Gå til innhold

Therese Johaug og dobbeltmoralske nordmenn


Fotballfluen

Anbefalte innlegg

Mange uttrykker harme over dommen Johaug fikk for Closterbol-bruken. Flatland oppfordret til og med til norsk OL-boikott for å støtte opp om Johaug. Hvis det var en russer, finne osv som hadde blitt dømt for det samme, hadde "vi" da ropt om boikott og at vedkommende var uskyldig? Jeg tror ikke det. Det hylekoret gjør nå er med på å legitimere dopere. Alle kan jo skylde på legen og si at man har gjort det man skulle som utøver. Johaug hadde tjent mer på å si at hun gjorde en tabbe, en å fastholde at hun er 100% uskyldig. 

I tillegg beholder Johaug avtalen sin med skiforbundet, slik at hun fremdeles får stipend mens hun er utestengt. Etter min mening er det helt på trynet. Johaug har store sponsorinntekter, inntekter på salg av sine merkevarer samt har opparbeidet seg en stor millionformue hittil i karrieren. Hun har økonomiske muskler til å dekke sin egen trening den perioden hun er utestengt. Skiforbundet bør bruke pengene sine på de utøverne som er på landslaget og har lov til å konkurrere.

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaktuspotte

Jeg støtter Johaug 100%. Det er jo synd at hun ikke sjekket kremen selv, men valgte å stole på ekspertisen - stakkars jente.

At noen i det hele tatt tror at man doper seg på leppekrem er for meg ufattelig, og alle som så hvordan den leppen så ut skjønner st de satte inn tiltak. Tiltak som ble katastrofale for utøveren.

Leppekremen, som hun brukte kun i små mengder på leppene, var ikke prestasjonsfremmende en gang.

Jeg håper hun får all den støtten hun fortjener, også økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt du skriver her. Makan til hvor mye vi skal sette himmel og jord i bevegelse kun for en idrettsutøver!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Johaug har vært lite ydmyk i denne saken. Hun var stor i kjeften når Sundby ble dømt for brudd på WADA-reglementet, hun sjekket jo selvfølgelig ALT hun fikk både 3 og 4 ganger. Når hun selv blir tatt så får hun store forklaringsproblemer og detaljer omkring salven blir endret underveis.

Hun legger all skyld på legen noe jeg synes er feigt av henne. Muligens det er avtale mellom henne og skilegen for å spare ryktet til den folkelige og sjarmerende skiprinsessa. 

Hadde saken dreid seg om en utøver fra Russland etc så hadde nordmenn vært kjappe med å peke fingeren og hyle ut doping men når det skjer med våres egne så er man ikke villig til å ta ansvar for handlingene

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kaktuspotte skrev:

Jeg støtter Johaug 100%. Det er jo synd at hun ikke sjekket kremen selv, men valgte å stole på ekspertisen - stakkars jente.

At noen i det hele tatt tror at man doper seg på leppekrem er for meg ufattelig, og alle som så hvordan den leppen så ut skjønner st de satte inn tiltak. Tiltak som ble katastrofale for utøveren.

Leppekremen, som hun brukte kun i små mengder på leppene, var ikke prestasjonsfremmende en gang.

Jeg håper hun får all den støtten hun fortjener, også økonomisk. 

Vi har jo bare Johaugs ord på at det er salven som er kilden til stereoidene. Hun kan ikke dokumentere at det ikke kom fra andre inntak. Det stod dopingsymbol utenpå pakken, og navnet sier tydelig at det er et stereoid, selv for oss som ikke har spesielt god peilig på legemidler. Hvor skal grensen gå? Hvorfor skal hun slippe billigere unna fordi hun er norsk? Mange hevder seg uskyldig dømt for doping. Et eksempel på det er kappgjengeren Erik Tysse. Han har brukt millioner av egen lomme i et forsøk på å dokumentere at den positive dopingtesten hans viste feil resultat. Han tjente knapt penger på sporten sin, likevel gjør han alt for å bevise sin uskyld, inkludert å sette seg selv i gjeld. Han får 0 i støtte fra idrettsnorge, ble utestengt og ingen kjempet for å redde hans karriere eller rykte.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Helt enig med deg, hvorfor skal hun slippe unna? Hun har gjort noe galt og må dermed ta konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, gjestgitt skrev:

Synes Johaug har vært lite ydmyk i denne saken. Hun var stor i kjeften når Sundby ble dømt for brudd på WADA-reglementet, hun sjekket jo selvfølgelig ALT hun fikk både 3 og 4 ganger. Når hun selv blir tatt så får hun store forklaringsproblemer og detaljer omkring salven blir endret underveis.

Hun legger all skyld på legen noe jeg synes er feigt av henne. Muligens det er avtale mellom henne og skilegen for å spare ryktet til den folkelige og sjarmerende skiprinsessa. 

Hadde saken dreid seg om en utøver fra Russland etc så hadde nordmenn vært kjappe med å peke fingeren og hyle ut doping men når det skjer med våres egne så er man ikke villig til å ta ansvar for handlingene

Helt enig med deg. Tror hun hadde tjent mye på å være litt mer ydmyk. Hun sier også andre har fått kortere straff. Like mange eller flere har fått lengre straff, 2 år. Og hun er en topp idrettsutøve og må sette seg inn i dopingreglene. Bortsett fra det støtter jeg henne. Men hun må slutte å være så kjepphøy. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kaktuspotte skrev:

Jeg støtter Johaug 100%. Det er jo synd at hun ikke sjekket kremen selv, men valgte å stole på ekspertisen - stakkars jente.

At noen i det hele tatt tror at man doper seg på leppekrem er for meg ufattelig, og alle som så hvordan den leppen så ut skjønner st de satte inn tiltak. Tiltak som ble katastrofale for utøveren.

Leppekremen, som hun brukte kun i små mengder på leppene, var ikke prestasjonsfremmende en gang.

Jeg håper hun får all den støtten hun fortjener, også økonomisk. 

Leppekremen var bare en dekkmanøver, det skjønner vel til og med du!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis dette hadde skjedd i et annet land hadde nordmenn vært først ute med pekefingeren. Men her sitter "stakkars" therese og roper og gråter som et bortskjemt lite barn og har den tynneste forklaringen på hvordan dette har skjedd. Hun så liksom ikke på pakken og er heeelt uskyldig og ingenting er hennes feil. Troverdighet lik null spør du meg. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en fra Sverige, Russland eller hvor som helst, så hadde saken vært veldig annerledes. Det er kun fordi hun er norsk hun får støtte og sympati. Litt ydmykhet hadde vært fint

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaktuspotte
7 minutter siden, filifjonka skrev:

Leppekremen var bare en dekkmanøver, det skjønner vel til og med du!

Til og med jeg..... hva er det for slags svar, som om jeg er evneveik.

Dekkmanøver... haha, sett og lest for mye krim i ferien?

 

Endret av Kaktuspotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle så gjerne sett at Johaug var uskyldig, hun er en utrolig flott idrettsutøver. Men saken hennes minner mistenkelig om da Lance Armstrong testet positivt på steroider i 1999, hevdet at det var pga en salve og ble trodd på det. If it walks like a duck..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kaktuspotte skrev:

Jeg støtter Johaug 100%. Det er jo synd at hun ikke sjekket kremen selv, men valgte å stole på ekspertisen - stakkars jente.

At noen i det hele tatt tror at man doper seg på leppekrem er for meg ufattelig, og alle som så hvordan den leppen så ut skjønner st de satte inn tiltak. Tiltak som ble katastrofale for utøveren.

Leppekremen, som hun brukte kun i små mengder på leppene, var ikke prestasjonsfremmende en gang.

Jeg håper hun får all den støtten hun fortjener, også økonomisk. 

Man tror jo ikke at hun doper seg på leppekrem, da - heller at leppekremen var en unnskyldning for hvorfor hun testet positivt på steroider. Hun kan jo ikke bevise at steroidene kommer fra leppekremen og ikke fra andre kilder.

Hun har gjort en grov feil og må ta konsekvensene!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest justcurious

Jeg er helt enig! Skjønner ikke hva hun sutrer etter, uansett om det ikke var med vilje så har hun jo brutt reglene og må ta konsekvensene av det.

Endret av justcurious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som vil være med på leken må tåle steken er det noe som heter.

Jeg forstår at det er kjipt, men hun har jo sagt før at hun sjekker ting både to og tre ganger før hun bruker det, glemte hun det nå da? Den ytre emballasjen var jo visstnok tatt av, men navnet på kremen står jo på selve boksen/tuben også og hun burde sjekket den opp på nettet før hun brukte den om hun var usikker. Jeg forstår at hun er lei seg, men det får være måte på til grining da! Jeg har alltid likt henne veldig godt, men her driter hun seg ut. Legg deg flat og ta straffen din, jente! 

Helt enig i at mange nordmenn er dobbeltmoralske i denne saken. Hadde det vært Sverige hadde det vært vifting med pekefingeren med en gang og kanskje til og med litt skadefryd, men stakkars, lille, søte Therese nei, hun har iiiiikkeeee gjort noe galt! Jeg blir flau. Og det å oppfordre til norsk OL-boikott for å støtte opp om Johaug er det latterligste forslaget noensinne. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun må ta sin straff og slutte med den sutringen. Som toppidrettsutøver burde hun visst bedre. Likhet for loven! Helt enig med deg, hadde dette vært en russer hadde pipekoret hatt en annen lyd.

Endret av Hummingbird2
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fotballfluen skrev:

 

I tillegg beholder Johaug avtalen sin med skiforbundet, slik at hun fremdeles får stipend mens hun er utestengt. Etter min mening er det helt på trynet. Johaug har store sponsorinntekter, inntekter på salg av sine merkevarer samt har opparbeidet seg en stor millionformue hittil i karrieren. Hun har økonomiske muskler til å dekke sin egen trening den perioden hun er utestengt. Skiforbundet bør bruke pengene sine på de utøverne som er på landslaget og har lov til å konkurrere.

Enig. Skiforbundet virker useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

TJ brukte denne salven i tolv dager. Hun hadde altså tolv dager til å sjekke om hvorvidt den stod oppført på dopinglista. I tillegg kommer at det stod med krigstyper at salven inneholdt et dopingstoff. 

Og er man profesjonell idrettsutøver, så er man også forpliktet til å følge regelverket. 

Det blir litt som å bli tatt av politiet for å kjøre for fort, og så påstå "Jammen onkelen min på bilverkstedet sa at jeg kunne kjøre så fort!". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele tiden har hun gjentatt omkvedet: "jeg har NULL skyld!"

Hadde hun vært litt mer ydmyk hadde hun kanskje sluppet litt billigere unna. Tror jeg. Hadde jeg sittet i FIS hadde jeg kanskje droppet å gå inn for anke på 13 mnd. Men når hun sitter og hevder null skyld er det jo soleklart at man på prinsipielt grunnlag tenker at nei, du har ikke null skyld, Johaug eller ikke. Likhet for loven. Hva om det var Petter? Hadde folk slått like stor ring om han? Eller Frank Løke? Kowalczyk? En bokser? Zlatan?

Synes synd på henne, forferdelig at det skjedde, men da må man legge seg flat, ta konsekvensen og komme seg videre. Folk som ikke innrømmer egne feil har jeg mindre respekt for.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...