Gå til innhold

Tradisjoner, tannfeen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakket med ei venninne om tannfeen. Hvordan det var for oss som barn. Hos henne så la hun tannen under puten og fikk penger. 
Vi måtte pynte en plastikkopp. Tok oppi vann og glitter, med tannen i koppen så klart. Dagen etter lå det penger oppi der. 

Hva slags tradisjon hadde dere som barn, og eventuelt med dine barn? 
Har tenkt litt på hva jeg vil gjøre med mine fremtidlige barn, men er litt usikker. Husker det var stas å pynte koppen og slikt. 

Anonymkode: 5b838...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg la tanna i ett eggeglass rett før jeg la meg, og dagen etter lå det noen mynter der, mulig det var 1 eller 2 kronestykker (dette er noen år siden altså). Jeg har ført det samme videre, her har vi begynt med tannfelling og tanna blir lagt i eggeglasset rett før senga og dagen etter ligger det en 20-kroning :) 

Anonymkode: 28cf2...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke tannfe da jeg vokste opp. Vi la tannen i et glass med vann og så forvandlet tannen seg ti en femmer ila natten.

I dag har vi tannfe hjemme. Tannen legges under puta og så byttes den med en 20-ing av tennfeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en avsporing, men hva er kursen på melketenner nå? Jeg har ikke kommet så langt i min tannfekarriere ennå... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid pleid å legge tannen i et glass med vann, også ventet på tannfeen som alltid legger igjen 20-30kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Kanskje en avsporing, men hva er kursen på melketenner nå? Jeg har ikke kommet så langt i min tannfekarriere ennå... 

Jeg gir oftest bare 20. Men jeg vet at mange spez yngre mødre gir 200! Da forsvinner litt av magien... Er jo mynter som er tingen. Ingenting magisk med en seddel. 

Anonymkode: e36e6...213

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner faktisk ingen som hadde "tannfeen" da de var barn... 

 Mistede tenner gikk rett i søppelspannet...  

Anonymkode: 41b61...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke tannfe, vi hadde tannmus.

Vi la tanna i et eggeglass, og så kom tannmusa i løpet av natten for å gi penger i bytte for tanna.  Eggeglasset måtte stå slik at det ble lett for musa å komme til, i motsetning til tannfeen flyr jo ikke musa.  ;)

 

Vedrørende kursen på melketenner.  Her var kursen 3-5 kr for 15-20 år siden, men med litt inflasjon vil jeg gjette på 5-10 kr i dag.

Anonymkode: 92120...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Spiteful skrev:

Vi har alltid pleid å legge tannen i et glass med vann, også ventet på tannfeen som alltid legger igjen 20-30kr.

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir oftest bare 20. Men jeg vet at mange spez yngre mødre gir 200! Da forsvinner litt av magien... Er jo mynter som er tingen. Ingenting magisk med en seddel. 

Anonymkode: e36e6...213

Så mye?  Det er tydelig at jeg ikke har fulgt med.  :ler:
 

Anonymkode: 92120...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La tanna i vann i et eggeglass på nattbordet, og på morgenen etter lå den en femkrone der. 

Hadde samme forhold til tannfeén som jeg hadde til julenissen og påskeharen. Likte tradisjonene og koste meg med forestillingene, men skjønte jo innerst inne at det hele bare var tull. :lillesky:

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Spiteful skrev:

Vi har alltid pleid å legge tannen i et glass med vann, også ventet på tannfeen som alltid legger igjen 20-30kr.

Noen får kr 1.000,- for hver tann

Anonymkode: 3bb26...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La tanna i et vannglass. Da jeg sto opp hadde tanntrollet (ikke tannfeen) lagt igjen en mynt. 10 eller 20 kroner, mener jeg å huske. Han la også igjen en lapp eller et kort der han takket for tanna 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanna legges i et glass vann på nattbordet. Neste morgen så er tanna borte og det ligger 20-30kr der. 

Med størstejenta så lå tannen alltid igjen i glasset, men etter en episode med minstejenta der pappaen ikke helt husket på at den håpefulle ventet på tannfeen og han tømte ut vannet i utslagsvasken så tanna forsvant, så begynte tannfeen å ta med seg tennene.. 

Vi har også hatt noen tilfeller der yngste har skrevet brev til tannfeen på eget initiativ der hun prøvde å forhandle med kursen for ei tann....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk 30 kr for fortennene og 20 kr for resten

Her ble tanna lagt i et glass med vann på nattbordet, så kom tannfeen og byttet tanna med mynter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la tanna i et glass vann i vinduskarmen på kjøkkenet. Det skulle helst stå midt i, så det ikke ble gjemt bak gardina skjult bak vinduskarmen, for da klarte ikke mamma tannfeen å se tannglasset.

Dagen etter, eller når mamma husket å få tak i småpenger, ble tanna byttet ut med en tikroning eller tjuekroning i løpet av natta.

Anonymkode: c1818...892

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor folk har fått dette med vannglass ifra :fnise:
Virker som at alle foreldre der ute, de bare vet at tenner skal i et glass med vann. 

Usikker hva jeg vil gjøre med mine barn. Enkelt og greit med et glass vann.. eller glitter. Glitter er jo magisk! Husket jeg elsket å velge glitterfarge for hver tann jeg mistet. 

-ts

Anonymkode: 5b838...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var i tannfelling, fra midten av åttitallet en gang, hadde vi ikke tannfe. Jeg mener å huske at tennene verpet penger - hvordan nå det skulle gå til. Kursen på en melketann var 10kr, og tanna forsvant ikke. Tanna ble lagt i et eggeglass med vann ved kjøkkenvasken.

Vesla legger også sine tenner i eggeglass med vann. Ved kjøkkenvasken. Om morgenen har tannfeen hentet tanna og lagt igjen 20kr. Hun stiller innimellom lett kritiske spørsmål typ 'kommer tannfeen når du er våken, mamma' og får alltid sannheten 'jeg har ikke sett henne' 😊

Jeg vet ikke hvem som koser seg mest med tannfeen, vesla eller jeg 😂

 

Anonymkode: 8711f...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, skruf skrev:

Tanna legges i et glass vann på nattbordet. Neste morgen så er tanna borte og det ligger 20-30kr der. 

Med størstejenta så lå tannen alltid igjen i glasset, men etter en episode med minstejenta der pappaen ikke helt husket på at den håpefulle ventet på tannfeen og han tømte ut vannet i utslagsvasken så tanna forsvant, så begynte tannfeen å ta med seg tennene.. 

Vi har også hatt noen tilfeller der yngste har skrevet brev til tannfeen på eget initiativ der hun prøvde å forhandle med kursen for ei tann....

Helt konge :hoho:

Med meg så brukte vi å legge det i et glass vann og så lå der 20kr dagen etter, når jeg var liten så var en en kjekk sum :) Det var en gang hos farmor hvor tannen min løsnet mens jeg var på badet og tannen falt rett ned i vasken og ned i sluken  😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Winza skrev:

Helt konge :hoho:

Med meg så brukte vi å legge det i et glass vann og så lå der 20kr dagen etter, når jeg var liten så var en en kjekk sum :) Det var en gang hos farmor hvor tannen min løsnet mens jeg var på badet og tannen falt rett ned i vasken og ned i sluken  😅

Her så svelget eldstejenta tanna ved et tilfelle, heldigvis så var tannfeen grei og kom likevel :) Vi klistret en postit-lapp på glasset der vi forklarte situasjonen... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...