Gå til innhold

Lege mente jeg ikke var gravid. Spontanabort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er/var gravid i uke 8 på torsdag, og på lørdag begynte jeg å blø og jeg skjønte hva som skjedde. Jeg sa det til mannen min dagen før at noe er galt. Jeg spontanaborterer. 

Det var først bare litt blod som jeg tørka vekk, så ringte jeg legevakt og fikk komme inn. Legen var ganske usikker og ville jeg skulle ta kontakt med fastlege på mandag. (Jeg fikk ingen undersøkelser). Når jeg kom hjem begynte det å blø noe voldsomt og smertene i korsryggen ble intense men hadde 0 magesmerter. 

Jeg ringte tilbake på legevakta på søndagsmorgen, det var en hyggelig dame som skjønte at dette var tungt for meg. De kunne desverre ikke utføre ultralyd eller gynekologisk undersøkelse der, men jeg skulle ta kontakt med fastlegen på mandag og bli henvist til gynekolog. (Jeg blødde fortsatt).

Tidlig mandagsmorgen (idag), ringte jeg til legen og forklarte situasjonen. Det som møtte meg i tlf var: "tok du graviditetsprøve hos legevakta? Er du sikker på du er gravid. Det er jo mest sannsynlig bare mensen som har kommet." Jeg forklarte situasjonen og sa jeg vil være 8 uker på vei ifølge siste menstruasjon og de utallige graviditetstestene som ligger i skuffen hjemme og lyser positiv! Hun stod fortsatt fast på at jeg ikke var gravid og at hun skulle høre med fastlegen min og ringe meg opp igjen i løpet av dagen. 

Etter en stund ringte tlf. Det var denne damen igjen. Jeg skulle få komme inn og ta blodprøve for å sjekke om det var noe hcg. Så skal jeg inn igjen på fredag og ta ny for å se om hcg er sunket eller borte. Jeg får ikke vite resultatet før i morgen. Dvs at resultatet på fredag blir ikke klart før mandag igjen? Da er jeg ikke i Norge. 

 

Jeg fikk altså ingen undersøkelse, ingen time hos lege, ingen støtte, jeg ble ikke trodd og alt i alt så sitter jeg her med en mann som mener det ikke er spontanabort og meg selv som sørger for jeg har ingen å prate med. Det er ingen som tar meg seriøst. Jeg sitter her i utviten om jeg er gravid, om jeg har spontanabortert eller hva som skjer. Jeg skal også på "ferie" på søndag, vekk fra Norge. 

Anonymkode: 3c540...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Privat gynekolog!! Koster, men det er verdt det. Finnes det noen der du bor? 

Utrolig rar oppførsel på legekontoret. Det går an å måle hcg med tettere mellomrom, men det er jo vanskelig å si noe 100% ut av det. 

Er i uke 9 og har hatt to kraftige blødninger. Gikk til privat gyno og alt stod faktisk bra til! Orket ikke vente på fastlegen 😵

Anonymkode: 8d9b8...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en test idag og den er fortsatt positiv. Men har lest at ved en SA så vil den være positiv til alt hcg er ute av kroppen. 

 

Det er kun gynekolog ved sykehuset her jeg bor, jeg vet faktisk ikke om jeg kan bestille privat her. Jeg er redd jeg ikke rekker å få time før jeg skal på tur. (Turen er allerede bestilt og noe vi besemte oss for å reise på selv om jeg er gravid eller ei. Bestilt før jeg ble gravid) Mannen min sier vi skal reise til nærmeste Volvat om jeg ikke får noe svar på hcg og de på legekontoret fortsetter å oppføre seg slik. Betaler med glede om jeg faktisk får hjelp! 

Anonymkode: 3c540...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med kjæresten. Dra til nærmeste privat gynekolog. Der finnes hvertfall i alle storbyene vi har i Norge 😅

Anonymkode: 8d9b8...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. 

Så fælt, jeg vet at dette er tungt. Nå skal jeg fortelle deg to ting, der du bare vil like den ene av dem. 

Første gang jeg bar fram et barn, blødde jeg heftig mye fra tid til annen uten at noe var galt. Alt gikk helt fint. 

Måling av hcg-stigning er ikke en pålitelig metode, siden det ikke er fosteret som produserer HCG. Det er morkaken som gjør det. Så lenge den er der, vil HCG stige. 

Det eneste du kan gjøre nå for å finne ut hva som skjer, er å få tatt en ultralyd. Håper alt vil gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo en utrolig rar oppførsel fra sekretæren på fastlegekontoret, da. At de ikke ville se på saken på Legevakta kan jeg faktisk forstå, da det vel ikke ligger helt inn under deres mandat. Men når du blør såpass mye syns jeg det er litt rart at du ikke blir henvist til ultralyd på sykehuset. Og også veldig rart at du ikke fikk time til legen i dag (?). Nå kan du jo prøve å spørre om henvisning til ultralyd, men det kan noen ganger ta litt tid, hvis du i det hele tatt får det. Så om du vil ha et raskt svar, er det beste å gå til privat ultralyd, da kan du ofte få time på dagen eller dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen har stort sett ikke ultralydapparat, og da er det ikke mye poeng med en undersøkelse. Legen kan rett og slett ikke svare deg på om du har mistet eller ikke, og man måler hcg gjennom blodprøve. Og blodprøve har du fått tilbud om.

Ellers er det gjerne sånn at man må gå privat om man vil ha tidlig ultralyd. Mistanke om spontanabort er ikke grunn nok i seg selv. De prioriterer tilfeller med mistanke om graviditet utenfor livmoren, mistanke om flerlinger, tilfeller der kvinnen har opplevd gjentatte spontanaborter etc.

Spontanabort før uke 12 er ganske vanlig, og det er en situasjon der kroppen stort sett ordner opp selv. Som utgangspunkt trenger man ikke legetime selv om man mister.

Men jeg synes du ble møtt på en dårlig måte over telefonen, og jeg skjønner at du er fortvilet over situasjonen.

Jeg har selv valgt å gå privat helt tidlig i svangerskapet grunnet småblødninger før uke 12. 

Anonymkode: 3d534...f8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble møtt dårlig, men du trenger faktisk ingen undersøkelse så lenge du aborterer normalt. Det er ingenting å gjøre med det. Dette burde du blitt forklart og de burde ikke hatt den holdningen. Dessverre så løper kvinner til lege med sånt og det er unødvendig ressursbruk,så mulig derfor de var litt vel påståelig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min har forresten ultralydapparat i kroken på kontoret sitt. Dette vet jeg da det ble brukt på meg ved en annen anledning (ikke graviditet). Så det vet jeg. 

 

Selv om spontanabort er vanlig betyr det ikke at det gjør det noe lettere for meg. Har jo prøvd å få barn og når det først gikk ble jeg overlykkelig, men knust når det endte med SA. 

 

Hvordan vet jeg at det er en normal abort når jeg ikke har vært borti det før? Jeg vet jo at det ikke er noe å gjøre med det. Men det går vel an og sjekke opp om det er en abort eller en blødning som kan være tegn på noe galt? Jeg har jo ikke fått noe informasjon fra legene om hva som er normalt og ikke. Men jeg får bare blø meg igjennom dette og prøve på nytt. Satser på at den sitter neste gang og at alt går som normalt under aborten. Og at de stikker meg i andre armen på fredag, da jeg er mega blå og sår! Tommel opp. 

Anonymkode: 3c540...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen min har forresten ultralydapparat i kroken på kontoret sitt. Dette vet jeg da det ble brukt på meg ved en annen anledning (ikke graviditet). Så det vet jeg. 

 

Selv om spontanabort er vanlig betyr det ikke at det gjør det noe lettere for meg. Har jo prøvd å få barn og når det først gikk ble jeg overlykkelig, men knust når det endte med SA. 

 

Hvordan vet jeg at det er en normal abort når jeg ikke har vært borti det før? Jeg vet jo at det ikke er noe å gjøre med det. Men det går vel an og sjekke opp om det er en abort eller en blødning som kan være tegn på noe galt? Jeg har jo ikke fått noe informasjon fra legene om hva som er normalt og ikke. Men jeg får bare blø meg igjennom dette og prøve på nytt. Satser på at den sitter neste gang og at alt går som normalt under aborten. Og at de stikker meg i andre armen på fredag, da jeg er mega blå og sår! Tommel opp. 

Anonymkode: 3c540...3f5

Helt tidlig i svangerskapet benytter man innvendig ultralyd, og det er et annet apparat enn det legene bruker til en del andre ting. Men hvis legen har gjort en innvendig ultralydundersøkelse på deg via skjeden tidligere, så kan du sikkert bestille ordinær time, og be om en slik undersøkelse?

Anonymkode: 3d534...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil en unormal abort typisk innebære at fostere ikke støtes ut, og selv om fosteret ikke er levedyktig, og utviklingen er stoppet opp, så får man ingen blødning. Da kan man få behov for utskrapning.

Svangerskap utenfor livmoren er også noe som kan skje, men da vil man få virkelig sterke smerter, og tilstanden kan være livstruende.

Anonymkode: 3d534...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på legekontoret oppførte seg helt idiot. Men hverken legevakt eller fastlege kan gjøre noe med en spontanabort, den må bare gå sin gang. Men siden du skal ut å reise er det lurt at du tar en UL før du drar. I slutten av uka f.eks for å sjekke at aborten er komplett, da inkomplett abort ikke er noe å dra på ferietur med..

Anonymkode: 796ff...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tredjedel blør til dels kraftig i svangerskapet uten at graviditeten avsluttes av den grunn. Selv om spontanabort er fælt for deg så er det faktisk ingenting å gjøre med, det må bare gå sin gang og så må hcg måles med noen dagers mellomrom for å se om nivåene synker eller stiger for å avgjøre om det er spontanabort eller "bare"blødning. Innvendig ul har de færreste allmennelger, om noen i det hele tatt, på kontoret. En vanlig gu gir ikke svar på om du er gravid eller har hatt sa. Da kan du enten bestille time til privat spesialist eller vente til svarene av prøvene fra fredagen foreligger hvis ikke det skjer noe mer i mellomtiden. Hos Volvat kan du få time på dagen til gyn med ul. 

Anonymkode: 87556...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så trist at du har følt deg oversett og tilsidesatt. Det er vanskelig å ha spontanabort , men om det er det du hadde så vet du det med 100% sikkerhet i dag. En spontanabort er ikke litt blod, men det kan komme litt spotting dagen før, før "hele kaka" renner ut over et par timer. Det er så mye blod, gugge og kaker at man ikke er i tvil.

Desverre kan hverken legevakt eller lege gjøre noenting med en spontanabort så derfor blir man ikke prioritert eller behandlet på noe måte.  Hvis du bare blødde litt blod som du kunne tørke vekk har du ikke hatt en spontanabort. Men du er fremdeles i uke 8 så risikoen er jo der, men det er ikke unormalt å spotte litt uavhengig av abort. Blod trenger derfor absolutt ikke bety abort eller begynnende abort. 

Det eneste du kan gjøre nå er å be fastlegekontoret ditt om henvisning til blodprøve for å måle hcg, du trenger ikke komme inn til ime for å få henvisning om det, bare forklar på telefon i respesjonen hva som har skjedd og at du trenger henvisning asap , så lager de en til deg som du kan hente samme dag -  eller eventuelt bestille time hos privatgynekolog som du får raskt ila noen dager for å ta ultralyd. Så tidlig i et svangerskap er det desverre vanskelig å se noe på ultralyd uansett, men det kan kanskje gjøre deg litt tryggere og føle deg litt mer ivaretatt. Det er godt å snakke med noen som kan faget når du har følt at legevakten ikke tok hensyn til deg.

Anonymkode: d8a04...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for støtte alle sammen. 

Jeg tror jeg vet at det er en spontanabort nå. Ny test idag og den er svakere. Har fortsatt blødninger, og nei det er ikke bare blod jeg tørker vekk desverre. Som personen overfor skriver så tror jeg "hele kaka" kom på lørdag. Har ikke hatt noe mer vondt siden da. 

Jeg har spurt fastlege om å få henvisning til gu/ultrlyd, men siden jeg ikke får henvisning så er det ikke noe å gjøre med det. Kunne dratt til privat, men har ikke vondt + graviditetstesten er svakere enn noen gang så jeg lar det være. Klinikken er litt mer en 2timer unna, så er ikke bare å stikke innom desverre. 

På fredag eller mandag får jeg svaret på hcg prøvene. Jeg vet vel allerede svaret, men jeg får tenke positivt og at neste gang ender svangerskapet opp med fødsel og et friskt barn :-) 

Anonymkode: 3c540...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...