Gå til innhold

Jeg blir ikke helt klok på dette med global oppvarming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle har jo den forståelsen at havet stiger nå på grunn av global oppvarming. Men det jeg ikke forstår er hvordan? Har lest et sted at det skyldes polene som smelter, men så lærte vi også på barneskolen at når en isbit ligger i vann og så smelter den så stiger ikke vannet fordi isbiten er 1/10 luft og 10/10 stikker opp over overflaten. Så hvorfor stiger havet når isen smelter da? 

I tillegg; jeg leste om blant annet Spania som tidligere har vært ordentlig fruktbart men som nå er i ferd med å bli en ørken fordi vannet synker. 

Så hæ?? Synker vannet, står det stille, eller stiger det???? 

Anonymkode: 4de38...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jorda blir varmere er det to hovedeffekter som får havnivået til å stige.

Mest kjent og omtalt er smelting av is ved polene. Isen i polishavet rundt nordpolen gjør jo ingen forskjell. Den flyter jo allerede og vil ikke påvirke havnivået.

Men isen i Antarktis, på Grønland og i isbreer er jo på land og vil etterhvert som den smelter føre til at det blir mer vann i havene. Så da vil havnivået øke. 

 

I tillegg er det en annen effekt som også får havnivået til å stige. Vann utvider seg når det blir varmere. Selv om utvidelsen ikke er stor, så er det så enormt mye vann som trenger litt mer plass. Litt avhengig av modeller og hvor langt fram i tid man regner, så er dette den største effekten i forhold til havnivå.

 

I tillegg til dette driver landmassene å hever eller senker seg av andre årsaker. Dette skyldes i geologisk aktivitet. Landmassene i Skandinavia hever seg, andre steder synker de. Dette er helt uavhengig av det som har med global oppvarming å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen global oppvarming. Det er en planeten nibiru som gjør det ✌🏼

Anonymkode: 98da3...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2017 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Alle har jo den forståelsen at havet stiger nå på grunn av global oppvarming. Men det jeg ikke forstår er hvordan? Har lest et sted at det skyldes polene som smelter, men så lærte vi også på barneskolen at når en isbit ligger i vann og så smelter den så stiger ikke vannet fordi isbiten er 1/10 luft og 10/10 stikker opp over overflaten. Så hvorfor stiger havet når isen smelter da? 

I tillegg; jeg leste om blant annet Spania som tidligere har vært ordentlig fruktbart men som nå er i ferd med å bli en ørken fordi vannet synker. 

Så hæ?? Synker vannet, står det stille, eller stiger det???? 

Anonymkode: 4de38...da3

Jeg tror du tenker på grunnvannet. Det er et kjempeproblem at grunnvannet synker i store byer. Det sørger ikke minst for ustabile grunnforhold, men også at klimaet forandres. Det har selvfølgelig ikke noe med en teoretisk global oppvarming å gjøre. Men heller rovdrift på naturressurser å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Global oppvarming" skjer helt natulig på jorden hvert 2000 -5000 år? (Om jeg husker riktig). Les om rørene med is hentet fra Sibir. De hentet islag de har studert som viste dette tydelig. 

Samtidig som jorda blir litt varmere i denne perioden, øker også klimagassene på jorda helt naturlig. Dette har skjedd mange gsnger før. Klimagass økningen og global oppvarming er derfor ikke menneskeskapt.

Anonymkode: a0b0d...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å faktisk  redusere utslipp, så er man faktisk nødt til å redusere antall mennesker.       

Selv om noen få mennesker forsøker å redusere sine utslipp littegann, så blir det jo totalt sett fremdeles stadig fleire mennesker på jordkloden. Noe som igjen fører til stadig mer søppel og dritt...    

Anonymkode: 1882e...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...