Gå til innhold

De gnotiske evangelier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Noen her som faktisk har lest disse evangeliene?    

 Dette stoffet er vel ikke noe som har fått særlig mye oppmerksomhet, sammenlignet med Bibelen. :P

Anonymkode: 0df65...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gnostiske evangelier.

Leste dem for kanskje 15 år siden. Det ligner jo noe på bibelske skrifter, men inneholder også litt merkelige saker. Selv om jeg har glemt detaljene så forstod jeg godt hvorfor de ikke ble tatt med i Bibelen.

Føler at de er mer å regne som fan-fiction.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærde og mektige hadde jo et par møter der de diskuterte hva som skulle med i Bibelen og hva som var tull og vas. Det vi leser i dagens bibel, er det som gagnet gubbene mest for et par tusen år siden.

En kuriositet er f.eks at spørsmålet om kvinner har sjel vedtatt med knapt flertall.

🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Norre skrev:

De lærde og mektige hadde jo et par møter der de diskuterte hva som skulle med i Bibelen og hva som var tull og vas. Det vi leser i dagens bibel, er det som gagnet gubbene mest for et par tusen år siden.

En kuriositet er f.eks at spørsmålet om kvinner har sjel vedtatt med knapt flertall.

🙂

Er det sant?.... Det viste jeg ikke, lurer på hvordan samfunnet hadde blitt i dag hvis de hadde konludert med at kvinner ikke hadde sjel🤔😊. Hvor leste du det?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, omarel skrev:

Er det sant?.... Det viste jeg ikke, lurer på hvordan samfunnet hadde blitt i dag hvis de hadde konludert med at kvinner ikke hadde sjel🤔😊. Hvor leste du det?

Husker ikke hvor jeg leste det, det er mange år siden. Men det var på et møte der de avgjorde hva som skulle være med i Bibelen. Ja, ting ville nok ha vært veldig annerledes dersom avstemningen hadde bestemt at kvinner ikke har sjel. Huff! 😕🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, omarel skrev:

Er det sant?.... Det viste jeg ikke, lurer på hvordan samfunnet hadde blitt i dag hvis de hadde konludert med at kvinner ikke hadde sjel🤔😊. Hvor leste du det?

Søkte på spørsmålet nå. Det er visstnok en usann myte. Så da gikk jeg på en smell, hehehe... 😐😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Norre skrev:

Søkte på spørsmålet nå. Det er visstnok en usann myte. Så da gikk jeg på en smell, hehehe... 😐😉

:-) Sånt skjer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De tok ut alt i Bibelen som handlet om reinkarnasjon iallefall, så det er sant at de tilpasset det etter hva som gagnet dem selv. At de gnostiske evangeliene er mere eventyr enn de andre stiller jeg meg tvilende til. Bibelen består av gamle skrifter, og den er ikke mere hellige enn andre gamle skrifter...

Anonymkode: 828dc...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først avkrefte og beklage min tidligere påstand i tråden om bibelmøtet og kvinners sjel. Det er visstnok bare en utbredt - men feilaktig - myte. 

Ingen VET med sikkerhet noenting om de eldgamle overleveringene. Om det er fakta, fiksjon eller en blanding av disse. Vi må også huske at innholdet kan ha forandret seg mye opp gjennom årtusenene. Jeg liker å bruke eksempelet med "Hviskeleken", der det som blir sagt til slutt sjelden er det samme som ble sagt først.

Anyway... En annen populær historie (sann eller ikke), er at Jesus oppholdt seg i Kashmir, India før han lot seg døpe av Johannes. De mest ivrige tilhengerne av denne historien påstår også at han fysisk overlevde korsfestelsen (med hjelp av "buddhistisk pusteteknikk") og dro tilbake til India med sin mor Maria og sin hustru Maria. Jesus døde i India, åtti år gammel.

Det står ikke i Bibelen. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Norre said:

Ingen VET med sikkerhet noenting om de eldgamle overleveringene. Om det er fakta, fiksjon eller en blanding av disse. Vi må også huske at innholdet kan ha forandret seg mye opp gjennom årtusenene. Jeg liker å bruke eksempelet med "Hviskeleken", der det som blir sagt til slutt sjelden er det samme som ble sagt først.

Er nok en blanding av fakta og fiksjon. Man må også huske på at de skrev ikke ned eventyr i "gamle dager" da få mennesker kunne skrive, de skrev ned det de holdt for å være sant. Jeg vil våge å påstå at man kan finne grader av sannhet i det aller meste av gamle overleveringer, og særlig det som er skrevet ned.

Anonymkode: 828dc...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...