Gå til innhold

Gi tilbake USA til indianerne


WubWub

Anbefalte innlegg

I Australia har regjeringen nå gitt tilbake store areal til den opprinnelig befolkningen. 

Burde vi gjøre det samme i USA?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja Norge må gi landet tilbake til vikingene, oh vent! :alice:

Anonymkode: cbda9...1c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja Norge må gi landet tilbake til vikingene, oh vent! :alice:

Anonymkode: cbda9...1c3

Herregud... Jeg skjønner at du forsøker å være morsom her, men det er altså en vesensforskjell på urbefolkning, som f.eks indianere og aborginere er, og vikinger. I norge er det samene som er utbefolkningen. Vikinger er noe annet. De kom fra Norge, Sverige og Danmark, og var sjøfarere som dro på tokt for å plyndre og vinne land. Betegnelsen viking forteller noe om hvor de kom fra, hva de foretok seg, hvordan de levde, og hvilken tidsepoke de tilhørte. 

Anonymkode: 02f72...cfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud... Jeg skjønner at du forsøker å være morsom her, men det er altså en vesensforskjell på urbefolkning, som f.eks indianere og aborginere er, og vikinger. I norge er det samene som er utbefolkningen. Vikinger er noe annet. De kom fra Norge, Sverige og Danmark, og var sjøfarere som dro på tokt for å plyndre og vinne land. Betegnelsen viking forteller noe om hvor de kom fra, hva de foretok seg, hvordan de levde, og hvilken tidsepoke de tilhørte. 

Anonymkode: 02f72...cfb

Hvilke indianere i dag vil gå tilbake å leve som de gjorde på 17-1800tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Hvilke indianere i dag vil gå tilbake å leve som de gjorde på 17-1800tallet?

Du, det aner jeg ikke, og det har vel heller aldri vært et tema her heller, har det? Jeg har ikke engang tatt stilling til åpningsinnlegget, kun påpekt at det er fullstendig feil å sidestille vikinger emd urbefolkning.

Anonymkode: 02f72...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutes ago, AnonymBruker said:

Du, det aner jeg ikke, og det har vel heller aldri vært et tema her heller, har det? Jeg har ikke engang tatt stilling til åpningsinnlegget, kun påpekt at det er fullstendig feil å sidestille vikinger emd urbefolkning.

Anonymkode: 02f72...cfb

Da siterte jeg feil innlegg. Jeg har drukket mye buljong. Kanskje for mye salt kan tåke for oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, USA er et udelelig rike og landet tilhører amerikanerne under stye av Kongressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har allerede en rekke indianerreservater rundt omkring i landet. Det kan for øvrig være litt vanskelig å avgjøre hvem som kan regnes som innfødte og hvem som ikke er å regne som innfødte. Store deler av den amerikanske befolkningen har røtter i landet lengre enn de selv har oversikt over og kan vanskelig vite om de er etterkommere av innfødte eller ei. Etterkommere av den innfødte befolkningen som levde for noen hundre år siden er også å finne blant deler av befolkningen som overfladisk sett oppfattes som hvite eller svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, WubWub said:

I Australia har regjeringen nå gitt tilbake store areal til den opprinnelig befolkningen. 

Burde vi gjøre det samme i USA?

Alt av land (og makt) bør gis tilbake til folket.
Det er en stor prosess, men den eneste riktige.
Ingen bør eie noen ting, utover retten til å sette opp små boliger.

Folket må da gå sammen om å enes om felles regler så ikke noen tar seg til rette med å okkupere på nytt.
Skal det innkreves skatter, så må det godkjennes av folket. Den som ikke ønsker å godkjenne/samarbeide får heller ikke snylte.
Folket må ha makta helt og fullt og må kunne avsette ledere som misbruker makt eller meler egen kake. Slike må kunne avsettes umiddelbart.

Jeg sier ikke at dette er en enkel vei, men en riktig vei for å få bukt med den enorme maktmisbruken og korrupsjonen som regjerer oppe i systemene i dag. Vi er faktisk slavene deres, men mange forstår ikke dette, fordi media hele tiden fordekker alt som kan rokke ved maktsystemet.

 

Så kan man samarbeide på tvers for å ha miljøvennlige løsninger.
Et sånt liv vil kunne sette stopper for konkurranse-samfunnet hvor målet hele tiden er å tjene minst like mye som naboen, for å kunne skaffe seg minst like mange biler, pcer og telefoner som vennene.
Vi trenger heller ikke system-drevne skoler hvor barn programmeres til å bli konkurranse-slaver som skal forbruke og yte mest mulig for minst mulig og leve på billigst mulig mat utpint av profitt-systemer som utnytter og piner stakkars dyr.
Denne posten kunne vært mye lenger...

 

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnet har vært oppe til seriøs debatt i USA ved flere anledninger, det samme har diskusjonen om man skal gi etterkommerne etter slavene økonomisk erstatning, så dette er langt fra en useriøs diskusjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.8.2017 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Herregud... Jeg skjønner at du forsøker å være morsom her, men det er altså en vesensforskjell på urbefolkning, som f.eks indianere og aborginere er, og vikinger. I norge er det samene som er utbefolkningen. Vikinger er noe annet. De kom fra Norge, Sverige og Danmark, og var sjøfarere som dro på tokt for å plyndre og vinne land. Betegnelsen viking forteller noe om hvor de kom fra, hva de foretok seg, hvordan de levde, og hvilken tidsepoke de tilhørte. 

Anonymkode: 02f72...cfb

Urbefolkning har en opprinnelig, reell betydning som kan sies å være mer vitenskapelig og beskrivende, og en nyere, politisk konstruert juridisk betydning som brukes i politiske sammenhenger. Den sistnevnte er hva du fremhever som definisjonen på urfolk. Men den er misvisende, da den er egnet til å gi inntrykk av at samene er alene om å være etterkommere etter menneskene som først befolket Norge. Heller enn å hevde at samene er Norges urbefolkning burde man mer presist si at samene er Norges juridiske urbefolkning. Den reelle urbefolkningen inkluderer i like stor grad etniske nordmenn også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...