Gå til innhold

Parkerer du i sykkelfeltet?


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Jeg lurer på hvorfor folk parkere bilen sin i sykkelfeltet. Er det rimelig å anta at man ikke vet at det faktisk er ulovlig og trafikkfarlig? Handler dette om latskap? Har du blitt bøtelagt for parkering i sykkelfelt? 

Og for all del, ikke hets bilistene som gjør det og tør svare, la oss holde debatten seriøs. 

Jeg er oppriktig interessert i hvorfor dette er så utbredt i de store byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Har aldri parkert i sykkelfelt. Har heller ikke lagt merke til om andre gjør det, kanskje det er et storby fenomen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg parkerer i sykkelfelt, fotgjengerovergang, fortau, rundkjøringer osv. Kommer an på hvor jeg skal, gidder ikke gå lenger enn helt nødvendig.

Bare setter på nødblink så kan jeg parkere bilen hvor som helst. Aldri vært noe problem.

Anonymkode: 6624f...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg snu litt på det. 

Sykler du i veien?

Anonymkode: 89564...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg snu litt på det. 

Sykler du i veien?

Anonymkode: 89564...fcc

Selvfølgelig. Det er 100% lovlig i motsetning til  å parkere i sykkelfeltet. Det er jeg helt sikker på at du vet om du legger godviljen til. Nasjonal transportplan legger opp til at sykkelandelen skal dobles de neste 10 årene. Det er positivt for folkehelsen, miljøet og fremkommeligheten. Det er like naturlig å sykle i kjørebanen som det er å kjøre bil i kjørebanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg parkerer i sykkelfelt, fotgjengerovergang, fortau, rundkjøringer osv. Kommer an på hvor jeg skal, gidder ikke gå lenger enn helt nødvendig.

Bare setter på nødblink så kan jeg parkere bilen hvor som helst. Aldri vært noe problem.

Anonymkode: 6624f...269

Når biler er parkert med nødblink på pleier jeg å banke på vinduet og så spørre om de trenger hjelp og hvor nøden er... :fnise: Som regel føler folk seg litt dum... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om vi ser bort fra at jeg står ca 30 sekunder i ett felt midt på natten mens jeg går 5 meter bort fra bilen og tilbake pga jobb, så parkerer jeg ikke i sykkelfelt. Eneste måtte vært om noen trenger øyeblikkelig hjelp der og da, og det ikke er annet sted å stå. Jeg hadde ikke kjørt byen rundt for ledig parkeringsplass om noen faller om og trenger hjelp. 

Anonymkode: 6e916...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg parkerer i sykkelfelt, fotgjengerovergang, fortau, rundkjøringer osv. Kommer an på hvor jeg skal, gidder ikke gå lenger enn helt nødvendig.

Bare setter på nødblink så kan jeg parkere bilen hvor som helst. Aldri vært noe problem.

Anonymkode: 6624f...269

Du har fortsatt mye å lære som uansvarlig bilist:

Du glemte handicap plassene, det er det mest praktiske.

Nærmest døra til butikker og alle offentlige kontorer, bonus att du kan spare blinklyspærene dine også.  

Anonymkode: e8a8e...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om vi ser bort fra at jeg står ca 30 sekunder i ett felt midt på natten mens jeg går 5 meter bort fra bilen og tilbake pga jobb, så parkerer jeg ikke i sykkelfelt. Eneste måtte vært om noen trenger øyeblikkelig hjelp der og da, og det ikke er annet sted å stå. Jeg hadde ikke kjørt byen rundt for ledig parkeringsplass om noen faller om og trenger hjelp. 

Anonymkode: 6e916...6c2

Det er ingen som snakker om nødsituasjoner. Men du parkerer altså i sykkelfeltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

I enkelte land får man et klistremerke på bilen av syklister når man  blokker sykkelfeltet... så kan man stå der og skrape bort klistremerke i den tiden det hadde tatt å gidde å parkere ordentlig. 

3042350-poster-p-1-these-passive-aggressive-stickers-shame-drivers-who-park-in-bike-lanes.thumb.jpg.1c0645b82ca3ea551888f97f0920d02a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Coolaid skrev:

Det er ingen som snakker om nødsituasjoner. Men du parkerer altså i sykkelfeltet. 

Om 30 sekunder med motoren i gang er å parkere, så ja. Og verken politiet eller Bymiljøetaten ser problemet med de sekundene. Og på alle de årene sykkelfeltet har vært der, har noen måtte kjøre rundt meg. Så har ikke så dårlig samvittighet for det akkurat. :) 

Anonymkode: 6e916...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er det én idiot som har svart her: Han (det kan jo også hende det er en kvinne) bryter loven fordi han er lat, og setter andres liv og helse i fare. Når man må svinge utenom en parkert bil i sykkelfeltet øker sjansen dramatisk for å bli påkjørt.

Jeg opplever biler som har parkert i sykkelfeltet omtrent hver gang jeg sykler i Oslo sentrum. Når jeg sykler treningsturer går veien via Ekebergplatået. Der er det sykkelfelt der jeg ofte ser både en, to og tre biler utenfor butikkene der. Parkeringsplassen er ca. 30-40 meter lenger bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om 30 sekunder med motoren i gang er å parkere, så ja. Og verken politiet eller Bymiljøetaten ser problemet med de sekundene. Og på alle de årene sykkelfeltet har vært der, har noen måtte kjøre rundt meg. Så har ikke så dårlig samvittighet for det akkurat. :) 

Anonymkode: 6e916...6c2

Da kjenner du ikke lovverket. 30 sekunder med bilen i gang er en parkering. Trenger jeg å dokumentere det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
Akkurat nå, Wiggins skrev:

Så langt er det én idiot som har svart her: Han (det kan jo også hende det er en kvinne) bryter loven fordi han er lat, og setter andres liv og helse i fare. Når man må svinge utenom en parkert bil i sykkelfeltet øker sjansen dramatisk for å bli påkjørt.

Jeg opplever biler som har parkert i sykkelfeltet omtrent hver gang jeg sykler i Oslo sentrum. Når jeg sykler treningsturer går veien via Ekebergplatået. Der er det sykkelfelt der jeg ofte ser både en, to og tre biler utenfor butikkene der. Parkeringsplassen er ca. 30-40 meter lenger bort.

Kanskje du har lyst å bli med på en "klistremerke" kampanje? Det er på gang for å si det sånn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Coolaid skrev:

Da kjenner du ikke lovverket. 30 sekunder med bilen i gang er en parkering. Trenger jeg å dokumentere det? 

Du skal slippe. Ingen utsettes for noen fare da, fordi syklister ligger og sover på den tiden. Og de som evt skulle gitt meg bot kjører bare forbi, for selv de vet at folk er på jobb. :) 

Slik som MDG herjer i Oslo nå, så blir det store problemer for mange som jobber. Og heldigvis så bryr ikke politi og Bymiljøetaten seg om det. Forøvrig er de som parkerer mest i sykkelfelt akkurat de to yrkesgruppene og, ironisk nok. 

Anonymkode: 6e916...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
8 timer siden, Coolaid skrev:

Jeg lurer på hvorfor folk parkere bilen sin i sykkelfeltet. Er det rimelig å anta at man ikke vet at det faktisk er ulovlig og trafikkfarlig? Handler dette om latskap? Har du blitt bøtelagt for parkering i sykkelfelt? 

Og for all del, ikke hets bilistene som gjør det og tør svare, la oss holde debatten seriøs. 

Jeg er oppriktig interessert i hvorfor dette er så utbredt i de store byene.

Jeg har ikke gjort det, men hvorfor ikke. De fleste sykkelfelt er tomme fordi syklistene heller velger veien. Et argument jeg hørte var at det var blader der...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal slippe. Ingen utsettes for noen fare da, fordi syklister ligger og sover på den tiden. Og de som evt skulle gitt meg bot kjører bare forbi, for selv de vet at folk er på jobb. :) 

Slik som MDG herjer i Oslo nå, så blir det store problemer for mange som jobber. Og heldigvis så bryr ikke politi og Bymiljøetaten seg om det. Forøvrig er de som parkerer mest i sykkelfelt akkurat de to yrkesgruppene og, ironisk nok. 

Anonymkode: 6e916...6c2

Politi, andre utrykkningskjøretøy og bymiljøetaten har dispensasjon fra loven,  ergo så bryter de ikke loven. Du kan ikke argumentere for å bryte loven med at det ikke er farlig eller at andre ikke bryr seg om det. Du vet at du gjør noe som er feil, derfor har bymiljøetaten muligheten til å gi deg gebyr eller be deg om å flytte deg. At de ikke gjør det er urelevant. Du er bare en påståelig og vanskelig bilist som faktisk tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo fort bli litt trangt å komme forbi når en bil parkerer i sykkelfeltet, så noen ganger hender det jeg skraper borti bilen med sykkelstyret mitt. Ved et uhell, selvfølgelig :( 

Anonymkode: ff24a...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
7 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg har ikke gjort det, men hvorfor ikke. De fleste sykkelfelt er tomme fordi syklistene heller velger veien. Et argument jeg hørte var at det var blader der...  

Ja det er fornuftig å sykle etter forholdene - akkurat som man gjør når man kjøre bil. Er det mye blader i sykkelfeltene blir de glatt ved fuktighet, regn / eller kombinert med frost/kulde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan jo fort bli litt trangt å komme forbi når en bil parkerer i sykkelfeltet, så noen ganger hender det jeg skraper borti bilen med sykkelstyret mitt. Ved et uhell, selvfølgelig :( 

Anonymkode: ff24a...91f

Ja det er sånt som kan skje dessverre.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...