kan være farget av antipatier/sympatier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides
49 minutter siden, orfeus skrev:

Årsaken kan være at brukerne på KG ikke kjenner til de bloggerne du tenker på. Kanskje du kan legge ut lenker til de bloggene du tenker på?

Konatil, pappahjerte, speiltvillingene, marna er jo noen av de som får minst kritikk for eksponeringen sin kontra de upopulære. 

Eksempler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Onbothsides skrev:

Konatil, pappahjerte, speiltvillingene, marna er jo noen av de som får minst kritikk for eksponeringen sin kontra de upopulære. 

Eksempler

Aha, ser den. Jeg tror @CecilieX er inne på svaret, at det dreier seg om antipatier og sympatier. Pappahjerte og marna har brukt/bruker humor, noe som kan få leserne til å se litt forbi at de faktisk utleverer barna. Jeg tror også at en (tilsynelatende) ærlighet i innholdet, at de ikke styler for mye, gjør at de får sympati og ikke blir tatt opp som diskusjonstema. Det gjør det likevel ikke mer greit at de eksponerer barna eller bruker barna som inntektskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også slik at lista over kritikkverdige ting er relativt lang for de som har lange tråder på KG. Noen henger seg opp i eksponering, noen henger operasjoner og negativ påvirkning, noen merking av reklame etc. Når en blogger gjør flere kritikkverdige ting, så er det også slik at flere kritiserer fordi brukere har ulike kjepphester. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, orfeus skrev:

Aha, ser den. Jeg tror @CecilieX er inne på svaret, at det dreier seg om antipatier og sympatier. Pappahjerte og marna har brukt/bruker humor, noe som kan få leserne til å se litt forbi at de faktisk utleverer barna. Jeg tror også at en (tilsynelatende) ærlighet i innholdet, at de ikke styler for mye, gjør at de får sympati og ikke blir tatt opp som diskusjonstema. Det gjør det likevel ikke mer greit at de eksponerer barna eller bruker barna som inntektskilde.

De har vel ikke gjort så ekstremt mye galt som diverse bloggere som stadig får pepper heller. De har igjen litt på tabbekvoten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CecilieX skrev:

Det er jo også slik at lista over kritikkverdige ting er relativt lang for de som har lange tråder på KG. Noen henger seg opp i eksponering, noen henger operasjoner og negativ påvirkning, noen merking av reklame etc. Når en blogger gjør flere kritikkverdige ting, så er det også slik at flere kritiserer fordi brukere har ulike kjepphester. 

 

Jeg tenker det samme som deg. Jeg har tenkt endel på Ranvei Charlotte Heitmann i det siste nettopp med tanke på det som du er inne på i posten din @CecilieX. Tidligere så fantes det endeløse tråder om henne her på KG, men nå er det sjeldent at det er noe liv i tråder om henne her på forumet. Det siste året eller så har jeg omtrent bare lest positive tråder om henne der hun for skryt for den gode jobben hun gjør med barna. Så skrev hun dette blogginnlegget sitt om aborten hun tok i mai og det ble på nytt liv i tråden om henne med kritikk for at hun publiserte det innlegget. Da er det ihvertfall for meg ganske tydelig at det blir sånne lange tråder om enkelte bloggere her på forumet, nettopp fordi bloggerne publiserer kritikkverdige innlegg på SoMe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mammabloggere som blir kritisert ofte provoserer. Når de provoserer blir de snakket om. Det endrer ikke det faktum at bilder av barn fra andre blogger kan bli misbrukt for eksempel, men de mammabloggerne som blir diskutert skriker om oppmerksomhet, som gir negativ virkning for avkommene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksiltronder

Jeg leser både pappahjerte og konatil, men må innrømme at jeg ikke aner hva ungene deres heter engang. Plutten og Fersken? Hadde ikke kjent igjen dem på gata, for å si det sånn.

Til sammenligning kan jeg fortelle ganske mye om f.eks. CBEs barn, og da leser jeg ikke bloggen engang, følger kun med på IG. Atter mer igjen om Paprika-minsten, hvor jeg kun leser tråden her inne...

Poenget mitt er at det finnes mange måter å eksponere barn på, og selv om det sikkert kan diskuteres hvorvidt det er ok i det hele tatt, så er det i alle fall noen måter som er langt lettere å svelge enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, eksiltronder skrev:

Jeg leser både pappahjerte og konatil, men må innrømme at jeg ikke aner hva ungene deres heter engang. Plutten og Fersken? Hadde ikke kjent igjen dem på gata, for å si det sånn.

Til sammenligning kan jeg fortelle ganske mye om f.eks. CBEs barn, og da leser jeg ikke bloggen engang, følger kun med på IG. Atter mer igjen om Paprika-minsten, hvor jeg kun leser tråden her inne...

Poenget mitt er at det finnes mange måter å eksponere barn på, og selv om det sikkert kan diskuteres hvorvidt det er ok i det hele tatt, så er det i alle fall noen måter som er langt lettere å svelge enn andre.

Jeg lurer på hvor lenge du har lest pappahjerte og konatil. Jeg leste dem jevnlig for et til to år siden og vet utmerket godt hva barna heter, men jeg lurer på om de har blitt mer restriktive slik at "nye" leser i så fall får vite mindre. Det er en endring til det bedre hvis det stemmer. 

Jeg sluttet forøvrig å lese pappahjerte da han begynte å fremstå selvrettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksiltronder
4 timer siden, CecilieX skrev:

Jeg lurer på hvor lenge du har lest pappahjerte og konatil. Jeg leste dem jevnlig for et til to år siden og vet utmerket godt hva barna heter, men jeg lurer på om de har blitt mer restriktive slik at "nye" leser i så fall får vite mindre. Det er en endring til det bedre hvis det stemmer. 

Jeg sluttet forøvrig å lese pappahjerte da han begynte å fremstå selvrettferdig. 

Tja, et par års tid kanskje? Jeg kommer på hva guttungen heter om jeg tenker meg om, men jeg synes de har en fin balansegang med hva som deles av bilder og tekst. Barna er bifigurer, ikke inntektskilde. (Selv om de vel har kjørt noen reklameinnlegg der også, men langt fra samme omfang som mange andre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om bloggere som er (relativt) kjent og diskutert på KG, som nevnt i hovedinnlegget. Hadde det vært slik at ingen leste dem, hadde det jo vært helt forståelig at de ikke var et diskusjonstema.

Det er sikkert et poeng at det er nivåer i barneeksponeringen også. At noen som skriver færre og mer diskré innlegg om barna er lettere å godta enn noen som stadig legger bilder og personlige detaljer om dem. 

En del av poengene fra trådene om de mest kjente bloggerne er jo lett å overføre til andre. Barna dine har ikke valgt å bli offentlige personer, bretter du ut om masse drama kan det komme tilbake og bite deg i rumpa senere, og så videre...

KG er jo nesten kjent for kritikk av bloggere, som spenner fra saklig til usaklig. Derfor synes jeg fortsatt at det er litt rart at noen som har utlevert seg selv og de andre så til de grader har tråder hovedsaklig bestående av ros. Fordi de verste innleggene ikke er dagsferske? Fordi de ikke er blant dem som tjener mest? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mye av bloggingen i bunn og grunn drevet av egoisme? "Min rett til å vise verden at jeg er en god mamma er sterkere enn barnas rett til privatliv," "Mitt behov for å fortelle andre om hvor kjipe mennesker jeg er i konflikt med er, er sterkere enn deres ønske om å ikke bli blottlagt," og så videre...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaktuspotte

Pappahjertet og Kona til..har skjermet barna lenge. De duser bildene ut, tar bilder bakfra eller på siden, men jeg hadde kjent dem igjen på gaten fordi de var mye eksponert tidligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2017 den 16.13, Djevelensadvokat skrev:

Det har vært mange tråder som har tatt opp mammablogging både generelt og spesifikt. Dette har forhåpentligvis vært med på å gjøre flere mer bevisste og forsiktige med å dele barnebilder/opplysninger, noe jeg utvilsomt mener er bra!

Allikevel er det fortsatt bloggere som kan bedrive eksponering av barna og få lite eller ingen kritikk her på KG.

Det samme gjelder egentlig flere temaer, f.eks kosmetisk kirurgi. Det jeg personlig reagerer mest på er slikt som går direkte utover andre, som eksponering av barn og uthenging av andre mennesker.

Det hender jeg leser kommentarer i en tråd, og tenker at disse kommentarene hadde også vært svært treffende om en eller flere av de andre bloggerne som blir diskutert.

Så hvorfor virker det som om noen omtrent får frikort? Hvorfor er det mer synd på bloggers As barn som blir eksponert på en mammablogg, enn blogger Bs barn som også blir blogget om? Hvorfor blir blogger B tatt i forsvar når hun henger ut andre, når blogger C blir kritisert for veldig like handlinger? Hvorfor er det ingen som reagerer på at blogger D har kommet med stygge svar til leserne sine, når andre har fått (rettmessig) kritikk for det samme?

Hvorfor forekommer denne forskjellsbehandlingen? Færre lesere? Færre engasjerte lesere? (Snakker for så vidt om relativt kjente bloggere, er det noen som har 17 lesere, er det jo forståelig at færre bryr seg…) Lavere forventninger? Fordi bloggeren (i egne ord) har det ”såå tøft og vanskelig”?

Det er flere blogger som kunne trengt å bli lest med et kritisk, våkent blikk!

Så lag da du tråder dedikert til de bloggerne som du mener vi må kikke nærmere på, antageligvis så har de faktisk en tråd for sin ære her allerede. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mente ikke at noen bloggere er fullstendig unntatt kritikk, det er det vel bare de ukjente som er, om noen. Tenker snarere på at kritikkverdig oppførsel får en post eller blir forbigått i stillhet, mens lignende blir et større diskusjonstema i andre tråder.  

Og ja, det er snakk om bloggere som allerede har tråder på KG, men som ikke er de mest omtalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Djevelensadvokat skrev:

Mente ikke at noen bloggere er fullstendig unntatt kritikk, det er det vel bare de ukjente som er, om noen. Tenker snarere på at kritikkverdig oppførsel får en post eller blir forbigått i stillhet, mens lignende blir et større diskusjonstema i andre tråder.  

Og ja, det er snakk om bloggere som allerede har tråder på KG, men som ikke er de mest omtalte.

Det er fint om du navngir de du mener slipper unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...