Gå til innhold

Alenemor uten avlastning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som er , eller har vært alenemor uten avlastning som har noen tips til hvordan man kan komme seg gjennom de tyngste dagene? Det hjelper en del med bhg, men savner familie veldig i perioder. Har heller ikke så mange venner så er også mye alene. Føler meg ganske ensom til tider. Noen som har noen råd utifra egne erfaringer ?

Anonymkode: 8debc...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er problemet ditt? At du føler deg ensom, eller at du ikke har avlastning til barnet ditt? 

Anonymkode: c584e...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tyngste dagene? Vel, pust. Det er en overgangsperiode, det går over med tiden.

Ut og gå tur er god medisin

Anonymkode: 5fce4...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% alene med ei på seks år. Har ikke avlastning over hodet annet enn noen timer på dagtid. 

Jeg har et par venninner med jevnaldrende barn som vi treffer ca en gang i uka/annenhver uke. 

Jeg leser mye på Kvinneguiden - det tar på en måte bort litt av ensomheten. Finne noe å fokusere på som er bare mitt. Som ikke handler om unger. En hobby som man kan gjøre hjemme på kvelden. 

Det er krevende å være den eneste som har ansvaret for alt. Den eneste som kan svare på spørsmål, den eneste som kan hjelpe - og den som aldri har tid for seg selv. 

De få timene jeg har alene, brukes i minst mulig grad på 'må', aldri på 'bør' og mest mulig på 'har lyst'. Om det så kun er å se på tv. Hva så om håndkleskapet ser ut som ei bombe har gått av - lukk skapdøra og se på tv. Ordne i kaoset kan du gjøre når du har lyst.

Anonymkode: 6d007...fd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så kunsten å lage seg pause. Få barnet i gang med noe som ikke krever at du er tilstede. Og jeg skal ærlig innrømme at på de verste dagene (regnværsfridag nr 6) blir det potetgull, grønnsaksnacks og tv til krampa tar oss.

Anonymkode: 6d007...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var helt alene med eldstemann da han var liten. Det jeg gjorde var å skaffe meg et barn til. På lån. Jeg ble besøkshjem for et barn på samme alder. Godt for gutten, godt for meg, da guttene hadde hverandre å leke med. Jeg hadde ham selvsagt ikke hele tiden, men det hjalp på. Han var også med på hytten og ferier. Guttene er gode venner den dag i dag. Nesten som brødre. 

Ellers tror jeg det finnes flere muligheter nå enn da. Venneklubber og aleneforeldreforeninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som er , eller har vært alenemor uten avlastning som har noen tips til hvordan man kan komme seg gjennom de tyngste dagene? Det hjelper en del med bhg, men savner familie veldig i perioder. Har heller ikke så mange venner så er også mye alene. Føler meg ganske ensom til tider. Noen som har noen råd utifra egne erfaringer ?

Anonymkode: 8debc...402

Jeg forsøker å være sosial så mye som mulig, både med barn og uten.

Vi finner på ting sammen med andre (tur på fjellet/ved sjøen/lekeplassen, kino, biblioteket), spiser middag med andre og drar på besøk/inviterer folk hjem.

Jeg har kvittet meg med mange unødvendige ting, og har det derfor ryddig hele tiden. Det har gjort at jeg har veldig lite husarbeid som må gjøres når barna er i seng. (Rot gjør meg sur...) Mat lager jeg sammen er barna.

Om kvelden når barna er i seng så sitter jeg her inne, ser filmer, leser bøker eller tar en telefon til venner/familie som jeg ikke har i nærheten.

Jeg forsøker å bruke de få barnefrie dagene jeg har på venner. Har jeg en helg fri feks, så forsøker jeg å møte minst to venner. Jeg blir rastløs av for lite barnefri voksenkontakt, 

Anonymkode: d80be...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er slitsomt.. men fokuser på at det kun er for dn periode- akkurat som spedbarnstiden ...

har du venner andre steder i landet? - skype og telefon er en fin ting, Evnt dateing sider hvis du ikke har venner. andre foreldre kan og fungere.. inviter barna til deg- og håp at det motsatte og skjer

 

ellers- hvis du er 100% alene og du må ha litt avlastning kan du spørre om besøkshjem . "Normale " barn - der det bare er foreldren som trenger avlastning for seg er kjempepopulær .. lite arbeid ifht der det er barnets utfordring som gjør at det trens avlastning .. 

det finnes ellers en rekke barnevakttjenester ..

 

 

Anonymkode: 66641...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...