Gå til innhold

Er det noen her som har fått dekket saksomkostninger i en barnefordelingssak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller dekker man sine egne omkostninger, uansett hva utfallet blir?

Anonymkode: 4ebef...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper at noen har opplevd å få dekket sine kostnader av motparten... Etter 3 runder i retten her har jeg enda ikke fått dekket mine, selv om motparten har saksøkt alle ganger og ikke vunnet fram i det hele tatt :(

Anonymkode: c215d...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Da jeg var i kontakt med advokat fikk jeg beskjed om at hver part dekker sine egne kostnader. Tjener man veldig lite kan man ha rett på fri rettshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fri rettshjelp, og måtte ikke betale noe annet enn det engangsbeløpet. Jeg ble ikke dømt til å betale exen sine omkostninger, og han ble heller ikke dømt til å betale mine. Dommeren vi hadde mente at det ikke ville hjelpe noen av partene å sitte igjen med regningen til den andre parten.

Anonymkode: a9bd1...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så heldig at jeg fikk fri rettshjelp pga stram økonomi. Men i starten sa advokaten min at det vanlige var at hver av partene betalte sine egne saksomkostninger, men at dommer i noen tilfeller dømte den som tapte til å betale for den andre også. 

Anonymkode: 19b5b...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller dekker man sine egne omkostninger, uansett hva utfallet blir?

Anonymkode: 4ebef...e1d

Loven bestemmer om du må dekke dine egne saksomkostninger og eventuelt den andres omkostninger. Det blir en del av en dom. Er saken unødvendig å prøve, så blir den som reiser sak ofte den som må ta alle omkostningene. Så dette er umulig å svare på. 

Anonymkode: bb670...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I barnefordeling er det alltid partene som dekker sine egne utgifter. Det skal fungere som en sikkerhet ift at økonomi ikke skal være et hinder for å reise sak. Dette blir dog misbrukt ofte hvis den ene parten er økonomisk sterkere enn den andre. 

Du kan søke om å få dekt opp en del av omkostningene hvis de er veldig høye i forhold til inntekten din, dette bør advokaten din hjelpe deg med i så fall.

du kan alltids gjøre som min eks da. Si opp jobben slik at du får fri saksførsel 

Anonymkode: 199c4...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann som før var sammen med en venninne av meg har gått på trygd hele livet. Han har barn med to ulike damer (min venninne er en av dem). Han bruker sin uførhet for alt den er verdt. Han har gått til sak mot min venninne for å få full omsorg, tapte så det sang, men min venninne ble nesten økonomisk ruinert av advokatutgifter og måtte selge huset som hun og barnet bodde i, og flytte til en bitteliten ett-roms. Det gikk altså utover barnet. Selv brukte han ikke en krone på det, staten dekket alt.

Mor til hans andre barn har opplevd det samme, han har gått til sak for å få omsorg for deres barn. Det er VELDIG vanskelig for en alenemor å klare seg økonomisk med disse høye utgiftene som er rettssak fører med seg.

Mannen er dømt i en narkotikasak, og er beryktet hos skole/barnehelsetjenesten/barnevern/alle offisielle instanser som har med familiene å gjøre. Han vet han ikke kommer noen vei med en rettssak. Han gjør det likevel, for å hevne seg på sine ekser, og det koster ham ikke en krone. Han bruker også dette til å true til seg ting/tjenester. "Hvis ikke tar jeg deg til retten igjen".

Anonymkode: bbc25...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...