Gå til innhold

"Var det planlagt?"


Gjest Cocosa

Anbefalte innlegg

Både venner, kollegaer og familie spør om dette. Jeg synes det er frekt og litt for intimt til å svare på det. Det var selvsagt planlagt, men svarer bare "kanskje litt". Får dere dette spørsmålet, og hva svarer dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånt er skikkelig frekt å spørre om, ja, og jeg fatter ikke folk som ikke har antenner til å skjønne det selv. Jeg har heldigvis ikke fått det spørsmålet, men jeg hadde nok bare sagt enten ja, eller sagt rett ut at "er ikke det litt frekt å spørre om, da?". For det har de faktisk ingenting med. 

Jeg har selv lurt på om enkelte svangerskap har vært planlagt, for det har vært så himla dårlig timing, men det hadde aldri ramlet meg inn å faktisk spørre folk om det, eller i det hele tatt nevne det for andre! Hjelpes... 

Anonymkode: b76f3...f37

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Cocosa skrev:

Både venner, kollegaer og familie spør om dette. Jeg synes det er frekt og litt for intimt til å svare på det. Det var selvsagt planlagt, men svarer bare "kanskje litt". Får dere dette spørsmålet, og hva svarer dere?

Hvorfor det? Jeg hadde bare sagt "ja". 

Anonymkode: 89900...0cd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånt er skikkelig frekt å spørre om, ja, og jeg fatter ikke folk som ikke har antenner til å skjønne det selv. Jeg har heldigvis ikke fått det spørsmålet, men jeg hadde nok bare sagt enten ja, eller sagt rett ut at "er ikke det litt frekt å spørre om, da?". For det har de faktisk ingenting med. 

Jeg har selv lurt på om enkelte svangerskap har vært planlagt, for det har vært så himla dårlig timing, men det hadde aldri ramlet meg inn å faktisk spørre folk om det, eller i det hele tatt nevne det for andre! Hjelpes... 

Anonymkode: b76f3...f37

Dumt spørsmål kansje, men hvordan forholder dere dere til andres graviditet da, når dere ikke vet om det er en positiv livsutvikling eller en traumatisk? Jeg skjønner ikke problemet.

(jeg spør heller ikke, men det er fordi jeg stort sett ikke bryr meg om andres problemer, og på den annen side anser det som som noe som er traumatisk uansett hvor planlagt det var. Forskjellen handler om hvor klar over de er at de er fucked...)

Anonymkode: 74aac...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dumt spørsmål kansje, men hvordan forholder dere dere til andres graviditet da, når dere ikke vet om det er en positiv livsutvikling eller en traumatisk? Jeg skjønner ikke problemet.

(jeg spør heller ikke, men det er fordi jeg stort sett ikke bryr meg om andres problemer, og på den annen side anser det som som noe som er traumatisk uansett hvor planlagt det var. Forskjellen handler om hvor klar over de er at de er fucked...)

Anonymkode: 74aac...907

Ser vedkommende ikke lei seg ut når de forteller det, så sier man "gratulerer", og ferdig med det. Hva mer "forholde seg til" er det du forventer? Og uansett om det nå var planlagt eller ikke, så skal vedkommende ha barn (ellers hadde de tatt abort), og når de først har valgt å beholde barnet, så er "gratulerer" det riktige svaret, for da må man gjøre det beste ut av det uansett forårsak.

Anonymkode: b76f3...f37

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet fikk jeg også av flere kollegaer (!). De er i mine øyne de som har minst med dette å gjøre, da jeg ikke omgås de på privaten eller på det personlige plan. (Det var ingen andre som spurte).

Jeg var i tredveårene, gift, hus, bil osv, så det burde ikke vært kjempemerkelig..  Ved å spørre om dette, så høres det ut som man er en singel 16-åring som bor hjemme (uten at jeg mener å snakke stygt om det). Men fortsatt ikke andres business! 

Anonymkode: 4a5b0...ac9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jeg stadig spurt om også, dette er 20 år siden og ja, jeg ble riktig nok uplanlagt gravid, men jeg syntes det var helt sjokkerende at folk fikk seg til å spørre om det.Jeg hadde vel tatt abort hvis jeg ikke ville ha barnet! Jeg svarte aldri på spørsmålet, men så folk inn i øynene og sa: Vet du hva, det blir akkurat like fine barn uansett om graviditeten er planlagt eller ikke - bare så du vet det!

Anonymkode: 06ced...69e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det ikke bare frekt, men tvers igjennom uakseptabelt å spørre om noe slikt! Detaljer rundt et svangerskap er jo helt opplagt noe du selv må bestemme hvem du eventuelt deler det med. Sett fra barnets perspektiv ville vel ingen ønsket at omverdenen skulle ha denne typen kjennskap dersom man ikke var "planlagt". Altså at foreldrenes tidligere kolleger og fjernt bekjente skulle vite at barnet var resultatet av et "uhell", og dermed kanskje uønsket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk spør om det utroligste. Jeg har blitt spurt om jeg ammet barna (tvillinger) av en dame i banken, når jeg skulle åpne en konto til barna. Jeg har også blitt spurt om hvordan fødselen var, av butikkdama. En ny kollega på jobb spurte om jeg hadde et godt forhold til barnefaren, jeg var gift på fjerde året. Mulig jeg ser yngre ut enn jeg er og at det var derfor hun trodde jeg var alenemor?

Jeg har sluttet å bli overrasket over hva folk kan spørre om.

Anonymkode: 205cf...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt spurt en del om det, både med forrige og under nåværende svangerskap, av både nær familie og mer perifere bekjente. Jeg synes det er en rar ting å spørre om (kanskje spesielt siden jeg og samboeren er i 30 årene og har vært sammen i elleve år), men velger å ikke ta det i verste mening og svarer bare "ja" :)

Anonymkode: eb950...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uakseptabelt å spørre om, selvsagt. For meg datt spørsmålet bare ut da søsteren min sa hun var gravid, rett og slett fordi jeg ble så overrasket. Hadde aldri hatt noe inntrykk av at hun hadde lyst på barn. Frekt å spørre om, burde selvsagt ikke gjort det - men hun tok det heldigvis fint. Det er jo også litt forskjell på hva man spør de aller nærmeste om og hva man spør tilfeldige folk på jobb om da. Synes jeg. 

Anonymkode: 6ab44...db8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dumt spørsmål kansje, men hvordan forholder dere dere til andres graviditet da, når dere ikke vet om det er en positiv livsutvikling eller en traumatisk? Jeg skjønner ikke problemet.

(jeg spør heller ikke, men det er fordi jeg stort sett ikke bryr meg om andres problemer, og på den annen side anser det som som noe som er traumatisk uansett hvor planlagt det var. Forskjellen handler om hvor klar over de er at de er fucked...)

Anonymkode: 74aac...907

I Norge har man den fantastiske muligheten og friheten til å kunne gjøre noe med traumatiske svangerskap :P Og det før man trenger å fortelle noe! Jeg går dermed ut i fra at folk som forteller om graviditet er glad for nyheten (med mindre det var min søster eller beste venninne - de kunne ha fortalt meg det selv om de bestemte seg for abort). Men hvis en kollega kommer bort til meg og forteller at hun er gravid, sier jeg gratulerer og går ut i fra at hun er glad for nyheten :P 

TS: Jeg skjønner deg godt. Jeg fikk første barn (planlagt!) når jeg var 24,5 år. Det passet perfekt for oss og vi ønsket det begge to - hadde planlagt lenge og prøvd i nesten ett år, og aller første responsen til de aller fleste var ''oi, det var vel ikke planlagt''. Selv om alder på førstegangsfødende stiger, er det ikke alle som ønsker tre jorden rundt-reiser og seks mastergrader før de får barn... :sarkasme:Utrolig frekt sagt/spurt syns jeg. 

Anonymkode: 47dec...564

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Ja,det er ihvertfall ubetenksomt å spørre om. Men jeg tror at mange syns at hvis det ikke var,så kom det som en hyggelig overraskelse? Ikke at de mener at det burde vært planlagt,eller at de tenker at det er noe feil med omstendighetene?alder på dere foreldre eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville svart dem med å spørre lattermildt "Spør du virkelig om vi brukte kondom? Skal du vite stillingen også?" også ikke svart noe mer. 

Endret av Zoey
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier som vanlig "ja og nei, vi brukte ikke kondom hvis du lurer, men tenkte at det skjer når det skjer, glade er vi uansett. Så det var vel litt planlagt." 

Anonymkode: cab76...efb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er et av de koselige spørsmålene man kan få. 

Anonymkode: 3fdbd...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...