Gå til innhold

Gifte seg med amerikaner


Cathcath

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har mange spørsmål om giftemål med en amerikaner. Han har både amerikansk og svensk statsborgerskap og jeg har norsk statsborgerskap. Vi har lyst å flytte til USA, og tenker derfor å gifte oss slik at jeg kan få green card. Men hvordan starter vi prosessen? Jeg blir helt gal av å lese alt mulig på nett! Gifter vi oss i Norge eller er det best å gifte seg i Usa? 

Noen som nylig har gjort dette å kan være behjelpelig med svar? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt på å kontakte både den amerikanske ambassade i oslo og den norske ambassade i washington. For å få alt riktig burde jeg kontakte en immigration lawyer, men dette koster jo litt... Så hører her først om noen har noe informasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - dette kan skape litt problemer da han har ikke et "bosted" i USA og har vært borte i 5 år.  Her er litt info til å begynne med - http://lawandborder.com/issues-for-u-s-citizens-expats-in-filing-the-form-i-130-immigrant-petition-for-alien-relative/    Det at han har vært utenfor USA i 5 år kan får til at det kan ta veldig lang tid for dere å bare flytte ditt.    USA er utrolig vanskelig å flytte til for tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei det er jo dumt.. Har det noe å si at han har mye familie der? Eller kan han registere en bolig der med familien nå men fortsatt bo i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke svare på.  Det eneste de bryr seg om er at dere kan bevise at dere planlegge å sette ned røttene der og det er ikke en midlertidlig løsning for noen år.  Samtidig må du, som norske, tenke om hva dette gjøre for din fremtiden i forhold til pensjonen og at du får ikke nytte deg av velferdssystemet lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - jeg tror at hvis han får tilbud om jobb, går ting mye fortere - spesielt hvis dere finne et sted å bo og skrive en leieavtale feks.  Da ser de at dere er seriøs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien til greencard er tøff, spesielt om han ikke har bodd i USA de siste årene. Så lenge man er tålmodig og har økonomi til det så går det nok bra etterhvert. Man må innstille seg på at det er en laaaaaaaaaang prosess da.

Anonymkode: 9bdaa...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, GLADIATORE said:

Jeg er halvt amerikansk og kan tenke meg en norsk brud. Ideer?

Jeg har en grandonkel i USA. Hvor amerikansk er jeg da?

Anonymkode: 2f781...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en grandonkel i USA. Hvor amerikansk er jeg da?

Anonymkode: 2f781...530

Da tror jeg du egentlig ble født i DDR. Bare min tanke, det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to par det en er norsk og den andre Amerikansk. Problemet oppstår nesten alltid med barna de får, og ved skilsmisse det en vil flytte tilbake til Norge så får man et gigantisk problem. Dessverre, så byr et slikt ekteskap på vel så mange utfordringer som fordeler.

Anonymkode: 3109a...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, GLADIATORE said:

Da tror jeg du egentlig ble født i DDR. Bare min tanke, det altså.

Wow, du er synsk! :hakeslepp:

Anonymkode: 2f781...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, du er synsk! :hakeslepp:

Anonymkode: 2f781...530

Jeg er rimelig sexy også, sier de. De får litt sånn munn som viser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, GLADIATORE said:

Jeg er rimelig sexy også, sier de. De får litt sånn munn som viser her.

Så hva er problemet? Det må være rimelig massivt, om du annonserer på KG.

Anonymkode: 2f781...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er problemet? Det må være rimelig massivt, om du annonserer på KG.

Anonymkode: 2f781...530

Det eneste problemet jeg har er at jeg sliter med å knyte sammen skolissene. Jeg knyter de ofte på tvers av sko og det ender med at jeg ramler.

Det er det eneste problemet jeg har. Jeg trøster meg ofte med en appelsin på brygga i etterkant men tar ofte feil av appelsin og sitron og derfor kan jeg noen ganger se sur ut. Uten at jeg er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, GLADIATORE said:

Det eneste problemet jeg har er at jeg sliter med å knyte sammen skolissene. Jeg knyter de ofte på tvers av sko og det ender med at jeg ramler.

Det er det eneste problemet jeg har. Jeg trøster meg ofte med en appelsin på brygga i etterkant men tar ofte feil av appelsin og sitron og derfor kan jeg noen ganger se sur ut. Uten at jeg er det.

Å deg, ja.

Anonymkode: 2f781...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...