Gå til innhold

Parkerer du i sykkelfeltet?


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Coolaid skrev:

Politi, andre utrykkningskjøretøy og bymiljøetaten har dispensasjon fra loven,  ergo så bryter de ikke loven. Du kan ikke argumentere for å bryte loven med at det ikke er farlig eller at andre ikke bryr seg om det. Du vet at du gjør noe som er feil, derfor har bymiljøetaten muligheten til å gi deg gebyr eller be deg om å flytte deg. At de ikke gjør det er urelevant. Du er bare en påståelig og vanskelig bilist som faktisk tar feil. 

Og fram til de gjør det, kommer jeg til å være en påståelig og vanskelig billist. Alternativet er selvfølgelig å sperre en gate som er mer trafikkert med biler på tidspunktet til jeg får opp porten (med dertil tuting og blinking med lys selv fra politiet). Eller tenker du jeg burde parkere på plassen 100 meter unna, løpe avgårde og åpne porten, løpe tilbake til bilen og håpe jeg rekker den før den går ned? MDG har ikke tatt hensyn til inn og utkjøringer fra porter når de la opp feltene sine, så at vi blir stående i de ut og inn av porter må syklister bare leve med. Vi kan ikke magisk flytte bilen vår fra garasjen til veien. 

Ja de kan bøtelegge meg eller be meg flytte meg, men det gjør de ikke. De har tydeligvis litt mer forståelse for hvordan ting fungerer i hverdagen enn syklister som vil bli tatt hensyn til selv når de ligger i senga. 

Anonymkode: 6e916...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg parkerer aldri I et sykkelfelt og går fra bilen låst. Derimot har jeg noen ganger måttet sitte i bilen delvis i et sykkelfelt utenfor innkjørselen til huset eller et hus, for å vente på noen. Akkurat som taxier og flyttebyrålastebiler også må gjøre noen ganger. Og ellers? I trafikken så går ting best om man ikke er en sinnatagg og blir sint over slike ting. Det løser seg som regel ved å være litt overbærende. 

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg parkerer aldri I et sykkelfelt og går fra bilen låst. Derimot har jeg noen ganger måttet sitte i bilen delvis i et sykkelfelt utenfor innkjørselen til huset eller et hus, for å vente på noen. Akkurat som taxier og flyttebyrålastebiler også må gjøre noen ganger. Og ellers? I trafikken så går ting best om man ikke er en sinnatagg og blir sint over slike ting. Det løser seg som regel ved å være litt overbærende. 

Anonymkode: 50ac3...095

Hvorfor er du ikke mer smidig og parkere lovlig. Ja for det du gjør når du sitter i bilen så parkere du. Du kunne jo like gjerne holdt sykkelfeltet fritt, og stoppet i veibanen utenfor den hvite stripen som skiller sykkelfelt og kjørefelt. Taxier og flyttebiler har heller ikke lov å parkere i sykkelfeltet. Bildet under viser hvordan man lovlig kan parkere utenfor sykkelfeltet. Svært få forstår dette. 

 14-2.png.00c407144fb1c3b3db53a8f858e24cf4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Coolaid skrev:

Hvorfor er du ikke mer smidig og parkere lovlig. Ja for det du gjør når du sitter i bilen så parkere du. Du kunne jo like gjerne holdt sykkelfeltet fritt, og stoppet i veibanen utenfor den hvite stripen som skiller sykkelfelt og kjørefelt. Taxier og flyttebiler har heller ikke lov å parkere i sykkelfeltet. Bildet under viser hvordan man lovlig kan parkere utenfor sykkelfeltet. Svært få forstår dette. 

 14-2.png.00c407144fb1c3b3db53a8f858e24cf4.png

Fordi gaten er en ringvei og jeg har ikke lov til å sperre av den. 😌 Det funker i gater med lite trafikk så klart, men en gate der det er trafikk døgnet rundt så går det ikke. 

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at de som parkerer på fortau og i sykkelfeltet heller ikke vasker fingrene når de har vært på toalettet!

Anonymkode: 055e7...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi gaten er en ringvei og jeg har ikke lov til å sperre av den. 😌 Det funker i gater med lite trafikk så klart, men en gate der det er trafikk døgnet rundt så går det ikke. 

Anonymkode: 50ac3...095

Dersom det ikke er lov å stoppe i veibanen er det merket med "all stans forbud" skiltet. Ellers så er dette bymiljøetatens henvisning om hvordan man skal parkere - altså på utsiden av sykkelfeltet. 

For alle som lurer, her er hvordan man forholder seg til sykkelfeltet: Video bymiljøetaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Coolaid skrev:

Når biler er parkert med nødblink på pleier jeg å banke på vinduet og så spørre om de trenger hjelp og hvor nøden er... :fnise: Som regel føler folk seg litt dum... 

Hvis noen sitter i bilen har de jo uansett lov til å stå der, så lenge det ikke er stopp forbudt.

Anonymkode: 9e0cf...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen sitter i bilen har de jo uansett lov til å stå der, så lenge det ikke er stopp forbudt.

Anonymkode: 9e0cf...92d

Du tar helt feil: 

 

FOR 1986-03-21 nr 747: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§ 17. Stans og parkering

Det er forbudt å stanse helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg, i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Coolaid skrev:

Du tar helt feil: 

 

FOR 1986-03-21 nr 747: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§ 17. Stans og parkering

Det er forbudt å stanse helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg, i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.


 

 

Så politibiler, sykebiler og brannbiler som skal til en eiendom men ikke kan kjøre inn men må stå på fortauet/sykkelveien, skal stå i veien? Og hva hvis en ambulanse skal stå i veien og skal kjøre ut en pasient i båre - hadde vært lite kult å bli påkjørt av en syklist i sykkelfeltet kanskje. To stykker til sykehus da. Noen av de som kjører ut bysykler står jo og på fortauet, fordi de ikke kan stå i veien. Skal man forby dem det så blir det jo mindre sykler. Ikke alt er svart/hvitt tenker jeg. 😌

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så politibiler, sykebiler og brannbiler som skal til en eiendom men ikke kan kjøre inn men må stå på fortauet/sykkelveien, skal stå i veien? Og hva hvis en ambulanse skal stå i veien og skal kjøre ut en pasient i båre - hadde vært lite kult å bli påkjørt av en syklist i sykkelfeltet kanskje. To stykker til sykehus da. Noen av de som kjører ut bysykler står jo og på fortauet, fordi de ikke kan stå i veien. Skal man forby dem det så blir det jo mindre sykler. Ikke alt er svart/hvitt tenker jeg. 😌

Anonymkode: 50ac3...095

I motsetning til nødblink gir faktisk blålys i noen tilfeller rett til å bryte veitrafikkloven. 

For alle andre er det forelegg på 3200 kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så politibiler, sykebiler og brannbiler som skal til en eiendom men ikke kan kjøre inn men må stå på fortauet/sykkelveien, skal stå i veien? Og hva hvis en ambulanse skal stå i veien og skal kjøre ut en pasient i båre - hadde vært lite kult å bli påkjørt av en syklist i sykkelfeltet kanskje. To stykker til sykehus da. Noen av de som kjører ut bysykler står jo og på fortauet, fordi de ikke kan stå i veien. Skal man forby dem det så blir det jo mindre sykler. Ikke alt er svart/hvitt tenker jeg. 😌

Anonymkode: 50ac3...095

Nødetatene og andre har dispensasjon og kan parkere i sykkelfelt som beskrevet i "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler): 

§ 2.Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v.

4. Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av
a) fører av utrykningskjøretøy,
b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste,
c) fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende arbeid på eller ved veg, i regionvegkontorets kontrolltjeneste og ved kontroll og håndheving av parkering og stans på offentlig ferdselsåre. Likevel skal slik fører alltid overholde reglene i vegtrafikkloven § 6 (fartsregler) og i trafikkreglene § 13 (kjørefarten). Det samme gjelder bestemmelser om trafikklyssignal.

Fører som er nevnt i foregående ledd, skal alltid følge anvisning gitt av politiet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller har det blitt betydelig bedre å sykle i Oslo de siste par årene? Sykler til jobb hver dag og det føles som om det blir stadig færre bygdetullinger som parkerer i sykkelfeltetene. Spesielt innenfor ring 1 har det blitt mye bedre. 

 

 

Anonymkode: 055e7...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, prt90 skrev:

I motsetning til nødblink gir faktisk blålys i noen tilfeller rett til å bryte veitrafikkloven. 

For alle andre er det forelegg på 3200 kroner.

Vel, da får alle mennesker som er dårlige til beins enten flytte til et grisgrendt strøk uten sykkelveier eller på sykehus/eldresenter siden man ikke kan stoppe en kort stund på fortau/sykkelvei for å ta inn ei som er dårlig til beins. Eller kanskje det kan gå an å få hjelp av snille politimenn i bil... Hvis loven er så svart/hvitt som dere sier, så skal syklister og følge følgende:  

Vik for annen trafikk der hvor kjørende er pålagt å vike. Slipp frem fotgjengere som skal over veien ved gangfelt, og respekter rødt lys i veikryss. Syklister på gang- og sykkelvei har vikeplikt for kjørende på kryssende vei. Dette gjelder også om sykkelveien går langs en forkjørsvei. Det er tillatt å sykle på fortauet når det er få fotgjengere der, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående (§18 3.). Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet gangfart. Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe, må man gå av sykkelen og trille den. Ved sykling i veikryss gjelder samme regler som for andre kjørende, med hensyn til å gi tegn, vikeplikt og plassering. Hvis du sykler inn i en rundkjøring, har du vikeplikt for trafikken som er i rundkjøringen. Hvis du skal skifte felt inne i rundkjøringen, har du vikeplikt for kjøretøy som ligger i andre felt.. Reglene for vikeplikt, plassering og tegngiving gjelder som i andre kryss. Det er også forbudt å sykle mot enveiskjøring dersom det ikke er tillatt spesielt ved skilt.

Jeg ser daglig brudd på de over, og det er ikke noe bedre. Jeg tror de fleste som sykler ikke vet reglene en gang. 

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare meg eller har det blitt betydelig bedre å sykle i Oslo de siste par årene? Sykler til jobb hver dag og det føles som om det blir stadig færre bygdetullinger som parkerer i sykkelfeltetene. Spesielt innenfor ring 1 har det blitt mye bedre. 

 

 

Anonymkode: 055e7...10b

Vel, jeg bor da i Oslo, og det jeg har sett er at syklister ikke følger loven. Der er de blitt mye verre. 

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Coolaid skrev:

Du tar helt feil: 

 

FOR 1986-03-21 nr 747: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

§ 17. Stans og parkering

Det er forbudt å stanse helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg, i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.


 

 

Litt på siden, men er bussholdeplass regnet som kollektivfelt? Det jeg vil frem til er om det er ulovlig å stanse f.eks for å ta telefonen på ett busstopp?

 

Og jeg parkerer aldri på sykkelvegen, jeg parkerer på parkeringsplasser jeg :)

Anonymkode: 798b1...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden, men er bussholdeplass regnet som kollektivfelt? Det jeg vil frem til er om det er ulovlig å stanse f.eks for å ta telefonen på ett busstopp?

 

Og jeg parkerer aldri på sykkelvegen, jeg parkerer på parkeringsplasser jeg :)

Anonymkode: 798b1...4f6

Mener å huske at bussholdeplasser er for busser og ikke andre, slik at det ikke er lov til å stanse der. Har i hvert fall aldri sett noe annet enn busser. 

Og når det ikke er parkeringsplasser tilgjengelig da? Kjører du inn i bakgården til noen? 

Anonymkode: 50ac3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden, men er bussholdeplass regnet som kollektivfelt? Det jeg vil frem til er om det er ulovlig å stanse f.eks for å ta telefonen på ett busstopp?

 

Og jeg parkerer aldri på sykkelvegen, jeg parkerer på parkeringsplasser jeg :)

Anonymkode: 798b1...4f6

Det er kun lov med av og påstigning når det ikke er til hinder for buss: 

h) på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da får alle mennesker som er dårlige til beins enten flytte til et grisgrendt strøk uten sykkelveier eller på sykehus/eldresenter siden man ikke kan stoppe en kort stund på fortau/sykkelvei for å ta inn ei som er dårlig til beins. Eller kanskje det kan gå an å få hjelp av snille politimenn i bil...

Anonymkode: 50ac3...095

Hvis fartsgrensen er under 50 km/t, det ikke er forkjørsvei og ikke skiltet med all-stans-forbudt er det fult lovlig å stanse i veibanen for å f.eks slippe av din syke mor. 

Det som er ulovlig er å blokkere fortau og sykkelfelt

Anonymkode: 055e7...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener å huske at bussholdeplasser er for busser og ikke andre, slik at det ikke er lov til å stanse der. Har i hvert fall aldri sett noe annet enn busser. 

Og når det ikke er parkeringsplasser tilgjengelig da? Kjører du inn i bakgården til noen? 

Anonymkode: 50ac3...095

Det er ikke en menneskerett å få parkeringsplass til bilen sin. Er det ikke lovlig plass så kjører man videre og finner noe et annet sted. Det er kun lov med av og påstigning på holdeplass for buss dersom man ikke hindrer bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...