Gå til innhold

Ingen vil være introvert.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å google "hvordan bli mer ekstrovert". Da kom det opp masse forslag! 

Googlet jeg derimot "hvordan bli mer introvert", kom det kun opp "hvordan bli mindre introvert".  Jeg er selv innadvendt introvert og dette gjør meg handicapet i hverdagen. 

Anonymkode: 3354b...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er introvert og trives med det. Vil ikke bli _mer_ introvert, men ser klare fordeler av å være sånn jeg er. Jeg har lett for å lese andre mennesker, og jeg klarer meg fint alene uten å kjede meg eller bli ensom. Jeg koser meg når jeg "ligger til lading" og ønsker ikke bli mer ekstrovert. Men jeg synes egentlig ikke noe om disse benevnelsene, vi er alle forskjellige og godt er det. I vårt samfunn er det litt utfordring å være introvert, det er vanskelig å finne rom for lading. Men et samfunn med bare ekstroverte ville vært veldig slitsomt 

Anonymkode: 812fc...0fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vil introvert. Ekstroverte mennesker er så forbanna slitsom!

Anonymkode: 7fd0a...535

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Jeg trives med å være introvert,  elsker alene tid, å være ekstrovert virker bare masete og slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er introvert - men har arbeidet med mine sosiale ferdigheter slik at jeg ikke også er så grusomt sjenert som jeg var før. 

Jeg forstår godt at det er få eller ingen som ønsker å bli introvert.

For meg har det vært en åpenbaring å forstå hva det vil si å være introvert - og det er også utrolig mye lettere å få forståelse fra de rundt når jeg er åpen om det og ikke orker mer ståhei etter en lang arbeidsuke.

Jeg ser på min introvers som en resurs - akkurat som jeg ser på andres ekstrovers som en resurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad jeg er introvert, jeg. Jeg synes det virker utrolig slitsomt å være avhengig av andre for å få energi og glede i hverdagen. Jeg er glad jeg ikke er som et par ekstroverte venninner, som er småhysteriske om de ikke har noen planer for helgen, for det er jo sååå fæææælt å sitte aleine en lørdagskveld, det er jo helt forferdelig og går jo ikke an i det hele tatt! Sånn hadde jeg aldri orket å ha det. 

Anonymkode: 410c9...632

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange grader på introvert-ekstrovert spekteret, men jeg kan godt forstå at det er mange som ikke vil være det. Dagens samfunn er lagt opp til ekstroverte, særlig i arbeidslivet som er helt og holdent tilpasset de ekstroverte. 

Anonymkode: f94cc...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange grader på introvert-ekstrovert spekteret, men jeg kan godt forstå at det er mange som ikke vil være det. Dagens samfunn er lagt opp til ekstroverte, særlig i arbeidslivet som er helt og holdent tilpasset de ekstroverte. 

Anonymkode: f94cc...02e

Når det gjelder selve jobbene, så finnes det jobber som passer best til introverte. Men det er ganske tullete jobbannonser for introvertjobber også skriver at "du må være utadvendt og sprudlende osv..." 

Men det er jo rart da, at det er introverte som skal tilpasse seg og ikke omvendt.

Anonymkode: 737f9...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med å være introvert. Jeg tror mange av mine egenskaper - tørst etter kunnskap, evne til fokus, interesse for og glede av språk - er blitt forsterket, eller utviklet i sammenheng med, at jeg er introvert. 

Det betyr ikke at jeg ikke ser positive sider ved å være mer utadvendt. Man kan jo få mye ut av andre mennesker, og er man attpåtil ganske kritisk, så kan det være mer fristende å holde seg i sin egen sfære enn å utsettes for andre mennesker (og deres irritasjonsmomenter). Ekstroverte vil i de fleste tilfeller ha bredere nettverk. 

Jeg tror grunnet til at du får opp slike resultater er at a) ekstroverte tar mer plass i samfunnet og blir mer sett, og ettersom vi lever i en tid der det å bli sett er viktigere enn noe annet, så er dette noe flere vil søke seg til.

Og b) det fremstår som mer naturlig å gå fra introvert til ekstrovert, enn motsatt. Introverte trives i eget selskap og har innarbeidede rutiner for sin 'alenetid'. Å venne seg til ro og ensomhet når man er vant til det motsatte vil virke ganske fremmed. Å venne seg til å være mer sosial vil være slitsomt, men blir som regel en spiral. Introverte vil finne det mer slitsomt å være sosiale når de ikke er vant til sosiale settinger (introvert betyr ikke sjenert eller usikker, men iblant er det en overlapping). Jo mer vant du er med sosiale situasjoner, jo mer familiære er de, og desto mindre anstrengende. Jeg vil nok alltid være introvert, men jeg er mer sosialt eksponert enn jeg var i tenårene - et resultat av å bli voksen.

Endret av Marie90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder selve jobbene, så finnes det jobber som passer best til introverte. Men det er ganske tullete jobbannonser for introvertjobber også skriver at "du må være utadvendt og sprudlende osv..." 

Men det er jo rart da, at det er introverte som skal tilpasse seg og ikke omvendt.

Anonymkode: 737f9...0d1

Ja, i utgangspunktet så er det mange jobber som sannsynligvis kan gjøres litt bedre av introverte. Men i dagens arbeidsliv er også de klassiske "introverte arbeidsoppgavene" utsatt for krav om at man skal være teamarbeider, man må være serviceinnstilt ovenfor kunder, man må kunne presentere hva man gjør i en forsamling på en god måte osv. Grunnen til at det har blitt et krav om at det er de introverte som skal tilpasse seg er at det som Marie90 påpeker er de ekstroverte som tar plass, gjør seg synlige og argumenterer for sin måte å jobbe på, for sin måte å lede bedrifter på osv. I tillegg jobber ekstroverte gjerne i stillinger som krever meget høy grad av mellommenneskelig interaksjon som også gir mandat til å sette føringer. F. eks. lederstillinger, styreverv osv. Det du skriver er et godt eksempel på stillingsannonser utarbeidet av HR-avdelinger eller ledere - gjerne ekstroverte mennesker, som forventer de samme egenskapene i andre. 

Anonymkode: f94cc...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i utgangspunktet så er det mange jobber som sannsynligvis kan gjøres litt bedre av introverte. Men i dagens arbeidsliv er også de klassiske "introverte arbeidsoppgavene" utsatt for krav om at man skal være teamarbeider, man må være serviceinnstilt ovenfor kunder, man må kunne presentere hva man gjør i en forsamling på en god måte osv. Grunnen til at det har blitt et krav om at det er de introverte som skal tilpasse seg er at det som Marie90 påpeker er de ekstroverte som tar plass, gjør seg synlige og argumenterer for sin måte å jobbe på, for sin måte å lede bedrifter på osv. I tillegg jobber ekstroverte gjerne i stillinger som krever meget høy grad av mellommenneskelig interaksjon som også gir mandat til å sette føringer. F. eks. lederstillinger, styreverv osv. Det du skriver er et godt eksempel på stillingsannonser utarbeidet av HR-avdelinger eller ledere - gjerne ekstroverte mennesker, som forventer de samme egenskapene i andre. 

Anonymkode: f94cc...02e

Nå vil introverte heller holde en presentasjon for en stor forsamling enn å mingle med dem etterpå. At ekstroverte alltid er bedre ledere er heller ikke tilfelle. Introverte har også bedre evne til å lytte til andre, og la andre slippe til når de kommer med noe interessant. 

Men det er jo helt idiotisk når man søker etter ekstroverte når jobben er å sitte mye alene foran en dataskjerm å jobbe mesteparten av dagen. Ekstrorverte vil dø av kjedsomhet og bli svært utålmodige.  

Anonymkode: 737f9...0d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom å være introvert / estrovert og det kunne eller like å presentere noe for en forsamling. Jeg kan godt stå foran en forsamling og jo mer forberedt jeg er jo mindre ubehagelig er det. Kjenner ekstroverte som hater dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Jeg var veldig innadvendt. Da jeg var ungdom var jeg med folk hele tiden. Så kom noen år hvor jeg bare ble veldig lite sosial. Hadde ingen problemer med det. Var oftest i mitt eget selskap og drev med mitt. Hadde ikke mot folk,men orket ikke mange nært. 

Så forandret det seg gradvis. Fant ut at jeg må være selektiv med hvem jeg velger som venner,og har lært å ikke bli "venner med alle". Jeg har nok med få. Det er det jeg har skjønt. Har mange bekjente,og er sosial utenfor husets fire vegger som regel.

Men det er helt nødvendig for meg å få mye tid alene. Har ikke satt noen betegnelse på det. Best å finne ut hva en selv trives med. Uavhengig hvordan andre er. Og som nevnt : det kan forandre seg litt. Eller,det har gjort i mitt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vil introverte heller holde en presentasjon for en stor forsamling enn å mingle med dem etterpå. At ekstroverte alltid er bedre ledere er heller ikke tilfelle. Introverte har også bedre evne til å lytte til andre, og la andre slippe til når de kommer med noe interessant. 

Men det er jo helt idiotisk når man søker etter ekstroverte når jobben er å sitte mye alene foran en dataskjerm å jobbe mesteparten av dagen. Ekstrorverte vil dø av kjedsomhet og bli svært utålmodige.  

Anonymkode: 737f9...0d1

Ja, men det kreves jo gjerne også en del mingling for å komme opp og frem i bedriftshierarkiene, noe som passer ekstorverte som hånd i hanske. Nei, ekstroverte er ikke alltid bedre ledere, men de kommer gjerne letter til fordi det faller dem mer naturlig å være synlige og argumentere for sin sak, uansett om de er dyktige eller ei. I dag er det viktig å være synlig, og i praksis viser det seg at kompetanse ikke er like viktig så lenge man har en sterk og ekstrovert personlighet og argumenterer for sin sak. 

Ja, det kan fremstå idiotisk. Men det er jo likevel tilfelle. De som skriver stillingsannonser er jo gjerne selv ekstroverte, og forsknings viser at ledere tenderer mot å ansette de som i større grad ligner en selv. Altså vil man få ennå flere ekstroverte inn i næringslivet etterhvert, og da vil trenden forsterkes ytterligere. 

Anonymkode: f94cc...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det kreves jo gjerne også en del mingling for å komme opp og frem i bedriftshierarkiene, noe som passer ekstorverte som hånd i hanske. Nei, ekstroverte er ikke alltid bedre ledere, men de kommer gjerne letter til fordi det faller dem mer naturlig å være synlige og argumentere for sin sak, uansett om de er dyktige eller ei. I dag er det viktig å være synlig, og i praksis viser det seg at kompetanse ikke er like viktig så lenge man har en sterk og ekstrovert personlighet og argumenterer for sin sak. 

Ja, det kan fremstå idiotisk. Men det er jo likevel tilfelle. De som skriver stillingsannonser er jo gjerne selv ekstroverte, og forsknings viser at ledere tenderer mot å ansette de som i større grad ligner en selv. Altså vil man få ennå flere ekstroverte inn i næringslivet etterhvert, og da vil trenden forsterkes ytterligere. 

Anonymkode: f94cc...02e

Ja, det er jeg helt enig i! 

Anonymkode: 737f9...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en utadvendt introvert :fnise: Jeg synes egentlig at det er greit å være introvert, kjeder meg sjeldent i eget selskap og har et rikt indre liv :) Men samtidig synes jeg jo også det er kjekt å være med mennesker så jeg kunne på en måte ønske at jeg var litt ekstrovert også noen ganger :P

Anonymkode: af6f9...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Det er kanskje fordi de ikke skjønner hvor behagelig det kan være, i alle fall for oss introverter som er i stand til å skru på "ekstroverten" for noen timer når det er nødvendig. Det er kanskje et problem for de som ikke greier det, men for meg er det på topp 3 av personlighetstrekkene jeg setter mest pris på å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...