Gå til innhold

Therese Johaug og dobbeltmoralske nordmenn


Fotballfluen

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Fotballfluen skrev:

Tullball. Tror du ikke bokavtalen hennes blir bedre nå, når det er noe juicy som doping hun kan skrive om, istedenfor en biografi om en gla'jente fra Dalsbygda? Det å bli "uskyldig" dømt for doping vil også gjøre henne mer attraktiv som speaker en hun var før. Det er IKKE synd på mennesker med millioner på bok før de har bikket 30 år. 

For meg hadde noe sånt vært veldig, veldig vondt. Det verste er fallet fra idrettshelt til den statusen Therese har hos deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Salka skrev:

Den som vil være med på leken må tåle steken er det noe som heter.

Jeg forstår at det er kjipt, men hun har jo sagt før at hun sjekker ting både to og tre ganger før hun bruker det, glemte hun det nå da? Den ytre emballasjen var jo visstnok tatt av, men navnet på kremen står jo på selve boksen/tuben også og hun burde sjekket den opp på nettet før hun brukte den om hun var usikker. Jeg forstår at hun er lei seg, men det får være måte på til grining da! Jeg har alltid likt henne veldig godt, men her driter hun seg ut. Legg deg flat og ta straffen din, jente! 

Helt enig i at mange nordmenn er dobbeltmoralske i denne saken. Hadde det vært Sverige hadde det vært vifting med pekefingeren med en gang og kanskje til og med litt skadefryd, men stakkars, lille, søte Therese nei, hun har iiiiikkeeee gjort noe galt! Jeg blir flau. Og det å oppfordre til norsk OL-boikott for å støtte opp om Johaug er det latterligste forslaget noensinne. 

Hun har innrømmet å motta salva i den ytre emballasjen, så at hun ikke så advarselen på den, tror jeg ingenting på.

For øvrig et blogginnlegg som er et motstykke til all akking og ojjing:  Johaug er ikke et offer

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller klarer ikke å ha sånn medlidenhet med Therese nå. Synes hun har opptrådt ufint i denne saken og svært lite ydmyk. Skjønner at det er en lei situasjon selvfølgelig, men hun kan fortsatt drive med det hun elsker. Hun er heldigvis ikke blitt skadet eller noe som gjør at hun aldri kan gå på ski igjen. Tenk på Dagfinn Enerly som ble lam og fratatt mye mye mer enn å få delta i VM. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
12 minutes ago, Ranunkelen said:

Lurer på hvordan det går med legen

Jeg får nesten lyst til å tenne et lys eller starte et rosetog for den stakkars mannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fotballfluen skrev:

Tullball. Tror du ikke bokavtalen hennes blir bedre nå, når det er noe juicy som doping hun kan skrive om, istedenfor en biografi om en gla'jente fra Dalsbygda? Det å bli "uskyldig" dømt for doping vil også gjøre henne mer attraktiv som speaker en hun var før. Det er IKKE synd på mennesker med millioner på bok før de har bikket 30 år. 

Det spørs om hun orker å skrive den boka i det hele tatt. Dette er ikke det eventyret hun ønsket å åfortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest aptdaemon
7 hours ago, Kaktuspotte said:

Jeg støtter Johaug 100%. Det er jo synd at hun ikke sjekket kremen selv, men valgte å stole på ekspertisen - stakkars jente.

At noen i det hele tatt tror at man doper seg på leppekrem er for meg ufattelig, og alle som så hvordan den leppen så ut skjønner st de satte inn tiltak. Tiltak som ble katastrofale for utøveren.

Leppekremen, som hun brukte kun i små mengder på leppene, var ikke prestasjonsfremmende en gang.

Jeg håper hun får all den støtten hun fortjener, også økonomisk. 

Hun er en voksen toppidrettsutøver ikke en stakkars jente som andre har ansvaret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg har absolutt ingen medfølelse med johaug. Hun har sagt hun sjekker ting en og to og tre og fire ganger. Men hun dreit seg ut, stå for det å slutt og sipp... pinlig og oppføre seg som ei stakkarslig prinsesse. 

 

Syntes dette var tilpass for henne etter kommentaren og sundby. Karma is a bitch? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er idrettsutdøver selv og følger samme dopingreglement som det Johaug gjør. Det er grisestrengt, men det er så strengt av en grunn. Personlig syntes jeg jo det er fullstendig tullete at man skal få så mye trøbbel pga en leppesalve, men reglene er nå engang slik. Skal man lempe på dem for Johaug sin del, så må man også lempe på dem for neste mann. 

Jeg har selv en venninne som ble utestengt i 6mnd pga doping. Husker ikke hvilket stoff dette var, men det vite seg å være et eller annet sært stoff i et kosttilskudd hun tok. Type vitamintilskudd lissom. Greit nok, nå røyk ikke OL for henne, men hun mistet NM. Hun syntes så klart dette var veldig kjipt, men som hun sa: Hun hadde ikke lest innholdsfortegnelsen godt nok og hun godtok at slik var det bare. 

Jeg er ganske streng på hva jeg personlig putter i meg i tiden før konkurranser pga dette, men skulle jeg bli plukket ut i en kontroll en gang så kan det godt være jeg også hadde gått på en smell pga noe fullstendig idiotisk. Et kosttilskudd, en frokostblanding, en salve osv osv. Allikevel er jeg veldig glad for at reglene er såpass strenge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fotballfluen skrev:

I tillegg beholder Johaug avtalen sin med skiforbundet, slik at hun fremdeles får stipend mens hun er utestengt. Etter min mening er det helt på trynet. Johaug har store sponsorinntekter, inntekter på salg av sine merkevarer samt har opparbeidet seg en stor millionformue hittil i karrieren. Hun har økonomiske muskler til å dekke sin egen trening den perioden hun er utestengt. Skiforbundet bør bruke pengene sine på de utøverne som er på landslaget og har lov til å konkurrere.

Hva du føler, mener og tror er helt irrelevant da Johaug og Skiforbundet har en arbeidsavtale. En arbeidsavtale er rettslig bindende og Skiforbundet må følge loven. I avtalen mellom Skiforbundet og Johaug (og resten av gjengen) står det at Skiforbundet kan bryte avtalen hvis utøveren er kjent skyldig med vilje å innta doping. Johaug er blitt trodd av NIF og CAS på at hun ikke har inntatt anabole sterioder med vilje og hennes forklaring blir regnet som plausibel. Johaug er nemlig ikke blitt tatt for å bruke dopingpreparater, men å ha brutt dopingreglementet. Skiforbundet kan derfor ikke bryte avtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fotballfluen skrev:

Vi har jo bare Johaugs ord på at det er salven som er kilden til stereoidene. Hun kan ikke dokumentere at det ikke kom fra andre inntak.

Kan du eller andre dokumentere at hun har fått det fra andre kilder? Man kan ikke bare anta en masse rare ting fordi det er funnet ulovlige stoffer i kroppen. Man kan f.eks ikke si at hun har dopet seg med stereoider helt siden forrige gang hun ble testet hvis man ikke har dekning for det. Det eneste man har dekning for var at det var en gitt mengde i kroppen ved testtidspunktet. Johaug sin forklaring er erkjent plausibel og både NIF og CAS har trodd henne på hennes framstilling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fotballfluen skrev:

Maktutøvelse? Johaug har brukt et dopingpreparat og er tatt for det. Årsaken til at hun har tatt det eller om det er prestasjonsfremmende eller ikke er irrelevant. Det er heller ikke relevant om hun visste om det eller ikke. Hun har selv gått ut i mediene og sagt klart og tydelig fra om at hun mener at det er utøvers ansvar å sjekke alt de får i seg. Når hun selv blir tatt for det samme så er hun helt uskyldig? Hennes egen oppførsel i forkant og i etterkant av saken taler ikke til hennes fordel.

Du kommer med så mye tull og møl at det er helt utrolig. Klart at det er relevant om hun tok det med vilje eller ikke. Hadde hun tatt det med vilje hadde hun jo blitt utestengt mye lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaktuspotte
1 time siden, aptdaemon skrev:

Hun er en voksen toppidrettsutøver ikke en stakkars jente som andre har ansvaret for.

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, C.Tramell skrev:

Jeg får nesten lyst til å tenne et lys eller starte et rosetog for den stakkars mannen. 

Da synes jeg virkelig du bør gjøre dette😈 gud så artig det vil bli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aptdaemon skrev:

Hun er en voksen toppidrettsutøver ikke en stakkars jente som andre har ansvaret for.

Lurer egentlig litt på hva vi mennesker som skriver her og på utallige andre sosiale medier ville gjort om vi var toppidrettsutøver?

Ville alle sjekket all medesiner de eventuelt  fikk av en rutinert lege først?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Salka skrev:

 

Helt enig i at mange nordmenn er dobbeltmoralske i denne saken. Hadde det vært Sverige hadde det vært vifting med pekefingeren med en gang og kanskje til og med litt skadefryd, men stakkars, lille, søte Therese nei, hun har iiiiikkeeee gjort noe galt! Jeg blir flau. Og det å oppfordre til norsk OL-boikott for å støtte opp om Johaug er det latterligste forslaget noensinne. 

I Sverige hadde dette trolig aldri skjedd, da alle legemidler som kjøpes på utenlandske apotek skal klareres med lege i hjemlandet. Slike rutiner burde Norge også hatt.  Det har blitt endret nå.

Uansett skyld så må Johaug ta konsekvensen av at hun har vært uforsiktig.  Rart at hun ble knust av dette, hun var vel klar over at hun kunne miste OL hvis straffen ble lang nok?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde jeg vært i den situasjonen, så hadde jeg nok hylskreket jeg også!! Men jeg hadde hylskreket fordi JEG hadde gjort dette mot meg selv ved å være så uoppmerksom da jeg tok på en salve jeg ikke hadde brukt før. Jeg hadde hylskreket fordi JEG ikke hadde gjort jobben min! Jeg hadde hylskreket fordi jeg hadde sviktet de rundt meg og fans og sponsorer osv. Spesielt når jeg hadde skrytt i media om hvor flink jeg var til å trippelsjekke at ting ikke var på dopinglista.

Om straffen var for streng? De bør skille på slurv og garantert doping med vilje. Men det BØR få konsekvenser, ellers vil norge få dårlig rykte, og folk som virkelig ønsker å dope seg kan prøve seg med "det var et uhell", etc.

Seriøst at hverken legen eller farmasøyten eller Johaug så dopingsymbolet på esken? Det er nesten så jeg tror at det ikke var på esken. Greit at man glemmer å sjekke ingrediensene/salven på doping-appen eller hva de nå bruker, men et svært og tydelig symbol kan ikke 3 personer unngå å se. Spesielt ikke når legen spør farmasøyten om det er på dopinglisten, og Johaug spør legen om det samme. Er de stokk blinde?

Anonymkode: ca91f...67d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johaugs merkelige forklaringer har gitt henne denne straffen.

Før hun testet positivt fortalte hun i et intervju hvordan hun sjekker alt - også kremer - tre og fire ganger.

- Etter testen var det: "Jeg stolte på legen!!!"

Før hun testet positivt sa hun alltid at det var utøverens ansvar, hvis hun ble spurt om det.

- Etter testen: "Men kontrakten sa at jeg skulle bare høre på legen!!"

Etter at hun testet positivt forklarte hun først at hun fikk kremen uten eske og pakningsvedlegg. Etter en stund kom det fram at hun hadde fått kremen i esken med dopingadvarselen, men hun hadde vært så desperat plaget av smerter i leppen at hun ikke klarte å lese noe, bare smurte på krem.

Legen med 30 års erfaring som idrettslege reiste til Livorno uten å ta med de kremene Johaug hadde brukt før, og i Livorno kjøpte han en krem merket med stor rød sirkel og "doping" samt at innholdsfortegnelsen viste at den inneholdt clostebol.

Hadde en russisk, finsk eller svensk idrettsutøver på toppnivå kommet med slike forklaringer, hadde vi hånflirt.

Storyen er så urimelig at den ikke kan være sann. Men som en dekkhistorie for at hun har brukt bevisst doping i løpet av sommeren, gir den mening.

For øvrig er det et anabolt steroid. Det er et derivat av testosteron, og har prestasjonsfremmende effekt. Det er derfor stoffet står på dopinglisten. Det brukes til å bygge muskler hvis det tas som sprøyter eller tabletter. Det har lite bivirkninger. Det er et bra dopingpreparat, siden det har en halveringstid på kun 8 timer. http://www.steroidconfirm.com/Steroid_Half-Lives.pdf

http://www.ironmagazine.com/2016/clostebol-explained/

Quote

So while clostebol is relatively weak, expensive, and rare, the trade-off is worth it to many, who are looking to avoid side-effects…and perhaps beat a drug test.

http://sverigesradio.se/sida/images/179/78856f97-2502-49ab-8c41-00bfd352b9ad.jpg?preset=article-slider

 

Endret av ops2
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...