Gå til innhold

selvstendige ungdommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

når slutter dere å vekke barna for at de skal komme seg på skolen? Når må de ta det ansvaret selv? Her har den yngste begynt på videregående og greier ikke å komme seg opp selv. Faren vekte henne første dagen for å være grei, men ga klar beskjed om at fremover må hun komme seg opp selv. Dag nr 2 greidde hun det ikke. Han dro på jobb uten å vekke henne. Det ble jo selvfølgelig et helvete og moren kom og hentet henne. Jeg mener at det er ikke mange gangene hun skal forsove seg til skolen før hun faktisk kommer seg opp selv. Men hun vet at noen vil komme og vekke henne.... Hun sier nå at hun ikke kan være her i ukene fordi hun ikke blir vekket. Det skal også sies at ofte når de kommer hit etter å ha vært hos moren så har de ikke spist for hele dagen, fordi de ikke kom seg opp tidsnok på morgenen og rakk iallefall ikke niste. Så det er ikke hver dag moren er oppe og vekker de heller. (likevel lager hun selvfølgelig et helvete når det skjer her) Er det ikke på tide at de blir selvstendige??

Anonymkode: 2f146...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEg har også hatt samme problemet. Var vant til at mamma vekket meg for ellers hørte jeg rett og slett ikke vekkerklokka. Men da resten av familien dro på ferie i sommer og jeg skulle jobbe, måtte jeg sørge for å våkne selv. Hadde stilt inn hundre alarmer på to mobiler, i tillegg til to alarmer på en annen vekkerklokke også, og likevel greide jeg å forsove meg to ganger i løpet av sommeren. Nå ser det ut til at det har begynt å ordne seg for meg da, våkner selv, og det som skulle til var at jeg måtte venne meg av å bli vekt av moren min. 

Anonymkode: d3da1...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod opp av meg selv da jeg var rundt 13-14 (ikke altfor mange år siden), før det så kom moren min inn og sa god morgen og diverse. Var egentlig aldri noe problem å våkne. 

Vekkerklokke er selvsagt en nødvendighet for å våkne samt det å legge seg tidlig nok. Dersom vedkommende ikke klarer å stå opp av seg selv bør dere la hun møte konsekvensene og se om hun lærer av det. Hvis ikke så må dere nok prøve diverse andre metoder. 

Anonymkode: c8ab0...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud man kan da være selvstendig selvom foreldre vekker en... Hvis andre i huset er våkne før ungdommen så kan de vel vekke hn én gang? Tar verken krefter eller tid.

Jeg har blitt vekket av mine foreldre hele livet. Var perioder på us og vgs at mine foreldre dro tidlig på jobb, eller kanskje hadde fri og ikke gadd å våkne, men ellers ble jeg vekka. Jeg sover tungt og våkner ikke av alarmer og mye bråk. Nå har jeg flytta hjemmefra og slår på 15 alarmer som ringer helt til jeg våkner. Ser likevel på meg selv som svææært selvstendig.

Endret av Spiteful
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarer det de må og er vant til. Jeg sliter med å stå opp som voksen, men fordi foreldrene mine jobbet skift og turnus, så måtte jeg pent stå opp selv, ordne niste, gymtøy og rekke skolen alene fra jeg var ca 12 år. Er man tenåring, så skal man kunne klare dette.

Men det er lett å døse når man vet man har et sikkerhetsnett. Så, man må trolig brenne seg litt for å lære, det vil si forsove seg og komme sent en dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 12, 14 og 18 og har alle på vekkeklokke. Som regel er de våkne før oss voksne. Eldste styrer helt selv og har gjort det siden han begynte på videregående. Ellers står vi opp omtrent samtidig hele gjengen og jeg har ikke noe mot å dobbeltsjekke om de er våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er 16 år, og står opp av seg selv, barnet har og ADHD.

Min søster derimot, må fortsatt vekke ungen sin på 22 år, og personen bor ikke hjemme heller, så hun må ringe hver morgen. Selv jobber hun kveld, men må sette på vekkerklokke, for å vekke barnet sitt. Da har det gått litt for langt.

Min erfaring, er at de klarer det de må.

Men skjønner jo at det er vanskeligere, da hun blir vekt en uke, så må klare det selv neste uke.

Anonymkode: 8a747...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har måtte ta ansvar selv fra rundt 5-6 klasse. Så dette går helt av seg selv. En og annen gang har det gått galt, men slikt kan skje med oss voksne også. Synes det er gale at kolleger ikke kan begynne på jobb når de skal på grunn av de må få ungene opp før de kan dra på jobb. Og dette er unger på ungdskolen og vgs. Makan🙄

Anonymkode: 2cd87...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vekker alltid mine, også da eldstejenta gikk på vgs. 

Det er ikke sånn at jeg står å river de ut av senga, jeg går inn, stryker de på kinnet og sier godmorgen, og åpner persiennene for å slippe inn litt lys. Skal jeg på dagvakt så må de komme seg opp selv, og det klarer de. Yngste er morgenfugl, men eldste har alltid vært b-menneske og sover tungt. 

Eldste har nå studert ett år i en annen by, og selv om jeg har vekket henne i alle de år så hadde hun ingen problemer med å komme seg opp selv. 

Ser ikke helt problemet egentlig, å ikke vekke barna av prinsipp liksom, jeg er jo likevel oppe, og det er koselig å vekke døtrene mine. De forlater jo redet tilslutt, og da er det godt å ha disse morgenene sammen med de (selv om eldste til tider kan være innmari morgengretten...)

Endret av skruf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på videregående bodde jeg alene på hybel, så det var ikke noe spørsmål en gang. Ble tidlig selvstendig. Kunne fint være hjemme alene en helg fra 11-12 års alder, og det å komme seg opp til skole og slikt har jeg gjort minst like lenge.

Men det har jo med hva slags oppdragelse man som foreldre gir barna. Samboeren min er i 30 åra og han må også vekkes for å komme seg opp. 

Anonymkode: 7dfd5...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å stå opp selv når jeg startet med å sminke meg på morgenen :P I 9 klasse. Mamma hadde nok vekket meg, men jeg måtte stå opp tidligere enn det for å rekke det :P

Anonymkode: 6b0c5...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er våken/tilstede så vekker jeg. Har jeg kommet hjem 23 fra jobb, så står jeg ikke opp for å vekke 10. klassingen kl 7. 

Anonymkode: 6db68...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto opp på egenhånd på barneskolen.. Synes absolutt at en som går på vgs må være selvstendig nok til å sette på alarm på mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...