Gå til innhold

Hysterektomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Erfaringer? Fikk dere noen problemer etterpå? Forandringer ved samleie?

Anonymkode: 28048...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Nei. Bare positivt når det sluttet å blø 90 % av tiden.

Men jeg fikk en vektoppgang og det var jeg ikke forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2017 den 12.57, Blondie65 skrev:

Nei. Bare positivt når det sluttet å blø 90 % av tiden.

Men jeg fikk en vektoppgang og det var jeg ikke forberedt på.

Takk for svar! Er vektøkning relatert til hysterektomien? 

Anonymkode: 28048...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat gjennomført dette og er positivt overrasket til nå! Kom meg relativt kjapt.  Eggstokkene står igjen så jeg har normal hormonproduksjon da. Har ikke merket vektoppgang enda,  men ser flere nevner det som en bivirkning. 

Anonymkode: 535f5...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Er vektøkning relatert til hysterektomien? 

Anonymkode: 28048...b69

Ja, dessverre. Jeg vet ikke om det er øket matlyst eller endret hormonproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Ja, dessverre. Jeg vet ikke om det er øket matlyst eller endret hormonproduksjon.

Kanskje begge deler. Endret hormonbalanse kan vel føre til endret appetitt?

Anonymkode: f9ff5...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åpen operasjon. Eggstokker er igjen, så ingen endret hormonproduksjon og kom ikke i overgangsalderen. Mistet likevel mensen, noe som bare er en befrielse etter å ha levd med styrtblødninger i flere år. Var sykemeldt 6 uker (tror jeg), men hadde tjent på et par uker til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig positiv erfaring ifht alt unntatt dette; skjeden ble veldig mye kortere. Det betyr at det er vondt med enkelte stillinger ved sex, og det er ikke ok. Jeg var ikke forberedt på det, og har brukt lang tid på å innfinne meg med det. Men, jeg hadde gjort det igjen pga blødninger og smerter. 

Har ikke hørt om andre med denne plagen, så det er sikkert sjeldent? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Åpen operasjon. Eggstokker er igjen, så ingen endret hormonproduksjon og kom ikke i overgangsalderen. Mistet likevel mensen, noe som bare er en befrielse etter å ha levd med styrtblødninger i flere år. Var sykemeldt 6 uker (tror jeg), men hadde tjent på et par uker til.

Åpen operasjon for å fjerne livmor, uten annen grunn enn å fjerne livmoren, er i dag uvanlig og unødvendig. Dette gjøres ved hjelp av laparaskopi på de større sykehusene i dag. 

Så lenge bare livmoren fjernes og ikke eggstokkene så beholdes hormonproduksjonen og overgangsalderen kommer naturlig når den ellers ville kommet. Fjerning av livmor har ingen sammenheng med vektøkning, så lenge eggstokkene er intakt. 

Fjernes bare livmoren og livmortappen står igjen, noe som gjøres der det er mulig, vil en opprettholde menstruasjonen men i betydelig mindre mengde enn med en intakt livmor. 

Så ts, du bør sette deg inn i hvilken type operasjon du skal ha og hvor mye som skal fjernes. En total hyseretomi innebærer at livmor, eggstokker og livmortappen fjernes. Men da skal det være helt klare grunner til å fjerne så mye.

Anonymkode: 8b001...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Åpen operasjon for å fjerne livmor, uten annen grunn enn å fjerne livmoren, er i dag uvanlig og unødvendig. Dette gjøres ved hjelp av laparaskopi på de større sykehusene i dag. 

 

Men herregud, de gjorde det ikke for gøy. Hos meg kunne de ikke ta det laparoskopisk pga arrvev og sammenvoksninger etc fra tidligere operasjoner. Jeg nevnte jeg hadde åpen operasjon for det har noe å si for perioden etterpå mtp sykemelding og rekonvalesens. Så nei, det var slett ikke unødvendig. Vi er alle forskjellige vet du.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Åpen operasjon. Eggstokker er igjen, så ingen endret hormonproduksjon og kom ikke i overgangsalderen. Mistet likevel mensen, noe som bare er en befrielse etter å ha levd med styrtblødninger i flere år. Var sykemeldt 6 uker (tror jeg), men hadde tjent på et par uker til.

Likt her.

6 veker sjukmelding etterpå, for meg var det omtrent passe. Eggstokkane er igjen, men eg fekk beskjed om at eg kunne kome i overgangsalder nokre månader, kanskje 1 år tidlegare enn elles. Men ingen veit jo akkurat når det skjer uansett...

Eg kunne ikkje ta enklare versjon av operasjon, kikkhull etc, her var livmora så stor pga mange myomer at det ikkje var alternativ til open operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

Men herregud, de gjorde det ikke for gøy. Hos meg kunne de ikke ta det laparoskopisk pga arrvev og sammenvoksninger etc fra tidligere operasjoner. Jeg nevnte jeg hadde åpen operasjon for det har noe å si for perioden etterpå mtp sykemelding og rekonvalesens. Så nei, det var slett ikke unødvendig. Vi er alle forskjellige vet du.

Da har du hatt en god grunn. 

 

1 time siden, Fjaselina skrev:

Likt her.

6 veker sjukmelding etterpå, for meg var det omtrent passe. Eggstokkane er igjen, men eg fekk beskjed om at eg kunne kome i overgangsalder nokre månader, kanskje 1 år tidlegare enn elles. Men ingen veit jo akkurat når det skjer uansett...

Eg kunne ikkje ta enklare versjon av operasjon, kikkhull etc, her var livmora så stor pga mange myomer at det ikkje var alternativ til open operasjon.

Er du operert på et universitetssykehus?

Anonymkode: 8b001...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Eggstokker vil bli igjen her. Om livmortapp blir igjen eller ikke var usikkert.. 

Anonymkode: 28048...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

xåpen oprasjon pga stort myom 10 x 11x 12 derfor var det ikke mulig med kikkhull. fortsatt smerter etter 9 uker kramper om jeg belaser mye.Blir fort  sliten og trøtt og trenger hvile. livredd for jobb igjen da det blir mye bøy og tøy og lite velvilje til tilrettelegging

Anonymkode: 748a1...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 14.1.2018 den 14.56, AnonymBruker skrev:

xåpen oprasjon pga stort myom 10 x 11x 12 derfor var det ikke mulig med kikkhull. fortsatt smerter etter 9 uker kramper om jeg belaser mye.Blir fort  sliten og trøtt og trenger hvile. livredd for jobb igjen da det blir mye bøy og tøy og lite velvilje til tilrettelegging

Anonymkode: 748a1...045

Jeg kan trøste deg med at tilhelingen går voldsomt i rykk og i napp. 

Dersom jobben ikke tilrettelegger er det lov å be om sykemelding. 

Pass på at du har løse klær på - strømpebukser var ren tortur for meg den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor man noen ganger velger å la livmorhalsen være igjen? Er det en fordel?

Anonymkode: 479ff...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.1.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvorfor man noen ganger velger å la livmorhalsen være igjen? Er det en fordel?

Anonymkode: 479ff...0ba

Hvis man fjerner livmorhalsen kan skjeden bli kort; ubehag ved samleie. Jeg sliter med det.

Men...det positive er at jeg ikke trenger å ta celleprøve lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Åpen operasjon hvor de fjernet alt. Var 32 år og har fortsatt overgangsalderplager som hetetokter nå 15 år etter. Lagt godt på meg og fått en super "muffinsmage". Ikke plaget med tørrhet i skjeden og sex er som før kanskje til og med litt bedre da jeg ikke har smerter nå.

Anonymkode: 61730...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...