Gå til innhold

Barn med allergi i barnehagen - frustrerende regler for alle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt hadde jeg tatt hensyn. Jeg hadde jo ikke turt noe annet. Jeg hadde vært livredd for å gjøre en feil så barnet med allergi døde!! Jeg kan ikke fatte og begripe at foreldrene TØR å ha barnet i en barnehage hvor barna har med egen mat. De burde søke i en barnehage med fullkost, og barnet burde fått plass der på særskilt grunnlag fordi han ikke kunne gå i den andre barnehagen.

Hvordan skal det gå når barnet begynner på skole? Da må ikke bare de i klassen holde seg unna egg, men alle som går på SFO også! Eller går i samme gangen, biblioteket, kantinen +++ Kan ikke barnet gå i butikk? Kino? Buss? Noen offentlige steder? Jeg skjønner ikke at det går an å være så allergisk og fortsatt være i live!

Anonymkode: 6429d...2b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det største problemet med allergi, er at så få tror at det kan være så ille som det blir hevdet. Og jo mer det kreves av andre å tilrettelegge, jo mindre tror folk på det. Og på toppen av det hele blir mange provoserte fordi noen kan være så frekke å forlange at de gjør ting på en annen måte enn de selv vil. 

Det er så typisk og går igjen i hver eneste tråd som omhandler en eller annen form for allergi. Hvorfor kan ikke folk bare høre etter hva som blir sagt istedet for hele tiden stille spørsmålstegn ved alvorlighetsgraden? 
Det er jo det som gjør det farlig for allergikere. Når andre bestemmer seg for hvor mye den andre tåler, og lager regler ut i fra som er bekvemt for dem. Nemlig å blåse i reglene for ingen kan tåle så lite.
Ingen glemmer seg hvis det står om livet til et annet menneske. Ingen hadde blitt provosert hvis de tok innover seg alvorlighetsgraden av allergien. 
Hvorfor er det så vanskelig for så mange og sette seg inn i hvordan det er for den allergiske familien? 
Hvorfor klarer så mange ikke å se for seg hvordan de selv hadde ønsket å bli møtt hvis deres egne barn trengte tilrettelegging?
 

Anonymkode: b14dd...e67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 14.57, FrittgåendeBurugle skrev:

Unnskyld meg, men hvor mye pes er det egentlig å la være å spise egg til frokost og lunsj? Alternativet er å la et annet barn bli alvorlig syk eller verre. 

Jeg forstår det heller ikke. Det de trenger er visstnok eget brød, men så vidt jeg vet er det ikke mange brød som inneholder egg.
Uansett, så er det vel bare å kjøpe inn et egnet brød til matpakken og ha det ferdig oppskåret i fryseren. De fleste pålegg inneholder ikke egg. Hverken ost eller kjøttpålegg og mye annet inneholder ikke egg. Det er egg i salater som italienske og rekesalater og majones og kaviar, men det er vel uansett ikke mat ungene har med på matpakken eller behøver å spise til frokost.

Det blir alltid blåst opp så veldig når det egentlig ikke er så mye styr likevel. Det er jo bare å smøre en matpakke med kjøttpålegg eller annet egnet pålegg uten egg, og unngå eggeholdige ting til  barnet til frokost, så er problemet løst. Det er jo ingen stor sak, men det blir blåst opp som noe veldig vanskelig, det er jo ikke det.

 

Anonymkode: b14dd...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 18.47, MissPierce skrev:

Var allergiske mennesker før også, men de døde tidlig pga allergien sine, eller levde med plager man ikke viste hva kom av. 

Min oldemor led med mageproblemer hele livet, og døde av kreft i magen. Mormor har hatt samme problemene, og overlevde mage kreft, mamma sliter med magen og er under utredning nå. Jeg er den første som har fått diagnosen cøliaki og laktoseintoleranse. 

 

Tviler på det første der. Vi er blitt så hysteriske mot bakterier, der noen faktisk er bakterier som vi trenger, at vi blir syke av det.

Anonymkode: 2b9e9...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tviler på det første der. Vi er blitt så hysteriske mot bakterier, der noen faktisk er bakterier som vi trenger, at vi blir syke av det.

Anonymkode: 2b9e9...1a9

En får ikke kreft av allergier, så det kan ikke medregnes

Anonymkode: 2b9e9...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det største problemet med allergi, er at så få tror at det kan være så ille som det blir hevdet. Og jo mer det kreves av andre å tilrettelegge, jo mindre tror folk på det. Og på toppen av det hele blir mange provoserte fordi noen kan være så frekke å forlange at de gjør ting på en annen måte enn de selv vil. 

Det er så typisk og går igjen i hver eneste tråd som omhandler en eller annen form for allergi. Hvorfor kan ikke folk bare høre etter hva som blir sagt istedet for hele tiden stille spørsmålstegn ved alvorlighetsgraden? 
Det er jo det som gjør det farlig for allergikere. Når andre bestemmer seg for hvor mye den andre tåler, og lager regler ut i fra som er bekvemt for dem. Nemlig å blåse i reglene for ingen kan tåle så lite.
Ingen glemmer seg hvis det står om livet til et annet menneske. Ingen hadde blitt provosert hvis de tok innover seg alvorlighetsgraden av allergien. 
Hvorfor er det så vanskelig for så mange og sette seg inn i hvordan det er for den allergiske familien? 
Hvorfor klarer så mange ikke å se for seg hvordan de selv hadde ønsket å bli møtt hvis deres egne barn trengte tilrettelegging?
 

Anonymkode: b14dd...e67

Det er ikke så gale som allergikerne vil ha det til. Har en mengde allergier selv, men jeg går ikke rundt og krever at folk skal ta hensyn av den grunn

Anonymkode: 2b9e9...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir alltid blåst opp så veldig når det egentlig ikke er så mye styr likevel. Det er jo bare å smøre en matpakke med kjøttpålegg eller annet egnet pålegg uten egg, og unngå eggeholdige ting til  barnet til frokost, så er problemet løst. Det er jo ingen stor sak, men det blir blåst opp som noe veldig vanskelig, det er jo ikke det.

 

Anonymkode: b14dd...e67

For meg handler det ikke om at det er mye styr, for det er jeg enig i at det ikke er. For meg er det konsekvensen av en glipp som gjør at jeg tenker barnehagen heller burde gå over på fullkost. Så mange foreldre, hva er ikke sjansen for at en av dem glemmer seg.

Anonymkode: adfb4...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet barnehage. Jeg er så vimsete, at frykten for å sende med feil mat hadde gjort meg både nervøs og gitt meg økt angst. Jeg hadde ikke klart å slappe av fordi jeg hadde vært redd for at jeg skulle ha skyld i skade på det barnet. 

Anonymkode: de488...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det heller ikke. Det de trenger er visstnok eget brød, men så vidt jeg vet er det ikke mange brød som inneholder egg.
Uansett, så er det vel bare å kjøpe inn et egnet brød til matpakken og ha det ferdig oppskåret i fryseren. De fleste pålegg inneholder ikke egg. Hverken ost eller kjøttpålegg og mye annet inneholder ikke egg. Det er egg i salater som italienske og rekesalater og majones og kaviar, men det er vel uansett ikke mat ungene har med på matpakken eller behøver å spise til frokost.

Det blir alltid blåst opp så veldig når det egentlig ikke er så mye styr likevel. Det er jo bare å smøre en matpakke med kjøttpålegg eller annet egnet pålegg uten egg, og unngå eggeholdige ting til  barnet til frokost, så er problemet løst. Det er jo ingen stor sak, men det blir blåst opp som noe veldig vanskelig, det er jo ikke det.

 

Anonymkode: b14dd...e67

Og så har man den dagen man forsover seg, og sender med feil mat i stresset over klokka som tikker forbi starten på arbeidsdagen. 

Og den dagen man er syk, og noen andre kommer for å lage matpakke og sende barnet dit. 

Eller den dagen barnet sover hos bestemor, og bestemor skal lage matpakke og ta med til barnehagen. 

Det er så ekstremt mange situasjoner der man kan glemme sånne ting, det er det som er problemet. Dette ansvaret burde barnehagen ta, ikke foreldrene. Det er barnehagen som skal ha rutiner på slike ting. Du kan ikke forvente at 40 par foreldre inkludert utvidet familie skal klare å huske dette hele tiden. Uforutsette ting skjer! Da må barnehagen være den profesjonelle og ta ansvaret for all mat. 

Anonymkode: de488...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva synes du skal skje når barnet begynner å skolen? Skal barnet gå hele livet uten å kunne leke med andre barn? Barnehage er ikke obligatorisk, men det er skole. Og skole har plikt til å tilrettelegge for alle barn. Det er så utrolig egoistisk å mene at at det går utover alle andre barna. Seriøst, så vanskelig er virkelig ikke dette. Det gjør vondt helt nede i hjerterota og lese innleggene her inne. Og jeg får så vondt av dette barnet som så mange mener bør slutte i barnehagen så de andre skal slippe å tilrettelegge og ta noen forholdregler. Det er jo bare trist.

Anonymkode: b14dd...e67

Da mener du at alle foreldre på skolen skal legge om kostholdet sitt pga 1 barn? på skolen er de ikke bare i en klasse heller ofte blanding av parallellklasser. Samt SFO. Hva med fritidsaktiviteter/besøk av venner i fritiden mener du da at alle i nabolaget skal slutte å spise egg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på det første der. Vi er blitt så hysteriske mot bakterier, der noen faktisk er bakterier som vi trenger, at vi blir syke av det.

Anonymkode: 2b9e9...1a9

Du har greie på det ser jeg. Bakterier har veldig lite med allergi å gjøre.

Anonymkode: b14dd...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, makkapakka skrev:

Da mener du at alle foreldre på skolen skal legge om kostholdet sitt pga 1 barn? på skolen er de ikke bare i en klasse heller ofte blanding av parallellklasser. Samt SFO. Hva med fritidsaktiviteter/besøk av venner i fritiden mener du da at alle i nabolaget skal slutte å spise egg?

Men det er jo ikke slik at alle foreldre må legge om kostholdet, det har jo aldri vært tema i denne diskusjonen. Det handler om hva barnet har med seg på matpakken, og hva barnet spiser før det går i barnehagen eller skole. Resten av familien har ingen restriksjoner på mat og kosthold. Det gjelder jo bare å ta på et pålegg som ikke inneholder egg, de fleste pålegg som egner seg til matpakke inneholder ikke egg. Det er masse kjøttpålegg og oster, grønnsaker og frukt som er helt trygge ting i matpakken i forhold til dette. Svært få brød inneholder egg og er derfor trygge. Hvis det likevel skulle være spesielle brødtyper så er det jo bare å kjøpe et slikt brød til det formålet, og spise andre brød til alle andre måltider og til resten av familien.
Dette er en ingen stor sak, men blir blåst opp noe veldig.

Og du mener altså å så små og få forehåndsregler er for mye for andre familier slik at et barn kan få gå i barnehage og skole?
Det er pr i dag ingen annen løsning for mennesker med allergi enn at andre tar hensyn. Barnet har rett på en trygg og sikker skole. Selvfølgelig gjør vi alle så godt vi kan for både store og små som trenger tilrettelegging, det er en del av å være medmenneske. 
 

Anonymkode: b14dd...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, makkapakka skrev:

Da mener du at alle foreldre på skolen skal legge om kostholdet sitt pga 1 barn? på skolen er de ikke bare i en klasse heller ofte blanding av parallellklasser. Samt SFO. Hva med fritidsaktiviteter/besøk av venner i fritiden mener du da at alle i nabolaget skal slutte å spise egg?

Et lite tillegg.

Vet ikke om du har fått med deg at skole er obligatorisk og er både en noe alle barn må gå på? 

Nei jeg mener ikke at alle venner og hele nabolag skal slutte å spise egg. Det for være opp til hver enkelt, men jeg mener det er vår plikt å hjelpe til der barnet må oppholde seg. Som på skolen og  barnehagen.

Så kan jo vennene til det allergiske barnet og foreldrene selv velge hva de vil gjøre i fritiden, og om de vil ofte en dag uten egg så de kan leke sammen. Og det er helt ok å ikke ønske å slutte med egg eller legge om kostholdet fult og helt. Det er nemlig et valg, Den allergiske familien kan velge dere bort, og dere kan velge dem bort. Dette gjelder imidlertid ikke på stederde allergiske barnet må oppholde seg på skole.

 

Anonymkode: b14dd...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på det første der. Vi er blitt så hysteriske mot bakterier, der noen faktisk er bakterier som vi trenger, at vi blir syke av det.

Anonymkode: 2b9e9...1a9

Bakterier og allergi har ikke noe med hverandre å gjøre. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En får ikke kreft av allergier, så det kan ikke medregnes

Anonymkode: 2b9e9...1a9

Dette hadde du veldig lite peiling på forstår jeg... Jeezez 😕

Har man allergier eller intoleranser som gir mage og tarm problemer, kan man selvfølgelig utvikle kreft i mage og tarm av å konstant irritere disse områdene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...