Gå til innhold

Barn med allergi i barnehagen - frustrerende regler for alle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man har et barn som er såpass allergisk at andre barn ikke engang kan spise maten sin i nærheten av dette allergiske barnet, hvordan er da planen fremover? Er det ikke bedre å opprette barnehager og skoler som kan ta seg av disse barna slik at det blir et trygt for de som er såpass allergiske, eller i det minste at barnehage og skole har ansvar for alle måltider når barna er der.

Og hvordan blir livet for dette barnet, jobb osv. Man kan jo ikke forhindre at folk rundt ikke spiser eller har med seg nøtter, egg osv. 

Jeg mener det blir helt feil at familier skal nesten stå med hjertet i halsen når de lager matpakke til barna sine fordi de er redd for at dette allergiske barnet skal få et anfall.

Så må jeg legge til at i en barnehage som en venninne hadde barnet sitt i så hadde de et barn som var hyperallergisk mot nøtter, og der hadde jo et av barna med seg nøtter i lommen som det gikk å småspiste på, det ga en nøtt til barnet og det ble sykehusinnleggelse. Hva slags garanti har disse foreldrene til disse "syke" barna for at barna ikke for i seg noe? 

Anonymkode: 6a9c1...1e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, The Kitten skrev:

Det er jo ikke bare snakk om å ikke spise egg, men å unngå alt som har egg i seg. 

De fleste brød, knekkebrød, frokostblandinger og pålegg inneholder ikke egg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har et barn som er såpass allergisk at andre barn ikke engang kan spise maten sin i nærheten av dette allergiske barnet, hvordan er da planen fremover? Er det ikke bedre å opprette barnehager og skoler som kan ta seg av disse barna slik at det blir et trygt for de som er såpass allergiske, eller i det minste at barnehage og skole har ansvar for alle måltider når barna er der.

Og hvordan blir livet for dette barnet, jobb osv. Man kan jo ikke forhindre at folk rundt ikke spiser eller har med seg nøtter, egg osv. 

Jeg mener det blir helt feil at familier skal nesten stå med hjertet i halsen når de lager matpakke til barna sine fordi de er redd for at dette allergiske barnet skal få et anfall.

Så må jeg legge til at i en barnehage som en venninne hadde barnet sitt i så hadde de et barn som var hyperallergisk mot nøtter, og der hadde jo et av barna med seg nøtter i lommen som det gikk å småspiste på, det ga en nøtt til barnet og det ble sykehusinnleggelse. Hva slags garanti har disse foreldrene til disse "syke" barna for at barna ikke for i seg noe? 

Anonymkode: 6a9c1...1e5

Hørtes ut som en god plan! Alle som er hyper allergiske må gå i samme barnehage! Så plutselig kan ikke spise noe med spor av nøtter, ingenting med egg, ingenting med fisk/sjømat, og det er sikkert andre ting man kan være hyper allergisk mot også! Alle barna må sulte! 

Som jeg nevnte tidligere så har nok både barnehagen og foreldrene alltid tilgang på adrenalin penn, i tilfelle allergisk reaksjon. Og alle som er nærme barnet, som barnehage, venner, familie og senere skole og jobb, vil bli informert om viktigheten. Slik unngår man mange faresituasjoner. Så har man pennen om man blir syk ute blandt  andre folk, eller om noen har glemt seg. Men selvfølgelig må de i barnehagen forsøke og unngå farlige situasjoner som gjør at pennen må bli brukt! Kan ikke bruke adrenalin hver dag fordi noen vil ha egg på skiva til frokost eller kaviar i matpakken!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er forståelig at litt ekstra styr for dere er tøft og vanskelig. Full sympati med dere. Altså, alternativet til det andre barnet er jo kanskje død i verste tilfelle når det er såpass allergisk, og det er jo ingenting mot hva dere går igjennom. :)

Stå på krava ved å få sparka denne ungen ut av barnehagen så dere slipper å ta hensyn. :) 

Anonymkode: b7c14...c70

100 % enig!! Stakkars foreldre...... ;) 

Det er ikke måte på hva foreldre syter om... Vi hadde også en i barnehagen til minste som var hyperallergisk. Kan ikke huske at vi stresset så mye.... Vi fikk beskjed om å ikke ta det og det på matpakkene, og det gikk helt fint :) Jeg er sjeleglad for at barnehagen tok dette såpass alvorlig, slik at denne gutten kunne få gå i barnehage her i bygda. Hadde vært veldig merkelig om han skulle blitt sendt til en spesialbarnehage bare pga. foreldrene her ikke giddet bruke 10 minutter på å sette seg inn i hva han tåler og ikke.... Det er så mange hårsåre foreldre der ute, og når jeg ser mange av svarene her (har ikke lest alle), så blir jeg oppgitt. Alle forstår TS så veldig godt.... Vel - jeg var motsatt. Da jeg fikk høre om at denne gutten i vårt tilfelle hadde allergier, synes jeg at det minste vi kunne gjøre var å ta hensyn :) Nå er gutten vokst opp, og allergiene er ikke så ille lenger. Ingen restriksjoner nå på skolen hvertfall. 

Men hvis et barn faktisk kan dø av allergi - har NULL PROBLEM MED Å TA HENSYN!! Her synes jeg mange må gå i seg selv! 

Litt på siden; Det jeg derimot reagerer på, er at en venn av meg har et barn som går i en barnehage, hvor alle barna blir nektet å ha leverpostei eller skinke på matpakken sin, fordi det er så mange muslimske barn der, og foreldrene dems ønsker ikke at andre barn spiser dette i nærheten av deres barn?!?! De hadde grillfest for litt siden, og da måtte alle ha kyllingpølser....... Da begynner jeg å forstå kritikken...  Men gjett hva - INGEN foreldre har protestert!! Skrekk og gru tenker jeg. Tenk at den skumle religiøse troen allerede har fått innpass i norske barnehager?!?! Og alle norske foreldre godtar det???  Men hvis et barn faktisk kan dø av allergi - har NULL PROBLEM MED Å TA HENSYN!! Her synes jeg mange må gå i seg selv! 

Anonymkode: ac1f2...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok gjort mitt for å få bytta barnehage, dersom vi måtte lagt om hjemmekosthold i tillegg. 

Mitt barn har selv allergier, og her er derfor egg blitt en viktig del av å få i han de næringsstoffene han trenger ila dagen, ettersom det er en del annet han ikke kan spise. 

Anonymkode: 78cd2...30b

Må han ha egg om morgenen? Kan han ikke få det om ettermiddag/kvelden, hvis selve egget er så viktig? Jeg har ikke peiling altså, bare lurer :) 

Anonymkode: ac1f2...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller meg tvilende til at så sterke allergier eksisterer.

Altså: som flere påpeker: dette barnet kan jo ikke bevege seg på offentlige steder i det hele tatt. Ei heller kan barnet gå på besøk til privatpersoner som ikke er strengt instruert. Det kan ikke komme seg til lege, helsesøster eller tannlege.

 

Det finnes reelle hensyn. Og så finnes det hysteriske foreldre og psykisk (foreldrepåført) forsterking av symptomer. Før noe annet tiltak gjøres må situasjonen i barnehagen vurderes av noen som ikke er barnets foreldre eller de ansatte. Typisk riktig vedkommende vil være kommunelege i samarbeid med barnets behandlende spesialist.

Anonymkode: 872a1...339

Vi fikk beskjed om at barnet i vår barnehage i verste fall kunne få en såpass allergisk reaksjon at han i verste fall kunne dødd, men vi fikk ikke så strenge instrukser som at barna ikke fikk spise det de ville hjemme. Vaske hender, pusse tenner osv før barnehage, så gikk jo det greit. Brød fikk vi heller ikke restriksjoner på. Det var kun pålegg! 

Anonymkode: ac1f2...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Fluttershy skrev:

Og hjemme undervisning? Og ingen fritidsaktiviteter? 

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet er så allergisk så kan det jo faktisk ikke gå i barnehagen. Det kan faktisk ikke være noe offentlig sted, men må isoleres. Jeg hadde aldri godtatt at hele familien måtte legge om kostholdet bare grunnet et barn i barnehagen. En ting hadde vært å ikke ha med noe i barnehagen som inneholder egg, og ikke spise egg før man skal dit, men mer kan de da virkelig ikke kreve. 

Hvis barnet virkelig er så allergisk så kommer det nok til å dø av anafylaktisk sjokk om ikke mange år, uansett, med mindre det isoleres hjemme. 

Anonymkode: 16c0e...1b8

Hadde du synes det var greit hvis din prins/prinsesse skulle vært innestengt i huset deres, og sett på alle utenfor vinduet som lekte og hadde det kjekt?? Hele livet?? Ingen mulighet for venner? Leve i ensomhet?? Bare fordi noen egoistiske foreldre ikke giddet tenke seg litt om??? Ser du for deg sårbarheten, tristheten, følelsen av å bety ingenting i dine barns øyne??? Neppe - da hadde du aldri tenkt slik. Kunne aldri ofret et barn for at MINE barn absolutt skulle spise ditt og datt før og i barnehagen. Har absolutt ingen problemer å innrette meg etter dette. Det er jo ikke snakk om at HELE din familie skal legge om kostholdet. Det er snakk om å tenke seg om hva man spiser i matpakken i barnehagen. Noen barn spiser frokost hjemme, men de fleste spiser i barnehagen. Ser virkelig ikke problemet :) 

Anonymkode: ac1f2...e3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Det der tror jeg ikke et dugg på.

 

Jeg har jobbet i ørten fjørten barnehager og skoler med et flertall muslimske familier. Aldri opplevd at foreldre forbyr andre barn å ha gris i maten. (de tror nemlig ikke på omvandelse eller misjonering, å bli "rettroende" er personlig).

Og om lille amin fikk i seg gris uten å vite det, så anses det som en ulykke og helt ok. På samme måte som fasten brytes ved krig, sykdom etc. Eller at man spiser gris om det ikke finns alternativ. Ganske fleksibelt sånn. ;)

Det er helt sant, dessverre! Jeg spurte om ingen reagerte. Jo, men ingen turde å gjøre noe med det... Sånn ble det. Dette var i Bergens-området, by the way. 

Anonymkode: ac1f2...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår i Trondheim (kommunal) står for alle måltider unntatt frokost. Kostpris er 300 kr i måneden.

Hvis barnet er så hyperallergisk burde det hatt dagmamma. Hele samfunnet kan ikke endre kosthold bare fordi han ikke tåler egg 

Anonymkode: e9a8f...b3c

Men et stakkars lite barn skal bures inne, fordi noen foreldre ikke gidder å tenke på andre enn seg selv og sitt barn som er frisk?? Empatien har du arvet av???? ;) Men du ville sikkert buret inne ditt eget barn også, hvis det var denne som hadde en sykdom :) Jeg er glad du ikke er moren min (og mange andre foreldre her inne) Jeg er glad for at jeg har foreldre som hadde tatt hensyn uten å blunke. Jeg tar også hensyn til andre barn med sykdommer, uten å blunke. Det synes jeg faktisk er en fin lærdom til barna mine også; at vi er forskjellige. Noen er syke, noen allergiske, noe beskjedne, noen har ADHD, noen har Asbergers og autisme. Men vet du hva (og til mange andre foreldre her inne), det er en fin måte å lære ungene deres empati på ;) Ikke bare tenk på hvor synd det er i dere som må tilpasse dere bittebittelitt. Vis litt rom for andre. Regner med ikke ALLE som kommenterer her har perfekte barn uten noen behov osv... 

Anonymkode: ac1f2...e3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sant, dessverre! Jeg spurte om ingen reagerte. Jo, men ingen turde å gjøre noe med det... Sånn ble det. Dette var i Bergens-området, by the way. 

Anonymkode: ac1f2...e3c

Akkurat som om ikke foreldrene tør å si ifra, og barnehagen tar dem alvorlig...? Hos oss har det vært økologisk, halal, fire/fem forskjellige typer melk, bare en melk og vann, saft og youghurt og is servert daglig, totalforbud mot saft og yoghurt og juice, kjeks og ikke kjeks, sukkerfritt og ingen restriksjoner. Alt ettersom foreldrene til (de minste, førstefødte) barna hadde for seg, hvert matregime varte et snaut år. Personalet og styrer var de samme. Diskusjonene gikk høylytt på foreldremøtene for og mot biola, og knekkebrød versus kun frukt klokka 14.  Ikke noe problem for oss, men barnehagen hadde fullkost. De særeste har alltid tatt med egen mat i en ukes tid, så godtar man den maten de faktisk får.

De var totalt nøttefrie i flere år, heller ikke noe problem, selvsagt, for noen. På turdag hadde de niste, én gang hadde jeg sendt med feil brød, det gikk diskret i søpla og barnet fikk annet. 

Anonymkode: 2e54b...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt opp med barnehagen at det er veldig stressende for alle når man må gå med konstant angst for å forgifte et annet barn. Fullkost høres ut som den perfekte løsning.

Hvis vi hadde foreslått fullkost-barnehage hos oss, hadde vi dessverre ikke kommet langt. På vår barnehage i Trondheim (og vår forrige i Trondheim) betaler alle makspris for kost i tillegg til makspris for barnehage. Til tross for at de har med matpakker til alle måltider, og får kun et måltid i uka av barnehagen. Har inntrykk av at kostprisen må betales maksimalt, uansett hvor lite mat som blir sponset av barnehagen. Det er vel en måte de sparer penger på...

Anonymkode: d7242...52d

Hvis dere betaler for kost og må ha med matpakke selv, så er det svindel! Finn ut hva du faktisk betaler for. Er det noe tull, så klag til rådmann!

I vår barnehage også Trondheim har FAU bestemt at alle foreldre betaler ca 500 per barn i kostpenger per måned. Det kan ikke velges bort. Barna får frokost 5 dager i uka, varm lunsj 4 dager i uka, frukt/brødskive- måltid 5 dager i uka.  Barna har matpakker til lunsj på turdag.

Anonymkode: c0c87...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fluttershy skrev:

Hørtes ut som en god plan! Alle som er hyper allergiske må gå i samme barnehage! Så plutselig kan ikke spise noe med spor av nøtter, ingenting med egg, ingenting med fisk/sjømat, og det er sikkert andre ting man kan være hyper allergisk mot også! Alle barna må sulte! 

Som jeg nevnte tidligere så har nok både barnehagen og foreldrene alltid tilgang på adrenalin penn, i tilfelle allergisk reaksjon. Og alle som er nærme barnet, som barnehage, venner, familie og senere skole og jobb, vil bli informert om viktigheten. Slik unngår man mange faresituasjoner. Så har man pennen om man blir syk ute blandt  andre folk, eller om noen har glemt seg. Men selvfølgelig må de i barnehagen forsøke og unngå farlige situasjoner som gjør at pennen må bli brukt! Kan ikke bruke adrenalin hver dag fordi noen vil ha egg på skiva til frokost eller kaviar i matpakken!

 

Ikke minst får alle de hyperallergiske barna reise 50 mil hver vei til spesialbarnehagen sin! 

Nei, vi får nok finne oss i at det tilrettelegges for barnas individuelle behov i barnehage og skole. Også andres barn, ikke bare våre...

På avdelingen til mitt barn går det et barn med sterk egg- og nøtteallergi. Epipenn liggende klar i garderobehyllen alltid osv. Så da passer vi på så godt vi kan. Barnet vårt spiser hva det vil til frokost (men ikke nøtter av seg selv). Matpakken når det skal med er vanlig brød, de deler ikke mat. Pålegg er vanlig skinke/ost/salami. Barnehagen har lagt om mye på det de serverer. På bursdag har vi med frukt, det er enklest... slipper å navigere hvilken is er ok og slikt.

Anonymkode: c0c87...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er helt riktig at dette barnet faktisk kan dø av at det er spor av egg i lufta, så har man jo ikke noe annet alternativ at alle foreldrene følger reglene. Men, om det er så alvorlig, hadde ikke jeg som forelder til dette barnet følt meg helt trygg på at alle foreldre husket reglene. Og jeg lurer også på hvordan planen er ellers i livet, på skolen, i butikker osv, da jeg ikke skjønner hvordan disse barna kan fungere utenfor den trygge rammen av en barnehageavdeling. Mitt inntrykk er også at enkelte foreldre til barn med allergier kan bli vel overengstelige også, så det virker vanskelig å vite hva som er helt reelt og hva som er overdrevet. Men om det er så alvorlig, ville jeg også ønsket at barnehagen hadde fullkost. Som forelder uten barn med allergi, ville jeg også gjerne betalt mer matpenger for å slippe å smøre alle disse matpakkene.

I vår barnehage er det en rekke allergier nå, noe som bl.a. inkluderer egg, nøtter, sitrusfrukter, fisk, skalldyr og en eller to ting til, tror jeg. Og jeg tror alvorlighetsgraden varierer på de ulike tingene, for vi hadde med ett av de allergiske barna hjem en dag og mor virket helt avslappet på at han ved et uhell skulle få i seg noe, selv om han er en av de som har flere av allergiene. Og da lurer jeg litt på hva det er som gjør at mine barn ikke kan få spise kaviar eller makrell i tomat i barnehagen, i tillegg til de andre tingene. Jeg tror det er barnehagen som har sagt at de ikke vil ta ansvar for å passe på at barna ikke spiser hverandres mat. Men jeg er helt sikker på at om min 5-åring hadde fått tydelig opplæring i hva han ikke skal spise, så hadde han holdt seg unna det (blir jo noe annet når de er yngre). Jeg syns det blir en falsk trygghet å stole på at så mange foreldre skal huske alle tingene, og hadde faktisk stolt mer på barnet mitt hvis barnet var 4-5 og oppover, hvertfall. Og jeg hørte noe lignende fra nøttefaglig utvalg, eller hva de het, som nylig hadde en uttalelse på akkurat det, at de ikke nødvendigvis anbefaler totalavhold på skoler osv, fordi det blir en falsk trygghet. Jeg hørte også om en gutt på en skole, som antakelig hadde stolt på at de voksne alltid passet på, hvor en helt ny assistent hadde delt ut nøtter fra lomma da han var helt ny, og barnet holdt på å stryke med. Da blir sånne opplegg rimelig skjøre. Og hva med allergier som faktisk blir helt umulig for alle foreldre å ta hensyn til, som cøliaki. Man kan jo ikke be alle om å spise glutenfrie brød, men et barn som ved en feil spiser vanlig brød kan faktisk bli like dårlig som en av de med de andre allergiene (skjønner at ekstrem egge- og nøtteallergi stiller i en egen klasse, da).

Det siste innlegget var mer et generelt hjertesukk ang. håndtering av allergier, og sånn sett ikke relevant om et barn faktisk kan dø av spor av egg eller nøtter i lufta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle med aller største fornøyelse betalt noen hundrelapper ekstra i kostpenger for å slippe å bekymre meg for å ta livet av et hyperallergisk barn ved et uhell.

Når det er sagt, burde alle barnehager og skoler ha fullkost/varmlunsj i budsjettet.

Anonymkode: 67f69...e7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet burde det jo være en selvfølge med fullkost?! I tillegg et foreldremøte sammen med allergispesialist (ikke kun foreldrene til barnet), så man kjenner til fakta. Dere andre foreldre bør kreve det, ikke for å være vanskelige, men for å bidra til at det allergiske barnet har det trygt innenfor riktige rammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet synes jeg dette barnet ikke kan gå i barnehagen. Dette blir for sykt og det skal ikke går utover alle andre som er i barnehagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke foreldrene jeg da som "må" stole på at alle foreldre, barn og personale klarer å følge alle reglene. Det er jo nok at noen glemmer seg og spiser noe med egg i før de kommer i barnehagen, at en mor smører niste til skolebarnet med egg og leverer i barnehagen. Eller at noen har stekt pannekaker med egg i en stekepanne i bhg, og nestemann steker noe til det allergiske barnet. 

 

Anonymkode: 1c921...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det slik i bhg gutten vår gikk i før. Synes egentlig ikke det var et spesielt stort problem. Jeg lagde bare matpakker uten egg og nøtter. Det er nok mye verre for foreldrene til barnet med allergi, som må bekymre seg for at noen glemmer seg. Og de ansatte i barnehagen.

Egentlig burde bhg stå for all kost, det er uansett mye bedre og enklere for alle foreldrene. Allergi eller ikke allergi. 

Anonymkode: 564be...555

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, makkapakka skrev:

I dette tilfellet synes jeg dette barnet ikke kan gå i barnehagen. Dette blir for sykt og det skal ikke går utover alle andre som er i barnehagen. 

Og hva synes du skal skje når barnet begynner å skolen? Skal barnet gå hele livet uten å kunne leke med andre barn? Barnehage er ikke obligatorisk, men det er skole. Og skole har plikt til å tilrettelegge for alle barn. Det er så utrolig egoistisk å mene at at det går utover alle andre barna. Seriøst, så vanskelig er virkelig ikke dette. Det gjør vondt helt nede i hjerterota og lese innleggene her inne. Og jeg får så vondt av dette barnet som så mange mener bør slutte i barnehagen så de andre skal slippe å tilrettelegge og ta noen forholdregler. Det er jo bare trist.

Anonymkode: b14dd...e67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, makkapakka skrev:

I dette tilfellet synes jeg dette barnet ikke kan gå i barnehagen. Dette blir for sykt og det skal ikke går utover alle andre som er i barnehagen. 

Skal barnet da isoleres fra sine jevnaldrende pga dette? Det minner om en holdning fra tider vi ikke vil tilbake til, hvor man gjemte bort "problembarna". Hva med når barnet begynner på skolen? Hjemmeskole?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...