Gå til innhold

Stjernekamp 2017


Anglofil

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Tabris skrev:

I første halvdel av serien så var Adam min klare favoritt og jeg syntes han lå i en helt annen klasse enn alle andre. Men de siste episodene har Didrik tatt mer og mer innpå og begynner faktisk å seile opp som ny favoritt hos meg. Fordi Didrik har noe de to andre ikke har - guttaktig sjarm, oppriktig engasjment og utadvendt sjarm på scenen. I tillegg til å jobbe hardt med alle sjangre og ha den suverent beste stemmen (og likevel klare å holde igjen vibratoren og ikke bruke den når den ikke skal være der - DET er ikke noe alle klassisk trente sangere klarer!).

Enig. Heller mer mot Didrik nå enn Adam. Adam er knallgod, men synes Didrik er litt bedre. Adam har vært litt ukomfortabel i noen sjangre  (spesielt boyband) men Didrik har klart seg veldig bra og gutt 100%. Jeg vil se gutta i finalen. 

Anonymkode: 86257...c11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ekte joik krever ikke god stemmekontroll, så det spørs om de går for showjoik eller noe mer tradisjonelt. 

Anonymkode: 3f1f3...776

Okei, tenkte bare at hvis man har god kontroll er det lettere å "etterligne" sjangere man egentlig ikke kan :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Alexis said:

Okei, tenkte bare at hvis man har god kontroll er det lettere å "etterligne" sjangere man egentlig ikke kan :fnise:

Joik handler mye mer om innlevelse og ektehet enn stemme. Jeg kan ikke se at Didrik har noen fordeler i forhold til de andre, tror faktisk Adam har mest potensiale, for han kan være litt lavmælt. Men blir spennende å se! Kommer veldig an på valg av joik. 

Anonymkode: 3f1f3...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joik handler mye mer om innlevelse og ektehet enn stemme. Jeg kan ikke se at Didrik har noen fordeler i forhold til de andre, tror faktisk Adam har mest potensiale, for han kan være litt lavmælt. Men blir spennende å se! Kommer veldig an på valg av joik. 

Anonymkode: 3f1f3...776

Syns Didrik er god på innlevelse jeg da, men det er jo veldig åpent. Det blir spennende :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adam er dyktig og veldig god, men synes han passer best til litt små lokaler og puber til å spille. Klarer ikke helt å se for meg Han i Oslo Spektrum. Men hadde lett gått på en konsert med han i en bakgård eller på en pub :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerringa mot strømmen nå, men jeg synes ikke Didrik er så fantastisk. Klart, han har en flott klassisk-stemme, og han virker som en utrolig likandes kar med masse glede på scenen, men det er noe som gjør at jeg aldri blir helt engasjert når han synger. Ikke rørt, ikke grepet. Synes også han velger dårlige sanger, for eksempel den kleine reggae-låta, når det finnes så vanvittig mye mer spennende innenfor sjangeren. 

Adam har for meg en musikalitet og en musikkforståelse som er mye mer fremtredende, og stemmen hans er skikkelig blues og stålkontroll. Det er en intelligens og intuisjon der, ikke bare å "ha det gøy på scenen" (som for meg er en skikkelig meningsløs floskel). Didrik spiller artist og sjangrene, men Adam ER virkelig musikken. Hvis du spør en hvilken som helst dreven musiker om hvem de helst ville ha spilt med, så skal jeg love deg at 99,999% hadde svart Adam uten å blunke. Nivået og utfordringa er høyere.

Men så har det jo noe med musikksmak og preferanser å gjøre da, jeg ser den. For meg er ikke dét å passe i Oslo Spektrum noe bevis på stjernekvalitet - Justin Bieber fyller lett et gedigent fotballstadium. Likevel er musikken dritkjip og forglemmelig. Jeg velger en røykfylt jazzklubb med fremfor Oslo spektrum når som helst. 

Anonymkode: 91b12...698

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er du i din fulle rett til :) så kan man heller være uenig om hva musikalitet er. Det er nettopp denne forestillingen om at den eneste ekte musikken kommer i røffere innpakning jeg ikke er enig i. Didrik har hatt sin «pene» innpakning i mot seg og måttet bevise gang på gang at han evner å bruke stemmen på ulike måter, mens Adam var ukjent og kunne sveipe inn som underdog og imponere alle. Gratis overraskelsesmoment!

Det er to dyktige vokalister, og jo, tilstedeværelse på en scene er selvsagt en viktig del av det å være en komplett artist! Å sammenlikne de to blir slik sett å sammenlikner epler og appelsiner. Jeg tar gjerne både jazzklubb og Spektrum, siden jeg elsker musikk i alle former, da får man i både pose og sekk :biggrin: 

Anonymkode: 78b05...e25

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at konseptet ikke er å finne Norges beste musiker/sanger, men Norges beste entertainer. Adam er mye. Men noen entertainer er han ikke, han virker ofte ukomfortabel i de ulike sjangerne. Ja, han takler de fleste sjangere bra sangteknisk, men han har lite ekte tilstedeværelse i kroppsspråket på scenen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Rosalie skrev:

Husk at konseptet ikke er å finne Norges beste musiker/sanger, men Norges beste entertainer. Adam er mye. Men noen entertainer er han ikke, han virker ofte ukomfortabel i de ulike sjangerne. Ja, han takler de fleste sjangere bra sangteknisk, men han har lite ekte tilstedeværelse i kroppsspråket på scenen.

Enig. I akkurat denne konkurransen her, så synes jeg Didrik er bedre og han er mer entertainer. Adam virker mer ukomfortabel. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, hva allsidighet angår scorer Didrik høyere. Mens Adam helt sikkert ville fungert best i The Voice el.l.

Anonymkode: 78b05...e25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Rosalie said:

Husk at konseptet ikke er å finne Norges beste musiker/sanger, men Norges beste entertainer. Adam er mye. Men noen entertainer er han ikke, han virker ofte ukomfortabel i de ulike sjangerne. Ja, han takler de fleste sjangere bra sangteknisk, men han har lite ekte tilstedeværelse i kroppsspråket på scenen.

Men hva vi "entertaines" av er ulikt. Jeg blir mer underholdt av Adam enn Didrik, Didrik er rett og slett langt utenfor min smak. Men han har imponert meg i Stjernekamp, og selv om han ikke får min stemme har jeg fått et nytt syn på han! Jeg syns forøvrig Adam også har god tilstedeværelse, men ikke på samme utadvendte måte som Didrik. Det liker jeg! 

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Rosalie skrev:

Husk at konseptet ikke er å finne Norges beste musiker/sanger, men Norges beste entertainer. 

Jeg er klar over det, men jeg blir ikke særlig "entertained" av Didrik. Selv om jeg liker ham som person og jeg ser at han har mye sceneglede (og åpenbart en kraftig klassisk-stemme) så ender jeg alltid opp med å surfe på mobilen når han opptrer. Han har vært i offentligheten siden han var med i MGP for sju år siden og ennå har jeg ikke hørt en eneste sang eller opptreden som virkelig vekker min nysgjerrighet. Det er ikke dårlig, men innmari mainstream og streit, og om man er vant til å lytte til mye musikk og gå på mange konserter så utvikler man etterhvert noen krav for hva man blir underholdt av. Det blir det samme som at filmelskere ikke blir underholdt av standard Hollywood-romcoms. 

Men vi er åpenbart ulike i smaken, og det er jo helt greit. Det er jo derfor Stjernekamp er spennende. :) 

Anonymkode: 91b12...698

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt musikksnobberi der, altså... Som musikkelsker og ivrig konsertgjenger selv, inkludert opera, musikaler, hip hop og heavy, tenker jeg at det handler litt om å være åpen også. Alt til sin tid. Man kan lese tunge romaner eller chick lit om hverandre, eller helt fint se en romcom innimellom selv om man har analysert «Panserkrysseren Potemkin» på skolen og foretrekker mer komplekse filmer, eller høre på både Etta James og Kygo :) men, selvsagt ikke noe must å like akkurat Didrik.

Anonymkode: 78b05...e25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt musikksnobberi der, altså... Som musikkelsker og ivrig konsertgjenger selv, inkludert opera, musikaler, hip hop og heavy, tenker jeg at det handler litt om å være åpen også. Alt til sin tid. Man kan lese tunge romaner eller chick lit om hverandre, eller helt fint se en romcom innimellom selv om man har analysert «Panserkrysseren Potemkin» på skolen og foretrekker mer komplekse filmer, eller høre på både Etta James og Kygo :) men, selvsagt ikke noe must å like akkurat Didrik.

Anonymkode: 78b05...e25

Jeg tror egentlig ikke så veldig mange gjør det. Jeg tror de fleste litteraturinteresserte har opparbeidet seg en viss smak og at noen bøker gir langt mer glede enn andre, og jeg synes for øvrig det er helt greit å være «musikksnobb» (eller musikkinteressert, som jeg vil kalle det da). De fleste som er opptatt av kultur har et visst kvalitetsperspektiv; noe holder mål og er verdt tida, og noe gjør ikke det. Hvis alt er like bra, så mister jo kulturfeltet helt mening. Det er jakten etter noe som er skikkelig bra mellom alt det middelmådige som holder kulturen levende og i stadig utvikling.

Nå begynner vi å avspore helt, så jeg skal la det bli med det. Men jeg er ikke enig i at det bør være noe poeng å være «åpen» for middelmådig eller hypermainstream pengemaskin-kultur. :) 

Anonymkode: 91b12...698

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig ikke så veldig mange gjør det. Jeg tror de fleste litteraturinteresserte har opparbeidet seg en viss smak og at noen bøker gir langt mer glede enn andre, og jeg synes for øvrig det er helt greit å være «musikksnobb» (eller musikkinteressert, som jeg vil kalle det da). De fleste som er opptatt av kultur har et visst kvalitetsperspektiv; noe holder mål og er verdt tida, og noe gjør ikke det. Hvis alt er like bra, så mister jo kulturfeltet helt mening. Det er jakten etter noe som er skikkelig bra mellom alt det middelmådige som holder kulturen levende og i stadig utvikling.

Nå begynner vi å avspore helt, så jeg skal la det bli med det. Men jeg er ikke enig i at det bør være noe poeng å være «åpen» for middelmådig eller hypermainstream pengemaskin-kultur. :) 

Anonymkode: 91b12...698

Tja, som utdannet innen feltet kan jeg avkrefte at faglig fordypning er helt nødt til å ende i snobberi, men vi trenger ikke være enige. Kultur holdes vel strengt tatt levende av alle som liker å utfolde seg, og de færreste utøvere eller konsumenter er genier.

Hvis man ikke kan la seg glede av ulike former for kultur uten at den har riktig status i visse kretser så er det helt opp til hver enkelt, men å disse de som klarer det blir litt for selvhøytidelig. Trodde det var litt gammeldags nå å se ned på populærkultur, men for all del. Ja, man kan utvikle smaken, men hvis bare en viss type sjanger har tilstrekkelig kred så er man omtrent like trangsynte i det miljøet som man mener de "lavkulturelle" er etter min mening. Vet jammen ikke hva som er verst! Men det skal bli spennende å se da, om det er "bermen" eller de høykulturelle som får Stjernekampvinner i år :ler: 

Anonymkode: 78b05...e25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns alle var flinke i musikal, jeg, mens flere var mindre heldige i reggae. Der syns jeg egentlig bare det var Adam som fikk det til. Men, jeg syns Lisa var veldig bra i musikal, og igjen sliter jeg med å forstå kritikken av henne. Noe av styrken i programmet syns jeg er variasjonen blant artistene. Og hun har ikke den sterkeste stemmen eller den såreste formidlingen, men i up tempo-låter hvor hun får danse, syns jeg hun er kjempeflink og en ordentlig entertainer. Jeg syns det var riktig at hun gikk ut nå, men helt på sin plass at hun var med så lenge. 

Og så syns jeg Adam er mest allsidig av de gjenværende. Jeg syns han viser en bedre forståelse av de ulike sjangrene (bortsett fra boy band, som han tydeligvis hatet), mens jeg syns Didrik er en bedre entertainer på selve scenen. Og når Didrik er på hjemmebane, som opera og musikal er han åpenbart best. Håper på de to i en finale.

Og så syns jeg både Adam og Didrik virker som veldig likandes personer. Men, jeg klør i fingrene etter å ordne håret på Adam! (hvis det er lov å si)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg joik kan bli ordentlig pute-tv, men jeg har blitt overrasket før :ler: Gleder meg til disco!

Anonymkode: 78b05...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til joik :)

Jeg synes Ida Maria bør ryke i kveld, men hun kan jo smelle skikkelig til. Tipper Didrik gjør det best i Disco

Anonymkode: c311b...6ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gleder meg til joik :)

Jeg synes Ida Maria bør ryke i kveld, men hun kan jo smelle skikkelig til. Tipper Didrik gjør det best i Disco

Anonymkode: c311b...6ef

Helt enig. Håper Ida Maria ryker i kveld. Syns ikke hun har gjort det noe bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...