Gå til innhold

Hva skal til for å få miljøeffekt av kildesortering/kompostering osv?


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Inspirert av en annen tråd. 

Hvor stor påvirkning på miljøet har det å kompostere/fermentere matavfall? 

En av påstandene var: 

"Jeg hadde kompostert dersom jeg selv hadde hatt behov for jorden. Siden jeg ikke har behov for det, anser jeg det som ikke miljøvennlig å kompostere da jorden jeg lager ikke blir brukt på en fornuftig måte. Jeg anser ikke det å måtte bruke transport for å få bort jorden som kommer fra komposten som miljøvennlig.

Jeg gjentar det jeg har sagt før: kompostering for den som har bruk for jorden er flott. Kompostering i blokkleilighet uten tilgang til å bruke jorden selv er ikke mening i."

Det får meg også til å tenke på, hvor stor effekt har sortering av papp og papir, plast, matavfall egentlig på miljøet. Må man over en viss mengde kildesortering før man oppnår ønsket effekt? 

 Vi vet at dersom vi feks skyller plast i varmt vann slik at den skal være ren for sortering så frafaller miljøgevinsten. 

Hvor mye skal det egentlig til før kildesortering, kompostering osv har miljøeffekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo et kontinuerlig tap av matjord, så kompostering som en kilde til ny jord og til å gjødsle den eksisterende gir mening.

CO2 messig tror jeg ikke det er noe å hente ved kompostering. Men regnskapet er komplisert. Selve komposteringen vil avgi både CO2 og metan. Men når jorda så igjen brukes vil jo plantene bruke CO2. 

Det er viktig å skille mellom hva som er positivt iforhold til drivhuseffekten og andre miljøeffekter.

Når det gjelder plast begynner vi å skjønne konsekvensene av plast på avveie. Mikroplast i næringskjedene er i ferd med å bli en trussel.

Så selv om det iforhold til CO2 og globaloppvarming kanskje ikke er fornuftig å vaske plasten, så er det absolutt fornuftig å samle inn så mye plast som mulig. Plasten kan i noen grad brukes igjen, som har en positiv effekt på globaloppvarming.

Det har jo også noe å si hvordan vannet ble varmet opp. Hvis det ble varmet opp fra vannkraft, slik som i Norge, vil det ikke direkte føre til mer CO2-utslipp. 

 

Miljøet og det å ta vare på det er komplekst. Alt avhenger av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...