Gå til innhold

Hvilken dialekter er der som sier "hvem" og "hun" istedenfor "hvilken" og "henne"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dialekt og språkinteressert nordlending  som har fått med meg alle innleggene der ordet hvem brukes istedenfor hvilken, feks "hvem brus er best" . Hvilken dialekt er dette? Eller med andre ord hvor i lander sier de hvem istedenfor hvilken? Eller er det dysleksi?

jeg hørte også på radio noen som sa "det var ikke bra for hun" "jeg likte ikke hun", istedenfor å bruke ordet henne. Er dette samme dialekt som brukes hvem brus istedenfor hvilken? Eller er det en annen?

 

Anonymkode: 404e4...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen dialekt, det er manglende norskkunnskap. Du finner det over hele det store Østlandet. Spesielt utbredt i skolealder.

Anonymkode: 246d0...d60

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen dialekt, det er manglende norskkunnskap. Du finner det over hele det store Østlandet. Spesielt utbredt i skolealder.

Anonymkode: 246d0...d60

Tror du de trådene med "hvem brus" osv bare er laget for irritasjon over bruket av hvem istedenfor hvilken ? Var jo mange slike tråder en stund

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Østfold, men er fra et annet fylke. Har lagt merke til at her snakker alle slik, unge som gamle 🙄

Anonymkode: 9c2e5...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i Østfold, hører det sjeldent. Når jeg hører det så er det barn/ungdom. 

Men derimot så leser jeg det mye mer her inne. 

Anonymkode: 06571...a16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Tror du de trådene med "hvem brus" osv bare er laget for irritasjon over bruket av hvem istedenfor hvilken ? Var jo mange slike tråder en stund

Kanskje. Kanskje ikke. Det forteller vel mer om dem som laget trådene :P

 

Anonymkode: 246d0...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandsgreie. De som sier hun i steden for henne virker som å være under 20 år, de som sier hvem virker for meg som er fra Romerike/Nittedal/Lørenskog/Jessheim 

Anonymkode: 0f729...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en dialekt og språkinteressert nordlending  som har fått med meg alle innleggene der ordet hvem brukes istedenfor hvilken, feks "hvem brus er best" . Hvilken dialekt er dette? Eller med andre ord hvor i lander sier de hvem istedenfor hvilken? Eller er det dysleksi?

jeg hørte også på radio noen som sa "det var ikke bra for hun" "jeg likte ikke hun", istedenfor å bruke ordet henne. Er dette samme dialekt som brukes hvem brus istedenfor hvilken? Eller er det en annen?

 

Anonymkode: 404e4...098

1: De som ikke besto 2. klasse på barneskolen

2: Oslo-området. Jeg har bodd i Østfold hele livet og har aldri hørt noen herfra si "hun" i stedet for henne. Her sier man oftest "ho".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ille, det der. Skjønner ikke hvordan den feilen har oppstått. Har kun hørt det hos østlendinger, hovedsaklig østfoldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en dialekt og språkinteressert nordlending  som har fått med meg alle innleggene der ordet hvem brukes istedenfor hvilken, feks "hvem brus er best" . Hvilken dialekt er dette? Eller med andre ord hvor i lander sier de hvem istedenfor hvilken? Eller er det dysleksi?

jeg hørte også på radio noen som sa "det var ikke bra for hun" "jeg likte ikke hun", istedenfor å bruke ordet henne. Er dette samme dialekt som brukes hvem brus istedenfor hvilken? Eller er det en annen?

 

Anonymkode: 404e4...098

Folk som er dårlig på Norsk "knoter" både muntlig og skriftlig. 

Anonymkode: aef29...142

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grenland har vi en tendens til å si "hvem" istedet for "hvilken", og "hu", aldri "henne". 

Anonymkode: 4eaaa...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kebabnorsk. De unge tar etter innvandrere som naturlig nok har vansker med å skille på dette. Det samme gjelder " i og på " Oftere og oftere hører og leser jeg folk si i der vi alltid har sagt på. F.eks. I sykehuset. I fjellet. Før har det alltid vært "På fjellet" osv. Vi er jo ikke i ( som i inni ) fjellet, vi er jo på fjellet.

Anonymkode: b2e92...0ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fler her som irriterer seg over folk som sier "de" der det skal være "dem"? Hvor kommer det fra? 

Mange (de fleste?) unge østlenninger snakker som dette : "Jeg lette, men kunne ikke finne de". Det skal være "jeg kunne ikke finne dem". 

Det aller verste er at de skriver det også! Har lest mye dårlig norsk i landets største aviser oppigjennom...

 

Anonymkode: ce510...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man hører på sangtekstene til f.eks. Unge Ferrari, så får man rett og slett kreft i språkøret. Det er så dårlig norsk at man begynner å stille spørsmål ved IQen hans.

Anonymkode: ce510...3ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fler her som irriterer seg over folk som sier "de" der det skal være "dem"? Hvor kommer det fra? 

Mange (de fleste?) unge østlenninger snakker som dette : "Jeg lette, men kunne ikke finne de". Det skal være "jeg kunne ikke finne dem". 

Det aller verste er at de skriver det også! Har lest mye dårlig norsk i landets største aviser oppigjennom...

 

Anonymkode: ce510...3ef

Ingen med min dialekt som sier "dem", så vidt jeg vet. Jeg gjør i hvert fall ikke det. Skriver det korrekt, da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kebabnorsk. De unge tar etter innvandrere som naturlig nok har vansker med å skille på dette. Det samme gjelder " i og på " Oftere og oftere hører og leser jeg folk si i der vi alltid har sagt på. F.eks. I sykehuset. I fjellet. Før har det alltid vært "På fjellet" osv. Vi er jo ikke i ( som i inni ) fjellet, vi er jo på fjellet.

Anonymkode: b2e92...0ab

Du har i alle fall ikke peiling. 

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Preposisjonsbruk/I_eller_paa/

Anonymkode: 35298...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i at det er en Oslo-greie, eller Østlandsgreie. Det er manglende norskkunnskaper, utbredt blant folk fra hele landet, så vidt jeg kan se - og den eneste fellesnevneren jeg har lagt merke til er at det ofte kommer fra litt "enkle" mennesker og/eller mennesker som avsluttet utdannelsen etter grunnskolen (de som typisk vil si "er det rart det er krig i verden?!?!" om man påpeker skrivefeil, at dialekt ikke er et skriftspråk e.l.).

Anonymkode: 0fb5d...95e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...