Gå til innhold

Flytte til Finnmark


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne på litt lengre sikt tenkt meg å flytte til Finnmark hvis jeg finner en passende jobb. 

Hvor i Finnmark burde man bo, og hvor burde man absolutt ikke bo? 

Positive/negative ting? 

Andre innspill? 

Anonymkode: c5a5d...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alta er en veldig fin liten by. (20000 innbyggere og Finnmarks største)

- flyplass som ligger sentralt og som har flere daglige avganger til Oslo Gardermoen

- flott natur og fantastiske turmuligheter. (Liten) slalåmbakke, massevis av langrennsløyper 

- universitet 

- badeland, shoppingsenter

- masse nordlys om vinteren

- utelivet er begrenset, synes jeg...

- mange muligheter for aktiviteter, avhengig av hva du liker. Fotball, håndball, sjakk, div kampsport, jakt, fiske, ski, isbadeklubb, strikkekafe, filmklubb... div lag og foreninger

- ofte konserter med artister fra inn- og utland 

- kan være et spennende arbeidsmarked, litt avhengig av hvilken bransje du er i.

 

 

Anonymkode: 76264...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle er utro, alle er innavl, god tur.

Anonymkode: cb623...a84

Bullshit.

TS, det er spørs hva du ser etter. 

Jeg er glad i Vardø (veldig bra basseng, trivelige folk), Tana (spesielt for de som er glad i friluftsliv), Vadsø (største av de tre, med 6000 innbyggere), samt småsteder utenfor disse. Hørt mye bra om Hammerfest, men har ikke vært der selv.

 

Anonymkode: 75173...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten si hva du selv liker og ikke liker. Hvordan bruker du fritiden din? Har du helseutfordringer? Har du bil?

Det er mye som spiller inn på hva man skal anbefale til deg.

Hva er din motivasjon for å i det hele tatt flytte til Finnmark?

Anonymkode: 2b2aa...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i friluftsliv, både på sommeren og vinteren. Jeg har ikke helseutfordringer. Jeg har ikke bil, men jeg har lappen. 

Når det gjelder jobb så er jeg snart utdannet jurist, og vet ikke helt hvordan arbeidsmarkedet er der oppe. 

Motivasjonen min? Den er vel kanskje litt idyllisert og drømmende, men jeg "bodde" i Finnmark i ca 8 mnd, da jeg var i førstegangstjeneste og jeg merker at jeg fortsatt kjenner et savn og en lengsel tilbake dit. Jeg føler bare at en del av hjertet mitt ble igjen der, uansett hvor teit det høres ut. 

Det beste ville jo vært å flytte dit jeg var i de månedene, men det var et lite sted og det er nok ikke noe særlig muligheter for jobb der. 

Anonymkode: c5a5d...204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bodd i Honningsvåg, Karasjok og Alta. Bor i Alta nå. 

Honningsvåg var ok. MYE vær og uvær, stengte veier osv. Flott natur og mye rein. Ikke så lett å bli kjent med folk og en liten by. 

Både Karasjok og Alta trives jeg i. Det er en stor fordel å kunne snakke og lese samisk i Karasjok;) 

Anonymkode: c033f...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har bodd i Honningsvåg, Karasjok og Alta. Bor i Alta nå. 

Honningsvåg var ok. MYE vær og uvær, stengte veier osv. Flott natur og mye rein. Ikke så lett å bli kjent med folk og en liten by. 

Både Karasjok og Alta trives jeg i. Det er en stor fordel å kunne snakke og lese samisk i Karasjok;) 

Anonymkode: c033f...ffc

Er fra ei øy på vestlandet, så er veldig vant til både uvær, stengte veier, innstilte ferger, osv. 

Kan dessverre ikke samisk :(

Anonymkode: c5a5d...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du singel å vil treffe damer av og til, er det bare Alta,Hammerfest eller Kirkenes som gjelder. Alt annet er bare tull !

Anonymkode: ec654...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jurist vil jeg tro at Alta har det største miljøet. I Hammerfest er det kun ett advokatkontor. Om det er behov for flere vet jeg ikke, flere har dog gått av med pensjon de siste årene. Kommer vel litt an på områdene dine.

 

Alta er det mest sentrale stedet, men Hammerfest har sykehus. Det er mye vær i Hammerfest, noe mer stabilt i Alta. Juristene reiser en del, og rent praktisk er det mye lettere når man har bil. Kollektivtilbudet er rimelig labert.

Er du singel, er ikke Hammerfest stedet. I Hammerfest må man importere partner :P

Alta er studentby, så er litt liv der. Uansett hvor du er i Finnmark, er det masse natur. Det er liksom det finnmark består av, natur og fisk og rein ;)

Anonymkode: 2b2aa...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du singel å vil treffe damer av og til, er det bare Alta,Hammerfest eller Kirkenes som gjelder. Alt annet er bare tull !

Anonymkode: ec654...d9e

Er heterofil kvinne, så er vel hovedsakelig ute etter menn. Er uansett ikke derfor jeg ønsker å flytte dit. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jurist vil jeg tro at Alta har det største miljøet. I Hammerfest er det kun ett advokatkontor. Om det er behov for flere vet jeg ikke, flere har dog gått av med pensjon de siste årene. Kommer vel litt an på områdene dine.

 

Alta er det mest sentrale stedet, men Hammerfest har sykehus. Det er mye vær i Hammerfest, noe mer stabilt i Alta. Juristene reiser en del, og rent praktisk er det mye lettere når man har bil. Kollektivtilbudet er rimelig labert.

Er du singel, er ikke Hammerfest stedet. I Hammerfest må man importere partner :P

Alta er studentby, så er litt liv der. Uansett hvor du er i Finnmark, er det masse natur. Det er liksom det finnmark består av, natur og fisk og rein ;)

Anonymkode: 2b2aa...5ed

Ja, jeg tenker vel at Alta er det beste alternativet, virker det som. 

Har som sagt lappen, og tenker absolutt å skaffe meg bil dersom jeg flytter dit, men siden jeg ikke er helt ferdig som student enda, og bor i en av Norges største byer har jeg ikke behov for den utgiften enda :)

Hehe, ja, det er vel litt av grunnen til at jeg ønsker å flytte dit. Naturen altså :)

 

Tusen takk for råd alle sammen! :)

Anonymkode: c5a5d...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2017 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Som jurist vil jeg tro at Alta har det største miljøet. I Hammerfest er det kun ett advokatkontor. Om det er behov for flere vet jeg ikke, flere har dog gått av med pensjon de siste årene. Kommer vel litt an på områdene dine.

 

Alta er det mest sentrale stedet, men Hammerfest har sykehus. Det er mye vær i Hammerfest, noe mer stabilt i Alta. Juristene reiser en del, og rent praktisk er det mye lettere når man har bil. Kollektivtilbudet er rimelig labert.

Er du singel, er ikke Hammerfest stedet. I Hammerfest må man importere partner :P

Alta er studentby, så er litt liv der. Uansett hvor du er i Finnmark, er det masse natur. Det er liksom det finnmark består av, natur og fisk og rein ;)

Anonymkode: 2b2aa...5ed

" I Hammerfest må du importere partner "       Hva i himlens navn prater du om   ????????     :klo:    :kari:

Har det forandret seg så drastisk på et par tiår ??   Få steder var det lettere å få seg damer enn nettopp i Hammerest    :danse:

Anonymkode: ec654...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler kysten. Mange flotte mindre steder om du ikke absolutt må være i et av de største stedene. Bil er et must i Finnmark, i hvert fall om du skal trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" I Hammerfest må du importere partner "       Hva i himlens navn prater du om   ????????     :klo:    :kari:

Har det forandret seg så drastisk på et par tiår ??   Få steder var det lettere å få seg damer enn nettopp i Hammerest    :danse:

Anonymkode: ec654...d9e

Å få seg ett knull er ikke et problem, men en partner, ett forhold, er ikke lett.

Anonymkode: 2b2aa...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2017 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Alle er utro, alle er innavl, god tur.

Anonymkode: cb623...a84

Nja, innavl er like sjeldent der som over alt ellers. Derimot opplever jeg at damene er mye utro ja.

Anonymkode: ba188...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...