Gå til innhold

Barn med allergi i barnehagen - frustrerende regler for alle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Unnskyld meg, men hvor mye pes er det egentlig å la være å spise egg til frokost og lunsj? Alternativet er å la et annet barn bli alvorlig syk eller verre. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Unnskyld meg, men hvor mye pes er det egentlig å la være å spise egg til frokost og lunsj? Alternativet er å la et annet barn bli alvorlig syk eller verre. 

Du leste hi? Det er ikke bare snakk om egg, men alt som potensielt kan inneholde egg. 

"Men...det er visst snakk om så ekstrem allergi at det ikke kan finnes spor av dette i rommet. Så nå har alle fått en liste med diverse pålegg som ikke kan has på matpakken, restriksjoner på brødtyper og annet, streng beskjed om å kryssjekke alle innholdsfortegnelser" 

Jeg mener dette er langt mer enn hva en barnehage kan kreve av foreldre, og derfor må tilby fullkost

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Unnskyld meg, men hvor mye pes er det egentlig å la være å spise egg til frokost og lunsj? Alternativet er å la et annet barn bli alvorlig syk eller verre. 

Det er jo ikke bare et spørsmål om "pes". Man er helt avhengig av at samtlige foreldre kjøper riktig type brød, og aldri bruker feil pålegg (med spor av egg). Jeg ser for meg at folk kan glippe her, og da handler det ikke bare om pes, men om sikkerheten til det allergiske barnet.

Personlig hadde jeg ikke opplevd det som veldig tungvint å ikke spise egg til frokost i ukedagene, og hadde ikke hatt problemer med å kjøpe en bestemt type brød, men hadde jeg vært foreldrene til det allergiske barnet, så hadde jeg vært bekymret. Og jeg hadde vært bekymret selv også, som mor til et av de andre barna. Redd for å gjøre en liten feil, med store konsekvenser. Folk gjør småfeil i en hektisk hverdag hele tiden, og plutselig havnet feil pålegg på matpakken. Eller barnet sov hos besteforeldrene, og de hadde brød med egg i, som kom med i matpakken, for foreldrene glemte rent å nevne det etc.

Fullkost må da være det beste her.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ferny skrev:

Det er jo ikke bare et spørsmål om "pes". Man er helt avhengig av at samtlige foreldre kjøper riktig type brød, og aldri bruker feil pålegg (med spor av egg). Jeg ser for meg at folk kan glippe her, og da handler det ikke bare om pes, men om sikkerheten til det allergiske barnet.

Personlig hadde jeg ikke opplevd det som veldig tungvint å ikke spise egg til frokost i ukedagene, og hadde ikke hatt problemer med å kjøpe en bestemt type brød, men hadde jeg vært foreldrene til det allergiske barnet, så hadde jeg vært bekymret. Og jeg hadde vært bekymret selv også, som mor til et av de andre barna. Redd for å gjøre en liten feil, med store konsekvenser. Folk gjør småfeil i en hektisk hverdag hele tiden, og plutselig havnet feil pålegg på matpakken. Eller barnet sov hos besteforeldrene, og de hadde brød med egg i, som kom med i matpakken, for foreldrene glemte rent å nevne det etc.

Fullkost må da være det beste her.

Enig i dette! Fullkost er det eneste alternativet her, alt annet høres for risikabelt ut hvis det er såpass alvorlig som det beskrives her. 

Anonymkode: adfb4...ac7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, RompeRusk skrev:

Du leste hi? Det er ikke bare snakk om egg, men alt som potensielt kan inneholde egg. 

"Men...det er visst snakk om så ekstrem allergi at det ikke kan finnes spor av dette i rommet. Så nå har alle fått en liste med diverse pålegg som ikke kan has på matpakken, restriksjoner på brødtyper og annet, streng beskjed om å kryssjekke alle innholdsfortegnelser" 

Jeg mener dette er langt mer enn hva en barnehage kan kreve av foreldre, og derfor må tilby fullkost

 

3 minutter siden, Ferny skrev:

Det er jo ikke bare et spørsmål om "pes". Man er helt avhengig av at samtlige foreldre kjøper riktig type brød, og aldri bruker feil pålegg (med spor av egg). Jeg ser for meg at folk kan glippe her, og da handler det ikke bare om pes, men om sikkerheten til det allergiske barnet.

Personlig hadde jeg ikke opplevd det som veldig tungvint å ikke spise egg til frokost i ukedagene, og hadde ikke hatt problemer med å kjøpe en bestemt type brød, men hadde jeg vært foreldrene til det allergiske barnet, så hadde jeg vært bekymret. Og jeg hadde vært bekymret selv også, som mor til et av de andre barna. Redd for å gjøre en liten feil, med store konsekvenser. Folk gjør småfeil i en hektisk hverdag hele tiden, og plutselig havnet feil pålegg på matpakken. Eller barnet sov hos besteforeldrene, og de hadde brød med egg i, som kom med i matpakken, for foreldrene glemte rent å nevne det etc.

Fullkost må da være det beste her.

Ok, kanskje litt mer enn bare "småpes", men med mindre fullkost er et alternativ (enig i alt det ville vært det beste), har man som foreldre i denne barnehagen ikke særlig mye valg. Heller bli "diktert" på valg av brød og pålegg enn å risikere det allergiske barnets helse.

Når det er sagt, hadde jeg vært forelder til dette allergiske barnet vet jeg ikke om jeg hadde turt å stole på at alle i barnehagen fulgte disse reglene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså: Jeg har all mulig sympati med barnet og foreldrene dersom denne allergien faktisk er så voldsom. Men samtidig er det frustrerende for oss andre foreldre og barn. Er det virkelig riktig å la dette gå så mye ut over de andre? Burde ikke foreldrene prøve å få plass i en barnehage som er tilpasset dette eller har andre med allergier?

 

Nei, du ha ikke all mulig sympati. I tillegg stiller du spørsmål ved om dette faktisk er sant. Tror du foreldrene til dette barnet synes det er kjempestas at alle deres regler tres nedover ørene på alle andre? 

Allergitilpasset barnehage? Aldri hørt om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, happiest skrev:

 

Men hva gjør dette barnet i andre situasjoner da? F.eks på bussen, når han/hun deltar i ulike aktiviteter (fritidsaktiviteter og besøker sentre, butikker osv)? Flere han/hun møter på gjennom dagen kan jo ha spist egg. 

Det samme som voksne som er ekstremt allergiske mot fx julestjerner og parfyme. Omgås ikke andre mennesker, får ikke kjøpt seg middag i november/desember når blomster står i inngangspartiet i alle matbutikker. Blir isolert og forbanna fordi man MÅ kjøpe julestjerner på Rema og fordi folk dusjer seg med parfyme før de går ut om morgenen. Tror ikke folk fatter hva det innebærer å bli så syk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full forståelse at dette er slitsomt for foreldre. Men hva gjør de dersom de er på kafe, restaurant, tog,buss, fly, butikken? Kan jo være andre som har spist egg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bettsa skrev:

Har full forståelse at dette er slitsomt for foreldre. Men hva gjør de dersom de er på kafe, restaurant, tog,buss, fly, butikken? Kan jo være andre som har spist egg.

Jeg regner med de unngår dette så langt det lar seg gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg tvilende til at så sterke allergier eksisterer.

Altså: som flere påpeker: dette barnet kan jo ikke bevege seg på offentlige steder i det hele tatt. Ei heller kan barnet gå på besøk til privatpersoner som ikke er strengt instruert. Det kan ikke komme seg til lege, helsesøster eller tannlege.

 

Det finnes reelle hensyn. Og så finnes det hysteriske foreldre og psykisk (foreldrepåført) forsterking av symptomer. Før noe annet tiltak gjøres må situasjonen i barnehagen vurderes av noen som ikke er barnets foreldre eller de ansatte. Typisk riktig vedkommende vil være kommunelege i samarbeid med barnets behandlende spesialist.

Anonymkode: 872a1...339

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis allergien faktisk er så voldsom, så skjønner jeg ikke at dem tør sende han i barnehagen i det hele tatt! Stoler de virkelig på at ALLE barna har foreldre som tar hensyn til deres unge?? Enn om noen er kynisk nok til å drite i det? Eller sløv nok til å glemme dette "forbudet"? Med et sånt handicap, burde ungen hatt tilsyn av en dagmamma med en mindre gruppe unger.

Anonymkode: ef3af...420

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et barn i barnehagen som hadde ekstrem eggeallergi. Foreldrene der var ikke hysteriske. Mer rolig familie skal en lete lenge etter. Vi har fullkost, så det var ikke problem å fjerne egg fra kosten. Han ble skikkelig dårlig da de kokte egg på kjøkkenet. (ikke inne på avdelingen) Da fikk de se hvor fort og lite som skulle til før han måtte på sykehuset.

Anonymkode: 6a630...aff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, bettsa skrev:

Har full forståelse at dette er slitsomt for foreldre. Men hva gjør de dersom de er på kafe, restaurant, tog,buss, fly, butikken? Kan jo være andre som har spist egg.

Denne ungen kommer  ok til å få et veldig trist og isolert liv hvis allergien vedvarer!

Anonymkode: be98a...b1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, bettsa skrev:

Har full forståelse at dette er slitsomt for foreldre. Men hva gjør de dersom de er på kafe, restaurant, tog,buss, fly, butikken? Kan jo være andre som har spist egg.

Jeg regner med at de har adrenalin sprøyte med seg til enhver tid, klare til å sette denne på barnet ved behov. Men det går jo ikke ann og sette adrenalinsprøyte hver bidige dag, og gjerne måtte hente i barnehagen etterpå, fordi Lise alltid spiser kaviar til frokost, eller Per har egg på skiven.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis allergien faktisk er så voldsom, så skjønner jeg ikke at dem tør sende han i barnehagen i det hele tatt! Stoler de virkelig på at ALLE barna har foreldre som tar hensyn til deres unge?? Enn om noen er kynisk nok til å drite i det? Eller sløv nok til å glemme dette "forbudet"? Med et sånt handicap, burde ungen hatt tilsyn av en dagmamma med en mindre gruppe unger.

Anonymkode: ef3af...420

Og hjemme undervisning? Og ingen fritidsaktiviteter? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Nei, du ha ikke all mulig sympati. I tillegg stiller du spørsmål ved om dette faktisk er sant. Tror du foreldrene til dette barnet synes det er kjempestas at alle deres regler tres nedover ørene på alle andre? 

Allergitilpasset barnehage? Aldri hørt om.

Joda det finns, i alle fall i Oslo.

 

---

Men jeg stiller meg faktisk svært tvilende til at så sterk allergi finns/ er hos dette barnet. OM det virkelig er så sterkt, så må foreldrene be allergilege sørge for opplæring av de ansatte. På lik linje som når barn med diabetes eller epilepsi begynner.

For jeg regner med epi-pen er med i barnehagen, og den skal ansatte få opplæring i. Det bruker være en helsesøster med spesiell kompetanse på allergier/astma eller hva det nå er.

 

Hadde jeg vært foreldre i TS sin barnehage hadde jeg krevd et skriv fra legen som forteller korrekt om omfanget av allergien. Fpr i motsetning til nøtter, så har ikke egg så mye av de sporene som flyger omkring. (eller noe i den duren, husker ikke helt formuleringen)

 

Jeg har allergi og astmabarn, der den ene var superallergisk mot egg, melk nøtter. Om dette kom på huden (berøring) så fikk hen utslag og prikker. Men aldri i livet om venner ikke kunne spise egg hjemme?! Så strenge var de ikke engang på Voksentoppen allergisenter. Der de virkelig allergiske/astmatiske kommer til veiledning og behandling.

 

Om eggallergi: https://www.naaf.no/subsites/matallergi/kostrad-ved-allergi/eggallergi/

Som man kan lese, det handler om at barnet selv ikke skal få i seg egg (eller på hud). Ikke andre folk... 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går nok mot fullkost i barnehager etterhvert. Det er mange hensyn å ta når det gjelder mat, ikke bare egg.

Da mine fikk i barnehage så fikk vi plutselig forbud mot å la barna ha produkter laget av svin på brødskivene. DEt hadde begynt 3 muslimske barn og foreldrene deres var redd for at barna kunne få i seg svin. Akkurat det var det flere som dreit i.  Artigst den dagen sønnen min kom hjem og sa at han og Amin hadde bytta brødskive den dagen. Amin er nok dømt til evig fortapelse. Dette gjorde de flere ganger, til slutt ansatte de en person til i bhg så de kunne følge nøyere med.

Anonymkode: 8edf0...37b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet er så allergisk så kan det jo faktisk ikke gå i barnehagen. Det kan faktisk ikke være noe offentlig sted, men må isoleres. Jeg hadde aldri godtatt at hele familien måtte legge om kostholdet bare grunnet et barn i barnehagen. En ting hadde vært å ikke ha med noe i barnehagen som inneholder egg, og ikke spise egg før man skal dit, men mer kan de da virkelig ikke kreve. 

Hvis barnet virkelig er så allergisk så kommer det nok til å dø av anafylaktisk sjokk om ikke mange år, uansett, med mindre det isoleres hjemme. 

Anonymkode: 16c0e...1b8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok mot fullkost i barnehager etterhvert. Det er mange hensyn å ta når det gjelder mat, ikke bare egg.

Da mine fikk i barnehage så fikk vi plutselig forbud mot å la barna ha produkter laget av svin på brødskivene. DEt hadde begynt 3 muslimske barn og foreldrene deres var redd for at barna kunne få i seg svin. Akkurat det var det flere som dreit i.  Artigst den dagen sønnen min kom hjem og sa at han og Amin hadde bytta brødskive den dagen. Amin er nok dømt til evig fortapelse. Dette gjorde de flere ganger, til slutt ansatte de en person til i bhg så de kunne følge nøyere med.

Anonymkode: 8edf0...37b

Det der tror jeg ikke et dugg på.

 

Jeg har jobbet i ørten fjørten barnehager og skoler med et flertall muslimske familier. Aldri opplevd at foreldre forbyr andre barn å ha gris i maten. (de tror nemlig ikke på omvandelse eller misjonering, å bli "rettroende" er personlig).

Og om lille amin fikk i seg gris uten å vite det, så anses det som en ulykke og helt ok. På samme måte som fasten brytes ved krig, sykdom etc. Eller at man spiser gris om det ikke finns alternativ. Ganske fleksibelt sånn. ;)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en i barnehagen til dattera mi også som var meget allergisk for egg.. Og barna der fikk ikke lov å ha med egg i bhg, men de kunne ha med produkter som inneholdt egg f.eks pannekaker, kaviar mix osv.. Bare ikke kokt egg, eggerøre eller andre produkter som inneholdt mye egg/reint egg. Dette barnet var også MEGET allergisk mot egg , så syntes det hørtes meget merkelig ut å være så allergisk som det.. Men , kan jo hende det går ann..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...