Gå til innhold

Biler trenger ikke å stoppe for fotgjengere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker i alle fall ikke som det i Oslo! Jeg krysser totalt 3 fotgjengeroverganger hver dag, altså totalt går jeg 6 ganger over en vei der det kjører biler. I 7/10 av tilfellene gasser bilene på når jeg er i ferd med å krysse veien (f.esks. bilen er 60 meter unna og begynner å gasse opp noe ekstremt for å komme før jeg er i h*ns kjørefelt). Er jo egentlig livsfarlig !! Finnes det ingen regler mot dette? 

Anonymkode: 67b98...ec8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker i alle fall ikke som det i Oslo! Jeg krysser totalt 3 fotgjengeroverganger hver dag, altså totalt går jeg 6 ganger over en vei der det kjører biler. I 7/10 av tilfellene gasser bilene på når jeg er i ferd med å krysse veien (f.esks. bilen er 60 meter unna og begynner å gasse opp noe ekstremt for å komme før jeg er i h*ns kjørefelt). Er jo egentlig livsfarlig !! Finnes det ingen regler mot dette? 

Anonymkode: 67b98...ec8

Reglene er klare, men det er jo ikke alle som bryr seg om regler. De har det jo tross alt travelt. 

Enda en ting selvkjørende biler allerede nå er bedre på. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo ble jeg tutet på når jeg krysset veien. 

Folk suger på vikeplikt i Oslo. Ikke rart halvparten styrker på opokjøringen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å heve armene mens jeg går ut mot/over fotgjengerfeltet for å signalisere at det ikke er greit at bilisten bare durer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 90-tallet demonstrerte Robert Aschberg mot dette i Stockholm ved å la seg filme mens han gikk over gangfelt med ei slegge. Hvis noen ikke stoppet foran han slo han til bilen med slegga. Noen av bilistene stoppet og truet med å ringe politiet. Så sagt, så gjort, Aschberg så til at politiet kom. De kom og bilistene fikk bot for å ikke ha overholdt vikeplikten. Slegga? Aschberg har lov til å vifte med den i et gangfelt. Det er bilistens ansvar å ikke kjøre inn i et gangfelt med en gangtrafikant, slegge eller ei. 

Anonymkode: 4d448...e2c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På 90-tallet demonstrerte Robert Aschberg mot dette i Stockholm ved å la seg filme mens han gikk over gangfelt med ei slegge. Hvis noen ikke stoppet foran han slo han til bilen med slegga. Noen av bilistene stoppet og truet med å ringe politiet. Så sagt, så gjort, Aschberg så til at politiet kom. De kom og bilistene fikk bot for å ikke ha overholdt vikeplikten. Slegga? Aschberg har lov til å vifte med den i et gangfelt. Det er bilistens ansvar å ikke kjøre inn i et gangfelt med en gangtrafikant, slegge eller ei. 

Anonymkode: 4d448...e2c

Haha for en artig historie, kanskje dere må prøve det i Oslo. Her i Trondheim stopper bilene 100 meter før om en fotgjenger nærmer seg feltet, og smyyyyger seg i laveste tempo mot fotgjengerovergangen og så venter de pent med et stort smil, har fått for meg at de blir veldig lykkelige om man nikker og smiler tilbake.. litt ivrige :fnise:

Sitat

Folk suger på vikeplikt i Oslo. Ikke rart halvparten styrker på opokjøringen der.

Litt off-topic, men er det ikke kjempeskummelt å være kjørelærer? Jeg hadde fryktet for livet mitt hver dag tror jeg!

Anonymkode: 63df2...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På 90-tallet demonstrerte Robert Aschberg mot dette i Stockholm ved å la seg filme mens han gikk over gangfelt med ei slegge. Hvis noen ikke stoppet foran han slo han til bilen med slegga. Noen av bilistene stoppet og truet med å ringe politiet. Så sagt, så gjort, Aschberg så til at politiet kom. De kom og bilistene fikk bot for å ikke ha overholdt vikeplikten. Slegga? Aschberg har lov til å vifte med den i et gangfelt. Det er bilistens ansvar å ikke kjøre inn i et gangfelt med en gangtrafikant, slegge eller ei. 

Anonymkode: 4d448...e2c

Hvis dette er sant er det en fantastisk fremgangsmåte. Men jeg vil nok tro at eiendomsretten står sterkere i Norge enn at det er greit å villentlig ødelegge biler.

Anonymkode: e176f...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er sant er det en fantastisk fremgangsmåte. Men jeg vil nok tro at eiendomsretten står sterkere i Norge enn at det er greit å villentlig ødelegge biler.

Anonymkode: e176f...2da

Nei. Går du over et overgangsfelt med en hammer og noen kjører forbi deg i det du er i ferd med å krysse veien med hammeren i sving er det deres feil i lovens øyne. Står bilen parkert før du kommer dit, derimot, så er det hærverk ja.

Anonymkode: 4d448...e2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2017 den 14.40, L'amie skrev:

Jeg pleier å heve armene mens jeg går ut mot/over fotgjengerfeltet for å signalisere at det ikke er greit at bilisten bare durer på.

Hvordan da heve armene? På et sånt "I´m guilty" vis da eller? Og har det noen effekt?

giphy-facebook_s.jpg

18410998-middle-aged-woman-cheering-with-raised-arms-Stock-Photo-woman-happy-mature.jpg

Anonymkode: 861c6...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da heve armene? På et sånt "I´m guilty" vis da eller? Og har det noen effekt?

giphy-facebook_s.jpg

18410998-middle-aged-woman-cheering-with-raised-arms-Stock-Photo-woman-happy-mature.jpg

Anonymkode: 861c6...a00

Mulig dette var et forsøk på å være morsom? Jeg er slett ikke sikker.

 

Nei, ikke så høyt. Mer som i "se hva du holder på med da, det er ikke greit". Helt håpløst å prøve å forklare, men armene mye lenger ned og mer fremover, mens jeg hever og senker skuldrene. Bør kombineres med et irritert blikk. 

 

Vel, i og med at jeg samtidig går delvis ut i veien, og jeg fortsatt lever, så vil jeg si at det fungerer. Hvorvidt de tar det til seg vites ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎09‎.‎2017 den 12.32, abrasiveRefraction skrev:

I Oslo ble jeg tutet på når jeg krysset veien. 

Folk suger på vikeplikt i Oslo. Ikke rart halvparten styrker på oppkjøringen der.

Vikeplikten for fotgjengere i gangfelt er helt udiskutabel. Det som jeg synes er mer uklart, er om bilistene har plikt til å vente med å krysse fotgjengerfeltet til fotgjengeren har nådd helt inn på fortauet på motsatt side, eller om det er tillatt å krysse fotgjengerfeltet bak fotgjengerens rygg når avstanden synes trygg (med mindre vedkommende skulle snu og løpe tilbake helt plutselig).

Anonymkode: f7b43...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i Tromsø, og det er sånn her også. Folk stopper ikke før de ser at du går ut i veien, men noen ser ut som de ikke vil stoppe. Pleier å løpe over veien stort sett :fnise:

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å stoppe når de ser at noen skal over.

Anonymkode: 3cda4...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha krysset endel fotgjengerfelt i Oslo så er min erfaring at kroppen vår tåler en smell hvis man lærer seg å hoppe opp i lufta før bilen treffer deg. Pleier bare å ende i litt blåmerker for offeret og et tapt sertifikat for galningene bak rattet.

Anonymkode: e7901...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper dere ut i veien før bilene rekker å se dere da , eller? :klo: Jeg er fotgjenger i Oslo sentrum daglig og synes sjelden det er noe problem - de aller fleste bilistene stopper (syklister, derimot...). Men jeg ser meg jo for.

Anonymkode: 88d8c...ad7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/10/2017 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Haha for en artig historie, kanskje dere må prøve det i Oslo. Her i Trondheim stopper bilene 100 meter før om en fotgjenger nærmer seg feltet, og smyyyyger seg i laveste tempo mot fotgjengerovergangen og så venter de pent med et stort smil, har fått for meg at de blir veldig lykkelige om man nikker og smiler tilbake.. litt ivrige :fnise:

Litt off-topic, men er det ikke kjempeskummelt å være kjørelærer? Jeg hadde fryktet for livet mitt hver dag tror jeg!

Anonymkode: 63df2...a50

Der har du Trondheim i et nøtteskall ja! Jeg gliser selv som en tulling når noen smyger seg tålmodig mot overgangsfeltet og venter parat til jeg har gått over, vi trøndere er ganske så joviale, både i og uten bil :laugh:

Anonymkode: b4805...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde selvsagt bilistene vært mye mer varsom. Men når jeg tenker meg om så har jeg kjørt bil i 5år nå og ikke blitt stoppet i en kontroll en eneste gang. Har knapt sett politiet det siste året, og jeg bor rett ved en storby. Så risikoen for å bli tatt for dårlig kjøreegenskaper er ekstremt lav, og de fleste har uansett en liten buffer til å betale en sånn regning om den kommer.

Anonymkode: 179c2...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2017 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Vikeplikten for fotgjengere i gangfelt er helt udiskutabel. Det som jeg synes er mer uklart, er om bilistene har plikt til å vente med å krysse fotgjengerfeltet til fotgjengeren har nådd helt inn på fortauet på motsatt side, eller om det er tillatt å krysse fotgjengerfeltet bak fotgjengerens rygg når avstanden synes trygg (med mindre vedkommende skulle snu og løpe tilbake helt plutselig).

Anonymkode: f7b43...a22

Det har aldri falt meg inn at jeg ikke skulle ha lov til å kjøre BAK fotgjengeren. Det gjør jeg ganske konsekvent. Folk tasser jo så rolig over disse fotgjengerfeltene, det gir ingen mening at jeg skal måtte vente til de er helt over... 

Anonymkode: f1039...fe8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Hopper dere ut i veien før bilene rekker å se dere da , eller? :klo: Jeg er fotgjenger i Oslo sentrum daglig og synes sjelden det er noe problem - de aller fleste bilistene stopper (syklister, derimot...). Men jeg ser meg jo for.

Anonymkode: 88d8c...ad7

Samme erfaring somjeg har her i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...