Gå til innhold

Min fetter (22) gjør meg snart syk


Lexie Grey

Anbefalte innlegg

Hvis ikke han lytter til deg, må du forsøke å snakke med de andre familiemedlemmene. Jeg hadde vurdert å flytte hvis det var noen som var så opphengt i meg og plaget meg

Anonymkode: 98ec0...c18

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Familiesituasjonen gjør jo dette ganske vanskelig da, men jeg får 'kvelningsfølelse' bare av å lese dette så.. jeg hadde sendt en saklig melding med begrunnelser slik at han ikke ble stående igjen med uvisshet og dermed ignorert og blokkert over hele linjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Kunne du tenke deg å bo et helt aannet sted?

Det er selvsagt ikke du som burde flytte pga at et annet menneske ikke kan oppføre seg, men det er en enkel løsning. 

Eller.. du kunne begynne å være kjip mot han. Han respekterer deg jo allikevel ikke. Ikke kjip som i å nedverdige han, men kjip som i å sørge for at han aldri har utbytte av å snakke med deg. Gjenta deg selv i det uendelige, svar kun korte svar som ja, nei ,vet ikke. Vær uinteressant. Ikke gi han oppmerksomhet. Ringer han så vent med å svare. Når han gjentar spørsmålet så sier du «hæ?» må han omsider ha et svar så er det ja, nei, vet ikke. Får han aldri utbytte av å være med deg så må han vel gå lei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Kunne du tenke deg å bo et helt aannet sted?

Det er selvsagt ikke du som burde flytte pga at et annet menneske ikke kan oppføre seg, men det er en enkel løsning. 

Eller.. du kunne begynne å være kjip mot han. Han respekterer deg jo allikevel ikke. Ikke kjip som i å nedverdige han, men kjip som i å sørge for at han aldri har utbytte av å snakke med deg. Gjenta deg selv i det uendelige, svar kun korte svar som ja, nei ,vet ikke. Vær uinteressant. Ikke gi han oppmerksomhet. Ringer han så vent med å svare. Når han gjentar spørsmålet så sier du «hæ?» må han omsider ha et svar så er det ja, nei, vet ikke. Får han aldri utbytte av å være med deg så må han vel gå lei

Å flytte er ikke aktuelt nå pga. min livssituasjon for tiden, men hadde jeg hatt mulighet så skulle jeg gjerne gjort det!

Føler selv at jeg har vært ganske uinteressant/ uengasjert i laaang tid med han, men det var ikke mye nok eller så bryr han seg ikke om det heller. Tror dessverre ikke han er som vanlige og oppegående folk, for jeg er livet hans på alle måter og ingenting er tydeligvis uinteressant. Tvert imot.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må foreldrene hans i sterkere grad inn på banen, evt. med psykolog/legehjelp. Oppførselen han bedriver er faktisk ikke normal, noe foreldrene hans også må ta innover seg. Det er sikkert litt sårt å ha en sønn som har kommet skjevt ut i livet på grunn av forhold man selv ikke rår over (å ikke bli født frisk), men det er viktig at man tar dette videre med helsevesenet. Ingen kan sette diagnose, men jeg tør nesten tippe at det ikke bare er Asperger han lider av. 

Anonymkode: c9506...0f6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig at dine foreldre ikke har tatt skikkelig tak i dette men latt deg lide i en sånn situasjon helt fra du var 14 år! 

Han må bremses på en bestemt måte! Og om foreldrene dine og hans ikke har bein i nesa til å gjøre det MÅ du snakke med politiet. Det er ikke greit å oppføre seg sånn! Du må beskyttes her. 

Fint at du blokkerer han. Gjør det over hele linja, og gi familien din beskjed om at du trenger å unngå han for han suger livskreftene ut av det. Om han oppretter nye profiler eller ringer fra andre telefoner for å oppnå kontakt dokumenterer du det og går til politiet. Han må settes på plass! Han kan ikke få lov til å fortsette å behandle andre på denne måten. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Juniper skrev:

Det er ufattelig at dine foreldre ikke har tatt skikkelig tak i dette men latt deg lide i en sånn situasjon helt fra du var 14 år! 

Han må bremses på en bestemt måte! Og om foreldrene dine og hans ikke har bein i nesa til å gjøre det MÅ du snakke med politiet. Det er ikke greit å oppføre seg sånn! Du må beskyttes her. 

Fint at du blokkerer han. Gjør det over hele linja, og gi familien din beskjed om at du trenger å unngå han for han suger livskreftene ut av det. Om han oppretter nye profiler eller ringer fra andre telefoner for å oppnå kontakt dokumenterer du det og går til politiet. Han må settes på plass! Han kan ikke få lov til å fortsette å behandle andre på denne måten. 

Jeg er ganske skuffet selv over at ikke foreldrene mine/ hans har tatt dette mer alvorlig enn det det har gjort. Det er som regel min far og hans mor som har snakket med han, for jeg har ikke kontakt med faren hans av andre grunner. Jeg vet selv at de er altfor snille og forsiktige når de snakker med han, de setter han ikke på plass som man burde. Det er bare et lite tilsnakk og det er det. Derfor har jeg gitt litt opp å koble dem inn og heller prøvd på egenhånd fordi jeg har vært bestemt på å prøve mest mulig selv. Jeg skjønner ikke hvorfor de "tar på han med silkehansker" når de skal ta opp dette her med han! :frustrert: 

Men hva kan egentlig politiet gjøre? Han har jo ikke gjort noen lovbrudd mot meg, så jeg vet ikke om de kan gjøre så mye annet enn å komme med tips?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre om du kan få en samtale hos politiet for å få råd her? Jeg mener at han bedriver trakkasering når han ringer og sender meldinger og kjører hjem til deg, følger etter deg, og så videre. Men det kan politiet best svare på. 
De vet hva de kan gjøre. 

Han kan for eksempel bli kaldt inn til en "bekymringssamtale" tror jeg. Mulig de har andre verktøy i skuffe også. 

Det vil dessuten vise alle de her foreldrene at de må ta det på alvor. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en med narsissistisk personlighetsforstyrrelse i familien. (Ja, har sett papirene) Eneste som fungerer her er å overse helt. Verden spinner bare rundt ham og han har ingen problemer med å utnytte oss andre, så lenge det kommer han tilgode. Ser at de i familien som ikke setter grenser for kontakten, sliter seg helt ut. 

Anonymkode: 59620...761

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
På 23.8.2017 den 15.30, Coolaid skrev:

Han har faktisk ingenting. 

Det er du som bestemmer hvor mye makt du vil gi ham. Fortell ham at du kommer til å ha mindre kontakt med ham fremover, at du ikke kommer til å svare på sms, mms, snap og alt det andre, og at du bare vil ha kontakt en sjelden gang. Og så kommer det viktige: DERSOM DU ER KONSEKVENT OG IKKE GIR ETTER NÅR HAN KONTAKTER DEG, SKAL JEG LOVE DEG AT DU FÅR RESULTATER. MEN DU KAN IKKE GI ETTER. Etter at han har rast fra seg vil han se at det ikke nytter, han vil finne noen andre å bruke energien sin på. Så lenge han ikke får uttelling eller resultater når han krever noe av deg så går han lei og finner næring hos noen andre.  KONSEKVENT er ordet du skal tenke på. Blokk ham fra telefonen din, sosiale medier osv slik at du ikke plages, tviler og så tar kontakt med ham igjen. 

Dette. Du må være beinhard! Truer han deg kontakter du politiet.

Det er vanskelig, men du må selv sette grenser, for han kommer ikke til å endre seg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
På 23.8.2017 den 17.49, 97'girl skrev:

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd.. Han starter helvetet selv med å klikke når jeg ikke svarer, og da holder han det gående helt til jeg faktisk svarer. Han gir seg ikke før vi har "ordnet opp". Han glemmer det ikke før jeg svarer at alt er bra, jeg er ikke sint osv. Om det er snakk om måneder så holder han på HELT til jeg svarer at alt er bra. Så jeg svarer faktisk for å beholde freden. Men det går ikke lengre sånn som dette. Så jeg er veldig takknemlig for ditt og de andres kloke svar her til nå, så tusen takk :)

Drit i freden, overse han! Kontakt politiet om han ikke gir seg. De kan ringe han, gi han besøksforbud ved behov osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering.. Jeg blokkerte han samme kvelden jeg skrev dette innlegget. Jeg lot han "frese fra seg" etter jeg sendte han en melding om at det nå er nok og at jeg blokkerer han fordi han har fått så mange sjanser som han ikke holder. Det første han gjorde var å true med selvmord og selvskading. Han sa også at han slutter i jobben eller sykmelder seg i lang tid pga. dette her. Jeg kontaktet rett og slett moren hans og forklarte situasjonen så hun kunne ta en prat med han, for han truet tross alt med livet sitt (det har han gjort i maaange år så vi er litt "vant" med det, derfor så jeg ikke grunn til å kontakte politiet). En times tid etterpå så jeg han kjørte forbi huset vårt på motorveien, ikke helt inni nabolaget, men likevel.. Han skulle vel se om han kunne se meg eller noe.

Dessuten sendte han melding til kjæresten min og truet med å komme å ripe opp hele bilen hans! Kjæresten min har jo ikke gjort han noe, kun blokkert han så han slipper å kontakte han også hele tiden. Men det virker som han har roet seg nå. Jeg tar en dag av gangen og hører hvordan han oppfører seg med bl.a broren min, om han snakker mye om meg og slikt. Hvis han ser ut til å oppføre seg, så kan jeg evt. vurdere om ei god stund å lage en "timeplan" der vi kan ha et minimum med kontakt. Hvis ikke han oppfører seg da heller, så er det full utestengelse igjen. 

Endret av 97'girl
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker veldig slitsom! Jeg hadde nok trukket meg unna og ikke møtt opp i besøk ol. dersom han også er der. Er han oppegående mentalt? Kan han kanskje få besøksforbud eller snakke med politiet angående oppførselen (stalker-ish) og på en måten kanskje skjerpe seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, 97'girl skrev:

En liten oppdatering.. Jeg blokkerte han samme kvelden jeg skrev dette innlegget. Jeg lot han "frese fra seg" etter jeg sendte han en melding om at det nå er nok og at jeg blokkerer han fordi han har fått så mange sjanser som han ikke holder. Det første han gjorde var å true med selvmord og selvskading. Han sa også at han slutter i jobben eller sykmelder seg i lang tid pga. dette her. Jeg kontaktet rett og slett moren hans og forklarte situasjonen så hun kunne ta en prat med han, for han truet tross alt med livet sitt (det har han gjort i maaange år så vi er litt "vant" med det, derfor så jeg ikke grunn til å kontakte politiet). En times tid etterpå så jeg han kjørte forbi huset vårt på motorveien, ikke helt inni nabolaget, men likevel.. Han skulle vel se om han kunne se meg eller noe.

Dessuten sendte han melding til kjæresten min og truet med å komme å ripe opp hele bilen hans! Kjæresten min har jo ikke gjort han noe, kun blokkert han så han slipper å kontakte han også hele tiden. Men det virker som han har roet seg nå. Jeg tar en dag av gangen og hører hvordan han oppfører seg med bl.a broren min, om han snakker mye om meg og slikt. Hvis han ser ut til å oppføre seg, så kan jeg evt. vurdere om ei god stund å lage en "timeplan" der vi kan ha et minimum med kontakt. Hvis ikke han oppfører seg da heller, så er det full utestengelse igjen. 

Du må bare kontakte politiet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, happiest skrev:

Han virker veldig slitsom! Jeg hadde nok trukket meg unna og ikke møtt opp i besøk ol. dersom han også er der. Er han oppegående mentalt? Kan han kanskje få besøksforbud eller snakke med politiet angående oppførselen (stalker-ish) og på en måten kanskje skjerpe seg?

Jeg har også veldig lyst til å holde meg unna sammenkomster der han også skal være, men samtidig har jeg jo like mye rett til å være der som han. Altså at jeg føler han har "vunnet" på en måte, dersom jeg trekker meg unna. Samtidig har jeg veldig lite lyst til å 

Jeg vil egentlig ikke si at han er "som alle andre" mentalt, for han takler ting på en veldig umoden måte; blir utrolig fort sint og opprørt, sier ting rett ut som han tenker, og det er ting som andre på vår alder aldri ville tenkt engang. Men det skyldes sannsynligvis de medfødte diagnosene (aspergers, mulig autisme, ++), så akkurat det kan jeg jo ikke gjøre noe med. Egentlig er jeg skeptisk til å kontakte politiet bare på grunn av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, 97'girl said:

En liten oppdatering.. Jeg blokkerte han samme kvelden jeg skrev dette innlegget. Jeg lot han "frese fra seg" etter jeg sendte han en melding om at det nå er nok og at jeg blokkerer han fordi han har fått så mange sjanser som han ikke holder. Det første han gjorde var å true med selvmord og selvskading. Han sa også at han slutter i jobben eller sykmelder seg i lang tid pga. dette her. Jeg kontaktet rett og slett moren hans og forklarte situasjonen så hun kunne ta en prat med han, for han truet tross alt med livet sitt (det har han gjort i maaange år så vi er litt "vant" med det, derfor så jeg ikke grunn til å kontakte politiet). En times tid etterpå så jeg han kjørte forbi huset vårt på motorveien, ikke helt inni nabolaget, men likevel.. Han skulle vel se om han kunne se meg eller noe.

Dessuten sendte han melding til kjæresten min og truet med å komme å ripe opp hele bilen hans! Kjæresten min har jo ikke gjort han noe, kun blokkert han så han slipper å kontakte han også hele tiden. Men det virker som han har roet seg nå. Jeg tar en dag av gangen og hører hvordan han oppfører seg med bl.a broren min, om han snakker mye om meg og slikt. Hvis han ser ut til å oppføre seg, så kan jeg evt. vurdere om ei god stund å lage en "timeplan" der vi kan ha et minimum med kontakt. Hvis ikke han oppfører seg da heller, så er det full utestengelse igjen. 

Han gjør jo disse tingene for det blir aldri konsekvenser av det.  Du har prøvd å snakke til han, foreldre har prøvd, tydelig at noen med mer autoritet må til. 

Han er voksen, oppegående nokk til å kjøre bil og ha en jobb. Slutt å lag unnskyldninger for han pga hans sykdom . Forstår at det er samvittigheten din. Men det gjør han også og det er den han spiller på.

Han er klar over at dette ikke er ok oppførsel.

For hver selvskading/selvmord trussel kontakt politiet! Han har bare godt av å bli holdt under oppsyn i (24 timer, tror jeg?) "siden han er i fare for seg selv"  når han kjenner på hvordan det er å miste friheten så slutter han å rope ulv. 

Anmeld han for at han truer med hærverk. (Hver gang!) vis det han skriver til politiet. Avhør kommer til å sette støkk i han. Hvis han ikke slutter blir han bevisstgjort av politet for reale konsekvenser!

Allså han hadde aldri oppført seg slik mot andre, han gjør det med dere for han vet han slipper unna med det. Derfor må du kontakte politiet og være streng.

jeg har en følelse av at han kan skade seg selv (overfladisk) for å gi deg dårlig samvittighet. Da har han noe å spille på i lang tid. 

Sier det igjen, kontakt politiet HVER GANG! 

Lykke til :blomst: 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.8.2017 den 17.49, 97'girl skrev:

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd.. Han starter helvetet selv med å klikke når jeg ikke svarer, og da holder han det gående helt til jeg faktisk svarer. Han gir seg ikke før vi har "ordnet opp". Han glemmer det ikke før jeg svarer at alt er bra, jeg er ikke sint osv. Om det er snakk om måneder så holder han på HELT til jeg svarer at alt er bra. Så jeg svarer faktisk for å beholde freden. Men det går ikke lengre sånn som dette. Så jeg er veldig takknemlig for ditt og de andres kloke svar her til nå, så tusen takk :)

Da er det beste å blokkere, så slipper du å se noe av det. Ender kanskje med brev i postkassa isteden, men dem kan du bare brenne før du åpner dem. Se på dem som inkasso du ikke gidder å åpne og betale

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 15.35, AnonymBruker skrev:

"Ta først på deg egen maske, før du hjelper andre". TS, dette er DITT liv og du må ta ansvar for å løsrive deg fra denne personen som bryter deg ned. Du må bruke den hjelpen du kan få, jeg mener ikke at du skal stå alene i det. Du kommer til å gå på en smell til slutt! Din fetters liv og ve og vel er IKKE ditt ansvar!!! Enig med de andre her som sier dere bør ha familiemøte, slik at alle er orientert om at du vil kutte kontakten HELT og kan støtte deg og beskytte deg. Så må profesjonelle inn på banen for å hjelpe fetteren din - de har tross alt kompetansen som trengs og får i tillegg godt betalt for det. Du får ingenting igjen for å være grei og hjelpsom mot din fetter, når han er som han er. Det er som å bli i et forhold med psykisk vold - man må ut av forholdet det før det er for sent. 

Jeg heier på deg! Og ønsker deg et godt liv! 

Anonymkode: b6184...4b8

Er enig i dette. Ikke gjør dette på egenhånd.  Allier deg med familien . Du har ikke ansvar for hans velbefinnende. Det er psykisk vold å true andre med selvmord hvis de ikke gjør slik og slik. Vis familien hva du har skrevet her og forlang at de trår til. Du må skjermes og han må få hjelp. Dette er ikke ditt ansvar.  Du skulle blitt skjermet da du var barn. Denne avhengigheten han har ovenfor deg er usunn for dere begge. Hvis du har mulighet til å flytte bort så gjør det. 

Anonymkode: 2338f...32f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar på alle meldinger fra ham, trusler må anmeldes hver gang! Det virker ikke som det er noe tak i foreldrene her så du må nok kjøre hardt og koble inn politiet i dette. Ikke undervurder han , ikke vær alene sammen med ham og ta dine forholdsregler. Dette kan fort bli en stygg sak. Du eier ditt liv ts og han her må du få kuttet helt ut. Du skylder han ingenting. Snakk med politiet og forklar de tafatte foreldrene alvorlighetsgraden i dette.  Du kan jo ikke leve slik.  

Anonymkode: 2338f...32f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 97'girl skrev:

Jeg har også veldig lyst til å holde meg unna sammenkomster der han også skal være, men samtidig har jeg jo like mye rett til å være der som han. Altså at jeg føler han har "vunnet" på en måte, dersom jeg trekker meg unna. Samtidig har jeg veldig lite lyst til å 

Jeg vil egentlig ikke si at han er "som alle andre" mentalt, for han takler ting på en veldig umoden måte; blir utrolig fort sint og opprørt, sier ting rett ut som han tenker, og det er ting som andre på vår alder aldri ville tenkt engang. Men det skyldes sannsynligvis de medfødte diagnosene (aspergers, mulig autisme, ++), så akkurat det kan jeg jo ikke gjøre noe med. Egentlig er jeg skeptisk til å kontakte politiet bare på grunn av det.

Er dette noe familie kjenner til og kan ta hensyn til? Din familie (foreldre/søsken) antar jeg at støtter deg? Kan de kanskje invitere alle utenom han? Du/dere har jo en god begrunnelse for hvorfor. Eller kan dere møte annenhver gang? Tenker også at han er "problemet" og burde kanskje ikke fått delta i sosiale sammenkomster før han vet å oppføre seg? Evt kan han kanskje ha med et familiemedlem som kan passe litt ekstra på han? 

Du kan jo også prøve å invitere hos deg selv, da kan du jo selv bestemme hvem som blir bedt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...