Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som kan si kj eller skj lyden lengre??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har generelt mistet norsk språket. Maaange strofer som er på engelsk for tiden. Kanskje franskmenn og spanjoler har rett når de nekter å ha engelsk på tv. Alt blir jo dub'et. Så skj og kj er bare barnemat 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, men det virker som det ikke lenger er stuerent å rette på barnas feil. Derfor brer mange feil om seg, blant annet særskriving. Legg merke til at ingen i tråden så langt har klart å skrive "kj-lyden" riktig.

Anonymkode: cc840...92d

Mener du at flere ikke har brukt bindestrek, for da skal jeg være enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naturlig utvikling av språket.

Anonymkode: edff5...dc8

Det er ikke naturlig. Det er slurv. Merkelig at mindre barn kan si disse lydene riktig da, men ikke tenåringer, mange av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er lærer, og sier kj-lyden feil :P Her om dagen da jeg underviste ble jeg rettet på flere ganger av elever i en klasse. Jeg har inntrykk av at det er mye fokus på det om dagen, men kan hende det er ekstra på jobben min?

Og nei, jeg vil ikke si jeg er lat eller at jeg ikke burde jobbe som lærer. Jeg fikk ikke lært teknikker for å øve på riktig uttale før i voksen alder. Jeg har snakket sånn hele livet, og ingen gjorde noe med det. Jeg klarer lyden bedre etter noen år med trening, men det er ikke perfekt enda.

Jeg tror ikke jeg ble påvirket av noen rundt meg til å snakke sånn, det har bare alltid vært sånn. Jeg husker jo ingenting fra da jeg lærte å snakke, så jeg har ingen minner om hvordan dette gikk seg til.

En teori jeg har da, er at munnen min var for liten for alle tennene mine (hvis det gir mening). Så jeg måtte trekke en del tenner og gå med regulering. Fikk også filt ned noen tenner. Jeg har også ganske stor og lang tunge. Har arr i kinnene, inni munnen, fordi kinnene liksom "klemmer" seg mellom tennene og jeg stadig "gnager". Biter meg ofte i kinnet/leppa og tunga. Alltid hatt en slitsom munn. Føler liksom at det er så mye tenner og tunge i veien når jeg øver på "KJ". Må liksom nesten bite meg i tunga når jeg sier lyden.

Jeh vet ikke altså. Har ikke vært hos logoped eller noe sånt for å undersøke det nærmere. Jeg hadde viktigere ting å dra til legen med da jeg var yngre, kan hende det handla litt om prioriteringer og penger. Har ikke spurt foreldra mine om hva de tenkte ang det der. De kommenterte jo på det, men gjorde ingenting utover det.

Anonymkode: ed64b...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...