Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Tonio skrev:

:sjokkbla:

Blir ikke det rundt 1600% av "anbefalt daglig dose"? 

Det er forskjell på vedlikeholdsdose og dose som skal til for å få opp jernlageret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, miore skrev:

Det er forskjell på vedlikeholdsdose og dose som skal til for å få opp jernlageret :) 

Du sa daglig.. :sjenert: Men da skjønner jeg. :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonio skrev:

Du sa daglig.. :sjenert: Men da skjønner jeg. :biggrin:

Jeg tar det daglig, men skal jo slutte med det når jeg får normale verdier igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, strawberry skrev:

Jeg har  brukt disse gjennom svangerskapet: https://www.google.no/search?q=hemofer&client=ms-android-huawei&prmd=insv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjAmuaTs_DZAhVLb5oKHfBgA0UQ_AUIESgB&biw=360&bih=524#imgrc=NFMQus9zVaO_OM:

"Skånsom for magen" stemmer for min del iallefall! :) Ikke blitt noe hard i magen av de. Og doseringen for gravide står bakpå. 

Det tror jeg er den jeg fikk når jeg ga blod. Eller så var det den Ferro retard som miore hadde. Jeg kjente igjen begge to, så kan hende jeg har fått begge på et eller annet tidspunkt.

8 timer siden, Tonio skrev:

Gjennom hele livet har jeg alltid hatt "litt lavt" med tanke på jern. Så når jeg ga blod ga jeg hver fjerde måned i stedet for hver tredje - om ikke sjeldnere. Sist gang jeg ble målt hadde jeg litt under ønsket verdi, men siden jeg tok 15mg om dagen og jeg ikke var supertrøtt var jordmor fornøyd.

Jeg og faktisk :ler:  Har alltid hatt akkurat over hva som er OK grense til å gi blod, og bruker lang tid på å komme meg opp dit igjen. Og sist jeg ga var jeg under ønsket verdi, men det så de jo ikke før jeg allerede lå der å tappet. 

Tar ikke noe annet en omega 3 og d vitamin nå jeg. Tok sånn gravid-pakke frem til 5. måned eller noe sånt, men de ble så dyre og jordmor sa at det ikke var noe vits etter 1. trimester, så lenge jeg fikk i meg nok D vitamin og omega 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som irriterer meg med å være gravid for tiden er mat. Jeg blir så fort mett, spesielt middagstid. Lunsj kan jeg spise ganske mye, men på ettermiddag og kveld spiser jeg jo nesten ikkeno før jeg blir mett. Øynene er så mye mer sultne enn magen. Så å spise en Rislunsj i 17 tiden f.eks, så må jeg utsette middagen til kl 22, for jeg er jo ikke sulten. Jeg kjøper masse mat, og har jo egentlig vent meg til at i 2. trimester spiste jeg mye mellommåltider, så jeg kjøper meg sånne yoghurter, gode knekkebrød, frukt osv, men jeg orker jo ikke å spise det :daane:  Jeg vil ha tilbake magen min! Jeg vil spise og kose meg uten å føle at det er på vei opp igjen fordi det er så fullt inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sååå lenge før vi vil oppleve at magen synker da. :yvonne: Er vel vanlig at det skjer innen uke 36 eller noe? Og da vil du få bedre plass i magen igjen! Men kjenner meg veldig godt igjen altså, blir så fort mett - med mindre det er godteri. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

3 timer siden, Tonio skrev:

Nå er det ikke sååå lenge før vi vil oppleve at magen synker da. :yvonne: Er vel vanlig at det skjer innen uke 36 eller noe? Og da vil du få bedre plass i magen igjen! Men kjenner meg veldig godt igjen altså, blir så fort mett - med mindre det er godteri. :fnise:

Åhh,, da gleder jeg meg til det!

_____

Dette bekkengreiene er jo helt jævlig! Jeg har jo hele uken tenkt at når jeg er hjemme så er bekkenet fint. Bare litt ømt, men ikke noe ille i det hele tatt. At det nok er enten trappa til bussholderplassen og/eller kontorstolen på jobb som gjør at det blir vondt. Og i dag har det jo da ikke gjort noe vondt siden jeg er hjemme. Har tatt storrengjøring i dag fordi vi venter besøk. Tørket støv, vasket gulvet osv. Gikk helt fint, bare bittelitt øm. Og nå 2 timer etterpå kjennes det ut som tissen min skal falle av! :sjokkert:  Det er jo dritvondt. jeg har mine smerter foran som dere skjønner. Symfysen er det vel det heter. Kjenner ikke så mye bak, men foran og under. Jeg overvurderte visst bekkenet! AUUU! 

Synes skikkelig synd på dere som har hatt bekkenløsning siden nesten starten! SÅ lenge! Herregud! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at bekkenet har blitt verre @Omo:( Jeg kan også føle meg ganske fin en stund, men så begynner jeg å gjøre litt her hjemme eller dra ut av huset en tur, så er det på'an igjen og jeg får gradvis mer og mer vondt. Så hviler jeg to timer, så kjennes det greit ut igjen en liten stund. Bekkenet har rett og slett MYE lavere toleranse. Kan være lurt at du deler opp oppgaver i etapper fremover, holde på med noe i max X minutter så legger du deg ned og hviler en stund. Helt forferdelig å ha det fremme ja! Her skifter det mellom at bekkenet kjennes "skralt" ut bak og blir vondere ved visse bevegelser og "mye" aktivitet, og at det kjennes ut som noen har sparket meg tre ganger midt mellom beina for 2 dager siden og at det er skikkelig ømt etterpå. Eneste forklaringen jeg har på smertene  jeg kjenner "fremme/under der" når folk spør hvordan det kjennes ut :fnise:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, har dere kjøpt inn pyjamas i størrelse 50? Har visst bare 2 stk i størrelse 56 fant jeg ut, og ingen i 50. Altså ingen som er 50/56 heller. Tenker kanskje jeg kan vente med størrelse 50 og se det an, samboeren min eller mamma kan jo stikke en tur innom kjøpesenteret og ordne det dersom mini drukner helt i størrelse 56. Også spørs det vel litt på været også, soverommet vårt kan bli ganske varmt om sommeren, så det kan hende hun kan/må sove i bare body i begynnelsen (?). Vanskelig å vite når man ikke har hatt baby før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp en pysj i str 50. Men jeg synes den ser lang ut, så jeg tror kanskje den er stor i str. Også har jeg visst 3 i 56. Alt for mye tror jeg. Men jeg tenker at pysj kan vel brukes på dagtid og egentlig. 

Har 4 bodyer i 50 i tillegg til den pysjen, og tenker at det holder med str 50 i første omgang. Så får heller noen shoppe for oss hvis vi får minibaby. Men jeg tror sjansen for at 50 passer er stor hvis man ser på at jeg var 49 og samboeren 50, og at jeg ligger litt under snitt på kurven. Foreløpig hvertfall. Og klær i 56 kan jo brettes opp på bein og armer hvis det er for langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun kjøpt to ting i størrelse 50, og det er pysj i 50/56. Vi tenker også at man kan bruke litt for stort, og pysj/langbuksa body om hverandre? De vi har kjøpt ser jeg ikke forskjell på om er for å sove i eller være i på dagen. :fnise: Føler jeg har sagt det tusen ganger, men jeg var jo 53cm da jeg kom ut av mamma. Og mannen var 51 eller 52. Dersom vi plutselig trenger størrelse 50 likevel er kjøpesenteret rett ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går feiret jeg bursdag, og i selskapet var det en til som er gravid, og en som har 2 barn. Det som irriterer meg veldig er at noen liksom MÅ fortelle om alt som kan gå galt og hvor vondt en fødsel er osv. Hvorfor forteller man sånt til gravide? Og når jeg sa at jordmoren på fødselsforberedende sa at Norge er i sæklasse gode på rifter, og at de har hatt et prosjekt på Ullevål for å minke dette og at ca 1% får alvorlige rifter, så må noen liksom legge ut om at det er SÅÅÅÅ mange som revner og klipping osv. 

Er det noen vits å skremme folk som snart skal gjennom det skumleste og vondeste man kan oppleve liksom? Når så mange sliter med fødselsangst i tillegg? Blir oppgitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Jeg driver å ser en del på fødeavdelingen nå. Det er reprise fra sesong 1 på Fem på lørdager og søndager. Og der ser jeg at når ungen kommer ut så har den en lang hvit og rød snor som sitter i toppen av hodet. Hva i alle dager er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noen trøst: Fødsel er verken det vondeste eller skumleste jeg har opplevd, med god margin :opplyser: Det er jeg påpasselig med å fortelle alle som er gravide og ikke har født ennå :ler: Jeg er nemlig like lei som deg av alle skrekkhistoriene folk elsker å fortelle. Jeg fikk noen små rifter (ikke alvorlige) som måtte sys, men jeg merket ikke da de oppsto, og merket heller ikke nevneverdig til dem etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, miore skrev:

Hvis det er noen trøst: Fødsel er verken det vondeste eller skumleste jeg har opplevd, med god margin :opplyser: Det er jeg påpasselig med å fortelle alle som er gravide og ikke har født ennå :ler: Jeg er nemlig like lei som deg av alle skrekkhistoriene folk elsker å fortelle. Jeg fikk noen små rifter (ikke alvorlige) som måtte sys, men jeg merket ikke da de oppsto, og merket heller ikke nevneverdig til dem etter fødsel.

Jeg følte meg veldig beroliget etter fødselsforberedende kurs, og tenkte at dette her fikser jeg. Kroppen vet hva den driver med og hvis noe skjer så vet jordmødrene hva de driver med. Men så kommer disse her som skal fortelle og konkurrere om hvor ille det er :daane:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omo skrev:

Forresten. Jeg driver å ser en del på fødeavdelingen nå. Det er reprise fra sesong 1 på Fem på lørdager og søndager. Og der ser jeg at når ungen kommer ut så har den en lang hvit og rød snor som sitter i toppen av hodet. Hva i alle dager er det? 

Jeg har ikke sett episoden, men jeg vet at noen ganger festes det en ting på hodet til baby for å måle puls. Kanskje det var det? 

Slik jeg forstod det gjør de det hvis ting går litt sakte eller de tror baby plutselig kan få veldig høy/lav puls.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, Tonio skrev:

Jeg har ikke sett episoden, men jeg vet at noen ganger festes det en ting på hodet til baby for å måle puls. Kanskje det var det? 

Slik jeg forstod det gjør de det hvis ting går litt sakte eller de tror baby plutselig kan få veldig høy/lav puls.

Ja, det kan hende det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mor&barn weekend på Komplett apotek denne helgen med mye salg. Hvis dere trenger noe. 

Jeg bestiller litt nå tenker jeg. Er litt vanskelig da, og skulle jo gjerne ha bestilt pumpe, flasker og alt mulig sånt utstyr nå som det er 40-50%.... Men jeg aner jo ikke om jeg trenger det, så jeg dropper det. Men jeg kjøper en amme BH. Satser på at jeg trenger en str større enn det jeg bruker nå. Det er str i S, M, L osv så hver str tilsvarer flere størrelser. Det er jo umulig å si, men jeg må uansett ha 1 amme BH til å starte med, så får jeg heller kjøpe fler når produksjonen er stabilisert. Og leve med enten for liten eller for stor de første ukene hvis den ikke passer. 

Har jo fått noen smukker og flasker i babyboksene, så det tenker jeg holder til å begynne med. Men purelan og inotyol krem, ammeinnlegg og hårbørste tenker jeg at vi trenger uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammebh er fantastisk selv før man ammer, synes jeg. :fnise: Er på tredje runde med å gå opp i størrelse nå. Som vil si at akkurat nå bruker jeg den største jeg har funnet i vanlige klesbutikker.. Puppene mine ble kjempeglade da jeg sluttet med spiler og det som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tonio skrev:

Ammebh er fantastisk selv før man ammer, synes jeg. :fnise: Er på tredje runde med å gå opp i størrelse nå. Som vil si at akkurat nå bruker jeg den største jeg har funnet i vanlige klesbutikker.. Puppene mine ble kjempeglade da jeg sluttet med spiler og det som er.

Jeg har en, men den er egentlig litt i trangeste laget nå rundt brystkassa. Orket ikke prøve i butikken :ler: så den kommer ikke til å passe om et par måneder. Men den jeg bestilte kommer nok til å være for stor nå tror jeg. Så jeg brukere mest spile BH enda. Men bruker litt sports bh også hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...